Poptávka i nabídka lázeňských pobytů se mění

Synonymem lázeňství na východě naší republiky a určitým protipólem západočeským lázním, je lázeňské městečko Luhačovice ve Zlínském kraji. Největší lázeňskou společností v Luhačovicích jsou stejnojmenné Lázně Luhačovice. O vývoji poptávky a nabídky nejen ve společnosti Lázně Luhačovice jsme si povídali s Ing. Jiřím Dědkem, MBA, ředitelem hotelu Společenský dům Lázní Luhačovice.

Jiří Dědek Jaké jsou trendy v poptávce po lázeňské a wellness péči? Mění se požadavky lázeňských hostů jak na lázeňskou péči, tak na další související a doprovodné služby?

Tak jako každý jiný obor činnosti nebo lidského života, tak také české lázeňství zaznamenalo za posledních dvacet let velký vývoj a posun. I když tradiční lázeňská péče hrazená plně nebo částečně zdravotními pojišťovnami má nezastupitelné místo ve zdravotním systému, tak dlouhodobě zaznamenáváme postupný pokles pojištěnců v českých lázních. Důvodů je několik. Dochází k omezování financí na lázeňskou péči, život se stále zrychluje a není mnoho času na lázeňskou léčbu a rovněž spousta lékařů má o příznivých vlivech lázeňské péče minimální povědomí. Proto lázně musely na tyto trendy reagovat a přizpůsobit se potřebám trhu. Již v polovině 90. let minulého století došlo k zásadní změně, kdy vedle tradiční lázeňské léčby založené na kombinaci moderní medicíny, rehabilitačních postupech a přírodních léčivých zdrojích, se začaly v lázních poskytovat také preventivní – relaxační pobyty.

Lázně Luhačovice patřily mezi první lázeňské společnosti, které přišly s nabídkou kratších pobytů určených i pro zdravé lidi a které byly zaměřeny ne na léčbu potíží, ale na prevenci – předcházení případných zdravotních problémů. V současné době máme pro samoplátecké klienty v naší nabídce již 27 typů krátkodobých pobytů, které zahrnují jak týdenní tak již dnes velmi populární víkendové pobyty. Součástí lázeňských pobytů již dávno není pouze ubytování, stravování a lázeňské procedury. Proto do nabídky volnočasových aktivit naše společnost investuje nemalé prostředky a pořádáme či spolupořádáme kulturní a společenské akce v Luhačovicích, naše cestovní agentura organizuje zájezdy do významných míst v okolí Luhačovic a neustále rozšiřujeme nabídku sportovních možností pro naše klienty až po nabídku nových wellness služeb.

Jak se to odráží v současné nabídce Lázní Luhačovice – tradiční lázeňské pobyty versus wellness nabídka, akce pro firmy apod. ?

 Lázně Luhačovice, a. s., patří mezí přední české lázeňské společnosti a jsou profilové zařízení na léčbu onemocnění dýchacích cest. I nadále chceme zůstat léčebným zařízením, ve kterém pracuje vysoce kvalifikovaný lékařský a zdravotnický personál. A právě díky tomuto personálu, a nejen zdravotnickému, jsme schopni nabízet na vysoké úrovni také relaxační a wellness pobyty, na které v loňském roce přijelo 22 tis. klientů z celkového počtu 28 tis. klientů, kteří u nás strávili pobyt. Vzhledem k rostoucímu počtu hostů využívajících tento typ pobytů a zvyšujícím se nárokům je naše nabídka každoročně upravována a doplňována o novinky. Jednou z letošních novinek je např. pobyt „Tradiční lázeňská kúra“, který zahrnuje procedury s využitím zdejších minerálních ­pramenů, tradiční vodoléčebné procedury a Luhačovickou vzduchoplavbu, která je návratem k původnímu cvičení venku, jež se zde s úspěchem provozovalo počátkem minulého století. Trendem je také zkracování délky pobytů, na což naše nabídka také reagovala.

Dokladem dalšího vývoje a posunu v nabídce našich služeb pro samoplátecké klienty je nově otevřený čtyřhvězdičkový wellness hotel Alexandria, který se řadí mezi nejmodernější lázeňské wellness hotely v ČR. O kvalitě služeb tohoto hotelu svědčí, že za první čtyři měsíce provozu využilo nabídky služeb více než 2 tisíce klientů. Profilovým produktem tohoto hotelu je pobyt „Medical well­ness“, který byl Centrálou cestovního ruchu Východní Moravy vyhlášen hitem sezony pro rok 2011.

V posledních letech se Luhačovice stávají rovněž atraktivním místem pro pořádání kongresů, konferencí nebo firemních akcí. Ve zrekonstruovaném Společenském domě, jedné z dominant Luhačovic, nebo ve wellness hotelu Alexandria realizujeme stále více akcí. Přidanou hodnotou pro účastníky je nádherné prostředí jedněch z nejkrásnějších českých lázní a možnost čerpat lázeňské procedury.

