V týmu to skřípe, spolupráce mezi jeho jednotlivými členy vázne, pracovní výsledky neodpovídají předpokladům. Co teď? Není třeba panikařit, ani správně sestavený tým nemusí automaticky fungovat bezchybně. Je zapotřebí nepanikařit a s chladnou hlavou analyzovat příčiny, které k dysfunkčnosti týmu vedou. Než se ze své manažerské pozice pustíte do nápravy, je nezbytné diagnostikovat, proč tým nepracuje efektivně. Teprve po odhalení a pojmenování řídicích, organizačních a lidských bariér bránících úspěchu se můžete pustit do reforem.
„Kdyby se ti podařilo, aby všichni lidi ve firmě táhli za jeden provaz, a to stejným směrem, mohl bys kdykoliv ovládnout jakékoliv průmyslové odvětví, jakýkoliv trh proti jakékoliv konkurenci.“
Trefné pojmenování příčin dysfunkčnosti týmu nabízí práce Patricka Lencioniho, prezidenta The Table Group, konzultační společnosti zaměřující se na rozvoj týmů výkonných manažerů a na organizaci ve firmách. Tento autor mnoha bestsellerů z oblasti vedení týmové spolupráce a formování firemní kultury ve své knize Pět příčin selhávání týmů čtivě rozebírá oblasti, se kterými mají i ty sebelepší týmy problémy. Kniha, kterou jsme uvedli pro ni zcela výstižným citátem, rozebírá nejen příčiny, ale představuje také funkční model a konkrétní kroky, které vedou ke zdolání obecných překážek a k vybudování kompaktního a efektivního týmu. Představme si ve stručnosti jeho práci – možná i v tomto krátkém přehledu najdete východiska ke změnám ve vašem týmu. Jak těchto pět příčin Lencioni pojmenovává?
Absence důvěry
Bez důvěry se v týmu jednoduše neobejdeme. Je to základní prvek kompaktního týmu. Jeho členové musejí k sobě být naprosto otevření a přitom si být jistí, že této otevřenosti nebude zneužito. Pokud se členové týmu navenek chrání neprostupným „krunýřem“, otevírá se prostor pro pokrytecké hry a politikaření. Energie, která by měla být věnována pracovní činnosti, přichází nazmar. Dosáhnout úplné otevřenosti a důvěry není jednoduché, protože během života se většina úspěšných lidí učí s vrstevníky a kolegy soupeřit a chránit si vlastní pověst. Není snadné tyto instinkty potlačit, ale je to přesně to, čeho je třeba dosáhnout.
Obavy z konfliktů
Jsou to paradoxně konflikty, které vedou k nejlepším řešením v nejkratším čase. Nazývají se produktivní konflikty. Manažerská role v tuto chvíli spočívá v tom, ovládnout se a nechat konflikt proběhnout. Pomyslně se vyčistí vzduch a je možné se pohnout z mrtvého bodu. Lencioni dokonce zmiňuje možnost najít si „horníka dolujícího konflikt“, tedy někoho, kdo konflikt vyvolá. Samozřejmě konfrontaci nesmíte nechat přerůst v něco nežádoucího a je zapotřebí po jejím proběhnutí všem připomenout, že se odehrál v zájmu úspěchu týmu.

Jsou to paradoxně konflikty, které vedou k nejlepším řešením v nejkratším čase. Nazývají se produktivní konflikty.
|
 |
 |
 |
Nedostatek loajality
V kontextu týmu má loajalita dva základní významy – srozumitelnost a ztotožnění. Úspěšné týmy dělají zřetelná a včasná rozhodnutí a postupují vpřed s jasným pochopením a ztotožněním všech členů včetně těch, kdo hlasovali proti rozhodnutí. Z porady odcházejí sebejistí, takže nikdo se ani v koutku duše nezaobírá pochybnostmi, zda má odsouhlasený postup podporovat. Výsledkem nedostatku loajality je snaha po maximální shodě. Nemůžeme předpokládat, že se při debatě všichni bez výjimky shodnou, je ovšem nezbytné, aby byl vyslyšen každý názor a obava. Tým trpící nedostatkem loajality nemá při rozhodování jasné priority, mohou se mu uzavřít příležitosti kvůli snaze o lepší analýzy, ze strachu ze špatného rozhodnutí vznikají obavy z neúspěchu. Oproti tomu v týmu, který nezná strach, jsou priority jasně nastavené. Tým je jednotný jak ve vytyčených cílech, tak postupech k jejich dosažení, učí se z vlastního neúspěchu a chyb. Jde vpřed.
