
V roce 2015, kdy je Evropským hlavním městem kultury, zažívá Plzeň nebývalý příliv návštěvníků. Podle dat ČSÚ přijelo do Plzně jen za 1. pololetí téměř 118 000 turistů, kteří zde strávili téměř 223 000 nocí. V porovnání se stejným obdobím 2014 je to o více než 11 a 14 procent více, ale protože už vloni prudce stouply počty příjezdů a přenocování (celoročně o 10 a 17,5 %), jde zřejmě o největší návštěvnický boom v novodobé historii města.
Zatěžkávací zkouškou procházejí proto v letošním roce nejen plzeňské hotely, restaurace a turistické cíle, ale také příspěvková organizace Plzeň – TURISMUS, kterou město založilo v roce 2014 na podporu cestovního ruchu. To potvrzuje i její ředitelka Zuzana Koubíková, které jsme se zeptali:
Co bylo vaším prvním úkolem?
Jedním z prvních, ale nejdůležitějších úkolů bylo to, že jsme převzali provozování Turistického informačního centra na náměstí Republiky a zajistili jeho celkovou rekonstrukci v závěru roku 2014. Dnes naše infocentrum patří k nejlepším v republice, má otevřeno denně a jeho pracovníci se s turisty domluví několika světovými jazyky.
Co všechno zajišťuje vaše organizace?
Naší hlavní činností je marketing cestovního ruchu a spolupráce se všemi subjekty, které se na cestovním ruchu v Plzni podílejí – letos zejména se společností Plzeň 2015, která realizuje aktivity Evropského hlavního města kultury. Poskytujeme pro ně marketingovou podporu včetně prezentací na veletrzích cestovního ruchu a prezentačních akcí.
Jak již bylo řečeno, provozujeme Turistické informační centrum, což považuji za naprosto klíčové. Bez každodenního kontaktu s návštěvníky, zpětné vazby a především znalosti preferencí, přání a potřeb našich zákazníků se nedají efektivně plánovat žádné marketingové aktivity. Infocentrum dále tvoří přirozený záchytný bod všech turistů, kteří potřebují při svém pobytu v Plzni poradit. Samozřejmostí je nabídka široké škály tiskovin v různých jazycích nejen o Plzni, ale i o regionu Plzeňsko. Potřebné informace najdou návštěvníci Plzně také na našich webových stránkách visitplzen.eu.
Kromě toho všeho provozujeme jediné muzeum věnované americké armádě v Čechách Patton Memorial Pilsen a dále novinku této turistické sezony – bytové interiéry od světoznámého architekta Adolfa Loose.
Máte nějakou „vlajkovou loď“ vašich turistických produktů?
Takovou vlajkovou lodí je pro nás právě projekt Adolf Loos Plzeň, čili rekonstrukce bytů s interiéry, které v Plzni ve 30. letech vytvořil slavný architekt Adolf Loos, a jejich zpřístupnění veřejnosti. Nejedná se sice o záležitost masového turismu, ale v evropském kontextu je to projekt naprosto jedinečný a prestižní. A to nejen z pohledu architektury, zajímavé jsou i příběhy a osudy rodin, které v těchto bytech žily. Loosovy interiéry jsou sice umístěné v lokalitě navazující na centrum města, někdy dokonce jen několik set metrů od sebe, ale patří různým vlastníkům. Jejich zpřístupnění formou jednotné prohlídkové trasy tak nebyla snadná záležitost. Dnes si mohou individuální návštěvníci na první trase prohlédnout byty rodin Voglových a Krausových, které jsou v majetku města, a na druhé trase dům Jana a Jany Brummelových. V listopadu bude otevřena třetí prohlídková trasa v rekonstruované části vily rodiny Semlerových. Vstupenky na všechny tři trasy je možné si rezervovat na www.adolfloosplzen.cz.
Objednané skupiny mohou po dohodě navštívit Loosovy interiéry kdykoliv. Odborné veřejnosti a skupinám brzy nabídneme možnost návštěvy dosud nerekonstruovaného bytu Huga Semlera na Klatovské třídě 19.
Projekt EHMK přinesl městu pozornost českých, ale i předních zahraničních médií. Jak se to odrazilo na zájmu turistů?
Je pravda, že titul Evropského hlavního města kultury přinesl městu nebývalou pozornost – média se o Plzeň začala zajímat. Nicméně je třeba říci, že ke stovkám krásných mediálních výstupů titul sám o sobě nestačil. Za úspěšným mediálním obrazem Plzně v zahraničí je také spousta práce. V letošním roce jsme zorganizovali press tripy a pobyty pro více než 150 zahraničních novinářů. Odměnou nám jsou pochvalné reportáže o Plzni v předních světových médiích, jako je CNN, BBC, ZDF, The Times, The Guardian, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Le Figaro nebo třeba El País. Především v sousedním Německu pak o nás píší a hovoří nejen celostátní, ale i stovky lokálních a regionálních médií. To se určitě projevuje na vyšší návštěvnosti Plzně. Naše infocentrum uspořádalo od ledna do října více než 1 000 komentovaných prohlídek centra města pro cca 25 000 klientů převážně z Německa a Rakouska. V porovnání s uplynulými lety se jedná až o pětinásobný nárůst. Zajímavý je téměř 50procentní nárůst poptávky po našich průvodcovských službách u menších soukromých subjektů. Značnou část objednávek tvoří spolky, farnosti, firmy či dokonce rodiny, tj. zájemci, kteří mohou být motivováni právě třeba zajímavými reportážemi v médiích. Snažíme se aktivně oslovovat nové klienty, ale i budovat co nejlepší vztahy s cestovkami a touroperátory, kteří do Plzně pravidelně jezdili i v předchozích letech. Těší nás, že jsou s našimi službami spokojeni a do Plzně vozí stále více skupin.
Text a Foto: Plzeň – TURISMUS