Pinterest a správná komunikace víte, jak na to?

Představit si marketingovou komunikaci bez obrázků není dnes již možné. Zároveň by svět sociálních sítí nebyl bez nich tak atraktivní, jak tomu dnes je. A ve spojitosti s tímto by nikdy nemohla vzniknout sociální síť Pinterest, která je výhradně na obrázcích postavena.

Pinterest patří mezi ty sociální sítě, které jsou doporučovány pro zahrnutí do komunikačního mixu, a již o něm byla napsána spousta článků. I zde, na stránkách COT business, jsme o něm již v několika příspěvcích zmínili. Doposud jsme se však nepodívali na to, jak zde optimálně komunikovat a na co při práci s ním nezapomínat. Pusťme se tedy do toho!

Na začátku zmíním pro krátkou rekapitulaci nejdůležitější data o Pinterestu. Tato síť je určena pro sdílení obrázků a videí, kde je možné si všechen obrazový materiál roztřídit a zavěsit na nástěnky (tzv. pinboards). Uživatelé na jednotlivé nástěnky „přišpendlují" (tzv. pin) obrázky nebo videa. Všechny obrázky mohou libovolně řadit do kategorií, komentovat, lajkovat nebo sdílet na svůj profil (tzv. „repin").

Co komunikovat

Jak již bylo zmíněno, Pinterest používá hlavně obrázky, takže odpověď na otázku „co komunikovat" je nasnadě. Pro komunikaci můžete zvolit různá témata od představení destinace, kraje nebo zajímavostí hotelu až po události. Pokud budete v tématech trochu tápat, podívejte na úspěšné profily, které mohou posloužit jako dobrá inspirace. Na jedno však nezapomínejte. Pro komunikaci vybírejte vždy kvalitní obrázky, a to se týká nejenom obrázků vašich, ale také těch, které budete přebírat a sdílet. I zde platí, že kvalitní obsah má lepší odezvu. Pinterest spočívá v kreativních nápadech, proto se nebojte nápaditosti a pokud máte k dispozici netradiční či neobvyklé obrázky, určitě je využijte, protože ty budou mít u pinterestového publika určitě úspěch. Zároveň se zkuste vyhnout publikování neustále stejného tématu. Třeba krásné pláže v Řecku jsou zajímavé, ale pokud jich bude mnoho, zevšední. Experimentujte a sledujte, co má u vašich fanoušků největší úspěch.

			Ukázka detailu obrázku			Ukázka detailu obrázku

Popis obrázků

Při přidávání obrázků nezapomínejte na jejich kvalitní popis, do kterého přidejte také klíčová slova, na která optimalizujete své stránky. Pokud nahráváte obrázky přímo ze svého počítače, pak je v nahrávacím formuláři k dispozici kolonka pro udání URL adresy. Tu nikdy nenechávejte prázdnou a dopište adresu svého webu. V samotném popisu se zaměřte na kvalitní informaci, kterou chcete uživatelům předat. Nebojte se je přímo vybídnout k návštěvě své stránky. Při přípravě popisů se vyhněte silně obchodním sdělením, protože ty nemají zase až tak velký úspěch a uživatele spíše odradí. Vždy se na texty zkuste podívat očima fanouška a zeptat se sami sebe, zda by vás to zaujalo a odpověď dostanete obratem. Obecně lze doporučit zvýšenou pozornost popisům nejenom u obrázků, ale také u celých nástěnek nebo popisu profilu. Všechny tyto texty mají vliv na umístění vašeho profilu ve vyhledávačích (zejm. Googlu).

			Uvedení zdroje u obrázku			Uvedení zdroje u obrázku

Nejenom popisy u obrázků, ale také popisy celých nástěnek nebo jejich jména mají vliv na umístění ve vyhledávačích. Google pinterestové nástěnky dobře indexuje a velmi často se zobrazují na předních místech.

Uvádějte zdroje

Na své sociální síti dal Pinterest svým zaměřením příležitost pro aktivní a rozsáhlé využívání obrázků, které můžete vzít téměř kdekoliv. Během několika málo kliků můžete z jakékoliv stránky přidat obrázky na svůj pinterestový profil. Bohužel ne vždy se dodržuje jedno základní pravidlo, a to je uvádění zdrojů. Není nic na tom, pokud publikujete na svém Profilu na nástěnce „Chorvatsko" nejrůznější fotografie této destinace, ale vždy ponechte zdroj. Pokud vyhledáváte obrázky přes Google Images, pak nestačí uvést, že zdrojem je tento vyhledávač (mnozí uvádí pouze Google Images), ale dejte si tu práci a klikáním projděte až na skutečného autora. Z dlouhodobého hlediska bude váš profil působit jako důvěryhodný zdroj, který ctí autorská práva.

Najděte optimum

V případě, že se nyní chystáte sednout ke svému počítači a začít na Pinterest přidávat všechny své obrázky, pak chvíli počkejte. Stejně jako u ostatních sociálních sítí nezapomínejte na to, že příliš může škodit, a to platí i u Pinterestu. Pokud budete zveřejňovat stovky pinů (příspěvků) denně, pak efekt může být zcela opačný a o své příznivce přijdete. Ideální je věnovat se komunikaci na Pinterestu každý den a zveřejnit několik málo pinů. Takto si budete budovat nejenom silný profil, ale také kredibilitu.