Co považujete ve svém portfoliu za „rodinné stříbro“?

Základem našeho rodinného stříbra je „kvalita lázeňských služeb“, které v Luhačovicích poskytujeme. Lázeňství v Luhačovicích vychází z historických základů původní akciové společnosti z počátku 20. století, unikátních přírodních léčivých pramenů jako jsou Vincentka, Ottovka, nebo Aloiska. Z hotelů, penzionů a léčebných zařízení postavených v různé době a v různém architektonickém stylu (secese, lidová secese, funkcionalismus a další), z nichž naše společnost již sedmnáct zrekonstruovala. S využitím těchto přírodních zdrojů a v jedinečném prostředí zajišťujeme léčebné, ubytovací a gastronomické služby srovnatelné s jinými českými, ale i evropskými lázněmi. Naším rodinným stříbrem tedy jsou spokojení klienti, z nichž se více než 60 procent pravidelně do našich hotelů, penzionů a léčeben vrací.

Provozujete jak lázeňská – nestátní zdravotnická zařízení, tak hotely. Jak vnímáte z tohoto pohledu problematiku DPH a autorských poplatků ve vztahu k lázeňským zařízením?

Není to o tom, že provozujeme samostatné hotely a samostatná lázeňská zařízení. Lázně Luhačovice, a. s., je nestátní zdravotnické zařízení, které provozuje ubytovací zařízení (hotely, penziony). V těchto ubytovacích zařízeních se mohou ubytovat jak klienti čerpající lázeňskou péči, tak klienti čerpající hotelové služby – hotelové ubytování. Z toho vyplývá také náš přístup k problematice autorských poplatků, kdy naše společnost uznává nárok autorských svazů vybírat autorské poplatky za hotelové klienty – hotelové pokoje (počet lze lehce vyčíslit dle počtu přenocování hostů nečerpajících lázeňské služby). S výběrem autorských poplatků za klienty, kteří čerpají lázeňské služby však nesouhlasíme a vedeme s OSA soudní spor. Vycházíme z výjimky v autorském zákoně, která říká, že od vybírání autorských poplatků jsou osvobozena zdravotnická zařízení při poskytování zdravotní péče, což my děláme.

Co se týká problematiky DPH, tak zde je situace nepřehledná, protože neexistuje jednotný výklad jak k výpočtu DPH za lázeňské služby přistoupit (různé finanční úřady v rámci ČR daly v minulosti lázeňským firmám různý výklad jak toto DPH účtovat). Proto očekáváme, že ministerstvo v dohledné době vydá jednoznačný výklad a poté podle něj bude postupovat také naše společnost.

Jedním z důležitých zdrojů financí jsou pro město lázeňské poplatky. Z Karlových Varů vzešla myšlenka na zvýšení lázeňské taxy ze současných 15 na 30 korun – současná výše poplatku prý už neodpovídá potřebám měst. Jak vnímáte tuto problematiku z druhého konce republiky?

Je důležité si uvědomit, co to znamená potřeba měst. Pokud by byly prostředky zpětně investovány do lázeňské infrastruktury, do údržby lázeňských parků a areálů, pak jsou to náklady vynaložené v souladu s účelem jejich výběru („lázeňský“ poplatek). Nicméně nejsem zcela přesvědčen o tom, že jsou tyto prostředky prioritně využívány na podporu služeb souvisejících s lázněmi. Proto si myslím, že by jejich případné zvýšení nepřispělo k rozvoji lázeňství a že by to mělo vliv na pokles klientů u poskytovatelů dalších služeb v Luhačovicích.

Jak by podle vás měla vypadat lázeňská péče budoucnosti?

Věřím, že i v dalších letech bude klasická lázeňská péče součástí zdravotního systému v ČR a že bude (byť se změnami reflektujícími moderní léčebné metody) zachován model úhrady lázeňské péče prostřednictvím zdravotních pojišťoven. Léčebné lázeňství bude podle mého názoru do budoucna více propojeno s moderními diagnostickými systémy. Důležitou roli bude hrát i stravování jako součást léčebných pobytů.

U samopláteckých preventivních, tj. relaxačních a wellness pobytů, bude stále oblíbené posilování organismu proti stresu a také získání nových návyků souvisejících se zdravým životním stylem (stravování, cvičení apod.). S prodlužujícím se věkem pro odchod do důchodu bude růst zájem o regenerační pobyty a prevenci civilizačních chorob. Nabídky budou muset být stále více zacílené, aby přesně vystihly potřeby jednotlivých zákazníků, a bude stále větší tlak na kvalitu služeb. Určitě poroste poptávka rodin s dětmi po lázeňských pobytech a lidé budou jezdit do lázní také za kulturou nebo kulinářskými zážitky.

 Text: -efr-
Foto: Lázně Luhačovice

www.lazneluhacovice.cz 

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více