
Potenciál i nabídka tuzemských regionů v rámci kongresové a incentivní turistiky se rok od roku neustále zlepšuje. To je dáno nejen rozšiřováním konferenčních a ubytovacích kapacit, ale i rozmanitějšími možnostmi doprovodných programů pro teambuildingové a školicí akce. Pokud se podíváme na Plzeňský kraj jako kongresovou destinaci, má toho skutečně mnoho co nabídnout.
I proto má zájem o Plzeňsko ze strany pořadatelů takovýchto akcí rostoucí tendenci. Jen za první tři čtvrtletí loňského roku se v hromadných ubytovacích zařízeních (HUZ) kraje uskutečnilo na 446 akcí segmentu MICE. To je již nyní o téměř 14,7 procenta více než za celý rok 2016. S tím samozřejmě souvisí i významný nárůst v počtu účastníků těchto akcí, kdy od ledna do konce září loňského roku zamířilo do regionu v rámci turistiky MICE o 10 000 účastníků více než za celý předloňský rok. Nejúspěšnějším rokem, co se týká počtu akcí i počtu jejich účastníků za posledních 10 let, byl podle očekávání rok 2015, kdy se v regionu uskutečnilo 546 akcí, jež navštívilo více než 83 000 lidí. Právě pro tento rok totiž Plzeň získala titul evropského hlavního města kultury, a těšila se díky tomu mnohem výraznějšímu zájmu nejen turistů, ale právě i organizátorů akcí segmentu MICE.

Přestože zmíněné statistiky (podrobný přehled v grafu) nejsou schopné poskytnout absolutní čísla, jelikož v nich nejsou zahrnuty akce konané mimo ubytovací kapacity, jistý vhled na potenciál regionu jako kongresové destinace bezesporu nabízejí. Jedním z možných důvodů rostoucího zájmu o kraj může být i skutečnost, že se navenek prezentuje jako destinace ideální skutečně pro jakýkoliv typ akce. „Pravidelně se zde konají jak velké kongresy či menší meetingy, tak i zajímavé teambuildingové akce spojené nejen se školením, ale i s aktivními programy vyžití,“ doplnil Petr Jirka, předseda správní rady Pilsen Convention Bureau, které funguje jako zaštiťující subjekt průmyslu MICE v kraji.
Ubytovací a konferenční kapacity
Na nabídku tuzemských regionů se upírají především oči pořadatelů akcí středního a menšího rozsahu, což je dáno potřebnou ubytovací i konferenční kapacitou a také finančními prostředky, které byly na danou akci vyčleněny. Plzeňský region v tomto ohledu disponuje tradičními i zajímavými ubytovacími kapacitami, které celkově nabízejí téměř 3 500 lůžek. Přestože se na území kraje v současné chvíli nenachází ubytovací zařízení té nejvyšší – tedy pětihvězdičkové – kategorie, v rámci ostatních kategorií má nabídku poměrně širokou. Zatímco nejvíce je v kraji tříhvězdičkových hotelů, ty čtyřhvězdičkové zase nabízejí o něco více lůžek. Zajímavostí také může být, že lze v kraji nalézt hned tři zámecké resorty nabízející služby klientele MICE (podrobný přehled lze nalézt v tabulce).
Tab.: Ubytovací kapacity Plzeňského kraje
Kategorie |
Počet
hotelů |
Počet
pokojů |
Počet
lůžek |
4* hotel |
9 |
950 |
1 985 |
3* hotel |
12 |
600 |
1 350 |
Zámecký resort |
3 |
80 |
160 |
Zdroj dat: Czech Convention Bureau
Graf – Konference pořádané v HUZ Plzeňského kraje v období 2010 – 3. Q 2017

Zdroj dat: -ČSÚ-
Pozn.: Do statistik ČSÚ jsou počítány akce od 50 účastníků.
Hlavním lákadlem kongresové turistiky v kraji je logicky Plzeň, v níž je situována významná část zmíněných kapacit. Zajímavé možnosti pro pořádání konferenčních a kongresových akcí lze ale nalézt i na dalších místech regionu. „Na poli kongresové turistiky je v Plzni lídrem Parkhotel Plzeň se svým kompletním zázemím a kapacitou sálů přes 1 800 osob. Stejně tak např. hotely Marriott, Angelo a Primavera jsou svou konferenční nabídkou zajímavou volbou. V kraji samotném je samozřejmě mnoho kvalitních variant, ale pokud mám zmínit jednu, tak je to určitě Resort Horizont, který je zasazený do krásné přírody na Šumavě na Špičáku,“ vypíchnul ty nepopulárnější ubytovací zařízení s konferenčními prostory Petr Jirka. Zmíněný Parkhotel Plzeň přitom představuje téměř polovinu celkové kapacity krajského města v rámci kongresové a incentivní turistiky.
