Pinterest nováček na poli sociálních sítí?

V minulém roce se s novinkami na poli sociálních sítí téměř roztrhl pytel. V polovině roku společnost Google představila svoji sociální síť Google+, o které jsme zde na začátku roku již psali a nově se také objevila sociální síť se zajímavým názvem Pinterest (www.pinterest.com) . Čím tato síť překvapila a proč se o ní mluví jako o síti, která by si mohla mezi uživateli získat pevnou pozici?

 O Pinterestu se začalo velmi aktivně hovořit v minulém roce, i když první jeho prototyp se objevil už v roce 2010. Vlna zájmu ze strany uživatelů se začala objevovat v závěru roku 2011 a Pinterest se začal u uživatelů těšit stále větší oblibě. Zároveň se o něm začalo hovořit a stále hovoří jako o nejrychleji rostoucí webové službě na světě a patří do trojice nejsilnějších sociálních sítí v rámci USA (hned po Facebooku a Twitteru). Během velmi krátké doby si tuto sociální síť pro sdílení obrázků a videa oblíbilo více než 12 milionů aktivních uživatelů, a proto je jí předpovídána výborná budoucnost. Z hlediska zastoupení uživatelů je tato síť oblíbena více u žen, které tvoří přibližně 60 procent z celkové uživatelské základny. Tento poměr je dán také tím, že se nejvíce sdílejí obrázky s tématy lifestyle, bydlení, vaření nebo cestování (fotografie destinací, turisticky zajímavá místa, turistické atraktivity, hotely atd.).

Jak to všechno funguje

Pinterest je sociální sítí pro sdílení obrázků a videí a funguje víceméně jako nástěnka, kde uživatelé „přišpendlují" (tzv. pin) obrázky nebo videa na svoji nástěnku (tzv. pinboard), libovolně je mohou řadit do kategorií, komentovat, lajkovat nebo sdílet na svůj profil (tzv. „repin"). Ostatní uživatelé Pinterestu, se pak mohou přihlásit k odběru všech vašich příspěvků prostřednictvím tlačítka „následovat" (follow) obdobně jako u Twitteru.

Jako u jiných sociálních sítí i zde je nutné založit profil. Jestli to bude profil osobní nebo firemní je zcela na vás. Pinterest toto prozatím svým uživatelům zjednodušil v tom, že není žádný rozdíl, jestli zakládáte profil osobní nebo firemní. Vše se děje přes jedno rozhraní, takže se zde nesetkáte s pojmy jako například page (firemní stránka). Abyste mohli vstoupit na pole této sociální sítě a založit profil, je nutné získat pozvání. Není třeba se však lekat, protože jsou dva snadné způsoby jak jej získat. Buď vám kamarád nebo známý, který již Pinterest využívá, zašle pozvání a vy na základě tohoto pozvání vytvoříte účet nebo si můžete vyžádat pozvání přímo od Pinterestu. V případě, že využijete pozvání od přítele, můžete si účet otevřít hned. Pokud žádáte Pinterest, pak to může trvat přibližně jeden den, než pozvání dorazí. Při zadávání přihlašovacích údajů vás pak Pinterest vyzve k propojení vašeho Pinterest účtu s účtem na Facebooku nebo Twitteru. Hned po zvládnutí všech administrativních záležitostí se můžete pustit do zveřejňování. Hlavní komunikace pak běží na tzv. „Pin feedu" stejně jako u Facebooku na Timeline.

Pinterest prakticky

Jakmile založíte firemní profil (není zde žádná odlišnost od osobního profilu) pusťte se s chutí do práce. Prvními kroky určitě bude vytvoření zajímavého popisu, který se uživatelům zobrazuje v horní části profilu. Nebude na škodu, pokud k popisu přidáte také URL adresu na vaše webové stránky. Popis vašeho profilu by měl být co nejvíce zajímavý, ale ne příliš dlouhý. Dlouhé texty uživatelé stejně nečtou, tak proč ztrácet čas. Pokud využíváte Facebook nebo Twitter, pak profily s Pinterestem propojte, neboť po propojení se na Pinterest profilu objeví ikonky obou sociálních sítí. Uživatelé tak budou mít snadnou cestu k tomu, aby se přidali jako fanoušci k vašim profilům nebo alespoň fotografie sdíleli na svůj profil.

Při zveřejňování obrázků i videí k nim nezapomínejte přidávat zajímavé popisky, protože v případě sdílení je popis sdílen společně s obrázkem. Pokud prezentujete třeba hotel, destinaci nebo cestovní kancelář, pak se nebojte do popisu přidat také jméno firmy, protože takto máte příležitost oslovit celou řadu dalších uživatelů a budovat znalost vaší značky. Pokud využíváte YouTube a máte zde firemní profil, pak není nic jednoduššího než opět svá videa propojit s Pinterestem.

