Podcasty: Využijte jejich plusy v komunikaci s uživateli

Čím ještě oživit komunikaci směrem k zákazníkovi nebo uživateli na internetu? K dispozici je celá řada nástrojů od textů a obrázků až po videa. Co třeba ale takové podcasty, které nabídnou mluvené slovo? Jaká je jejich šance na uplatnění a jak je využít?

Podcasty představují zvukový záznam většinou ve formátu MP3, v podobě rozhovoru nebo připomínající vysílání v rádiu. První podcast spatřil světlo světa v roce 2004 a jeho autorem byl Adam Curry, známá televizní celebrita, která si jako jedna z prvních vytvořila osobní webovou stránku. Zpět ale z historie do současnosti. Aktuálně přibližně 3 procenta marketérů nyní aktivně využívá podcasty při komunikaci na sociálních sítích a přibližně 32 procent zvažuje jejich četnější zavedení.

 Podcasty: Využijte jejich plusy v komunikaci s uživateli

Podcasty; Foto: Thonstockphotos.com

Podcasty, zejména ve spojitosti se smartphony a chytrými telefony, nabývají zásadním způsobem na významu v marketingové komunikaci. Jak jsem již uváděla v lednovém příspěvku, rok 2015 byl velmi významným zejména pro chytré telefony. Celosvětově jejich využívání mezi běžnými uživateli v minulém roce dosáhlo 2 mld. S tímto trendem je využívání nebo zařazení podcastů do firemní prezentace více než na místě. Uživatel si tak snadno do svého mobilního zařízení stáhne váš firemní obsah, který může konzumovat ať už při jízdě autem či v metru, nebo při čekání na přátele, zkrátka kdekoliv, kde má volnou chvilku. Tak je možné oslovit široké spektrum uživatelů od mladšího publika až po ty zralejší.

Hlavní přednosti podcastů

Jaký přínos mohou mít zmiňované podcasty pro danou značku? Odpovědí na tuto otázku se nabízí hned několik, protože jejich spektrum je velmi široké. Jedním z hlavních přínosů je zábava, dále pak vzdělávání, předávání informací, inspirace (cestování, výběr dovolené, regionu, hotelu atd.). Hlavní myšlenkou by tak mohlo být i to, že podcasty jasným způsobem propojují autora (jednotlivec nebo firma) s internetovými uživateli.

Dalším pozitivním aspektem je také skutečnost, že mohou být pomocníkem při SEO, tzv. optimalizaci stránek pro vyhledávače, k širšímu oslovení uživatelů, kteří preferují spíše poslech před čtením (nemají na něj např. ve svém uspěchaném každodenním programu prostor). Podcasty se také mohou stát pomyslným „TV seriálem“, který budou uživatelé rádi a hlavně pravidelně sledovat. Z uživatelského hlediska jsou podcasty svým pojetím skutečné. Není to jen takový ten informativní hlas, který můžeme rozpoznat při čtení jak tištěných, tak internetových článků. U podcastů hrají zásadní roli emoce (o jejichž významu padlo slovo v prosincovém článku), a tak se mohou stát vaším účinným prodejním nástrojem.

Poslední výhodou, kterou bych zde chtěla zmínit, je také originalita. Jakmile vytvoříte podcast, pak je jasné, kdo je jeho autorem a konkurence nebo „internetoví spekulanti“ nemají téměř žádné nástroje pro to, aby takto připravený obsah zneužili například kopírováním. Přistupme nyní k tomu, jak podcasty připravit a na co nezapomenout.

Dobře vybrané téma

Obdobně jako u jakéhokoliv jiného komunikačního počinu, i zde promyslete téma svého podcastu. Co má být hlavní myšlenkou a co chcete svým uživatelům (posluchačům) sdělit. Vždy je vhodné vybrat takové téma, při jehož poslechu bude znát, že pro něj máte určitou vášeň a nadšení. To je totiž to, co bude kromě předávané informace důležité. Podcasty tak nabízejí v rámci rozhovoru např. s vedením hotelu, hotel představit, vyzdvihnout zajímavosti v jeho okolí atd. Výběru témat věnujte větší pozornost, protože tak zajistíte, aby byla komunikace efektivní.

Zvolte vhodný formát

Dalším krokem je zvolení celkového formátu podcastu, neboť vše bude vaší vizitkou. Jednotlivé podcasty by měly být v tom samém formátu, aby mohly zafungovat jako vaše firemní vizitka. Zde je myšlena hlavně znělka, představení v úvodu, uvedení tématu, předání dané informace a závěr včetně pozvání k další epizodě. Stejně jako u ostatních marketingových kanálů (sociální sítě, newsslettery atd.) je i zde vhodné, aby formát i provedení jasným způsobem reprezentovaly vaši značku.

