V Praze v hotelu Olšanka se ve dnech 21. a 22. dubna 2008 uskutečnil 9. ročník mezinárodní konference „Cestovní ruch na prahu 3. tisíciletí“. Jednání konference se zaměřila především na využívání dostupných evropských a domácích podpor a iniciativ, na prohlubování a realizaci kvalitativních požadavků ve službách cestovního ruchu, včetně problematiky lidských zdrojů a posilování růstu kvalifikace. Záštitu nad konferencí převzal I. místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj Jiří Čunek. Pořadatelem konference byla, jako každoročně, firma Mag Consulting, spolupořadateli ministerstvo pro místní rozvoj a Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism, jejíž ředitel, ing. Rostislav Vondruška, se ujal funkce prezidenta konference. Z titulu této funkce řídil též úvodní plenární jednání.
Úvodní slova nemohla patřit nikomu jinému než místopředsedovi vlády a ministru pro místní rozvoj Jiřímu Čunkovi. Ten ve svém krátkém příspěvku poukázal na důležitost podpory cestovního ruchu z EU. Zejména Regionální operační programy mohou příslušnému území přinést spoustu peněz a zkvalitnit tak služby turistického ruchu. Důležitou součástí efektivního rozvoje cestovního ruchu je také zdravý lobbismus, jak jej Čunek nazval. Umět dobře prezentovat svůj produkt samosprávě v daném území a být s ní v kontaktu je podle Čunka jeden z hlavních benefitů. Územní samosprávy mají úzké vazby s krajskými úřady, které, pokud jsou dostatečně informovány, mohou být v lecčems nápomocny. Zároveň také Čunek, dle vlastní zkušenosti z bývalé pozice starosty města Vsetína, poukázal na stále vzrůstající význam cestovního ruchu.
S konkrétními návrhy jak docílit rozvoje cestovního ruchu pak vystoupil náměstek ministra pro místní rozvoj Jiří Vačkář. Nejprve ale pozitivně zhodnotil příjmy cestovního ruchu na nadnárodní úrovni. Nejdůležitějším bodem v následujícím období je vládou přijatá koncepce státní politiky cestovního ruchu na období 2007 – 2013, ze které vycházejí strategické cíle, o nichž Vačkář následně hovořil. Zásadní je podle něj rozšiřování a zkvalitnění infrastruktury a služeb cestovního ruchu. V této souvislosti opět poukázal na možnost čerpání peněz z ROP. S kvalitní dopravní obslužností souvisí také rozložení příjezdů zahraničních turistů. Důležité je také, aby se příjezdy zahraničních návštěvníků rozmělnily na území celé republiky.
Zcela jiným tématem se zabývala Jana Hendrichová, náměstkyně místopředsedy vlády pro evropské záležitosti. V její kompetenci je příprava předsednictví České republiky v Radě EU v roce 2009. Výkon předsednictví klade mimořádné nároky na celou státní správu předsedající země. Proto se i ČR musí na tento úkol důkladně připravit, a to nejen z hlediska vhodné volby svých priorit, ale i po stránce organizační a logistické, zdůraznila Hendrichová. Příprava se dá rozdělit do tří základních kategorií: technická příprava, finanční zajištění a volba priorit. Projekt předsednictví Radě EU se bude konat nejen v Praze, ale i v regionech. Na celém území ČR se očekává až 200 jednání, jednou měsíčně budou ministři jednat v Praze a také v dalších částech země. Již nyní jsou tato místa, splňující požadavky na dostatečné kongresové prostory a možnost dopravní dostupnosti, známa. Brno, Litoměřice, Hluboká nad Vltavou, Olomouc, Ostrava, Luhačovice a Mariánské Lázně. Akce mohou také probíhat ve Středočeském kraji, v Plzni, Pardubicích, Hradci Králové, Kutné Hoře, Mladé Boleslavi nebo v Liberci. Již nyní proběhlo několik výběrových řízení, jsou uzavřené smlouvy, např. na pronájem prostor KCP Praha, vlajky a stojany, akreditační systém, logo a vizuální styl, webovou stránku předsednictví. Zadávací řízení proběhnou např. ještě na dárkové a propagační předměty, překlady, tlumočení, konferenční techniku, catering, tisk publikací a corporate identity veřejných prostor.
I Gabriel Kuliffay z Ministerstva hospodářství Slovenské republiky se věnoval strukturálním fondům EU a zhodnocení čerpání peněz v minulém období. Kuliffay také poukázal, jaké výhody mohou získané peníze přinést, tzn. výrazně zvýšit konkurenceschopnost regionů, které mají snahu zajistit trvale udržitelný rozvoj své oblasti.
Již v dřívější fázi čerpání bylo právě slovenské ministerstvo hospodářství jedno z mála, které veškeré přidělené prostředky vyčerpalo. Největší podpora směřovala do regionů na východním Slovensku.
