Je vaše destinace konkurenceschopná?

TRAVELSAT© – celosvětově uznávaný standard hodnocení konkurenceschopnosti turistických destinací

Zatímco čtete tento článek, miliony turistů plánují svoji příští dovolenou. Osm z deseti z nich uvažují o alternativních destinacích. Čtyři z deseti se rozhodnou na základě zkušeností, zážitků a doporučení jiných návštěvníků. Tři z deseti vybírají na základě atraktivity brandu. Kvalitní výzkum má klíčový vliv na nárůst nebo pokles počtu ­turistů. Bohužel existuje stále mnoho turistických destinací, které si důležitost výzkumu a dat neuvědomují. Dle statistik průměrná hodnota investic do výzkumu nepřesahuje 2 % z rozpočtu.

TRAVELSAT© napomáhá destinačním lídrům v oblasti managementu a marketingu, při strategickém plánování, segmentaci, propagaci nebo v rámci procesu vytváření turistického produktu.

Relevantní výzkum v oblasti cestovního ruchu slouží k efektivnímu marketingu a managementu destinací. Pomáhá turistickým destinacím najít správný směr dalšího vývoje, změřit svoji vlastní výkonnost, srovnat ji s konkurencí, segmentovat klíčové trhy, optimalizovat marketingový mix, zmapovat nastupující trendy a vyhodnotit vliv konkrétních aktivit na hodnotu brandu destinace.

V poslední době je výzkum v oblasti cestovního ruchu stále častěji doplňován o analýzu smart Big Data. Celosvětově uznávaným standardem, ideálně kombinující kvalitu získaných informací z dotazníkových průzkumů, sociálních sítí a Big Data, jsou ukazatelé konkurenceschopnosti TRAVELSAT©.

V čem se TRAVELSAT© liší od jiných výzkumů?

  1. Nabízí srovnání konkurenceschopnosti turistických destinací během celého procesu cestovatelského zážitku od inspirace turistickou destinací až po sdílení informací na sociálních sítích po skončení cesty.
     
  2. V současné době se jedná o největší výzkumnou benchmarkingovou databázi založenou na konkurenceschopnosti turistických destinací zahrnující kromě Evropy Severní Ameriku, Asii, Latinskou Ameriku a Karibské ostrovy.
     
  3. Je doporučován jako standard mezinárodními organizacemi UNWTO, Euro­pean Travel Commission a European Cities Marketing. Za výsledný efekt a prospěšnost pro turistické destinace byl TRAVELSAT© oceněn od UNWTO inovační cenou za výzkum. V současné době je používán ve více než 80 turistických destinacích po celém světě.
     
  4. TRAVELSAT© je výsledkem dvouletého procesu optimalizace jednotné metodologie konkurenceschopnosti turistických destinací mezi více než stovkou mezinárodních expertů z řad prestižních mezinárodních organizací, jako např. UNWTO, ETC, ECM a ředitelů státních a regionálních turistických organizací. Databáze zkoumající konkurenceschopnost více než 200 turistických destinací je založena na srovnání téměř 80 indikátorů. Každý rok je dotazováno více než 50 000 turistů a odborníků v cestovním ruchu z více než 50 zemí.
     
  5. Monitoring klíčových dat probíhá nepřetržitě. Nabízí tak turistickým destinacím jedinečnou možnost odhalit a reagovat na roční a sezonní výkyvy.
     
  6. Jedná se o zcela nezávislou analýzu vlastní konkurenceschopnosti. TRAVELSAT© je koordinován společností TCI Research (Tourism Competitive Intelligence), inovativní a nezávislou výzkumnou organizací se sídlem v Bruselu, která se dlouhodobě specializuje na analýzu a srovnání konkurenceschopnosti turistických destinací.
     
  7. Integruje klíčová Big Data, informace ze sociálních sítí a data od partnerských organizací. Díky nejspolehlivějším nástrojům selekce dat a příslušných protokolů filtrace získává dotyčná destinace pouze relevantní přehledy. Standardní metody výzkumu ideálně doplňují např. obsahová analýza z ­Twitteru, monitoring geolokace nebo GDS rezervace aerolinek. Výsledkem je perfektní analýza změn postojů a nálad veřejnosti a turistů k dané destinaci.

