S klidem Angličana můžeme konstatovat, že hotel Sheraton Prague Charles Square je po svém otevření v březnu letošního roku stále ještě křupavě čerstvý. Samozřejmě že nové, svěží a hezké objekty jsou v poněkud konzervativní České republice vždy vítány. A totéž můžeme také říci o první akci, tzv. Powertalk, organizovaném v tomto hotelu mezinárodní neziskovou organizací ACTE (Association of Corporate Travel Executives) 9. června letošního roku.

Přestože Powertalk byl původně vyloženě severoamerickou invencí (zejména název samotný, který má vyjadřovat něco jako sílu mluveného slova), skrývá se za ním všeobecně velice účinný způsob vzdělávání a výměny zkušeností pro přední manažery z oblasti služebních cest, kterým se „česky“ neříká jinak než Corporate Travel nebo i Business Travel. Abychom pochopili, proč je tato forma tak účinná, měl bych připomenout, že ACTE je velice dynamická a úspěšná světová asociace, která sdružuje více než 6 000 předních manažerů z oblasti Corporate Travel z 80 zemí světa. Navíc tito manažeři jsou z obou stran pomyslného obchodního pultu, tj. z řad klientů, dodavatelů i agentur. To jí dává poměrně velkou výhodu na rozdíl od jiných mezinárodních asociací, protože vidí a řeší problematiku Corporate Travel z hlediska všech zainteresovaných. A to nemůže být jinak než ve prospěch celého odvětví.
Krátké a výstižné
Konference a vzdělávací akce cestovního ruchu nejsou vždy těmi nejvíce stimulujícími událostmi. Tato akce však zjevně byla zorganizovaná lidmi, kteří opravdu chtějí něco ve svém oboru dokázat a nedělají to jen pro vlastní slávu, jak často vídáme v našem malém koutě střední Evropy. Program byl krátký, výstižný. Všichni měli příležitost mluvit k věci a klást jakékoliv otázky. Velký podíl na svěží výměně zkušeností patřil moderátorovi Winfriedu Barczaitisovi ze společnosti TMC z Německa. Se svým skvělým, klidným, leč neoblomným projevem (a dalo by se říci frankfurtským výkonem) dokázal navázat přímý kontakt jak s přednášejícími, tak s účastníky.
Akce začala krátkou prezentací ACTE, bravurně provedenou Ianem Ebbsem z firmy ITP, která sídlí ve Windsoru, téměř za rohem hradu Alžběty II. na druhé straně kanálu. V úvodu si přizval na pomoc dva velikány – Charlese Darwina a Alberta Einsteina. Ani jeden sice nikdy nebyl členem ACTE, ale oba přispěli k Ianovu projevu tím, že mu půjčili velmi výstižné citáty. Darwin totiž tvrdil, že to není ten nejsilnější ani ten nejinteligentnější, který přežije, ale ten, který se dokáže v nových podmínkách adaptovat. A to platí jak pro zvířátka, tak pro lidi a jejich firmy, a zvláště v dnešní složité době. Přes svou nespornou vědeckou inteligenci Einstein také občas řekl něco užitečného pro každodenní život. V tomto případě o tom, jak člověk, který nikdy neudělal chybu, také nikdy neudělal nic nového.
Pak přišel hlavní chod akce ve formě dvou případových studií. První se zúčastnili Ondřej Typolt ze společnosti Olympus a Miroslav Bělovský z firmy OK-Tours, která pro Olympus zajišťuje cestovní agendu. Druhá studie zahrnovala společnost PricewaterhouseCoopers Česká republika, kterou reprezentovaly dvě velice příjemné dámy, manažerka pro služební cesty Eva Šimková a senior manažerka pro infrastrukturu Milena Beránková. Žena za pultem v tomto případě byla Michaela Skalníková z Hogg Robinson, Česká republika.
Miroslav Bělovský z OK-TOURS, aktér první z případových studií |
Protagonistky druhé případové studie |
Obě studie byly fascinující zejména v tom, že ukázaly, jak úzce a úspěšně mohou firmy poskytující služby v oblasti služebních cest spolupracovat. Jejich záměrem nebylo nic jiného než aplikovat heslo celé akce ACTE, a to „Sestavit strategii, abychom šetřili peníze, přitom cestovat, abychom si peníze vydělali“. Zatímco první studie dokázala prolomit ledy, které často provázejí akce konané v Praze, druhá studie dokázala úplně svléknout českým účastníkům jejich tradiční hábit ostýchavosti. A to už byla záruka, že nikdo během jednání neusnul. Nakonec se ukázalo, že účastníci pokračovali v živé diskusi i po skončení jednání cestou na oběd do hotelové restaurace.
