Leden je tady a s ním i pomyslný start pro další marketingový běh na dvanáct měsíců. Před každým startem není na škodu se podívat, jaké příležitosti (a záměrně zde nepíši překážky) na nás čekají. A tak první článek v roce 2017 je věnován hlavním trendům v on-line marketingové komunikaci.
Na co se můžeme těšit? Od studia dat uživatelského chování přes živé on-line přenosy až po virtuální realitu. I když se to nyní asi tolik nezdá, věřte, bude toho víc než dost.
Analytikem tělem i duší
Obdobně jako v minulém roce, letos ale ještě nutněji, je třeba intenzivně analyzovat získaná data o uživatelích. Platformy, na kterých nám běží webové stránky, sociální sítě a další nástroje, sbírají detailní informace o chování uživatelů, demografická data, osobní údaje v podobě vzdělání, zaměstnání apod., a to je přesně to, na co je třeba brát ohled při přípravě jakéhokoliv obsahu, reklamy a další marketingové komunikace.
Studie American Express hodnotila chování tzv. milenialů, kteří z 83 procent uváděli, že jim nevadí, pokud cestovní společnosti získávají data o jejich chování na internetu, ale na oplátku očekávají cílenou nabídku. Současně 85 procent respondentů všech oslovených skupin potvrdilo preferenci dobře zacílených a připravených nabídek.
Obsah a video vládnou
To, že obsah bude opět klíčový, není nutné příliš připomínat. Jen v letošním roce bude více sledováno to, jak je obsah „šitý na míru“ a jak je personalizovaný, neboť je to příležitost, jak uživatele získat na svoji stranu. Obdobně to zaznělo ve výše zmíněné studii American Express, kde 43 procent cestovních kanceláří uvádělo, že personalizované cílení zaujímá v jejich strategickém žebříčku přední příčky.
V jaké formě však obsah ideálně připravit? Aktuálně to bude video obsah, který uživatelé stále více preferují a jehož snadná „konzumace“ se stává dominantnější.
Poslední výzkumy také dokládají, že se video stává silným nástrojem pro zvyšování ROI a jak již zaznělo, je to nejsnadněji konzumovaný obsah, následovaný posty na sociálních sítích a příspěvky v blozích. Společnost Firebrand Group v jedné ze svých posledních studií zjistila, že více než 85 procent marketérů zaznamenalo pozitivní vliv využívání videí v komunikaci na celkovou výši ROI.
Hovoříme-li o videu, pak musíme jít ještě kousek dál, a to k live streamingu (živý přenos). Video live stream se nově řadí mezi nástroje pro získání vysokého počtu uživatelského zhlédnutí a engagementu (zaujetí). Jeho oblíbenost odstartovaly v roce 2015 aplikace Periscope a Meerkat, následované Facebookem a YouTube v roce 2016.
Popularita videa mezi uživateli velmi rychle roste a my jako marketéři máme v rukou velmi kreativní nástroj, s šíří využití téměř bez limitu. Snadno tak ukážete například prostředí vašeho hotelu nebo jak se připravují pokrmy v hotelové kuchyni. A věřte, že právě takovýto materiál mají uživatelé v oblibě. Možná teď namítáte, že na to vystačí klasická promo videa, ale není to až taková pravda. Přece jenom vidět, jak vše „vzniká nebo žije“, je zcela jiný zážitek, než když je vše předem připraveno. A pokud o významu live streamingu ještě stále pochybujete, pak vás možná přesvědčím číslem 100 milionů hodin zhlédnutí videí na Facebooku za jeden den. Což není až tak malé číslo, co myslíte?
Mobilní zařízení vítězí
Po přečtení předchozího se nabízí otázka, kde se bude video obsah nejlépe konzumovat. Odpověď je v tomto případě více než jasná, protože to jsou mobilní zařízení, jejichž vliv stále poroste.
