
Přestože je organizace cestovního ruchu a jeho propagace ve Středočeském kraji řešena v rámci menších turistických oblastí, krajské oddělení cestovního ruchu v rámci dotační podpory na turistická informační centra rozhodně nezapomíná.

Ve svém dotačním programu umožňuje turistickým informačním centrům žádat o finanční prostředky především na výstavbu a modernizaci vybavení. V loňském roce byla v rámci Středočeského Fondu cestovního ruchu přiznána částka 923 000 korun celkově jedenácti infocentrům a skutečně byla většina těchto prostředků využita na modernizaci vybavení a technického zajištění.
Nenahraditelná funkce
Role informačních center je v rámci propagace kraje jednoznačně nezastupitelná. „Kromě distribuce informací směrem ke koncovému klientovi pomáhají tím, že shromažďují aktuální informace o daném místě nebo regionu a tyto dále sdílejí s destinačními managementy či dalšími subjekty. Pokud by nedělala TIC nic jiného, už to je velká pomoc. Pokud navíc infocentrům systém či konkrétní struktura společnosti dovolí prodávat a zprostředkovávat distribuci produktů nebo balíčků služeb, tak je to vynikající,“ uvedla hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová.
Bez zpětné vazby od subjektů pohybujících se v cestovním ruchu totiž nelze účelně propagovat. A právě propagace turistické nabídky kraje v minulých letech minimálně stagnovala, dle mnohých dokonce nefungovala. Je veřejným tajemstvím, že jedním z důvodů je především neexistující destinační management s působností pro celý kraj. Ten by přinesl tolik žádanou jednotu v marketingových kampaních i celkové organizaci. I z tohoto důvodu jsou aktuálně turistická centra nenahraditelná, jelikož ta největší a nejnavštěvovanější jsou velmi často přímo spojena s oblastními destinačními managmenty. Díky tomu jeden subjekt zaštiťuje tvorbu turistických produktů a jejich propagaci v off-line i on-line prostoru. „V budoucnu se spolupráce a sdílení informací ještě zefektivní a zintenzivní díky společnému datovému skladu a kalendáři kulturních akcí,“ uvedla hejtmanka. Samotná komunikace poté spočívá především v předávání informací o aktivitách kraje v oblasti cestovního ruchu, samotný výběr a prezentace směrem k návštěvníkům je plně v kompetenci zaměstnanců. „Nutno říci, že infocentra kromě sběru a sdílení dat navíc často vykonávají celou řadu dalších služeb veřejnosti, o kterých se příliš nemluví,“ podotkla Jaroslava Pokorná Jermanová.
Růst návštěvnosti se nezastavuje
Fungování infocenter, která jsou přímo vedená jednou z oblastních destinačních společností kraje, se daří personálně zajistit po celý rok. Ať už tím např. myslíme TIC Poděbrady či TIC Mladá Boleslav, což je dle jejich zřizovatelů skutečně klíčové. Pavel Hlaváč, ředitel společnosti Zlatý pruh Polabí, si však postěžoval, že se jedná pouze o personální hledisko, nikoliv finanční. Přitom návštěvnost infocenter v kraji v posledních letech výrazně roste, a to nejen ze strany turistů, ale i místních obyvatel. To dle Hlaváče jen dokazuje, že jsou i dnes potřeba.
„Lidé potřebují být i v dnešní době neustále informováni o nové nabídce aktivit. Bez kvalitní nabídky a nových produktů, o kterých budou dostatečně informování, nepřijedou. A to jen podporuje můj názor, že lidé se jen těžko orientují ve velkém množství nabídek na internetových stránkách,“ doplnil k problematice i vedoucí informačního centra v Mladé Boleslavi Gérard Keijsper.
S oběma naplno souhlasí i hejtmanka Středočeského kraje, která jako hlavní důvod zvyšující se popularity infocenter rovněž vidí informační zahlcenost v on-line prostoru. „Ne vždy je obsah webu stoprocentně aktuální. V dnešní přetechnizované době se stále více lidí obrací na pracovníky infocenter, protože osobní kontakt je jakousi ‚zárukou kvality‘. Na webu může kdokoliv cokoliv uvést, ale lidé chtějí mít jistotu, že informace, které mají, jsou správné. Často žádají osobní doporučení a osobní zkušenost. On-line jsou dostupné možná všechny informace, ale ne všichni je dokážou efektivně vyhodnotit,“ dodala.
Důležitost propojení off-line a on-line komunikace se však ukazuje především v jednom zajímavém poznatku. Oslovení zřizovatelé a vedoucí TIC se shodují, že lidé bohužel nejsou dostatečně informování o komplexní nabídce služeb, které dokážou infocentra a jejich pracovníci zajistit. Co za tím stojí, si však netroufli dodat.
Foto: Kultura města Mladá Boleslav