Říká se, že štěstí přeje připraveným a při cyklistických výletech po Česku nebo i v zahraničí to platí dvojnásob. A připravený rovná se pojištěný. Nejde přitom jen o pojištění cyklisty, ale také kola. Pojišťovny nabízejí řadu produktů, které lze vzájemně kombinovat, takže připraven = pojištěn může být opravdu každý.
Některé pojišťovny nabízejí pojištění kol v rámci pojištění domácnosti, u jiných lze sjednat pojistnou ochranu individuálně a další nabízejí speciálně připravené pojistné produkty. Totéž platí i pro pojištění cyklisty, jeho zdraví při výletech v rámci České republiky chrání zdravotní pojištění a při cestách do zahraničí pak cestovní pojištění. Výhodou je, že některé produkty mohou lidé sjednat on-line, uzavření dalších smluv je však třeba řešit přímo na pobočce konkrétní pojišťovny. A jaké možnosti tedy jednotlivé pojišťovny nabízejí?
ČR: pojištění v rámci domácnosti nebo individuálně
U České pojišťovny jsou kola standardně pojištěna v rámci pojištění domácnosti. V případě drahých kol je pak možné sjednat i individuální pojištění, v němž je pojistná ochrana výrazně rozšířena. Má to ale háček. Při pojištění domácnosti se pojištění vztahuje jen na kola uložená přímo v bytě, ve sklepě, v garáži či kolně a také v kolárnách, kočárkárnách či sušárnách bytových domů. Pokud by chtěli mít cyklisté svůj bicykl pojištěn i při vyjížďkách na dovolené nebo víkendovém pobytu, museli by si sjednat individuální pojištění. Do toho lze zahrnout nejen území celé České republiky, ale i celou Evropu. „V rámci individuálního pojištění je kolo chráněno proti odcizení, loupeží i vandalismu, ale také proti živelním či vodovodních škodám. V době od 6 do 22 hodin je totiž kolo pojištěné i tehdy, když je uzamčeno předepsaným uzamykacím mechanismem na místě k tomu určeném nebo obvyklém, ať už ke stojanu na jízdní kola, ke sloupu veřejného osvětlení nebo zábradlí před obchodem. V noci, tedy od 22 do 6 hodin, je však za odcizení považována jen situace odcizení z uzamčeného místa, například v uzamčené místnosti v kempu nebo v hotelu,“ vysvětluje tisková mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková s tím, že pro individuální pojištění stanovuje pojistnou částku klient tak, aby odpovídala hodnotě kola. V takovém případě je také třeba kolo v pojistné smlouvě přesně specifikovat, uvést značku, výrobní číslo, model i popis vybavení.
 |
Při cestách do zahraničí je radno sjednat si cestovní pojištění, které zahrnuje i pojištění léčebných výloh, pojištění úrazu a odpovědnosti.
|
 |
 |
 |
Od loňského roku umožňuje Česká pojišťovna sjednat individuální pojištění jízdních kol v rozšířeném rozsahu, kdy se pojištění kromě živelní události a odcizení také vztahuje na škody způsobené nehodou jízdního kola nebo dopravní nehodou motorového vozidla, které jízdní kolo převáží. Vztahuje se také na dobu, kdy bylo jízdní kolo předáno dopravci k přepravě či v případě odcizení jízdního kola ze střešního či zadního nosiče kol během dne. „Toto rozšířené pojištění však lze sjednat pouze pro kola do stáří tří let od prvního prodeje,“ doplňuje Ivana Buriánková.
U Kooperativy lze připojistit sportovní výbavu
Pojišťovna Kooperativa umožňuje pojištění jízdních kol při sjednání tzv. Pojištění sportovní výbavy, což je novinka letošního roku. Vedle obvyklých majetkových nebezpečí zahrnuje pojištění i pád pojištěné věci z vozidla, dopravní nehodu či jinou nehodu při provozování amatérské sportovní činnosti a vztahuje se i na věci, které měl pojištěný na sobě nebo u sebe či které si odložil například do šatny. Vedle toho pojištění zahrnuje i další věci vnesené do ubytovacího zařízení. Výhodou je, že toto pojištění se vztahuje na škody vzniklé po celém světě, není tedy omezeno jen na Českou republiku. „Sjednání pojištění je jednoduché, klient si pouze zvolí výši pojistného limitu. V případě dražšího sportovního vybavení pak specifikuje jednotlivé pojištěné věci s hodnotou nad 50 000 korun,“ upřesňuje Milan Káňa, tiskový mluvčí Kooperativa pojišťovny.