Z pohledu mobilní komunikace byl rok 2016 rokem optimalizace webových stránek pro mobilní zařízení a Google tuto skutečnost podpořil také tím, že určitým způsobem stránky, které optimalizovány nebyly, ve výsledcích přirozeného vyhledávání znevýhodnil. Tento trend bude nezbytné sledovat a u firemních webových stránek optimalizaci zajistit, a to nejen kvůli lepším výsledkům při vyhledávání, ale také kvůli uživatelům samotným. Pro vyhledávání informací, komunikaci nebo objednávání služeb začínají mobilní zařízení dominovat.
To potvrzují také mnohá statistická data, která například uvádějí, že milenialové (uživatelé ve věku 18–34 let) budou z 97 procent dál patřit mezi hlavní vyznavače mobilních telefonů (20 % z nich nevyužívá stolní počítač vůbec). Naproti tomu generace X (35–54 let) miluje kombinování a 82 procent z nich využívá pro komunikaci různé nástroje (mobilní telefony, tablety, stolní počítače). V neposlední řadě jsou to pak baby boomers (55+), kteří naopak preferují častější využívání stolních počítačů, i když i zde je vidět klesající trend, a růst využívání mobilních zařízení.
Testování leteckých tříd
Mezi prvními nabídly virtuální realitu k otestování letecké společnosti Delta nebo Lufthansa, kdy zájemci měli možnost si vyzkoušet například rozdíl mezi třídami (viz obrázek 1).
Obr. 1; Zdroj: Smartinsights.com
|
Qantas virtuální realita
Letecká společnost Qantas ve spolupráci se Samsungem dala uživatelům „ochutnat“ letové destinace (viz obrázek 2, video na Qantas x Samsung Gear VR).
Virtuální realita Virgin Holidays
Dalším zajímavým příkladem jsou Virgin Holidays, které využily technologii Google Cardboard a nasnímaly místa a zvuky jednoho ze svých resortů v Mexiku. Reakce zákazníků byly více než pozitivní a obchodní výsledky také. Nejenom, že se zvýšil zájem o pobyt v daném resortu, ale vzrostla také poptávka po krátkých výletech do místa, která se objevila ve virtuálním „představení“.
Obr. 3; Zdroj: Virgin Holidays
|
|
Sociální sítě v trojici nejsilnějších
Psát o tom, že sociální sítě jsou dnes pro komunikaci již nutností, by bylo jako „nošení dříví do lesa“. Tento fakt potvrzuje také analýza kanadské společnosti Regalix, která ukázala, že sociální sítě společně s e-mailem a webovými stránkami patří dle oblíbenosti a celkového využívání mezi tři základní komunikační kanály (e-mail 28 %, sociální sítě 27 %, webové stránky 26 %).
Z tohoto důvodu bude více než žádoucí, aby se komunikace ubírala v základu těmito hlavními směry. Důležité také bude, aby obsah byl připraven dle jednotlivých cílových skupin, které uvedené kanály využívají, a umožnit jim zde přímé nákupy.
U sociálních sítí se možnost přímého nákupu postupně začala objevovat v roce 2015 na velké části hlavních platforem jako je Facebook, Twitter, Pinterest nebo Youtube. Letos lze očekávat, že jednotlivé platformy tlačítka s označením „Buy“ či „koupit“ marketingově více podpoří, aby jejich využití bylo plnohodnotné. Tyto snahy jsou podložené také tím, že více než 93 procent milenialů, pokud jsou on-line, tráví čas převážně na sociálních sítích.
Z reality do virtuálního světa
Novým prvkem, který zásadně v komunikaci posiluje, je virtuální realita. Uživatelé budou stále více vyhledávat virtuální možnosti, takže se zde nabízí příležitost pro aktivní odzkoušení, ideálně ve spojení s vaší značkou. Podle posledních odhadů bylo na konci minulého roku prodáno celkem na 8 milionů headsetů pro aplikaci virtuální reality.
Trendů a oblastí, na které se v letošním roce můžeme zaměřit, je celkem dost a věřím, že se nám všem bude dařit. Přeji vám, aby vaše marketingová komunikace byla skvěle cílená a přinášela očekávaný úspěch.
A to také přeji nové podobě časopisu COT!!!
|