Patnáctý Otdych menší, ale šikovný moskevský veletrh

Příležitost oslovit pod hlavičkou Чешская Республика ruskou odbornou a laickou veřejnost si na konci letošního října nenechalo ujít 12 subjektů. Během čtyřdenního eventu Otdych Moskva (22. 9. až 25. 9. 2009) v moderním Krokus Expo Centru se jí chytili jak naši podnikatelé, tak jejich ruští kolegové a obchodní partneři.

Obrat ve struktuře vystavovatelů na českém veletržním stánku byl zřejmý na první pohled. Ze 12 protagonistů (plus pořádající České centrály cestovního ruchu – CzechTourism) bylo sedm subjektů ruských, respektive rusky hovořících. Jednalo se jak o ruské firmy, tak o společnosti, které mají v českém obchodním rejstříku zapsané „Rusové žijící v ČR“. Například AVE Hotel Travel Garant zastupoval její ruský společník Travel Garant, Estec vystavovala se svým partnerem ДВМ ТУР (DVM TOUR). Strategickou polohu vedle sektoru ČCCR obsadila Best of Travel – firma odtržená od velkého ruského operátora Amigo Tours a stálý partner eseróčka Destination, a v neposlední řadě VO group, pro kterou byla účast na Otdychu tou vůbec první. Barvy našich měst a regionů uhájily Jihomoravský kraj, Jihomoravská centrála cestovního ruchu, kraj Jihočeský, Mikulovsko a město Karviná a taktéž CzechTourism se škálou tematicky laděných prospektů a katalogů.

Zda tato kombinace příležitostí a kontaktů byla pro ruského turistu inspirativní, by nám prozradily podrobné analýzy s odstupem dvou až tří sezon, kdy snad již budeme moci bilancovat výsledky hubených a věřme i tučnějších let. Marketing je však potřeba řídit i ve stresových podmínkách recesivní ekonomiky a rublových turbulencí, zvlášť pokud platí slova průzkumu holdingu Romir, největšího ruského výzkumného sdružení pro výzkum trhu. Vyplývá z něj, že většina Rusů dává přednost samostatnému organizování dovolených, aniž by využili služeb cestovních kanceláři. Pouze čtvrtina dotazovaných (23 %) je zvyklá kupovat cestovní balíčky u cestovní kanceláře, zatímco necelé tři čtvrtiny (71 %) respondentů prohlásily, že se spoléhají výhradně na vlastní síly. Mezi ženami je těch, kteří kupují zájezdy v cestovních kancelářích, mnohem více než mezi muži (29 % proti 17 %).

Podpora vystavovatelům po roce zpět

Dvanáctka vystavovatelů, moravská lidová kapela, výčep českého zlata a koutek s jabloneckou bižuterií předznamenaly nákup 140 m2 výstavního prostoru. Ve srovnání s loňským ročníkem, kdy se Česko se 26 vystavovateli zařadilo k největším stánkům veletrhu, je to přesně o polovinu méně. Faktor „zmenšování“ není ani pro garanta našich expozic, agenturu CzechTourism, překvapením, a to vzhledem ke stažení podpory pro nákup plochy české expozice. Podle Mojmíra Mikuly, vedoucího oddělení veletrhů CzechTourism, celkový počet českých vystavovatelů meziročně poklesl přibližně o 40 %.

Oficiálního zahájení Otdychu Moskva 2009 na českém stánku se ujal management CzechTourismu – Helena Svobodová, ředitelka zahraničního zastoupení v Moskvě, Iveta Jakoubková, vedoucí oddělení lázeňství, a Mojmír Mikula, vedoucí oddělení veletrhů Oficiálního zahájení Otdychu Moskva 2009 na českém stánku se ujal management CzechTourismu – Helena Svobodová, ředitelka zahraničního zastoupení v Moskvě, Iveta Jakoubková, vedoucí oddělení lázeňství, a Mojmír Mikula, vedoucí oddělení veletrhů

Nulová finanční podpora byla pro rok 2009 zavedena právě kvůli moskevským veletrhům a obřímu zájmu Čechů se zde ukázat. Například loňský MITT Moskva čítal okolo 60 vystavovatelů na českém stánku, což je pro návštěvníka hotový labyrint, a takovou cestou se žádný touristboard ubírat nechce. Jak také Mikula doplnil, v době, kdy se o stažení příspěvků rozhodovalo, nebyly o krizi žádné signály.

Svízelná hospodářská situace si pak řekla o změkčení podmínek a agentura umožnila podílnictví dvou komerčních subjektů na jenom společném pultu. Část vystavovatelů tento model prozatím využívá, jak se v praxi osvědčil, však poznáme hned v lednu, kdy se nová veletržní sezona rozjíždí se 30procentní subvencí z ceny výstavního sektoru (všem vystavovatelům bez rozdílu). Letos ušetřené finance vyrovnaly vyšší náklady na novou expozici, pokryly tři nové veletrhy, popřípadě byly přesunuty na zcela jiné aktivity našeho turistického boardu.