Přílišné zveřejňování pinů může mít negativní dopad i na ostatní vaše profily. Pokud nastavíte propojení svého pinterestového účtu s Facebookem nebo profilem na Twitteru, pak vše co budete na Pinterestu publikovat, se automaticky zobrazí i na jedné z těchto sítí (v nastavení pinterestového účtu je možné nastavit propojení buď s Twitterem nebo Facebookem). V případě, že budete zveřejňovat hromady obrázků, pak si Twitter nebo Facebook zcela zahltíte.

Jak zaujmout

Obdobně jako u ostatních sítí i u Pinterestu je kladen důraz na co nejzajímavější obsah, který přiláká uživatele, aby se stali vaším followerem (fanouškem). Nemusíte však čekat na to, až vás vaši příznivci objeví a můžete jim vyjít vstříc. Procházejte úspěšné profily, komentujte, lajkujte nebo sdílejte příspěvky ostatních. Velmi často právě díky komentářům (stačí obrázek pochválit, vyjádřit uznání) získáváte příznivce svého profilu. Ti pak přicházejí na váš profil a také lajkují, komentují a sdílejí. Nejpopulárnější obrázky i profily jsou pak při vyhledávání na Pinterestu zobrazovány na předních místech.

U začínajících profilů, které se potřebují dostat do povědomí, doporučuji na začátku komentovat úspěšné příspěvky. Zkrátka ty, které již mají nějaké lajky a také komentáře. U těchto pinů je velká pravděpodobnost, že se počet komentářů zvýší, a máte tak šanci na oslovení ostatního publika. Stejně jako u publikování, tak i u komentování je dobré nic nepřehnat. Přílišné komentování může Pinterest vyhodnotit jako spam a na nějakou dobu vám tuto aktivitu znemožní. V případě, že se vám toto stane, nemusíte zoufat. Během několika hodin vám Pinterest opět komentování povolí.

			Ukázka nástěnek na Pinterestu			Ukázka nástěnek na Pinterestu

Při komunikaci v obrázkovém světě není na škodu v komentářích zmínit i ostatní. Pokud komentujete nebo přidáváte pin, můžete oblíbené profily zmínit prostřednictvím „@jmenoprofilu". Takto vyjádříte uznání a zároveň můžete získat kvalitního fanouška. A nezapomeňte se stát fanouškem i ostatních. Vyberte si profily s obdobným tématem, které zveřejňují kvalitní piny a sledujte je (na Pinterestu je pro sledování užíváno „follow").

Kolik nástěnek?

Jste-li na Pinterestu nováčky a rozhodli jste se, že budete mít na svém profilu spoustu nástěnek, pak chvíli vyčkejte. Nepůsobí příliš dobře, pokud má profil spoustu různých nástěnek a v nich pouze pár obrázků. Zvolte raději cestu postupného budování a nové nástěnky přidávejte postupně. Věnujte se vždy konkrétnímu tématu a sesbírejte k němu postupně co nejvíce kvalitních obrázků. Vždy se na všechny kroky dívejte pohledem uživatele a ptejte se, zda by vás taková prezentace zaujala.

Kde informovat

Pokud přemýšlíte nad tím, kde oslovit uživatele a pozvat je k vám na pinterestový profil, pak určitě využijte tradičních nástrojů, jako jsou tlačítka pro web, nebo na stránku instalujte tzv. widget. U widgetů můžeme vybírat z různého nastavení. Jedna z variant umožňuje prostřednictvím tohoto nástroje zobrazovat přesně to, co na svém pinterestovém profilu publikujete nebo sdílíte. Tato varianta je velmi povedená, protože tímto způsobem můžete velmi dobře obohatit svůj web o zajímavé obrázky.

Další možné propojení nabízí Facebook, kde si na svém profilu vytvoříte pinterestovou záložku. Díky záložce pak můžete zobrazit buď všechny své pinterestové nástěnky, nebo jednu konkrétní. Takto můžete snadno prezentovat fanouškům i internetovým uživatelům své novinky.

Závěrem

Při kvalitní komunikaci a určité pracovní vytrvalosti může Pinterest sloužit jako velmi kvalitní zdroj návštěvnosti vašich webových stránek. Pro cestovní ruch nabízí nepřeberné množství možností pro představení zajímavých míst, atrakcí a dalších informací, užitečných pro budoucí návštěvníky destinace nebo regionu.

Foto: Thinkstockphotos.com

Jan KameníčekAutorem textu je Ing. Jan Kameníček ze společnosti TravelClick, která hotelům pomáhá s komplexní implementací e-marketingových strategií zahrnujících web design, optimalizaci a marketing, nastavení e-distribuce včetně GDS napojení a booking engine, mobilní marketing, channel management a analýzy konkurenčního prostředí.

Kontakt:
Ing. Jan Kameníček, MBA
jkamenicek@travelclick.com

Tel.: +420 604 817 317

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více