

Mezinárodní veletrh cestovního ruchu ITB v Berlíně se řadí k největším světovým veletrhům ve svém oboru a toto postavení si rozhodně nedrží pouze počtem vystavovatelů, návštěvníků nebo čtverečních metrů výstavní plochy. Během pěti dnů, letos 12.–16. března, se v Berlíně sešlo více než 10 000 vystavovatelů ze 178 zemí se svými nabídkami, od klasických turistických produktů, přes rozmanité služby až po nejnovější technologie. Samotní organizátoři považují ITB Berlín za stabilizující faktor světového turistického trhu.
Odbornou důležitost ITB dokazovala i letos mnoha workshopy, tiskovými konferencemi a semináři na nejrůznější téma. Více než 50 000 odborných návštěvníků veletrhu jistě každoročně motivuje mnoho desítek podnikatelů i z České republiky k cestě do nepříliš vzdálené Mekky turistiky, aby se na tomto největším světovém trhu pokusili zaujmout svou nabídkou.

Bez České republiky
„Proč jsme v pavilonu východní Evropy s Rumunskem, Srbskem a Maďarskem? My přece patříme do střední Evropy k Rakousku nebo Švýcarsku! Ta naše expozice je ve srovnání s Maďarskem nebo Polskem šedivá a nevýrazná! Proč máme tohle špatné umístění, a navíc je tu hluk jako na diskotéce? Proč jsme tak zastrčení v koutě? Jakou nám vlastně naše Centrála udělala propagaci, že je tu tak málo obchodních partnerů? Za tu cenu už sem příští rok nepřijedeme, to se nám nevyplatí!“
Takových a podobných výtek a nářků jsem během posledních 10 let při svých pravidelných návštěvách veletrhu v Berlíně slyšel od českých vystavovatelů nespočet. A následující rok jsme opět vystavovali na veletrhu v Berlíně a opět jsme si stěžovali a opět se cítili podvedeni na tomto světovém fóru č.1.
Zdálo se, že tato situace se bude opakovat donekonečna, až přišel rok 2004 a Česká republika prostřednictvím agentury CzechTourism nepotvrdila svou účast na tomto prestižním setkání světové turistiky. Přesto měla Česká republika na světové výstavě zastoupení v několika karlovarských a mariánskolázeňských subjektech v čele s Karlovarským krajem a městem Karlovy Vary. Společně s nimi se veletrhu zúčastnila CK Atis a v těsné blízkosti slovenské expozice CK Pressburg.
Podle prvních ohlasů návštěvníků veletrhu vyvolala neúčast České republiky na ITB rozpaky. Otázkou zůstává, zda v roce našeho přistoupení k Evropské unii nebyl tento počin vnímán u našich sousedů jako krok zpět.

Ředitele agentury CzechTourism Davida Gladiše jsem ještě v Berlíně požádal o zdůvodnění tohoto jednání. „Veletrhu ITB jsme se v letošním roce rozhodli neúčastnit, protože místo, které nám nabídla veletržní správa, bylo pro expozici České republiky nevyhovující. Jednání na toto téma jsme začali již na ITB 2003, nabídli jsme podstatné rozšíření plochy, spojili jsme se se Slovenskem, jednali jsme na všech úrovních (také za osobní účasti ministra). Přesto nám byla nabízena stále tatáž pozice jako v roce 2003. Před tímto naším těžkým rozhodnutím (v létě 2003) jsme si udělali průzkum u českých spoluvystavovatelů – většinově podpořili neúčast.
Podobně jako my se zachovaly například Malta a Kypr a také 4 z 6 největších cestovních kanceláří na německém trhu letos na ITB nevystavovaly. Důvody byly vždy podobné jako v našem případě.
V době ITB jsme v Berlíně pořádali Český den. Účast zahraničních subjektů na této akci hodnotím jako slabou. Zúčastnilo se 110 odborníků a 15 novinářů, společenského večera pak dalších cca 150 lidí.
Náhradou za ITB jsme posílili naši účast na jiných německých veletrzích: Lipsku, Hamburku, Mnichově, Frankfurtu, Kolíně a Stuttgartu.
S veletržní správou ITB budeme ihned jednat dále o roce 2005. Pokud získáme vyhovující umístění, účast na ITB obnovíme.“

Český den
Pod tímto názvem pořádala agentura CzechTourism na půdě české ambasády v Berlíně workshop, na kterém 14 vystavovatelů během pondělí 15. března prezentovalo ucelenou nabídku České republiky – lázeňství, regionální produkty, ubytování, kongresové možnosti atd. Lázeňství a kongresové možnosti přiblížily návštěvníkům samostatné semináře.
Na tiskové konferenci pak ministr pro místní rozvoj Pavel Němec několika desítkám německých novinářů nejprve vysvětlil, co očekáváme od vstupu do Evropské unie a jaké předpokládá investice do oblasti cestovního ruchu a lidských zdrojů v nejbližších třech letech. Svůj optimistický příspěvek doplnil informací o pořádání kongresu ASTA v roce 2006 v Praze.
Ředitel agentury CzechTourism, David Gladiš, rozšířil informace ministra o statistická čísla a prognózu na letošní rok – příjmy z cestovního ruchu stoupnou o 8–10 % a počet turistů se zvýší o 10–12 %, což znamená, že přivítáme cca 7,5 milionů turistů.
O aktivitách na německém trhu v letošním roce krátce informoval i ředitel CzechTourism v Berlíně Miroslav Rončák. Generální ředitelka TOP hotelu Praha Ludmila Koutská ve stručnosti seznámila novináře s připraveností hotelového a restauračního průmyslu na vstup do Evropské unie a pozvala přítomné na slavnostní večer.
Společenský večer na české ambasádě, na kterém již tradičně zajišťuje catering TOP hotel Praha, se stává v době ITB velmi oblíbeným. Na letošním slavnostním večeru vytáhla agentura CzechTourism z rukávu trumfové eso – Karel Gott je v Německu stále velmi populární a jeho vystoupení navodilo příjemnou atmosféru ve zcela zaplněném sále.
– pokračování příště –
Z Berlína Petr Frindt a Luděk Sládek