
Kategorizace a certifikace destinačního managementu – téma, které není pro pravidelné čtenáře našeho časopisu ničím novým. Podpora a řízení rozvoje cestovního ruchu jsou pro mnoho z nich naopak denním chlebem. Není proto pochyb, že je to problematika nadále živá a aktuální. Obzvlášť letos. Po celé republice hojně vznikají krajské, lokální i oblastní destinační společnosti. A tam, kde již fungují, se zase snaží stát certifikovanými. Jak si v tomto ohledu stojí marketingová organizace, jejímž úkolem je rozvoj cestovního ruchu v Praze?
Prague City Tourism (PCT) se jako příspěvková organizace věnuje propagaci a marketingu hlavního města za účelem rozvoje domácího a zahraničního cestovního ruchu již od roku 1958. Tehdy však ještě pod značkou Pražská informační služba. Tedy se jménem, které sice od roku 2015 nepoužívá, ale kterého se mnohé instituce včetně médií do jisté míry nechtějí vzdát.

Dlouhá historie a vývoj
Dle svých vlastních slov prošla v uplynulých dvou letech PCT přerodem v marketingovou organizaci. „Opustila koncept zaměřený na encyklopedickou znalost metropole a namísto toho se stala aktivním manažerem cestovního ruchu a moderní servisní organizací,“ uvádí na svých webových stránkách. Zároveň je členem mezinárodní organizace ECM (European Cities Marketing), působí v Asociaci turistických informačních center České republiky a jako přidružený člen i v Asociaci průvodců ČR, v Asociaci cestovních kanceláří ČR a zároveň je regionálním koordinátorem cestovního ruchu za hlavní město při Ministerstvu pro místní rozvoj. Prague City Tourism čeká ale v ohledu své formy v druhém pololetí letošního roku změna. Zastupitelstvo hlavního města Prahy totiž v květnu 2018 rozhodlo o transformaci příspěvkové organizace na akciovou společnost. Pro tento účel byla založena nová společnost Prague City Tourism, a. s., přičemž „transformace Prague City Tourism z příspěvkové organizace na akciovou společnost je naplánována na 1. 7. 2020,“ doplnil nejaktuálnější plány statutární zástupce PCT Petr Slepička. Ten je v čele organizace již zhruba tři roky. „Do Prague City Tourism, v té době Pražské informační služby, jsem přišel v roce 2009. Zastával jsem několik různých vedoucích pozic, které se měnily na základě interních reorganizací,“ osvětlil dále.
Aktuální situace
Prague City Tourism je aktivním manažerem cestovního ruchu v metropoli. Certifikovanou organizací destinačního managementu ale není a dle Petra Slepičky o certifikaci v současné době ani neuvažuje. „Tuto aktivitu agentury CzechTourism vítám, nicméně si nejsem jist výrazným významem. Konkrétně pro Prahu v současné době projekt nevnímám jako přínosný. Zároveň také nevidím výhody, které by zapojení Prahy mohlo projektu v jeho aktuální podobě přinést,“ vysvětlil statutární zástupce PCT důvody toho, že certifikaci nemají v plánu.
Proces kategorizace a certifikace organizací destinačního managementu (DMO) popsala v COT 1/2020 Soňa Machová, vedoucí oddělení marketingového výzkumu agentury CzechTourism. Článek naleznete na zde. |
Plány a budoucnost
Z podstaty své funkce musí PCT myslet na budoucnost, a to jak tu krátkodobou, tak i tu řekněme střednědobou. Je totiž třeba mnoho věcí nastavit. „Právě teď se pracuje na návrhu strategie cestovního ruchu hlavního města Prahy, který zde roky chyběl,“ přiblížil Petr Slepička a dodal: „Na konci února bude předána pracovní verze k diskusi všem zainteresovaným městským organizacím a subjektům. Na diskusi se kromě nás bude podílet například Institut plánování a rozvoje, odbor dopravy a další odbory a organizace Magistrátu hlavního města Prahy.“
Od této strategie se potom budou dle něj odvíjet další plány rozvoje cestovního ruchu v Praze. Důraz by přitom měl být kladem primárně na udržitelnost rozvoje turistiky v metropoli. Není totiž žádným tajemstvím, že nárůst návštěvníků Prahy nedělá jejím představitelům příliš velkou radost. Začíná jich být příliš mnoho a na příliš omezeném prostoru. „V letošním roce se budeme opět, ve shodě s naší dlouhodobou koncepcí, věnovat především propagaci čtvrtí mimo centrum,“ doplnil statutární zástupce PCT. Jaké další marketingové plány má Prague City Tourism pro letošní rok? Aktivně se chce zaměřit na zvýšení podílu opakovaných návštěv, a to především ze strany turistů v demografických skupinách 35+ a také bonitních návštěvníků. „Podpoříme kulturní a zážitkovou turistiku a plánujeme také aktivněji se věnovat B2B segmentu či vzdělávacím aktivitám. V tuto chvíli je například v přípravě nová koncepce kurzů pro průvodce, které byly revidovány poprvé po téměř 20 letech,“ přiblížil Petr Slepička. Tyto nové kurzy budou dle něj konečně odpovídat současným trendům a potřebám návštěvníků 3. dekády 21. století. A současně budou také reflektovat zmíněné dlouhodobé strategické cíle města. Tyto kurzy by měly být otevřené ke konci letní turistické sezony, tedy během září letošního roku.
Foto: PCT