Ideální délka epizody

Možná se teď zeptáte, jaká by měla být ideální délka jednoho dílu. Nebo co je ideální? U těchto otázek platí obecně jedno pravidlo, které říká, že délka podcastu by neměla přesáhnout 60 minut. Delší nahrávky už mohou uživatele zatěžovat nejenom množstvím informací, ale hlavně z hlediska času. V případě, že množství plánovaných informací bude velké, rozdělte je například do dvou částí a připravte podcasty dva. Takto uživatele alespoň namotivujete k poslechu dalšího podcastu. U délky epizod také platí, že ne všechny musejí mít stejnou délku. Důležitá je vždy celková efektivita a hlavně uživatel.

Scénář – ano, či ne?

Další oblastí, které je dobré věnovat alespoň krátkou pozornost, je scénář. Pokud si myslíte, že otázky vymyslíte v průběhu, tak na to zapomeňte. Předem připravený scénář vám pomůže nejen dané téma utřídit, ale hlavně je pojistkou před případným výpadkem v průběhu natáčení. V úvodu přípravy doporučuji zodpovědět otázky typu: jaké body by měly být zodpovězeny, jaké a v jakém sledu zaznějí jednotlivé otázky, kolik času má být věnováno daným otázkám atd. Dobře připravený scénář vám poskytne ucelený obraz o vašem audioprojektu.

Jak často publikovat

Častým dotazem je četnost podcastů. Jak často se mají připravovat? Obdobně jako u jakékoliv on-line komunikace, například na sociálních sítích, je určitě dobrá pravidelnost. Pokud s podcasty začínáte, pak si dejte delší časovou prodlevu mezi přípravou jednotlivých epizod. Vhodné je tak jednotlivé díly zveřejňovat dvakrát nebo jedenkrát do měsíce. To vám dá dostatečný prostor nejen připravit, ale i získat určitou jistotu. S větší zkušeností pak můžete publikovat častěji, dle svých možností.

Co bude třeba

Jakmile připravíte všechny „administrativní“ záležitosti, přijde okamžik akce. Aby ji bylo možné uskutečnit, bude třeba mít základní technické vybavení. Není nutné se obávat, že to zásadním způsobem zatíží firemní rozpočet. Základním stavebním kamenem bude mikrofon, do kterého se vyplatí něco málo investovat. Pro nahrávání můžete využít volně dostupný program Audacity (rozhraní i v českém jazyce, viz obrázek 1), prostřednictvím kterého zároveň svoji nahrávku obratem uložíte do MP3 nebo WAV formátu. Dalším, o něco vylepšeným, programem je Acoustica Basic Edition, který poskytuje poněkud širší možnosti zpracování nahrávky.

 Pracovní rozhraní Audacity; Zdroj: audacityteam.org

Pracovní rozhraní Audacity; Zdroj: audacityteam.org

V případě, že budete do nahrávky přidávat hudební stopáž (vždy je dobré pohlídat, aby hudba nepřehlušila váš hlas) nebo ji spojovat s videem, pak bude nutné pořídit mixážní software. Na začátku však určitě postačí jen zvukový záznam a další investice si nechte pro následující fázi, po zkušebním provozu.

Kde a jak umístit hotový podcast

Je-li nahrávka připravena, přichází chvíle jejího umístění na internet, aby bylo možné s ní dál pracovat a měli k ní přístup internetoví uživatelé, pro které jste ji připravili. Pro umístění lze využít tzv. podcast directories a aplikace, kterých je na internetu celá řada. Mezi doporučované patří SoundCloud (https://on.soundcloud.com/), PodBean (http://www.podbean.com) nebo Libsyn (https://www.libsyn.com/). Pokud s prací s podcasty začínáte, je vhodné otestovat publikování na podcastových službách, které jsou zdarma, abyste jednak viděli, jak to bude vypadat a také, jak lze s podcastem pracovat.

 Rozhraní pro umístění podcastu na iTunes; Zdroj: iTunes

Rozhraní pro umístění podcastu na iTunes; Zdroj: iTunes

Jak jsem uvedla, podcast directories je velké množství, ale je jeden, kde je umístění opravdu více než vhodné. Tím je iTunes (obrázek 2), které má největší zásah.

Ohledně umístění doporučuji navštívit jejich stránky https://www.apple.com/itunes/podcasts/specs.html, kde naleznete podrobné instrukce, kterými je nutné se řídit.

Závěrem

Podcasty v současné době patří mezi nový komunikační trend, jehož význam stále poroste. Proto se nyní nabízí příležitost začít s jejich aktivním využíváním, neboť je stále jen málo společností, které je v komunikaci využívají. Máte tak možnost být zase o něco dál než konkurence.

foto
Ing. Kateřina Rotterová MBA

Autorka textu je ze společnosti Destination Market­ing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.

katerina.rotterova@destmark.eu
Tel: +420 605 376 527
http://www.destmark.eu/

 

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více