
V doprovodném programu na MADI se mohli návštěvníci potkat s jednou z nejznámějších postav podnikatelské sféry Libereckého kraje, Milošem Vajnerem. Ten zde v interakci s Pavlem Kosařem, ředitelem agentury CzechTourism, otevřel diskusní seminář na téma potřeby a brzdy rozvoje golfové turistiky v České republice.
Na úvod semináře Miloš Vajner upozornil na nově vznikající publikaci s názvem Golf do kapsy, která má za úkol zábavnou formou čtenáři přiblížit základní kulturní a společenské principy, na kterých golf stojí, a ty, kteří tento sport ještě neznají, motivovat k jeho aktivnímu poznávání. „Golf je geniální hra, stejně jako šachy a ruleta. Může ho hrát prakticky kdokoli a nepotřebuje vyloženě vyrovnaného soupeře, na rozdíl třeba od takového tenisu, a já si myslím, že v našich končinách je to sport velmi nedoceněný a měl by se více vyzdvihovat,“ uvedl.
Vzápětí Vajner rozprostřel pro odborníky o něco zajímavější téma, kterým by zároveň býval dal „feedback“ Pavlu Kosařovi, řediteli agentury CzechTourism. Ten bohužel na seminář dorazil později, tak se k němu tato zpětná vazba třeba dostane alespoň formou prosincového COT business. Vajner se zamyslel nad úspěšností marketingové koncepce CzechTourism s názvem Czech Republic – The Golf Republic aneb Marketing České republiky jako golfové destinace v zahraničí 2008, ke které uvedl: „CzechTourism ve své propagaci sdělil, že tu máme jakési top ten golfových hřišť typu Karlštejna, Čeladné, Konopiště… a pak dlouho nic. A čím se opovrhuje, jsou privátní devítijamková hřiště a hřiště pro veřejnost. Jenže stejně jako všude jinde i v golfu hraje roli financování. Letošní golf ale poznamenal silný úbytek lidí, kteří jsou ochotni zaplatit velké peníze za golfové turnaje, a teď přichází otázka, co s tím budeme dělat. Já osobně vidím několik směrů dalšího vývoje. Jeden z nich je výchova nových golfistů, je třeba zdvojnásobit základnu aktivních hráčů tak, aby se golf stal masovým sportem jako například fotbal. A druhá věc je zefektivnit a urychlit výuku golfu tak, aby se na zelenou kartu nemuselo čekat čtrnáct dní a s nejistým výsledkem, ale například jen tři dny, jako je tomu v Rakousku.“ Jako další podstatný moment Vajner také zmínil lepší provázanost golfu s cestovním ruchem a rozšíření a zkvalitnění nabídky navazujících služeb. „Popularizujme golf, protože pokud k tomu nedojde, hřiště budou zavírána,“ zakončil svůj projev Vajner.
Pavel Kosař chtěl samozřejmě reagovat na příspěvky týkající se práce agentury CzechTourism. Hodnotící reakce si vyžádal nejen od účastníků semináře, ale po chvíli sám neváhal kritickým okem shlédnout do vlastních řad: „Já zjišťuji, že my jako CzechTourism, a to je trochu kritika do vlastních řad, podporujeme spíše ty skupiny golfistů, které jsou vnímané jako privilegovanější. Ale teď i díky komunikaci s panem Vajnerem vidím, že by se podpora dala dělat spíše na principu masovosti, což by pomohlo eliminovat ekonomické problémy, které golfová hřiště dnes mají.“ Vzápětí se také zamyslel nad marketingovou koncepcí CzechTourism: „My propagujeme český golf na veletrzích a za tuto propagaci utrácíme hodně peněz, ale možná, že to nejsou ty správné veletrhy, možná, že by bylo lepší zaměřit se na domácí veletrhy, kde je velká návštěvnost ze strany studentů, seniorů a dalších skupin, které by mohly významně rozšířit základnu aktivních golfistů.“ K otázce finanční podpory projektů na popularizaci golfu Kosař dodal: „Já jsem se bavil o finanční podpoře konkrétních tuzemských projektů a objevily se hlasy, že by se jednalo o desítky milionů. Já si to nemyslím a ani takovou finanční podporu nabídnout nemohu. Další věc je, že my nemáme zájem podporovat medializaci prostřednictvím televizního vysílání, je to dost drahé a obávám se, že po nějakém čase by tyto medializace vyzněly do prázdna. Zvažujeme tedy spíše podporu golfových akademií, škol a jiných projektů,“ doplnil. Co se týče marketingových aktivit na mezinárodním poli, Kosař upřesnil: „Během komunikace s našimi zahraničními zastoupeními (CzechTourism, pozn. red.) se objevily zajímavé destinace, kde by český golf mohl mít docela dobrý úspěch. Pro vaši informaci, já jsem vytipoval Maďarsko, Polsko, Rusko a Slovensko, kde je velký zájem. Abychom tedy zdvojnásobili populaci hrajících golfistů v ČR, je třeba pracovat jak na domácím, tak na zahraničním marketingu. A já bych v tomto směru nejraději jednal ne s golfovými kluby, ale s majiteli hřišť, to se mi zdá rozumnější,“ uzavřel přednáškovou část semináře Kosař.
Text a foto: Jan Holý a www.sxc.hu/sjack