Při publikování materiálu na Pinterestu vybírejte zajímavé a kvalitní fotografie s vyšším rozlišením. Prezentace na Pinterestu je založena hlavně na fotografiích, proto by měly být uživatelsky zajímavé, přilákat na sebe pozornost a popřípadě motivovat ke komentování nebo sdílení. Obdobně jako většina sociálních sítí i Pinterest nabízí celou řadu možností pro marketingové aktivity nebo kampaně. Pojďme se podívat na několik z nich.

Produktové nástěnky

Jak již bylo zmíněno, v rámci Pinterestu je možné fotografie rozřazovat dle tématu do tzv. nástěnek (pinboards). Nástěnky jsou velmi dobře využitelné pro představení nových produktů nebo služeb. Efektivní využití se naskýtá bezpochyby destinacím, regionům, hotelům a stejně tak cestovním kancelářím, které mají příležitost pro uvedení destinací, hotelů a jejich vybavení nebo celé hotelové resorty s ukázkami bazénů a dalších atraktivit, které jsou důležité při zákaznickém výběru. Nástěnky určitě dobře poslouží i v okamžiku, kdy nabízíte novou destinaci nebo hotely.

Zákaznicky orientované nástěnky

Při vytváření nástěnek můžeme jít ještě o krok dál, protože zde máte možnost připravit cílené nástěnky. Mohou to být dobře tematicky zpracované nástěnky s tématem např. rodinná dovolená, zimní dovolená, exotická dovolená aj. S tímto typem cílení mohou výborně pracovat také hotely, kterým se naskýtá příležitost připravit nástěnky pro různé typy pobytů (wellness, relaxační, sportovní) až po představení kongresových služeb a jiných. S tímto typem cílení se dá velmi dobře pracovat, neboť jednoduchým způsobem připravíte ucelené a zajímavé představení. Při vytváření nástěnek je vhodné využívat krátké, ale zajímavé názvosloví. V názvech se mohou objevit i různé svátky nebo významné události a rozhodně není třeba se bát i netradičních pojmenování.

„Pin It" a „Follow Me" tlačítka

Stejně jako u Facebooku nebo u Twitteru, i zde si můžete ke svému profilu vygenerovat kód pro tlačítko „Follow Me on Pinterest" (sleduje mě na Pinterestu) prostřednictvím kterého se mohou uživatelé využívající Pinterest takto přihlásit k odběru vašich novinek. Další možností je pak tlačítko „Pin It" (přišpendli), které umožní uživatelům přímo sdílet vaše fotografie nebo video na své zdi. Instalace obou tlačítek na web je otázkou několika minut a mohou vám takto pomoci více sdílet obsah.

QR kódy a kupony

Rozmanitosti obrázků nebo videí, které můžete zveřejnit v rámci nástěnek je skutečně celá řada. Jednou z trochu netradičních možností, kterou můžete nástěnku od jiných odlišit, je třeba zveřejnění QR kódů s různými nabídkami. U QR kódů pak můžete využít vlastní fantazii a připravit nějaký krea­tivní design, který uživatele osloví. Zajímavá kreativita, ne pouze standardní černobílá podoba QR kódu, pak snadno přiměje uživatele k virálnímu šíření a uživatelé si fotku umístí na svoji zeď, kam ji tzv. „přešpendlí" (repin). Pokud v rámci marketingových kampaní využíváte různé slevové kupony, pak je můžete využívat obdobně jako QR kódy prostřednictvím tematických nástěnek.

Využíváte-li pro komunikaci se zákazníky jiné so­ciální sítě např. Facebook, Twitter a další, pak není nic jednoduššího, než profily vzájemně prostřednictvím fotek provázat. U každé fotografie můžete do popisu přidat také link, ať už na vaše webové stránky nebo profil na sociální síti. Současně díky práci s fotografiemi máte možnost přípravy nejrůznějších kreativních soutěží, které lze určitě propojit s jinými sociálními sítěmi.

Pinterest se v rámci České republiky v současné době těší popularitě zejména u tzv. early adopters a na standardní začlenění a využívání v marketingu u nás stále tak trochu ještě čeká na své objevení. Do budoucna má tato síť určitě šanci stát se významným pomocníkem při propagaci destinací, regionů, hotelů a dalších subjektů v cestovním ruchu. Uvidíme, čím nás tento staronový nováček ještě překvapí.

			Kateřina Rotterová			Text připravila Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Market­ing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.

 

Ing. Kateřina Rotterová, MBA
katerina.rotterova@destmark.eu 
Tel.: +420 605 376 527 
www.destmark.eu 

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více