Možnostmi využití strukturálních fondů EU ke zkvalitnění vzdělávání pracovníků v cestovním ruchu se zabývala Jarmila Indrová z VŠE Praha, Fakulta mezinárodních vztahů. Projekty vzdělávání v cestovním ruchu vycházejí z opatření 4.2 Operační program Rozvoj lidských zdrojů (OP RLZ), celková hodnota podpory na období 2005 – 2008 činí 260 milionů korun, z toho podpora Evropského společenství v rámci Evropského sociálního fondu je ve výši 75 %, zbytek činí prostředky státního rozpočtu. Projekt zdůrazňuje rozvoj lidských zdrojů a následné zlepšení ekonomických výsledků firmy. Realizuje se pomocí šesti vzdělávacích programů, celkem by mělo být proškoleno až 6500 osob. Proběhla např. školení pracovníků v cestovním ruchu a ve veřejné správě. Jako úspěšný počin prezentovala Indrová vzdělávací program, který zpracovala katedra cestovního ruchu, VŠE Praha, Venkovský cestovní ruch, jeho specifika a podmínky pro rozvoj. Projekt proběhl v době od 1. 5. 2007 do 31. 1. 2008, v jeho rámci bylo proškoleno přes 100 posluchačů. Na základě tohoto projektu na VŠE Praha vznikl studijní obor Venkovský cestovní ruch, který lze studovat i v angličtině.
Posledním vystupujícím v ranním plenárním zasedání byl Petr Zahradník, ekonomický expert a analytik České spořitelny, který se specializuje na problematiku EU. Jeho vystoupení bylo analýzou přínosů cestovního ruchu za posledních několik let. V současné době je cestovní ruch dynamickým a rostoucím odvětvím, jehož obrat se běžně navyšuje v horizontu několika po sobě jdoucích čtyřletých období přibližně o čtvrtinu. Vedle hospodářského růstu a vytváření pracovních příležitostí hraje turismus důležitou roli ve vývoji výrazné většiny evropských regionů. Infrastruktura vytvořená pro turistické účely přispívá místnímu rozvoji a pracovní místa jsou vytvářena nebo udržována dokonce i v oblastech klesajícího sociálně-ekonomického vývoje průmyslových nebo venkovských částí. Aktivity cestovního ruchu jsou tak mnohdy považovány za jediné proveditelné, které jsou schopny daný region nebo lokalitu ekonomicky či společensky povznést. Zahradník rovněž upozornil na měnící se demografickou strukturu obyvatelstva, což bude znamenat výrazné změny na straně poptávky po turistických službách. Počet osob starších 65 let výrazně narůstá, zdravý životní styl a viditelně vyšší kupní síla činí z této společenské skupiny velmi zajímavou klientelu. S její pomocí lze překonávat jedno z největších rizik, jimž doposavad cestovní ruch čelil, totiž jeho sezonnost. Tento trend povede k posílení specializací nabídky turistického průmyslu, tzv. zdravotního cestovního ruchu.
Druhou část jednání v plénu moderoval prezident Asociace hotelů a restaurací České republiky Pavel Hlinka. Jako prvnímu dal slovo řediteli agentury CzechTourism Rostislavu Vondruškovi,
který vystoupil s příspěvkem o trendech a zajímavostech z cestovního ruchu. Svůj příspěvek uvedl statistikami o mezinárodních příjezdech v letech 2006 – 2007. Konstatoval, že loni se uskutečnilo 900 milionů cest, tedy meziročně o 6 % více. V Evropě, která se na světovém incomingu podílí víc než 50 %, došlo k růstu o 4 %, v regionu střední a východní Evropy pouze o 1,7 %. Výjimkou je Česká republika, kde incoming vzrostl o 3,8 %. Pokud jde o výhled do budoucna, dá se podle odborníků do roku 2020 očekávat dosažení 1,6 bilionu mezinárodních příjezdů. „Úkolem však bude tento extrémní růst zvládnout s ohledem na životní prostředí,“ řekl Vondruška. Z dalších aktuálních trendů zmínil Rostislav Vondruška třeba turismus za lékařskými či zkrášlovacími zákroky, tzv. Couch Surfing (mezinárodní projekt, kdy se lidé vzájemně seznamují a na určitou dobu si vyměňují své domovy), „staycations“, tedy tří- až čtyřdenní cesty do okolí bydliště, „babymoons“ (romantické cesty párů plánované před narozením prvního potomka) či volunturismus (turismus spojený s dobrovolnou pomocí či ekologickými aktivitami). Vondruška se dále zamýšlel nad postavením národních turistických centrál ve vybraných zemích. V závěru příspěvku pak prezentoval novou nabídku agentury CzechTourism na spolupráci – asociace a profesní sdružení v cestovním ruchu mohou zveřejnit své zprávy a pozvánky na akce na webu CzechTourism.cz.
O překvapení se na konferenci svým příspěvkem postaral viceprezident Asociace cestovních kanceláří České republiky Viliam Sivek. Hovořil totiž o tom, „jak si sami podnikatelé pod sebou pomyslnou větvičku, obsypanou eurem, sami podřezávají“. Konkrétně o tom, jak se stále nedaří sloučit obě hlavní asociace sdružující dohromady 425 subjektů cestovního ruchu, především cestovní kanceláře a agentury. Zopakoval hlavní argumenty, proč by k tomuto spojení mělo dojít – řeč byla o tom, že dvě samostatné asociace nejsou brány jako plnohodnotní partneři při sestavování zákonů, vyhlášek, finančních plánů, plánů rozvoje měst a obcí a že může docházet i k matení veřejnosti. „Dnes, kdy se chystá k rozjezdu vlak s evropskými fondy, chci opět na tomto významném fóru zdůraznit, že jen jedna silná a jednotná asociace a její promyšlené a cílené vystupování a jednání jsou základním nástrojem úspěchu oboru. Nástrojem vůči ekonomické, sociální, vzdělávací a územní politice státu,“ řekl Sivek. Opakovaně tedy veřejně vyzval ke sloučení obou asociací a vyjmenoval některé z výhod z toho plynoucích. Viceprezident ACK ČR konstatoval, že není z jeho pohledu podstatné, jak se bude jednotná asociace jmenovat, a vyjádřil svůj souhlas i s případným hromadným vstupem členů ACK ČR do druhé asociace.