Parkhotel Congress Center v Plzni
|
Mezi populární a často vyhledávané kongresové kapacity patří v krajském městě dle Petra Jirky také Měšťanská beseda, jejíž celková kapacita při spojení veškerých společenských prostor dosahuje až 1 000 osob, či reprezentační sály Secese nacházející se v pivovaru Plzeňského Prazdroje. Živým místem nabízejícím ideální spojení kultury a byznysu je také DEPO2015, které je výstupem již zmíněného projektu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015. V prostorách bývalé vozovny dopravních podniků v Cukrovarské ulici je možné nalézt rozlehlé industriální haly i zasedací místnost vybavenou nejmodernější technikou.
Incentivní programy vycházejí z tradičních produktů
Není žádným tajemstvím, že v pořádání akcí v českých regionech, a tedy i v jihozápadních Čechách, jednoznačně převládá domácí klientela. Právě pro ni je region dostatečně atraktivní svou nabídkou turistických zajímavostí a také velmi snadnou dopravní dostupností. Jistou překážkou pro zahraniční klientelu by do určité míry mohla být skutečnost, že nejbližší mezinárodní letiště se nachází v Karlových Varech, tedy v sousedním kraji. Na druhou stranu je toto letiště vzdáleno pouhých 70 kilometru od Plzně, což v kontextu mezinárodního cestování není nijak nepřekonatelná vzdálenost. Snadno dosažitelný může být kraj například i pro mezinárodní firmy s pobočkami na různých místech České republiky i Německa, jelikož zaujímá strategickou polohu na dálnici D5 mezi Prahou, Mnichovem a Norimberkem.
Plzeňský kraj navíc může nabídnout širokou škálu možností incentivních a doprovodných programu. Ty vycházejí hlavně z aktuální a funkční turistické nabídky regionu, který je znám zejména pro svou tradici pivovarnictví a s tím spojenými industriálními památkami na straně jedné a rozmanitými přírodními zajímavostmi na straně druhé. Zatímco první zmíněné zajímavosti se pojí s centrem kraje – tedy Plzní –, ty druhé zase s oblastmi Šumavy, Českého lesa a Brd. „Incentivních programů a programů vyžití je v kraji skutečně nepřeberné množství. V Plzni je dominantní samozřejmě Plzeňský Prazdroj, ale mnoho společností kombinuje své akce s návštěvou Science centra Techmania, Plzeňského podzemí, Pivovarského muzea či Bohemia Sektu ve Starém Plzenci,“ doplnil předseda správní rady Pilsen Convention Bureau. Neopominutelnou možností je poté i prohlídkový okruh po bytech s interiéry navrženými architektem Adolfem Loosem, které jsou veřejnosti zpřístupněny od roku 2015 a patří společně s pivovarnictvím k nejvýznamnějším turistickým produktům, kterými se kraj prezentuje.
DEPO2015
|
Sportovněji pojatý program poté může zájemce zavést do obce Dýšina. Přestože tento kraj není tou nejvyhledávanější golfovou lokalitou, několik zajímavých možností je možné nalézt i zde. „Milovníci golfu mohou svou akci uspořádat v Greensgate Golf & Leisure resortu právě v Dýšině u Plzně, kde kromě 18jamkového hřiště naleznou i konferenční centrum a hotel,“ popsal jedno z golfových hřišť Petr Jirka.
Pilsen Convention Bureau jako prostředník
Turistická nabídka kraje je naplno využita i v oblasti průmyslu MICE. Populární produkty, kterými je kraj znám doma i ve světě, doplňují již nyní širokou nabídku konferenčních kapacit. „Vždy je co zlepšovat, i činnost Pilsen Convention Bureau, ale kraj s jeho infrastrukturou MICE je stoprocentně připraven na pořádání jakékoliv akce. Může nabídnout a také nabízí opravdu kvalitní zázemí, ubytovací a stravovací služby i exkluzivní doprovodný program,“ shrnul na závěr přednosti kraje předseda správní rady Pilsen Convention Bureau, které se snaží být hlavním spojovatelem mezi pořadateli akcí segmentu MICE a subjektů nabízejících své služby v kraji.
Foto: Pilsen Convention Bureau, Shutterstock.com