Peter Belinský: Hokejové MS je obrovskou příležitostí

Slovensko, potažmo Slovenská agentura pro cestovní ruch (SACR), viditelně zintenzivňuje svoje propagační úsilí před blížícím se mistrovstvím světa v ledním hokeji, které se u našich východních sousedů koná vůbec poprvé. Ale není to jen nejrychlejší kolektivní hra, čím Slovensko vábí české návštěvníky. Země pod Tatrami realizuje i „mimohokejové“ marketingové projekty. Generální ředitel SACR Peter Belinský se s námi podělil o podrobnosti.

Peter Belinský Slovensko bylo partnerskou zemí únorového veletrhu Holiday World v Praze. S jakými pocity jste z české metropole odjížděl? Splnila slovenská expozice vaše očekávání?

Odjížděl jsem s pocitem, že prezentace Slovenska jako partnerské země veletrhu nezklamala. Svědčí o tom i ocenění pro SACR od organizátorů veletrhu „za skvělou spolupráci v rámci projektu partnerská země veletrhu 2011“. Ještě víc mě ale potěšil obrovský zájem českých návštěvníků o slovenskou expozici. Kromě propagace mistrovství světa v hokeji a možnosti aktivní dovolené na Slovensku je upoutal zejména maskot hokejového šampionátu Goooly, nejrůznější soutěže, taneční a hudební vystoupení, ale i ochutnávka slovenských jídel a regionálních nápojů. Pro Slovensko je český trh cestovního ruchu prioritní a z toho důvodu klademe důraz na realizaci kvalitních a efektivních prezentací turistických produktů Slovenska.

Co si slibujete od nového slovenského zákona o cestovním ruchu, jehož účinnost vejde v platnost letos v prosinci?

Zákon vytváří legislativní rámec pro vznik a efektivní fungování oblastních a krajských organizací cestovního ruchu. Díky zákonu navíc můžou vzniknout nová pracovní místa uvnitř těchto organizací. Na Slovensku v současnosti fungují různá sdružení cestovního ruchu, avšak až přijetím zákona o podpoře cestovního ruchu se pro ně stanoví jednotná pravidla a příležitosti financování ze strany státu. SACR spolu s ministerstvem dopravy, výstavby a regionálního rozvoje, jako i se subjekty cestovního ruchu, pracuje na novele tohoto zákona, aby se nastavily jasné podmínky pro financování krajských a oblastních organizací. Pro fungující cestovní ruch je totiž nevyhnutelný vznik centrál destinačního managementu, ve kterých soukromé a veřejné subjekty turismu navzájem spolupracují, tvoří komplexní produkty cestovního ruchu a efektivně realizují společný marketingový mix.

Jedním z nevýraznějších propagačních pilířů Slovenska je internetový portál www.slovakia.travel . Jakou má web návštěvnost? Máte v plánu rozšířit počet jazykových mutací?

V uplynulém roce dosahoval portál průměrnou měsíční návštěvnost 150 000 zájemců. Pro porovnání – webová stránka Evropské komise pro cestovní ruch (ETC) www.visiteurope.com  propagující turismus v evropských zemích měla v roce 2010 průměrnou měsíční návštěvnost 100 000 zájemců. Portál www.slovakia.travel  je přístupný v pěti jazykových verzích (slovenština, angličtina, němčina, maďarština a polština). Vzhledem k velkému ­potenciálu rusky hovořících zemí plánujeme jeho rozšíření o ruštinu.

Slovakia, jako klíčové slovo tohoto portálu, je jedním z prvků, kterým se agentura snaží o vylepšení brandingu Slovenska v zahraničí. Adresu portálu upřednostňujeme nejen ve všech mediálních kampaních, ale i v rámci prezentačních akcí, jako jsou veletrhy a výstavy cestovního ruchu, workshopy, prezentace, infocesty, press tripy a podobně.

Národní portál cestovního ruchu obsahuje víc než 6 500 publikovaných motivačních článků, databanku 4 000 fotografií, 138 map, předpověď počasí, vodní a sněhové zprávy, kurzový lístek či plánovač tras. Návštěvníci zde najdou informace o kulturních památkách, přírodních jedinečnostech, o městech, regionech, ale i tipy na relaxaci anebo aktivní dovolenou. Mezi nejvyhledávanější patří také zprávy o aktuálních kulturně-společenských akcích či nových produktech v cestovním ruchu. Obsah portálu a jeho formu neustále aktualizujeme, doplňujeme a rozšiřujeme jeho funkce.