Na slova Viliama Sivka vzápětí zareagoval prezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Roman Škrabánek. Výzvu k jednání o možném sloučení přivítal, nicméně konstatoval, že v uplynulých měsících adresoval ACK ČR dvě výzvy k jednáním na toto téma a že ani jedna nebyla vyslyšena. Zmínil se také o tom, že Česká republika není zdaleka jedinou evropskou zemí, kde paralelně funguje více profesních svazů, zastupujících cestovní kanceláře a agentury. Poté se již věnoval tomu, kvůli čemu do hotelu Olšanka přijel, tedy informacím o novinkách v evropské legislativě v oblasti cestovního ruchu. Řeč byla o problematice pravidelným čtenářům COT business důvěrně známé, tedy o revizi Směrnice 90/314 (Package Travel Directive), o Nařízení o společných pravidlech pro poskytování služeb letecké přepravy v EU, o Směrnici o uznávání kvalifikačních předpokladů č. 36/05 či o diplomatické a konzulární ochraně občanů EU. Došlo i na informace o dani z přidané hodnoty při prodeji zájezdů. Podrobněji se s touto problematikou můžete seznámit v květnovém vydání COT business.
Z úst Zdeňka Lejska z Českého statistického úřadu poté účastníci vyslechli zprávu o novinkách v informačním systému statistiky cestovního ruchu. Jde o rozšíření statistických informací o cestovním ruchu a o novou podobu webových stránek ČSÚ v oblasti statistiky cestovního ruchu. Podrobněji se Lejsek věnoval Modulu zaměstnanosti v cestovním ruchu (detailně je tato oblast zpracována ve statistické rubrice tohoto a předchozího vydání časopisu), tabulkám 1 – 6 a 10 Satelitního účtu cestovního ruchu za rok 2006 či seznamu ubytovacích zařízení podle obcí (viz http://czso.cz/lexikon/uz.nsf/index ). Novinkou je též rozšíření časových řad o statistiku domácího a výjezdového cestovního ruchu. Z plánů pro příští rok zmínil Zdeněk Lejsek dokončení satelitního ruchu, zpracování studie o regionalizaci satelitního účtu, pokračování v mezinárodní spolupráci na novelizaci metodiky cestovního ruchu a další rozšiřování časových řad na webových stránkách ČSÚ.
Za řečnickým pultíkem poté stanul Eduard Bláha, generální ředitel Lázní Jáchymov a prezident Svazu léčebných lázní ČR. Z jeho úst zazněly informace o aktuálním stavu lázeňství. Bláha připomněl dlouhou lázeňskou tradici České republiky, existenci 35 lázní a 85 lázeňských zařízení, stejně jako celoregionální dopad lázeňství na rozvoj cestovního ruchu. Lázeňství jako obor je podle něj charakterizováno silnou medicínskou orientací, dostatkem zahraničních klientů (díky tradiční východoněmecké klientele) a dlouhou průměrnou délkou léčebného pobytu hosta (17 dní). Bláha zároveň upozornil na fakt, že tradiční reklama není tak účinná, jako doporučení známého, nebo že klíčovým konzultantem a „prodejcem“ lázeňských pobytů jsou často „elitářské“ bílé pláště. Zmínka padla o regionální struktuře lázeňské klientely či o vývoji počtu cizinců v lázeňských zařízeních. Dále pak Bláha představil SLL jako sdružení poskytovatelů lázeňské péče, v převážné míře soukromých subjektů a několika státem zřízených organizací. Svaz podle něj nijak nezasahuje do volné soutěže mezi členy, zato je ze zákona zastupuje při dohadovacích řízeních o cenách. Hlavním cílem SLL je spoluvytvářet legislativu a společné prostředí, ve kterém mohou lázně svůj obor rozvíjet. Řeč byla i o ekonomické efektivitě lázeňství v Česku (obor přímo zaměstnává 12 000 lidí, nepřímo pak třikrát tolik, a do státní kasy přispívá 3,78 mld. korun. Bláha zrekapituloval, jaké legislativní normy obor upravují a jaké změny se v této oblasti dají očekávat. Jako již při několika jiných příležitostech hovořil prezident SLL o paradoxech lázeňství. V závěru přednášky pak stručně představil Lázně Jáchymov a jejich léčebné i relaxační možnosti.