Síťování nad plným talířem
Možná, že teprve teď začala pro některé účastníky nejdůležitější část akce, „networking“ (další termín pocházející ze severní Ameriky), hezky česky bychom řekli „síťovací oběd“. Bylo úžasné sledovat, s jakou chutí se účastníci pustili nejen do konzumace vynikajících delikates ze sheratonské kuchyně, ale také do rozhazování sítí, tedy navazování užitečných kontaktů.

Pro mě to byla šance dát se do řeči s některými aktéry, kteří dokázali tak profesionálně zorganizovat tento poučný pražský Powertalk. Zeptal jsem Caroline Allenové, regionální ředitelky ACTE pro severní, východní a střední Evropu, jak si pro takovéto vzdělávací shromáždění vybírají témata. „Vždy pracujeme s organizačním výborem složeným z místních lidí. Proto neurčujeme my, jaký obsah bude mít vzdělávání v daném regionu. Stejně tak neurčujeme, jaké jsou specifické problémy v regionech. Dáme dohromady dobrovolný plánovací výbor, složený z opravdových odborníků, kteří jsou mimořádně aktivní a pokrokoví, a sponzorů z dané oblasti. Pak si sedneme všichni dohromady u kulatého stolu, abychom určili přesně, o čem akce bude, jaké jsou záměry a co chceme, aby z ní účastníci získali.“
Ian Ebbs, který pochází z královského londýnského obvodu Kingston-upon-Thames, byl jedním z hlavních evropských pionýrů ACTE, jejíž aktivita byla nejdříve značně omezená pouze na severní Ameriku. Pochopil, o co lidem z ACTE jde, věděl, že taková organizace může přinést prospěch i jeho vlastní firmě, a proto šel do toho jako král Artuš (avšak bez těch fousů). Jak mi vysvětlil, „ACTE existuje proto, aby pomáhala prosadit profesionalitu ve sféře Corporate Travel. Pracujeme v průmyslu cestovního ruchu, který má před sebou neustále obrovské výzvy, a to se týká jak klientů, tak dodavatelů. Proto musíme pracovat všichni spolu, abychom je dokázali překonat. A ještě k tomu náš obor cestovního ruchu se mění každý den a totéž se vyžaduje také od nás. ACTE je tu, aby nám pomáhala také tím, že nám umožní sednout si spolu a vyměňovat si zkušenosti z každodenní praxe. Samozřejmě velké nadnárodní firmy, jako je PricewaterhouseCoopers, si mohou vyměňovat zkušenosti pomalu ze všech koutů světa, a to uvnitř vlastní firmy. Takovou možnost ovšem menší firmy, pracující jen na regionální nebo národní úrovni, normálně nemají. Proto je pro takové firmy životně důležitá organizace, jakou je ACTE. V této souvislosti si myslím, že právě účast představitelek PricewaterhouseCoopers na našem pražském Powertalku byla mimořádně poučná.“
Praha bude ještě v letošním roce ve dnech 25. – 27. října dějištěm globální vzdělávací konference ACTE, proto poslední slovo dáme Caroline Allenové, která by tam logicky ráda viděla co největší počet českých účastníků: „Konference bude zahrnovat více případových studií z vyspělých i rozvojových trhů. Program bude na daleko širším základě než tady v hotelu Sheraton, protože části konference budou přizpůsobeny pro lidi s různými znalostmi a zkušenostmi. Hlavním tématem konference bude problém, jak snížit náklady na minimum v situaci globální recese. Konference bude mít dohromady 24 jednotlivých vzdělávacích akcí, tři klíčové akce, diskuse u kulatého stolu a nepřeberné možnosti pro networking. Předpokládáme, že se konference zúčastní kolem 1 000 lidí, a tak všichni budou mít nebývalou příležitost seznámit se s těmi, kteří řeší podobné problémy.“
Nakonec mi zbývá jen připomenout, že všechny informace o ACTE i jejích rozmanitých akcích najdete na stránkách ACTE, tedywww.acte.org .
Text a foto: Fred Rooks