V oblasti rozvoje cestovního ruchu věnuje Pardubický kraj dle svých vlastních slov mimořádnou pozornost moderním informačním technologiím. Ty se v současné době stávají nejúčinnějším komunikačním nástrojem k oslovení celé řady cílových skupin návštěvníků, pro něž jsou navíc často primárním zdrojem informací o destinaci.
Prezentaci Pardubického kraje v on-line prostoru se věnuje v prvé řadě Destinační společnost Východní Čechy ve spolupráci s krajským úřadem, jež se kromě správy turistického webového portálu věnují i nejpopulárnějším sociálním sítím, tedy Facebooku, Instagramu a Pinterestu. „Vzhledem k tomu, že v současnosti je využívání nových médií v marketingu cestovního ruchu nezbytné, využíváme je i při naší práci,“ uvedl Josef Rychter, projektový manažer zmíněné destinační společnosti. V poněkud menší míře se poté propagaci věnuje samostatně i všech pět turistických oblastí, z nichž kraj sestává, a celá řada měst v čele s Pardubicemi.
Krajský portál zcela v novém
Výchozím turistickým rozcestníkem kraje je profesionální portál www.vychodni-cechy.info, který společně provozují právě kraj a zmíněná destinační společnost. Portál funguje již necelých deset let, během nichž prošel celou řadou proměn. Tou nejaktuálnější, která se uskutečnila na začátku letošního srpna, byl kompletní redesign celého rozhraní. Současný vzhled portálu je přitom výrazným a pozitivním krokem vpřed, jelikož zdařile reflektuje a využívá aktuálních trendů. Jako většina regionálních i dalších portálů klade nově důraz na vizuální stránku a větší barevnost. Úvodní straně nyní vévodí mnohem větší fotografie, které formou prezentace představují nejzajímavější turistické cíle kraje. „Turistický portál Pardubického kraje si i ve své původní podobě vedl dobře, v červenci dokonce překonal návštěvnický rekord za celou dobu své existence, když zaznamenal 58 334 návštěv,“ uvedl při představení nového vzhledu radní Pardubického kraje pro cestovní ruch René Živný a dodal: „V minulosti získal i několik odborných cen, ale je nám jasné, že v tomto oboru se musíme pružně přizpůsobovat novým trendům a zejména uživatelům, kteří zde hledají vše potřebné pro cestování po našem regionu. Teď jsem zvědav, jak se změny projeví v další návštěvnosti.“ Již nyní je však možné vidět jistý posun, jelikož zatímco průměrná návštěvnost mimo sezonu se pohybuje okolo čísla 40 000, letošní červenec ten loňský překonal o více než 2 500 návštěv.

V současné podobě je portál pro turisty k dispozici v devíti jazykových mutacích a přináší celou řadu důležitých i zajímavých informací od aktuálně probíhajících akcí přes tipy na výlety a informace o všech významných turistických atraktivitách kraje až po integrovaný mapový portál a plánovač výletů. „Portál je vlastně nezávislou prezentací uvedených subjektů v návaznosti na ostatní zajímavá místa v regionu. Je tedy možné plánovat výlety od A do Z,“ doplnil Josef Rychter. Dále portál nabízí rozsáhlou videogalerii včetně virtuálních prohlídek řady turistických cílů. A nedílnou součástí je již od jeho počátku i vlastní rezervační systém, který nabízí turistické (zážitkové) balíčky formou „zvýhodněného“ ubytování.
Samotné přidávání, případně aktualizace informací na webu, mají kromě kraje a destinační společnosti v kompetenci i další subjekty. „Zveřejňované informace zprostředkovávají jak zástupci turistických informačních center, tak provozovatelé památek a turistických atraktivit a poskytovatelé služeb,“ uvedl Josef Rychter a dodal, že aktualizaci údajů mohou zmíněné subjekty provádět samostatně, což se děje často i několikrát ročně. Kalendář akcí je poté aktualizován téměř denně. „Stále se ve spolupráci se správcem portálu snažíme zdokonalovat nabídku v oblasti plánování volného času, proto se domnívám, že obsah portálu je dostatečný a návštěvníci zde najdou vše, co pro cestování ve východních Čechách potřebují,“ potvrdil nadšení z modernějšího pojetí portálu Josef Rychter.
Kromě zmíněného portálu Destinační společnost Východní Čechy spravuje a aktualizuje i firemní web www.vychodni-cechy.org, web zaměřený na podporu kongresového a incentivního cestovního ruchu www.eastbohemiaconvention.cz a web pro prezentaci regionu východních Čech jako filmové destinace www.eastbohemiafilmoffice.cz.