Jednatelka společnosti C.O.T. media Eva Frindtová přispěla do programu konference přednáškou na téma financování internetových projektů z evropských fondů. Upozornila na některé chyby, kterých by se zájemci o tuto oblast měli vyvarovat. „Nevytvářejme samostatné života neschopné statické pomníčky jen proto, že internetový projekt, když se nepovede, není až tak vidět, neb je schovaný ve virtuálním světě,“ řekla Frindtová. Upozornila, že fondy EU nemohou řešit stálý provoz a zajistit udržitelnost projektu, mohou pouze pomoci s jeho vytvořením. Jak by měl celý proces fungovat, demonstrovala Eva Frindtová na úspěšném příkladu turistického portálu České republiky CzeCOT.com. Dále vysvětlila, jak důležitá je pro portál spolupráce s dodavateli dat, oborovými a jinými portály, výrobci a dodavateli GPS zařízení, vydavateli tištěných katalogů či CD-ROM apod. A samozřejmě dalšími turistickými portály čtyř geografických úrovní (města/obce, turistické oblasti, turistické regiony, ČR). Příčiny úspěchu portálu je třeba hledat v synergii s tištěnými médii vydavatelství C.O.T. media, v používání kvalitních technologií i lidských zdrojů, v partnerství a spolupráci s různými partnery, ve víře v globální rozšíření internetu a jeho využívání, v propojení informací s e-komercí, v používání množství jazykových mutací apod. Účastníci konference se mohli také detailně seznámit s jednotlivými částmi a funkcemi portálu či s pozitivním vývojem jeho návštěvnosti.
Jitka Zikmundová, místostarostka Českého Krumlova, přijela na konferenci představit toto město a způsob, jakým v něm funguje management cestovního ruchu. Připomněla, že marketingovou organizaci, která představuje oficiální turistickou autoritu města, tvoří Destinační management Český Krumlov, Infocentrum Český Krumlov a oficiální informační systém Český Krumlov www.ckrumlov.cz . Všechny tyto části jsou provozovány Českokrumlovským rozvojovým fondem. V prezentaci zaznělo, jaké cíle si fond klade a jaké k tomu má nástroje, jak jsou aktivity fondu financovány a s jakými partnery spolupracuje. A vysvětlila též přínosy cestovního ruchu pro město – z 8000 ekonomicky aktivních obyvatel jich 3000 pracují v cestovním ruchu, z 3200 ekonomických subjektů jich v této oblasti podniká 625 a do rozpočtu města přispívá cestovní ruch ročně asi 14 mil. korun. Závěr prezentace pak patřil představení strategie cestovního ruchu ve městě do roku 2013 a projektů na letošní a příští rok. Z nich stojí za zmínku například systém ucelených produktových balíčků, zpřístupnění Muzea Fotoateliér Seidel Český Krumlov, oslavy 700. výročí založení města v roce 2009 apod. Zmínka padla i o tom, jak jsou některé z těchto projektů financovány z dotačních programů EU.
Do zcela jiného světa zavítali posluchači díky příspěvku předsedy Asociace průvodců České republiky Stanislava Volemana. Ten vystoupil s názorem, že novela živnostenského zákona, která nabude účinnosti 1. července, zlikviduje místní turistické průvodce. Od července totiž bude průvodcovská činnost (stejně jako provozování cestovní agentury) zařazena mezi živnosti volné, provádět turisty tak bude moci de facto každý. Pochopitelně k velké nelibosti průvodců – změna podle nich poškodí tisíce místních občanů a rezidentů, destabilizuje trh a ohrozí další tvorbu pracovních míst pro absolventy škol. Voleman se na konferenci dotazoval po důvodech této změny – hledal je v lobbování zastánců deregulace průvodcovských služeb v parlamentu. Asociace průvodců považuje novelu za popření dosavadního vývoje v této profesi, likvidaci stávajícího systému odborné kvalifikace i křehkých vztahů na trhu s katastrofickým dopadem na místní turistické průvodce.
Jednání v plénu uzavřel Jaromír Beránek z pořadatelské společnosti MAG Consulting prezentací vybraných statistik světového i tuzemského cestovního ruchu. Podobně jako Rostislav Vondruška zmínil vývoj světových příjezdů, ale zazněly též informace o příjezdech do České republiky a o využití letecké dopravy. Beránek se věnoval také stoupajícímu počtu příjezdů do Prahy – její podíl na celorepublikových příjezdech mírně roste, loni představoval 60 %. Další informace se týkaly hostů v hromadných ubytovacích zařízeních u nás, struktury hostů podle krajů apod. Hlavními zdrojovými destinacemi byly loni Německo, Velká Británie a Itálie, podíl prvních dvou zemí se ovšem lehce snížil. Počet příjezdů do HUZ stoupl o 1,9 %, počet přenocování naopak klesl o 1,5 %. Řeč byla též o zaměstnanosti v cestovním ruchu (předloni v tomto oboru pracovalo 239 465 lidí), o počtu podniků v oboru (loni 116 368) a vývoji ubytování a stravování. Beránek zmínil také cenový vývoj – řekl například, že mezi lety 2005 a 2006 se index spotřebitelských cen v pohostinství a ubytování zvýšil o 23 %. Zajímavá byla také informace o tom, že loni přijelo do HUZ 12 963 896 hostů a že saldo příjmů a výdajů na zahraniční cestovní ruch dosáhlo v loňském roce 60,3 mld. Kč.