Pojistit lze i odcizení jízdního kola
|
Speciální pojištění jízdních kol nabízí i ERV Evropská pojišťovna. To se sjednává na jeden nebo dva roky, a to pouze u kol do jejich stáří čtyř let. Cyklisti ale neuzavírají toto pojištění v pobočkách ERV, ale zhruba ve dvou stovkách cykloprodejen po celé České republice. Podle mluvčího pojišťovny Vlastimila Divokého toto pojištění lidé nejčastěji sjednávají už při nákupu nového kola, starší kolo pak musejí přivézt s sebou do prodejny. „V rámci tohoto speciálního produktu neuplatňujeme při pojistné události v prvních dvou letech amortizaci,“ dodává Vlastimil Divoký. Pojištění se vztahuje na krádež z objektu, volného prostranství, auta nebo nosiče kol, na loupež, vandalismus a dokonce i na poškození kola při nehodě či přepravě. „Kolo za 20 000 korun se dá pojistit za 1 095 korun ročně,“ upřesňuje mluvčí ERV Evropské pojišťovny.
Připojištění jízdního kola a dalšího letního sportovního vybavení nabízí ve formě speciálního balíčku Léto plus také Česká podnikatelská pojišťovna. „Bicykl je pojištěn pro případ odcizení, zničení, ztráty nebo poškození, případně i nájmu náhradního vybavení a také v případě nevyužité dovolené,“ vyjmenovává tisková mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renata Čapková. Cena balíčku vychází na 11 korun za den.
Další pojišťovny nabízejí pojištění kola, většinou však v rámci pojištění domácnosti. V takovém případě pak při pojištění většinou platí omezení, že se vztahuje pouze na kola umístěná v bytě nebo v uzamčených nebytových prostorách. A kromě toho je podmínkou pro přiznání výplaty pojistného plnění také překonání překážky.
Úrazové pojištění odlišuje rekreační a závodní cyklistiku
Léčebné výlohy v rámci České republiky pokrývá standardní zdravotní pojištění, cyklisté ale mají možnost sjednat si i úrazové pojištění. Rekreační jízdu na kole kryje běžné úrazové pojištění, ale pojišťovny dokáží pojistit i cyklisty věnující se závodní činnosti ať na amatérské, či profesionální úrovni a nabízejí také pojištění jezdcům tzv. extrémních sportů.
Může se stát, že cyklista při jízdě způsobí újmu někomu dalšímu. I na tyto případy pojišťovny myslí – jsou součástí běžného občanského odpovědnostního pojištění. Například u České pojišťovny dosahuje základní limit 3,5 milionu korun a roční pojistné vyjde zhruba na 370 korun.
Zahraničí: kola jsou pojištěna jako zavazadla
Při cyklistické dovolené v zahraničí se pojištění kola většinou řeší v rámci cestovního pojištění jako pojištění zavazadel. „Limit je možné nastavit na deset, dvacet nebo třicet tisíc korun. Pak je kolo chráněno proti živelním událostem a odcizení,“ upřesňuje Ivana Buriánková. Také podle Evy Svobodové z UNIQA pojišťovny lze při cestách do zahraničí aplikovat obecné pojištění zavazadel z komplexního cestovního pojištění. Pak je každý kus zavazadla pojištěn do 5 000 korun. „Za jeden kus by se v případě standardního uložení kola se zabezpečením v době události považovalo každé jednotlivé ukradené kolo. Samostatné pojištění kol s vyššími limity nenabízíme,“ říká Eva Svobodová. Přece jen o něco vyšší jsou limity cestovního pojištění u společnosti Allianz. „S naším cestovním pojištěním jsou zavazadla pojištěna proti poškození, zničení, ztrátě i krádeži od dvaceti do padesáti tisíc korun,“ dodává Václav Bálek, tiskový mluvčí Allianz pojišťovny.
Cestovní pojištění v zahraničí kryje i úrazy cyklistů
Při cestách do zahraničí by si cyklisti měli sjednat cestovní pojištění, které kromě pojištění zavazadel, a tedy i kola, zahrnuje pojištění léčebných výloh i pojištění úrazu a odpovědnosti. To nabízejí všechny pojišťovny a lze je sjednat on-line. Lišit se tak jednotlivé pojistné smlouvy mohou jen výší limitů plnění a cenou pojištění. Cyklisté by však při sjednávání cestovního pojištění měli uvážit, jakým aktivitám se v zahraničí budou věnovat. „Pokud to budou standardní cyklistické výlety, postačí běžné cestovní pojištění, které se vztahuje na rekreační jízdu na sjízdných povolených cestách nebo i na jízdu na horských kolech ve volném terénu. Pokud však klienti plánují věnovat se adrenalinovějším sportům, jako je bikros, cyklokros, cyklotrial nebo downhill, pak je třeba sjednat speciální balíček, v jehož rámci jsou pojištěné sporty zařazeny do tzv. rizikové kategorie,“ uzavírá Ivana Buriánková. Totéž platí i v případě, že by se cyklista v zahraničí zúčastnil nějaké soutěže.
Foto: Thinkstockphotos.com