V předcházejícím vydání naší Personální poradny jsme nahlédli do tajů psychometrie, coby klíči k osobnostním charakteristikám potenciálního zaměstnance. Dnes si představíme jednu z nejzajímavějších psychometrických či psychodiagnostických metod, Hoganovy testy.
Hoganovy testy jsou praktické, přesné a skvěle využitelné v praxi, není proto divu, že jsou v personálně-psychologické praxi hojně využívány. Tyto testovací modely jsou výsledkem dlouholetého výzkumu respektovaného amerického psychologa Roberta Hogana, který se specializuje na psychologii ve firemním prostředí a psychiku manažerů.

Personalisté potřebují pro svou práci testy nejen spolehlivé, ale také standardizované a ověřené na velkém vzorku lidí. Právě Hoganovy testy jsou v tomto ohledu celosvětově považovány za kvalitní a těžko zpochybnitelnou metodu. V personalistice jsou jeho metody obrazně vyvažovány zlatem. Využívají je nejen nadnárodní a menší progresivní firmy, ale pro svou spolehlivost je pro prověření svých členů využívají například i armády a bezpečnostní složky. Vysokou výpovědní hodnotu nemají jen při výběru nových zaměstnanců, ale také při jejich další pracovní adaptaci, povyšování, plánování profesního růstu i organizačních reorganizacích. Metod, které nesou jméno Roberta Hogana, je hned několik. V současnosti jsou nejpoužívanější testovací modely HPI (Hoganův osobnostní dotazník), MVPI (Inventář motivů, hodnot a preferencí) a HDS (Hoganův rozvojový test).
Hoganův osobnostní dotazník (či inventář) zjišťuje a měří sedm základních vlastností člověka, které jsou důležité v zaměstnání a mezilidských vztazích. Výsledky velmi přesně určí pro jaké zaměstnání či pozici se daný člověk hodí. Zkoumanými vlastnostmi jsou:
- stabilita (sebevědomí, schopnost pracovat pod tlakem),
- sebeprosazení (iniciativita, soutěživost, schopnost vůdcovství),
- sociabilita (společenskost),
- kooperativnost (takt, vnímavost, schopnost udržovat vztahy),
- systematičnost (sebedisciplína, odpovědnost),
- zvídavost (nápaditost, kreativitní potenciál).
Jedinec, který by teoreticky dosáhl vysokého skóre u všech těchto vlastností, by byl klidný a vyrovnaný, energický, s touhou zlepšovat se, společenský, taktní a vnímavý, přátelský, vřelý s vysokou mírou organizovanosti, důkladnosti, orientovaný na úspěch a chutí vzdělávat se. Nedosažitelný ideál? To bezesporu, ale právě Hoganův osobnostní dotazník vám ukáže, jak daleko či blízko k těmto jednotlivým vlastnostem má uchazeč o práci. Samotné provedení testu zabere pouhých 20 minut. Obsahuje 206 otázek, mezi kterými absentují otázky zasahující do soukromého života. Ceněné je snadné a rychlé vyhodnocení testu a jeho uplatnění pro více než 200 profesí nejrůznějších pracovních odvětví.
Zatímco Hoganův osobnostní test představí kladné stránky zkoumané osobnosti, Hoganův rozvojový test nechá nahlédnout do temných stránek duše. Tento test především hledá možné překážky osobnostního a profesního rozvoje, zkoumá chování, které je za běžných okolností skryto a vyjeví se až pod tlakem, ve stresu, při pracovním vyčerpání a dalších zátěžových situacích. Odhalí temné stránky osobnosti, které většina lidí dokáže skrývat za tzv. sociální masku. Na tomto místě je ovšem třeba zdůraznit, že v žádném případě nezjišťuje osobní záležitosti, jako jsou sexuální život, náboženství, politické preference, rasové postoje atd. Tento test má vysokou využitelnost především u pozic, u kterých se předpokládá vysoká zodpovědnost a schopnost konstruktivního, chladnokrevného úsudku v krizových situacích.
Třetí hojně využívanou metodou je Inventář motivů, hodnot a preferencí, který vypovídá o vnitřní hierarchii a sebepoznání daného jedince. Otázky jsou zaměřené na identifikaci motivů jednání a hodnot dané osoby jak v jeho pracovním, tak osobním životě. Zabývá se profesionálními preferencemi, zájmy a životní filozofií člověka. Praktickým výsledkem je potom ukazatel míry souladu mezi firemní kulturou a osobními hodnotami daného člověka. Hojně využívaný je tento test coby nástroj koučinku a snaze o další osobnostní a profesní rozvoj zaměstnanců.
Hoganovy testovací modely jsou součástí jeho mnohem komplexnějšího výzkumu. My jsme si zde představili jen vrcholky ledovce s pevnou základnou vystavěného na desítkách let experimentů a odborné práce. S ní se můžete seznámit ve stovkách jeho článků a publikací včetně nejznámější knihy „Personality and the Fate of Organizations“.
Naše agentura ví, jak uchazeče správně prověřit, a to nejen na základě testů. Díky tomu už několik let pomáháme budovat úspěšné kolektivy v oblasti cestovního ruchu a gastronomie. Dream Job má zkušenosti jak při vyhledávání a efektivním hospodaření s lidskými zdroji, tak i při sestavování pracovních i realizačních týmů. Náš profesionální přístup v této oblasti může napomoci postavit dream team třeba i pro vás.