Lidské zdroje v cestovním ruchu
Jednání v sekci věnované lidským zdrojům v cestovním ruchu zahájil její moderátor Josef Provazník z Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Prezentoval Operační program Rozvoj lidských zdrojů, což je program, který umožňuje čerpání prostředků z ESF. Vytvořil základ k více než 70 celoživotním vzdělávacím programům v prezenční i distanční formě, dal vzniknout odborným publikacím i e-Knihovně cestovního ruchu. Provazník představil několik příkladů vzdělávacích projektů. Kurzy probíhají i v plánovacím období 2007 – 2013, vše potřebné se zájemci dozvědí na www.vzdelavanivcr.cz . Pavla Berková z Grafton Recruitment pak představila tuto personálně-poradenskou agenturu a její divizi Catering & Hospitality. Hovořila i o nových trendech v hotelnictví na lidské zdroje a z toho plynoucích nárocích na zaměstnance, o přetahování zaměstnanců mezi subjekty, přílivu zahraničních zaměstnanců a naopak růstu příležitostí pro uplatnění českých zaměstnanců v zahraničí. Při rozhodování kandidátů nehraje roli jen mzda, ale také produkt a značka, motivační schéma, možnost profesního růstu a benefity. Partnerům z hotelnictví Grafton nabízí testování kandidátů, posilování značky zaměstnavatele, nábor lidí ze zahraničí, oslovování zaměstnanců, konzultace či poradenství. Problematikou personálního auditu se ve svém vstupu zabýval Milan Pavelka, marketingový ředitel OREA HOTELS. Marketingový audit popsal jako zhodnocení úrovně implementace marketingového řízení a využívání marketingových prvků v jednotlivých procesech podnikání. Výsledkem je solidní image a goodwill podniku. Příjemcem auditu jsou manažeři, kteří díky němu získávají přehled o efektivitě manažerské práce. Audit hloubkově a do detailu prověří, jestli obchodní jednotka správně plní cíle, jak si vede v porovnání s konkurencí, nevynakládá-li příliš prostředků na dosažení cílů v oblasti reklamy a prodeje a sleduje-li spokojenost zákazníků.
Věra Seifertová z Vysoké školy cestovního ruchu, hotelnictví a lázeňství představila nové trendy v oblasti lidských zdrojů, zejména „vpád“ marketingu. Produktem tzv. HR marketingu je konkrétní pracovní místo v konkrétní firmě. Jeho atraktivita je dána image firmy, pracovními podmínkami, atmosférou ve firmě a platovým ohodnocením. „Cenou v HR marketingu jsou kvalitní zaměstnanci, které do firmy získáme,“ řekla Seifertová. Hovořila též o celoživotním vzdělávání manažerů na VŠCRHL, které spočívá v přípravě kvalifikovaných, flexibilních a informovaných pracovníků pro cestovní ruch a v přípravě pracovníků schopných aplikovat princip udržitelného rozvoje. Poslední z panelistů, Petr Chromý z MAG Consulting, hovořil o zaměstnanosti v cestovním ruchu. Řekl mj., že v letech 2003 – 2006 se počet lidí pracujících v oboru zvýšil o 4,7 %, podíl cestovního ruchu na zaměstnanosti dosáhl předloni 4,71 %. Detailně představil, kolik lidí pracuje v které oblasti cestovního ruchu, na jakých pozicích, na jaký typ pracovního úvazku, zabýval se strukturou zaměstnanosti dle pohlaví, věku, vzdělání a státní příslušnosti.
Udržitelný rozvoj v cestovním ruchu
Diskusi zahájil svým příspěvkem Filip Kühnel z Ekohotelu Adalbert. Vyzdvihl význam loni založené ekologické sekce Asociace hotelů a restaurací ČR, jejíž hlavní cíle charakterizoval jako ekologickou osvětu, publikační činnost a rozvoj green managementu. Mezi základní přínosy ekomanagementu pro hotel uvedl Kühnel ekonomickou výhodnost, návratnost, úsporu financí na další ekoprojekty v rámci hotelu (přičemž ekologizace hotelu neznamená omezení standardů), skvělou image u hostů a v neposlední řadě ochranu životního prostředí a zdrojů. Dalšími řečníky byli Radka Štěpanovská a Jan Havelka, oba z Klubu českých turistů. Jejich příspěvek se týkal přínosu organizované turistiky k trvale udržitelnému rozvoji cestovního ruchu a vznikl na základě výzkumu z let 2000 až 2003. Ten byl zaměřen na demografické charakteristiky a spotřební chování účastníků akcí organizované turistiky. Data byla sbírána na osmi akcích organizované turistiky v Německu a České republice a celkem bylo dotázáno 1300 účastníků. Hlavním výsledkem studie pak bylo zhodnocení využití potenciálu organizované turistiky pro rozvoj cestovního ruchu v České republice.
|
Velmi působivý referát přednesla Jana Tesařová, organizační ředitelka Centra Veronica v Hostětíně (CVH). Úkolem CVH je v praxi ukazovat, že vztah k přírodě, ohleduplné hospodaření se zdroji a poučená interpretace místního dědictví můžou ekonomicky stabilizovat venkov a řešit nezaměstnanost i v poměrně odlehlých oblastech. Posledním účinkujícím byl Ivan Rynda z Fakulty humanitních studií UK. Velmi svérázným a poutavým přístupem odprezentoval několik zásadních ekologických teorií a na praktických příkladech uvedl několik enviromentálních projektů (například Chateau Mcely), které staví na šetrnosti k přírodnímu prostředí a zároveň působí jako turistická atrakce.