Městské weby pod správou infocenter
Novým médiím se v rámci cestovního ruchu věnuje aktivně i krajské město Pardubice, především pak jeho turistické informační centrum. To kromě portálu www.ipardubice.cz spravuje i celou řadu sociálních sítí a poněkud specificky se v rámci své činnosti věnuje i e-mailové komunikaci, skrze kterou vyřizuje celou řadu dotazů a potřeb návštěvníků. Zmíněný turistický portál funguje od roku 2011 a návštěvníkům nabízí všechny podstatné informace o městě i jeho nejbližším okolí. „Na úvodní stránce je k dispozici rychlý rozcestník čtyř kategorií – Doporučujeme, Bleskovky, Kulturní zprávy a Kalendář akcí. Horní hlavní lišta umožňuje nalézt další informace, pod kalendářem najdou návštěvníci stránek poslední příspěvky vložené na sociální sítě,“ uvedla vedoucí Europe Direct Pardubice a Turistického informačního centra Pardubice Michaela Vápeníková. Informace zveřejňované na webu samotnými zaměstnanci infocentra na základě komunikace s pořadateli akcí jsou aktualizovány denně. Vysoká aktuálnost a soustavná činnost v tomto případě nese ovoce zvýšeným zájmem turistů. „Celková návštěvnost internetových stránek infocentra Pardubice činila za rok 2016 celkem 221 954,“ uvedla dále vedoucí pardubického infocentra a dodala, že návštěvnost stránek během první poloviny letošního roku (tedy ještě před začátkem hlavní sezony) dosáhla čísla 117 602. I proto se Michaela Vápeníková domnívá, že se město Pardubice prezentuje v on-line prostoru více než dostatečně. A napomáhá tomu nejen aktivita informačního centra, ale i samotného města. „Provoz ostatních webů je v současné době diskutován, protože se velmi často jedná o webové stránky, které jsou svázány s konkrétními projekty, jejichž udržitelnost v blízké budoucnosti vyprší. I tak má ale město Pardubice stále k dispozici několik on-line kanálů, má také vlastní webové stránky a sociální sítě,“ doplnila.
Dlouholetou aktivitu na poli on-line propagace má za sebou například i město Chrudim, jehož webový turistický portál www.chrudimsky.navstevnik.cz funguje již od let 2009/2010. Ten prošel v loňském roce modernizací, kdy se dočkal kompletního redesignu. Správa informací je v kompetenci chrudimského turistického centra a úseku cestovního ruchu Městského úřadu Chrudim. „Snažíme se zveřejňovat všechny informace relevantní pro cestovní ruch tak, aby nedošlo k diskriminaci nějakého subjektu. Informace se snažíme aktualizovat dvakrát ročně. V případě, že jsme požádáni o změnu nebo doplnění informací okamžitě,“ uvedl Tomáš Černý z úseku cestovního ruchu Městského úřadu Chrudim. Kromě toho se město věnuje i různým interaktivním projektům. Mezi ty nejúspěšnější lze řadit především Město tří muzeí a Quest národním geoparkem Železné hory. Zatímco první zmíněný přináší mimo jiné průvodce hrou pro rodiny s dětmi, která po splnění úkolu zájemce zavede k tajemnému dominikánskému pokladu, ten druhý přináší honbu za pokladem vytvořenou ve spolupráci s okolními městy a správci geoparku.
Cestou aplikací a multimediálních projektů
Zástupce Destinační společnosti Východní Čechy se domnívá, že region se v on-line prostoru v současné chvíli prezentuje dostatečně, ale upozornil, že ve své práci nesmí rozhodně ustrnout, jelikož vývoj v této oblasti jde velmi rychle dopředu. Zároveň však zmínil, že jejich možnosti jsou někdy výrazně limitovány nedostatkem finančních prostředků. Přesto však již jejich plány do budoucna mají konkrétní obrysy. „V letošním roce se chystáme vytvořit interaktivní aplikaci s prezentací zařízení pro kongresový a incentivní cestovní ruch, kde zájemci najdou přehledně řazené subjekty vhodné pro konference nebo firemní akce, včetně stručného popisu, dostupné kapacity lůžek a sálů a nabízených služeb,“ doplnil Josef Rychter.
Cestou nových multimediálních projektů se chce vydat i krajské město, konkrétní aktivity však nezmiňuje. „Nyní je ale vše v prvotním stadiu zjišťování informací. Mnohdy je spuštění mediálního produktu svázáno s různými faktory a je v tuto chvíli otázkou, jak se vše bude vyvíjet,“ vysvětlila Michaela Vápeníková. Zato v Chrudimi by se rádi zaměřili na své již rozjeté a fungující on-line a multimediální projekty. „V nejbližších letech se chceme zaměřit na aktualizaci a větší propagaci stávajících projektů, např. vytvoření mobilní aplikace pro Quest Železnými horami ve spolupráci s okolními městy a organizací Chrudimsko-Hlinecko, která zajišťuje propagaci (stejnojmenné) turistické oblasti,“ doplnil Tomáš Černý.
Foto: Shutterstock.com (koláž: C.O.T. media)