 
TRAVELSAT© napomáhá destinačním lídrům v oblasti managementu a marketingu, při strategickém plánování, segmentaci, propagaci nebo v rámci procesu vytváření turistického produktu. Nikoliv náhodou ho při tvorbě svých strategií využívají velké i malé turistické destinace, jako např. Francie, Dánsko, Slovinsko, Katalánsko, Paříž, Vídeň nebo Berlín. Je naše destinace dostatečně konkurenceschopná v otázce cena–kvalita–výkon ve srovnání s našimi regionálními konkurenty? Jaký je TOP 10 našich konkurenčních výhod, které činí naši destinaci jedinečnou ve srovnání s naší konkurencí? Jakou strategii by naše destinace měla zvolit na sociálních sítích? Co očekávají návštěvníci vybraných trhů od našeho spa/wellness? Jak návštěvníci reagují na naše logo? Jaký vliv měl uspořádaný festival na přijímání naše brandu? Jak reaguje business klientela na naši novou strategii? To jsou jen příklady z mnoha dotazů, na které TRAVELSAT© nabízí odpověď.

Ukázky grafických výstupů z průzkumu TRAVELSAT©; Zdroj: TCI Research

Pozn.: Čísla a porovnání jsou pouze ilustrační a neodpovídají skutečným hodnotám konkurenceschopnosti

Co vše vám TRAVELSAT© prozradí?

TRAVELSAT© Market Profiling – Podrobný profil trhu

Jedná se o klíčový pohled do zákulisí rozhodovacího procesu turistů za účelem efektivnějšího přilákání pozornosti stěžejních trhů a tržních segmentů k určité turistické destinaci. Zahrnuje srovnání jednání turistů vámi vybraných zdrojových trhů, např. Německa, Ruska, Slovenska, Polska nebo Rakouska a pochopení jednotlivých kroků v rámci jejich rozhodovacího procesu. Napoví, v jakém časovém předstihu jednotlivé národy plánují a rezervují dovolenou, jakým způsobem probíhá rezervace, kdo v rodině rozhoduje o volbě destinace, které internetové zdroje nejčastěji inspirují jednotlivé národy k výběru místa strávení dovolené, kterým informačním kanálům důvěřují, jak velké jsou jednotlivé cílové segmenty nebo kde je možné najít tržní potenciál pro váš turistický produkt. Umožňuje vám lépe porozumět cestovatelským záměrům, stimulům, podnětům a konkrétním tržním hnacím motorům, které ovlivňují a budou mít vliv na cestování vašich zdrojových trhů i v budoucnosti.

TRAVELSAT© Competition Mapping – Zmapování konkurence

Seznam vašich konkurentů je často větší, než si myslíte. Daná část vám pomůže odhalit vaše konkurenční destinace zvažované jako alternativy při rozhodovacím procesu turistů z vámi vybraných zdrojových trhů. Zmapuje spontánní důvody, proč turisté vybírají váš brand, nebo právě vaše konkurenty. Vyhodnotí míru znalostí a osobních zkušeností. Prozradí případný potenciál k návštěvě.

TRAVELSAT© Competitive Index – Ukazatele vaší konkurenceschopnosti

Celosvětový standard pro benchmarking zkušeností a zážitků cestovatelů s vaším brandem. Zahrnuje více než 80 nejrůznějších indikátorů zachycujících celý proces od inspirace destinací až po sdílení fotografií na Facebooku po skončení cesty. Daná metoda skýtá téměř neomezené možnosti pro srovnání s vašimi konkurenty! Na výběr jsou jednotlivé segmenty, např. leisure, business, millenials nebo city breakers. Nechybí tematické zaměření na ubytování, dopravu, gastronomii, shopping, ale třeba i na potenciál MICE, kvalitu informačních center nebo míru stížností a srovnání vaší destinace s nejlepšími zahraničními příklady v jednotlivých kategoriích.

TRAVELSAT© Pulse – Puls vaší destinace

Puls brandu vaší destinace zachycený analýzou Big Data, generovaných samotnými turisty. Sociální sítě mohou sdělit velké množství informací o DNA image brandu vaší destinace, emocích, citových pohnutkách, zážitcích nebo hodnotách. Uvedená část vám zmapuje DNA brandu vaší destinace na sociálních sítích. Umožní monitoring zážitků turistů vámi vybraných trhů a cenné srovnání, jak si vaše destinace vede v konkurenčním boji. Zjistí vliv vámi organizovaných festivalů, sportovních eventů nebo nově otevřených turistických atrakcí na hodnotu vašeho destinačního brandu. Na základě spolupráce s celou řadou partnerských organizací poskytne náhled na schémata jednotlivých postupů a profilaci finančního chování vašich návštěvníků a srovnání s vaší konkurencí.

 Článek vznikl na základě podkladů TCI Research (www.tci-research.com).

foto
Mgr. Miroslav Rončákodborný asistent Katedry rekreologie FTK UP v Olomouci a regionální ředitel FVW Medien
miroslav.roncak@upol.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více