Propagace hokejového mistrovství je pro SACR prioritou Propagace hokejového mistrovství je pro SACR prioritou

Po propadu v roce 2009 se loni opět zvýšil počet českých turistů přijíždějících na Slovensko. Čím si tato pozitivní čísla vysvětlujete?

Rok 2009 byl markantně ovlivněný celosvětovou hospodářskou krizí. Propady návštěvnosti zaznamenala většina turistických destinací. V roce 2010 začala krize ustupovat, což se odrazilo na větším zájmu lidí o cestování. Na mírné zvýšení počtu českých turistů měly určitě vliv rovněž adresné mediální kampaně a prezentace v rámci veletrhů, workshopů a dalších prezentačních akcí na českém trhu cestovního ruchu, které realizuje zahraniční zastoupení SACR v České republice.

Jak vnímáte kampaň PLAY FAIR – HRAJME FÉR na podporu MS v hokeji? Co je jejím cílem?

Kampaň Play Fair určenou pro domácí cestovní ruch realizuje SACR ve spolupráci s Bratislavou, Košicemi, Bratislavským a Košickým krajem a se Svazem obchodu a cestovního ruchu Slovenské republiky. Kampaň má za cíl pozitivně motivovat poskytovatele služeb v cestovním ruchu, dopravce, ale také obyvatele Slovenska, aby se k hokejovým návštěvníkům chovali vřele a přátelsky. Pro tisíce podnikatelů je mistrovství světa příležitostí buď na rychlé, ale jednorázové „zbohatnutí“, anebo na průměrný a dlouhodobý profit v případě, že se spokojení návštěvníci budou se svými rodinami a přáteli na Slovensko opakovaně vracet.

První fáze kampaně ve formě rozdávání letáků odstartovala na veletrhu ITF Slovakiatour ve dnech 20. až 23. ledna v Bratislavě. Propagace dále pokračuje na národním portálu www.slovakia.travel  anketou, v níž návštěvníci hodnotí největší možné prohřešky, které mohou Slovensko u fanoušků „vyfaulovat“. Navazující fází bude aktivní zapojení poskytovatelů služeb do projektu. Další z aktivit, která upozorní hlavně domácí obyvatele na konání mistrovství v hokeji, je projekt Slovakia on Ice. V osmi městech a lyžařských střediscích byly vybudovány ledové plochy pro širokou veřejnost, kde si mohou lidé bezplatně zabruslit a zabavit se během doprovodných programů a soutěží.

Váš tip na hokejové finále?

Osobně bych si přál duel Česko–Slovensko.

Jaké jsou vaše vize a nejbližší plány? Co je prioritou vedení SACR na poli cestovního ruchu?

Prioritou číslo jedna je pro nás už do minulého roku propagace mistrovství světa v hokeji a současně Slovenska jako cílové turistické destinace. Jiným ­zásadním projektem, který propagujeme, jsou ­Koši­ce – Evropské hlavní město kultury 2013. Mezi naše další aktivity patří cílená propagace konkurenceschopných produktů Slovenska na vybraných zahraničních trzích cestovního ruchu, stejně jako na trhu domácím. Našimi bonitními zdrojovými zeměmi jsou Česká republika, Maďarsko, Polsko, ­Rakousko, Německo a Itálie, kde také působí zahraniční zástupci SACR.

Na zámořských trzích budeme realizovat společnou propagaci turistických produktů zemí V4, přičemž v hledáčku máme rovněž nové rychle rostoucí hráče na trhu, kterými jsou Čína, Indie nebo Jižní Korea. Na tomto místě bych rád vyzdvihl vynikající spolupráci s agenturou CzechTourism a jeho ředitelem Rostislavem Vondruškou. V rámci propagace chceme postupně klást větší důraz na internet, sociální sítě a další moderní komunikační kanály a oslovit tak především mladé lidi.

Text: Jan Pomykal
Foto: archiv SACR a Jan Pomykal

Nejnovější články z rubriky Slovensko

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

I za loňský rok hlásí Slovensko úbytek turistů

Cestovní ruch na Slovensku i loni negativně ovlivnily dopady nemoci covid-19. Služeb ubytovacích zařízení v zemi využilo méně turistů, meziroční tempo propadu počtu hostů bylo ale mírnější než o rok dříve. Vyplývá to z aktuálních údajů slovenského statistického úřadu.

Číst více
Foto: CPI Hotels

Bratislavský Mercure rozšířil portfolio CPI Hotels

Hotelová skupina CPI Hotels v tiskové zprávě informovala, že do svého portfolia připojila bývalý hotel Mercure Bratislava Centrum. Ten se v uplynulých dnech proměnil v Clarion Congress Hotel Bratislava.

Číst více