Řeč čísel a dojmů

Turnikety Krokus Expo centra v době konání veletrhu Otdych – Leisure prošlo 75 tisíc návštěvníků, kterým se na ploše 19 000 m² prezentovalo 1 500 vystavovatelů ze 110 států a regionů. O Otdychu čeští profesionálové v turistickém průmyslu hovoří jako o doplňkovém veletrhu jeho o čtyři roky staršího březnového brášky MITT Moskva. Jeho sčítací zařízení uzavřela MITT 2009 s 92 tisíci návštěvníky a 3 000 účastníky ze 120 zemí a regionů na ploše 55 000 m².

I přes desetitisícové rozdíly v návštěvnosti ale musíme organizátorům Otdychu přiznat daleko cennější zásluhy na její struktuře. Závazek, že první dvě veletržní osmihodinovky (22. a 23. 9.) budou rezervovány odborníkům, byl dodržen a pro vystavovatele mělo smysl věnovat se každému příchozímu. Ať to zní jakkoli povrchně, kdo si na české expozici všímá obvyklého cirkusu u barelu s lesklými jabloneckými kamínky, neviděl tentokrát zápas jak při dobývání aljašského zlata, ale kultivovanější skupinky spokojených dam odnášejících si navlečenou pozvánku do České republiky. Naše expozice pak přilákala i každého, ke komu dolehly zvěsti o chutnosti českého piva anebo veselá lidová muzika moravské kapely Strážničan. Ta notovala i všem, kdo přijali pozvání Českého domu na Moravský večer, konaný druhý veletržní den v prostorách Českých center. „Poklonil“ se jí dokonce i Boris Dyakov, člen ruského armádního sboru Alexandrovců, který si s našincem zazpíval také po oficiálním ukončení banketu i svého angažmá na doprovodném programu. Ke gurmetskému vrcholku tradičního společenského setkání tentokrát nepatřil čerstvě vytočený světlý ležák, ale ochutnávka čtyř odrůd moravského vína, o jehož kráse popovídal ředitel Vinařského fondu v Brně Jaroslav Makovec.

Pasti a slasti ruského outgoingu

Krizově načasované zásnuby evropské hospodářské recese s propadem ruského rublu jsou již jasně patrné i z druhé letošní uzávěrky Českého statického úřadu o příjezdovém cestovním ruchu. Pokles ruských hostů v našich hotelových zařízeních činí 18,7 %, přičemž v reálných číslech se v našich hotelech a penzionech ubytovalo 161 285 hostů z Ruska, kteří se tak zařadili na pátou pozici v přehledu TOP zdrojových trhů.

Boris Dyakov, člen ruského armádního sboru Alexandrovců, je pravidelným hostem společenských večerů pro české vystavovatele a jejich ruské partnery Boris Dyakov, člen ruského armádního sboru Alexandrovců, je pravidelným hostem společenských večerů pro české vystavovatele a jejich ruské partnery

Jak na českém stánku několikrát mezi hoteliéry i touroperátory zaznělo, zmíněný odliv klientů zasáhl citelně podniky orientující se na klientelu s individuálními požadavky, tedy například takovou, která se pro cestu rozhodovala spontánně a na poslední chvíli se nechala zlákat k několikadennímu výletu na koncert mezinárodních hvězd, sportovní utkání, luxusní večeři a rychlé osvěžení v lázních. Rovněž je prý patrné, že klienti, kteří si dříve mohli dovolit pětihvězdičkový hotel, si nyní kupují pobyty se čtyřhvězdičkovým ubytováním, stejně jako si tříhvězdu nyní dopřejí ti, kdo se dříve ohlíželi po vyšší kategorii. Nejpodvyživenější poptávka však momentálně je po poznávacích zájezdech méně drahou autobusovou či vlakovou dopravou, nehledě na to, zda je destinací Praha nebo region. Jak opakovaně uvedla Helena Svobodová, ředitelka zahraničního zastoupení CzechTourism v Moskvě, oslabení rublu vůči euru o 25 % prodražuje zájezd jedné osoby za 500 eur o 8 000 rublů, což je téměř polovina obvyklého měsíčního platu.

České menu za hranicí expozice

Z akreditovaných cestovních kanceláří, které mohou v Rusku připravovat zájezdy do ČR a podávat za své zákazníky žádosti o vydání víz, svoji českou nabídku v Krokus Expo Centru vystavily například Jason Travel, Capital Tour či Vedi Tourgroup. V jejich prospektech se opakují zájezdy zaměřené obdobně jako v předchozích letech – Praha, lázeňská léčení, pobyty na horách. Za hranice české expozice se mezi zájemce o oddych a dovolenou rozšířilo i okolo tisíce výtisků podzimního vydání časopisu Meždunarodnyje Mosty z portfolia vydavatelství C.O.T media. Jejich příští vydání již poputuje na březnový MITT Moskva 2010.

Text a foto: Hana Čermáková

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více