Lázeňství a wellness
Stejně jako v loňském roce byl kulatý stůl věnován problematice wellness a lázeňství. Jednání řídil Jan Hejma, prezident České asociace wellness (ČAW). Ten se také ujal úvodního slova, kde zrekapituloval význam wellness, jeho historii, cíle asociace a výhody členství. Posláním ČAW je především reprezentovat pouze ty činnosti a produkty, které odpovídají významu slova wellness. Asociace rovněž usiluje o to, aby se etika, kvalita služeb a profesionalita staly standardem ve všech provozech. Členy ČAW se mohou stát majitelé wellness komplexů, terapeuti, maséři, salony krásy, profesionálové v oboru zdravého životního stylu, hoteliéři a provozovatelé penzionů atd. O své praktické zkušenosti s provozováním wellness hotelu se podělil Jaroslav Fischer z OREA WELLNESS Hotel Horizont. I ten ve svém vystoupení, stejně jako Petr Zahradník, poukázal na stárnutí populace, která stále více bude vyžadovat wellness služby. A díky tomu, že se o svoji prevenci budeme starat sami, je také třeba si ji hradit. Tím se stává člověk více náročným. Při provozování skutečného wellness hotelu je nejdůležitější si stanovit cílovou skupinu. Není příliš důležitá velikost hotelu, koneckonců v poslední době lze sledovat trend malých diskrétních hotýlků. Je dobré se zamyslet nad celým konceptem podniku, měl by být originální – i tím se lépe získá zákazníka.
|
Posledním vystupujícím byl Wolfgang Háma, který zastupoval Sdružení léčebných lázní v Karlových Varech. Aniž bychom si to nějak výrazně uvědomovali, lázeňství za posledních 20 let výrazně změnilo svou tvář, míní Háma. Zásadními změnami byly privatizace, investice do technického vybavení, zdravotnických úseků, rozšiřování zdravotnických služeb o nové léčebné postupy či změna v profesní skladbě a odborné úrovni personálu. Co se však výrazně nezměnilo, je celkový počet pacientů v českých lázních. Sledovat můžeme např. větší podíl samoplátců, čemuž odpovídá, že klasické formy lázeňství hrazené přes pojišťovny jsou ve struktuře lázeňských pobytů v menšině. I zde je vidět nová forma cestovního ruchu, tzv. lázeňský wellness.
Hotelnictví a gastronomie
Jednání této sekce řídil Wolfgang Háma ze Sdružení léčebných lázní v Karlových Varech, který předal nejprve slovo Romanu Vachovi, generálnímu řediteli Clarion Congress Hotelu Prague. Ten poukázal na fakt, že na podobných odborných konfrencích by měly být zastoupeny i investorské společnosti. Jeho vystoupení bylo v duchu, nejdůležitějších pravidel pro hotelový business. „Location, location, location,“ prohlásil kdysi Conrad Hilton na jedné z konferencí o hoteliérství. Tato slova potvrdil i Vacho. Na příkladu vysočanského Clarion Congress Hotelu uvedl, nakolik je místo pro hotel důležité. I když šel v tomoto případě investor do velkého rizika, odhaduje se, že do budoucna se Vysočany stanou administrativním centrem. Upozornil také na nutnost investic v regionech. Praha je dnes již přeinvestovaná, svojí ubytovací kapacitou se pohybuje nad požadavky klientů. Rekonstrukcí východního a západního křídla zámku Liblice se zabýval Tomáš Uhlíř z poradenské společnosti Optimus Consult & Invest. Po ukončení rekonstrukce, kterou spolufinancovala EU, vzniklo v prostorách zámku moderní konferenční centrum splňující požadavky na špičkově vybavené prostory. Zcela jedinečné je propojení barokní architektury zámku s konferenčními sály, které splňují veškeré požadavky při pořádání konferencí, seminářů či vzdělávacích akcí na mezinárodní úrovni. Konferenční centrum Liblice nabízí možnost luxusního ubytování ve vlastní budově zámku. Současně bylo v zámeckém komplexu plně zrekonstruováno východní křídlo, které tak navyšuje celkovou ubytovací kapacitu na 80 lůžek.
Jako třetí vystoupil Květoslav Navrátil z Aura Palace Spa Wellness Hotel, který prezentoval specifika lázeňského hotelu, včetně stravování a zdravotních služeb. „Host a ryba po třetím dnu v hotelu smrdí,“ tím Navrátil poukázal na nelehký úkol udržet hosta např. při desetidenním pobytu v hotelu spokojeného. Zároveň upozornil na stále se zvyšující nároky především ruských turistů, kteří dnes do Karlových Varů přijíždějí i dvakrát do roka. Posledním řečníkem byl Robert Jahn z hotelu Švýcarský Dvůr a hotelu Sanssuouci a jeho vystoupení bylo na téma gastornomie a lázeňství. I tady je důležitá spolupráce se zdravotnickými pracovníky, jelikož léčebná výživa může být u některých indikací hlavním terapeutickým prostředkem. Současnými trendy ve výživě je co možná nejvíce přiblížit stravování v lázních běžné konzumaci mimo lázeňské prostředí. Objevují se také nové technologie vaření – multifunkční pánve, konvektomaty, které neznehodnocují nutriční hodnoty připravovaných pokrmů.
