Všichni znají hlavní cestu na světový trh cestovního ruchu, Česko však opět našlo zkratku (velkým obloukem). |

Letošní ITB, jak jste se mohli dočíst v minulém čísle časopisu COT Business na str. 95, byl pro budoucí účast České republiky na tomto mezinárodním veletrhu zlomový. Signál vyslaný agenturou CzechTourism hovořil jasně. Máme zájem o důstojnější místo pro prezentaci ČR. O tom, jak svou účast na letošním ITB vnímali někteří zástupci a přímí účastníci veletrhu, dokumentují rozhovory pořízené naší redakcí přímo na výstavišti.

Alexandr Rebjonok – Imperial Karlovy Vary, a. s.
U mě je to smutný pocit, protože necelé dva měsíce před vstupem Česka do EU stojí naproti nám stánek Maďarské republiky jako takové, stánek Rumunské republiky jako takové… vlastně jsou tu všichni z nově přijímaných zemí kromě Česka. Všichni se „vyštapicírovali”, a navíc takoví Maďaři každé dva roky obnovují svůj národní stánek. No a letos, nebýt stánku karlovarských subjektů, mezi kterými najdete ještě cestovní kancelář Atis, se ČR vlastně nepředstavila, což je nesmírně smutné.
Je to na zamyšlenou, jestli je prezentace ČR v oblasti turismu míněna vážně a zda je míněna tak, aby něco přinášela jak subjektům podnikajícím v tomto byznysu v ČR, tak i samotné České republice. Vždyť cestovní ruch přináší ČR kolem sta miliard korun ročně, a to není zanedbatelná částka a jedná se o hezkých pár procent v rámci její obchodní bilance. Myslím, je to jen můj názor, že prostředky, které byly vydány na prezentaci ČR na ambasádě měly spíše sloužit k tomu, aby se ČR prezentovala zde, v profesionálním prostředí, v prostředí pro tento byznys vhodném. Teď jsme tady jen příštipkáři. Jsem toho názoru, že 47 dnů před vstupem Česka do EU vysíláme do světa nesprávný signál.

Zdeněk Krotký – Imperial Karlovy Vary, a. s.; ředitel Švýcarského dvora a hotelu Sanssouci v Karlových Varech
Jak už bylo zmíněno, ITB je jedním z největších světových veletrhů v oblasti turistického ruchu. Naše společnost se ho účastní už pátým rokem. Bereme tento veletrh jako absolutní obchodní hight light roku. Uvážíme-li, že Karlovy Vary jsou blízko česko–německé hranice, je nasnadě, že Německo je pro nás jedním z nejvýznamnějších zdrojových trhů.
Je s podivem, že těsně před vstupem do EU, nebýt Karlových Varů, není zde ČR vůbec zastoupena. My si své obchodní cíle v Berlíně samozřejmě vždycky splníme, ovšem smutné je, když slyšíme od individuálních hostů a dále od odborného publika, že oni Karlovy Vary samozřejmě znají, ale Karlovy Vary, to zdaleka není celá ČR.
Uvidíme, co bude příští rok. Zodpovědné osoby, které v tomto případě zastupují stát, by se asi měly zamyslet.

Josef Ryljak – Atis
COT: Jaké jsou Vaše dojmy z letošního ITB?
Z pozice člověka, který vozí lidi do Česka, je ten první pocit dobrý, protože lidí tady chodí pořád hodně a mně osobně připadá, že za mnou přišlo více klientů než loni a také poloha stánku je lepší než loni. Pak mám ještě druhý pocit – jako Čech se tady stydím a připadám si jako chudák. Už tady byla spousta lidí a všichni se ptají, jestli Česko nemá peníze, a mají různé další záludné otázky, jako kde je Praha a podobně. Není tady žádná česká expozice – jsme tady taková přidružená výroba, prostě ubožáci. Je to veliká ostuda. K tomu je těžko co dalšího dodávat. Rozhodnutí zrušit českou expozici na největším světovém veletrhu v oblasti cestovního ruchu bylo naivní, amatérské a hloupé.

COT: Svou výstavní plochu v této hale neobsadily pouze Česko a Moldávie.
Asi to o něčem svědčí. Moldávie je přece jedna z nejchudších zemí Evropy, že?
COT: Můžete porovnat vývoj ITB za poslední léta?
Třeba v 90. letech to nebylo nijak markantní, ale postupně jsme se dostali na 5-10 % ročně. Obrat, který dnes realizujeme, je dvojnásobný oproti obratu, který jsme dělali v roce 1996. A naprostou většinu z toho jsme vytěžili z takových zdrojových zemí, jako je Německo.
COT: Mnohokrát jsem se tu setkal s názorem, že Česko by si mělo zvláště německého trhu více hledět. Souhlasíte s tímto názorem?
Rozhodně. 20–30 % turistů, kteří k nám přijíždějí, je z Německa. Německo je pro nás z hlediska turistického ruchu jedním z nejvýznamnějších zdrojových trhů a dlouho to tak zůstane, protože životní úroveň se tady systematicky zvyšuje, a lidé tedy mají o cestování stále větší zájem. Proto by bylo z naší strany rozumné německý trh opečovávat. Byla tady řada našich německých obchodních partnerů, pár německých novinářů… a ti to prostě nechápou, proč tohle Češi udělali.

Na půdě české ambasády v Berlíně se v průběhu veletrhu ITB konal Český den. Některé přímé účastníky jsme požádali o zhodnocení svého vystoupení mimo veletržní areál.
Ing. Martina Riedlová, Kongresové centrum Praha, a. s.
Kongresové centrum Praha respektovalo rozhodnutí agentury CzechTourism neúčastnit se mezinárodního veletrhu cestovního ruchu ITB Berlín formou oficiální expozice. Jako alternativa nám byla nabídnuta možnost účasti na jednodenní akci „Český den”, kterou organizovala agentura M. I. P. Group. Tuto akci hodnotíme jako velice dobře organizačně zajištěnou se zajímavým doprovodným programem jak pro vystavovatele, tak pro nákupčí. Bohužel se ukázalo, že zvolené datum v den zahájení ITB Berlín mělo značný vliv na nízkou účast zahraničních subjektů. Jsem toho názoru, že akce tohoto typu rozhodně mají na německém teritoriu význam, avšak měl by být volen jiný termín, který nekoliduje s termínem konání významných veletrhů.

Renata Heřmánková, Lázně Františkovy Lázně, a.s.
Volba termínu konání „Českého dne v Berlíně” nebyla příliš šťastná. V pondělí 15., kdy se den konal, byl i prvním dnem pro odborníky na veletrhu ITB. Autobusová doprava z výstaviště na ambasádu byla zajištěná, ale využilo ji málo zájemců, účast přes den byla slabá. Naše společnost však měla nasmlouvaná předem setkání s obchodními partnery, místo a klid k jednání, zázemí, to nám vyhovovalo.
Využili jsem i možnost odpolední prezentace Lázně a wellnes – Františkovy Lázně, která i přes účast pouhých 20 posluchačů pro nás byla přínosem.

Z Berlína: Petr Frindt a Luděk Sládek