Poznejte regiony ČR – již po jedenácté!

Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism v rámci svého poslání koordinuje státní propagaci cestovního ruchu s aktivitami prováděnými podnikatelskými subjekty a rozvíjí střednědobou a aktuální strategii pro marketing produktů cestovního ruchu na domácím i zahraničním trhu. Základním cílem agentury CzechTourism je propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v České republice. Mezi hlavní úkoly propagace patří i spolupráce s regiony v České republice, angažovanost při vzniku přirozených oblastí cestovního ruchu, působení při jejich turistickém rozvoji a zatraktivnění.

Turistických regionů bylo v letech 1998–1999 v rámci rajonizace provedené agenturou CzechTourism v České republice vymezeno 15, v roce 2010 vešlo v platnost nové členění České republiky, kdy se rozdělení turistického potenciálu ČR opírá o 17 turistických regio­nů (viz obrázek 1) a 40 turistických oblastí.

Turistické regiony České republiky

 Turistické regiony České republiky

Jednou z pravidelných akcí konaných v rámci podpory úspěšného řízení cestovního ruchu v regionech České republiky je již tradiční seminář Poznejte regiony ČR, který pořádá agentura CzechTourism ve spolupráci s turistickými regiony ČR. Letos probíhal již 11. ročník této u odborné veřejnosti oblíbené akce, která nesla název „Poznejte regiony České republiky 2015″ a představuje volný cyklus odborných seminářů pro odborníky v cestovním ruchu. Počínaje posledním únorovým týdnem až po poslední březnový týden probíhaly každý týden v hotelu Jalta na Václavském náměstí v Praze prezentace zástupců jednotlivých turistických regionů.

V rámci dvou dopoledních a dvou odpoledních přednáškových bloků se za mikrofonem konferenčního sálu v jednom z nejproslulejších pražských hotelů vystřídalo široké spektrum přednášejících – od zástupců jednotlivých krajských úřadů a místních samospráv až po projektové manažery organizací destinačního managementu a turistických oblastí, reprezentanty turistických informačních center a jednotlivých atraktivit v regionech (těch nejnavštěvovanějších, nejzajímavějších, nejnovějších, ale i nejstarších). Po prezentacích jednotlivých tematicky souvisejících bloků následoval prostor pro otázky zúčastněných, který se změnil ve velmi plodnou panelovou diskusi moderovanou jednou z přítomných zástupkyň agentury CzechTourism.

Předpokladem úspěšnosti při nabízení regio­nu na trhu cestovního ruchu je existence organizace destinačního managementu, na jejímž řízení by měli participovat místní samosprávy, zástupci místních podnikatelských subjektů a profesních sdružení, zástupci rezidentů a akademické obce apod. Přestože současné řízení cestovního ruchu v České republice dosud není na regionální ani lokální úrovni jednoznačně legislativně upraveno, je zjevné, že regiony si evidentně uvědomují význam destinačního managementu a předpoklady jeho úspěšného uplatňování a v rámci svých možností se maximálně snaží využívat svůj územní potenciál cestovního ruchu. Je zcela patrné, že organizace destinačního managementu chápou význam inovací v rozvoji cestovního ruchu a vliv emocí, inspirace, podpory a motivace lidí. Důkazem toho mohou být nově vzniklé turistické produkty, např. pumtrek v rekreačních lesích Podhůra na Hlinecku, budování Specialised Bike Resortu na Broumovsku, různé oblíbené soutěže pro děti i dospělé (např. geoquesting na Hlinecku, projekt Toulavý baťoh v Kladském Pomezí, Otevřete 13. komnatu v Polabí).

Oficiální webové turistické portály krajů v České republice

Kraj Portál Kraj Portál
Hlavní město Praha www.prague.eu Královéhradecký www.kralovehradeckyregion.cz
Středočeský www.middleczech.cz Pardubický www.vychodni-cechy.info
Jihočeský www.jiznicechy.cz Vysočina www.region-vysocina.cz
Plzeňský www.turisturaj.cz Jihomoravský www.jizni-morava.cz
Karlovarský www.zivykraj.cz Olomoucký www.ok-tourism.cz
Ústecký www.branadocech.cz Zlínský www.vychodni-morava.cz
Liberecký www.liberecky-kraj.cz Moravskoslezský www.msregion.cz 

 
Jednotlivé destinace si zároveň uvědomují stoupající význam moderních technologií v sektoru cestovního ruchu, a tak nejenže již mají kvalitní prezentace na interaktivních webových stránkách (viz tabulku 1), ale prezentují se zároveň na sociálních sítích a mnohé hry a soutěže jsou uskutečňovány za pomoci GPS (např. rozšíření geolokační hry MUNZEE na Hradecku) a jiné.

 

Ing. Anna DoležálkováVysoká škola hotelová
odborná asistentka katedry cestovního ruchu
dolezalkova@vsh.cz
 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více