Cestovní kanceláře a cestovní agentury, průvodci
Úvodní slovo patřilo Ladislavu Havlovi z Asociace cestovních kanceláří ČR. Ten se zamýšlel nad vztahem cestovních kanceláří a agentur a podobně, jako již několikrát v minulosti, orodoval za společný postup či sloučení profesních svazů hájících zájmy těchto subjektů. Zamýšlel se i nad neoprávněným podnikáním v oboru. Výsledky výzkumu o tom, jak se jednotlivé věkové skupiny rozhodují o cíli, času a způsobu trávení volného času (a tím nákupu cestovních služeb), prezentoval na konferenci Petr Kratochvíl, ředitel odboru regionálního agentury CzechTourism. Výzkum, který loni pro CzechTourism realizovala agentura STEM/MARK, přinesl řadu zajímavých zjištění a jejich prezentace jen na pár řádcích není možná. Závěrečnou zprávu včetně doporučení pro činnost agentury CzechTourism lze najít na webové adrese http://www.czechtourism.cz/?show=002008015001 .
|
O možnostech propagace turistického produktu ve spolupráci s cestovními kancelářemi uvažoval obchodní a produkční ředitel ATIS Petr Krč. Takováto spolupráce je podle něj nutná při tvorbě produktu pro zahraniční i tuzemský trh, při marketingových, prodejních a doprodejních aktivitách či organizování infopobytů pro touroperátorovy vybrané prodejce. Je přitom třeba pracovat s cenovou i necenovou diferenciací. Způsob, jak mohou tvůrci produktů efektivně distribuovat své nabídky s katalogem touroperátora, představil Krč na konkrétním příkladu, totiž prezentaci produktu Dovolená v Tolštejnském panství v katalogu ATIS.
Poslední z panelistů, Pavel Vích ze společnosti eFact, se ve svém příspěvku věnoval možnostem podpory projektů z fondů EU, respektive otázkám projektového řízení. Vysvětlil, co je projekt, jaké subjekty se na něm podílejí, jaké jsou fáze projektu od iniciace a specifikace přes přípravu a plán realizace, vlastní realizaci, vyhodnocení projektu a zpětnou vazbu až po závěrečnou zprávu. Jednotlivé fáze okomentoval poznatky ze své bohaté praxe projektového manažera.
Kvalita služeb v cestovním ruchu
U kulatého stolu se sešli Josef Češelský z Rozhodčího soudu, Petr Nešpůrek, ředitel OREA Hotelu Bílý Hořec a Vital Hotelu Sklář, a Karel Neumann, zástupce poradenského a vzdělávacího Institutu Neumann. Josef Češelský charakterizoval základní kameny, na kterých Rozhodčí soud staví, a uvedl výhody rozhodčích řízení. Je to především jednoinstančnost, rychlost, výběr soudiště, dobrá vykonatelnost rozhodčích nálezů (newyorská úmluva z roku 1958 umožňuje uznání a výkon rozhodčích nálezů ve všech státech, které tuto smlouvu ratifikovaly) nebo výběr rozhodců (na listině rozhodců je zapsáno mnoho odborníků ze všech oblastí práva a ekonomiky z České republiky i zahraničí). Petr Nešpůrek logicky mluvil o řízení kvality v hotelovém provozu. Po stručném představení řetězce OREA Hotels definoval komponenty kvality. Podle něj jsou jimi včasnost, integrita, předvídatelnost a spokojenost zákazníka. Velký důraz také kladl na kontrolu, ať již vnější (vyhlášky, zákony, klasifikace), nebo vnitřní (mystery calls, mystery shopping) a zpětnou vazbu (rovněž interní a externí).
|
Jak informoval Karel Neumann, jeho Neumann Institut vznikl původně jako soukromá poradenská, vzdělávací, designérsko-projektantská i projekční firma fyzické osoby v roce 1990. Dalším růstem vznikla organizace se 17letou tradicí a zkušenostmi v přípravě a rozvoji lidských zdrojů a zakládání, rozvoji a provozu firem. Zabývá se řešením otázek v oblasti cestovního ruchu, hygieny potravin, BOZP + PO, práva a financí, obchodní strategie, včetně rekvalifikací, k nimž je v řadě profesí akreditována MŠMT ČR. Spolupracuje při zavádění HACCP včetně auditů a dále pak při přípravě a zavádění ISO a ISŘ. Kvalitu poskytovaných poradenských, vzdělávacích, projektových služeb i služeb investorského dozoru a dodavatelské spolupráce podporují partnerství s Bureau Veritas Certification, členství v ACK ČR a spolupráce s firmou Matthes, s.r.o.