Vyhýbání se zodpovědnosti
Zodpovědnost v rámci týmové práce spočívá v ochotě upozorňovat kolegy na výkony, výsledky, jednání a chování, které mohou tým poškodit. Někdy může být nepříjemné upozorňovat na chyby druhých, protože se sami cítíme hůře než osoba kritizovaná. Pro funkčnost týmu je ovšem nezbytné tyto nepříjemné rozhovory podstoupit. Nechceme kolegu ztrapňovat, ale posunout jej k pracovním úspěchům – tento fakt by měl kritizovaný z vaší promluvy vycítit. Týmy, které se vyhýbají zodpovědnosti, jsou odsouzeny k průměru, jediným zdrojem disciplíny je v této situaci vedoucí. Pokud je ovšem pro tým pocit zodpovědnosti vnitřně důležitý, přirozeně se vytváří tlak na zlepšování výkonu jeho členů. Ti sami rozpoznávají hrozící problémy a snaží se najít nejefektivnější řešení. Tím se buduje mezi členy týmu vzájemná úcta. Tým navíc není zatěžován přílišnou byrokracií se snahou dosáhnout výsledků včas. Vedoucí týmu nevystupuje jako jediný zdroj disciplíny. Jakmile vytvoří kulturu zodpovědnosti, musí současně přijmout roli posledního arbitra pro případ, že tým selže.
Lhostejnost k výsledkům týmu
Pátá, poslední příčina neúspěchu týmu tkví ve sklonech členů týmu starat se o jiné záležitosti, než jsou kolektivní cíle skupiny. Vytrvalé zaměření na specifické úkoly a jasně definované výsledky je požadavek kladený na každý tým, který sám sebe hodnotí podle výkonů. Někomu stačí, že je součástí skupiny, nebo se snaží jen o vlastní individuální úspěch. V týmech, které se neorientují na výsledky, nastává stagnace v růstu. Tým je nestabilní a jednotliví členové se zaměřují na vlastní prospěch. Výrazně se tím snižuje konkurenceschopnost týmu, který je pouhým souborem jednotlivců. Naopak tým orientovaný na výsledky je složen z týmových hráčů, proto je pevný a stabilní. Emociálně prožívá jak úspěch, tak neúspěch. Role vedoucího spočívá ve vytvoření prostředí a atmosféry zaměřených na výsledky. Pokud je vedoucí zaměřen na něco jiného, bude jinam upírat pozornost i jeho tým.
Úspěch týmu ale zdaleka nespočívá jen v úspěšném aplikování teorií. Týmy jsou úspěšné, protože se chovají lidsky. I samotné přiznání nedokonalosti je krokem správným směrem, protože otevírá prostor k efektivnímu řešení. Pokud dokážete týmu vštípit používání zdravého rozumu v kombinaci s mimořádnou úrovní disciplíny a vytrvalosti, máte – s nadsázkou řečeno – napůl vyhráno. Naše agentura vás nebude provádět úspěšnými teoriemi, ale díky svým zkušenostem vám pomůže budovat úspěšný kolektiv v oblasti cestovního ruchu a gastronomie. Dream Job má několikaleté zkušenosti při vyhledávání lidských zdrojů a s efektivním hospodařením s nimi, i při sestavování pracovních i realizačních týmů. Náš profesionální přístup v této oblasti vám může napomoci při vašem podnikání získat nejen dream job, ale i postavit dream team.