Věda, výzkum a vzdělávání v cestovním ruchu
Sekci odstartovala ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy Dana Daňová. Seznámila přítomné s organizační strukturou společnosti, rozsahem působnosti a rozpracovaností jednotlivých projektů. Centrála vznikla po zrušení oddělení cestovního ruchu Zlínského kraje jako servisně-produkční společnost. Kromě ediční činnosti zajišťuje aktivní čerpání prostředků z evropských fondů, účast na veletržních prezentacích a je hlavním hráčem při tvorbě a naplňování marketingové strategie východní Moravy. Hlavními úkoly Centrály jsou podle Daňové pokračovat v úspěšném nadregionálním produktu Moravské jantarové stezky, pokusit se o zvýšení kulturních eventů v regionu východní Moravy, zamezit roztříštěnosti Valašska (to se dnes zbytečně rozpadá do čtyř mikroregionů) a nastartovat projekt Jantarové stezky II, zaměřené na německé, italské a rakouské trhy. Druhým panelistou byl Pavel Vích ze společnosti eFact, která poskytuje klientům služby, jejichž výsledkem je zvýšení efektivity řízení, zavedení nových firemních procesů a obecné zlepšení prosperity. Vích zde konkrétně představil projekt integrace subjektů cestovního ruchu v Libereckém kraji na základě tzv. klastrů, což jsou v zásadě vytipované podnikatelské subjekty, které by mohly efektivně participovat v rámci rozvoje cestovního ruchu v regionu.
|
Jako třetí vystoupila Petra Zezulová z agentury CzechTourism s přednáškou o zrealizovaných projektech vzdělávání v cestovním ruchu v regionech ČR. Uvedla mimo jiné, že kurzů proběhlo 70 a počet proškolených osob byl 8000 z 1500 organizací.
Sekci zakončila Darina Škvarová ze Střední školy hotelnictví a gastronomie SČMSD Praha, jež prezentovala projekt Ekoprodukty etnických gastronomií Evropské unie z hlediska moderních trendů přípravy, s využitím moderních didaktických metod při jejich realizaci. Celý koncept a veškeré informace najde zájemce na www.gastroucitel.cz .
Informační technologie v cestovním ruchu
S jednoroční přestávkou bylo do programu konference opět zařazeno téma informačních technologií v rámci samostatné sekce. V letošním roce se řízení a moderování ujal Josef Zelenka z Univerzity Hradec Králové. Vystoupil také s přednáškou týkající se obecných trendů v rozvoji informačních a komunikačních technologií v cestovním ruchu, zvláště pak v oblasti webových stránek. Mezi ně zařadil personalizaci uživatelů, inteligentní vyhledávání a třídění, rostoucí interaktivitu, „totální“ aktuálnost informací, rostoucí zavádění map, rostoucí zavádění multimédií a nové komunikační kanály. Dále se věnoval tématu e-tourismu. Zmínil zvyšující se nabídku i poptávku po dynamických balíčcích, elektronické letenky, roli GDS, využívání nových distribučních kanálů, personifikaci produktu cestovního ruchu a spolupráci internetu, IDTV a mobilních zařízení, zejména typu lokálně kontextových služeb. Štafetu panelistů následně převzal Jan Barták, zastupující společnost Amadeus Marketing CSA. Ve své přednášce se převážně zabýval studií, jejímž výstupem bylo nové rozdělení cestujících do čtyř kategorií, a to na aktivní seniory, kosmopolitní pendlery, rodinné klany a globální manažery. Tyto jednotlivé skupiny pak detailněji představil – ať už jejich definováním, tak charakteristikou jimi využívaných služeb. Ve zbývající části své přednášky se věnoval aktuálním vývojovým trendům v oblasti letecké přepravy, on-line rezervačním letenkovým systémům a novým nadstavbovým funkcionalitám a modulům systému Symphony, který jeho společnost nabízí i pro non-IATA cestovní kanceláře a agentury jako nástroj pro prodej letenek, ubytování a dalších služeb cestovního ruchu.
|
Jako třetí řečník vystoupil Vít Pechanec, jednatel a projektový manažer společnosti World Media Partners, která se zabývá vývojem a provozováním informačních systémů a turistických portálů v cestovním ruchu. Představil turistický portál Vychodni-Cechy.info, oficiální projekt Pardubického kraje. Výběr projektu k prezentaci na konferenci nebyl náhodný. Právě vývoj a spuštění tohoto portálu byly zafinancovány projektem v rámci SROP. Na schématu Pechanec ukázal, že projekt je jednou z kostiček stavebnice, kterou jeho společnost již šestým rokem buduje, konkrétně tedy jedním ze zástupců turistického portálu pokrývajícím území turistického regionu a využívajícím centrální datové jádro CZeCOT. Zbývající část prezentace věnoval informacím o systému, jakým jsou do správy obsahu portálu zapojena turistická informační centra, která dle své aktivity na sběru a aktualizaci dat jsou za svou činnost bodována. Získané body jsou pak přeměněny dle stanoveného vzorce na finanční dotaci. Vystoupení v této sekci zakončil Kamil Kresta, zástupce společnosti Pro Futuro Consulting s komerčním představením tiskového řešení SafeCom. Snad se alespoň hodnotným dárkem, věnovaným firmou držiteli vylosované vizitky, zavděčil posluchačům za sdělené reklamní informace tematicky nezapadající do této sekce konference.
Text a foto: Vlasta Holéciová, Jan Pomykal,
Vít Pechanec a Petr Manuel Ulrych