Jedním z témat prosincového čísla je doprava. Pravda, především doprava v Praze, ovšem uvážíme-li, že početná část cestujících v Praze každodenně směřuje právě na letiště, věříme, že zvolené téma zaujme.
Ostatně, čekají nás svátky, a proto je vhodné připomenout, jaká práva máte jako cestující v letecké dopravě, jestliže dojde k odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významnému zpoždění vašeho letu anebo nebo ke změně třídy. Cílem článku je také vysvětlit, co se skrývá pod pojmy zpoždění a zrušení letu nebo odepření nástupu, jelikož se v praxi setkáváme s jejich nesprávným výkladem.
Práva cestujících v letecké dopravě v rámci Evropské unie upravuje nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů a kterým se zrušuje nařízení (EHS) č. 295/911.
Tab 1 – Přehled práv cestujících v případě zpoždění letu
Délka letu |
Délka zpoždění |
Pomoc |
Všechny lety |
Přes noc a více než 5 hodin |
- Jídlo a občerstvení odpovídající době čekání
- Zdarma dva telefonní hovory, e-maily, telexy či faxy
- Ubytování v hotelu a transfer
- Náhrada ceny letenky (pokud se cestující rozhodne necestovat), popř. i zpáteční let do původního místa odletu
|
Všechny lety |
Více než 5 hodin |
- Jídlo a občerstvení odpovídající době čekání
- Zdarma dva telefonní hovory, e-maily, telexy či faxy
- Náhrada ceny letenky (pokud se cestující rozhodne necestovat), popř. i zpáteční let do původního místa odletu
|
Více než 3 500 km |
Více než 4 hodiny |
- Jídlo a občerstvení odpovídající době čekání
- Zdarma dva telefonní hovory, e-maily, telexy či faxy
|
1 500 až 3 500 km |
Více než 3 hodiny |
- Jídlo a občerstvení odpovídající době čekání
- Zdarma dva telefonní hovory, e-maily, telexy či faxy
|
Do 1 500 km |
Více než 2 hodiny |
- Jídlo a občerstvení odpovídající době čekání
- Zdarma dva telefonní hovory, e-maily, telexy či faxy
|
Nejmimořádnějším právem, které nařízení č. 261/2004 zavádí, je právo na paušální finanční náhrady škody. Náhrady jsou stanoveny nikoliv na základě ceny letenky, ale podle délky letu a činí pro lety v EU:
- 250 eur náhrada za let do 1 500 km,
- 400 eur náhrada za let delší než 1 500 km.
- Paušální náhrady pro lety mimo EU činí:
- 250 eur náhrada za let do 1 500 km,
- 400 eur náhrada za let od 1 500 km do 3 500 km,
- 600 eur náhrada za let delší než 3 500 km.
Letecká společnost se může zprostit povinnosti platit náhrady, pokud prokáže, že důvodem zrušení či zpoždění letu byly tzv. mimořádné okolnosti. Pouze u odepření nástupu na palubu se dopravce na mimořádné okolnosti odvolávat nemůže.
Odepřením nástupu na palubu se rozumí odmítnutí přepravit cestující, přestože se cestující dostaví včas k nástupu a mají potvrzenou rezervaci. K odepření nástupu na palubu dochází např. v případech, kdy dopravce prodá více letenek, než je v letadle sedadel. Za odepření nástupu se nepovažují situace, kdy jsou dány přiměřené důvody odepřít cestujícím nástup na palubu, například zdravotní důvody, důvody bezpečnosti nebo ochrany nebo nedostatečné cestovní doklady.
V případě odepření nástupu mají cestující právo na:
- náhradu pořizovací ceny letenky do 7 dnů nebo na zpáteční letenku do místa odletu nebo na přesměrování do cílové destinace a na pomoc a péči,
- poskytnutí péče (občerstvení, strava, ubytování v hotelu, přeprava mezi letištěm a místem ubytování, dva telefonní hovory, telex, fax nebo e-mail),
- paušální finanční náhradu (viz výše).
Vedle toho mají cestující, jejichž let byl zpožděn o více než tři hodiny, nárok na paušální finanční náhrady (viz výše). Doba zpoždění je počítána od příletu do cílové destinace a časem příletu je okamžik, kdy se otevřou alespoň jedny dveře letadla a cestující jsou oprávněni letadlo opustit. Není tedy důležitý okamžik, kdy se kola letadla dotknou přistávací dráhy.
Zrušením letu se rozumí neuskutečnění letu, který byl dříve plánován a na který bylo rezervováno alespoň jedno místo. Důvod, pro který došlo ke zrušení letu, nemá na samotnou kvalifikaci letu jako zrušeného žádný vliv. Tento důvod je relevantní pouze pro zjištění, zda nebylo zrušení letu případně způsobeno mimořádnými okolnostmi, při jejichž prokázání by se letecký dopravce zprostil povinnosti platit cestujícím náhradu škody.
V případě zrušení letu má cestující právo na:
- náhradu pořizovací ceny letenky do 7 dnů nebo na zpáteční letenku do místa odletu nebo na přesměrování do cílové destinace,
- poskytnutí péče (občerstvení, strava, ubytování v hotelu, přeprava mezi letištěm a místem ubytování, dva telefonní hovory, telex, fax, nebo e-mail),
- paušální finanční náhradu (viz výše).
Konečně, jestliže dopravce umístí cestující do třídy nižší, než pro kterou byla zakoupena letenka (např. cestující je přeřazen z business do economy), musí do sedmi dnů nahradit rozdíl v ceně letenky, který je počítán v závislosti na délce letu takto:
Délka letu |
Náhrada |
do 1 500 km |
30 % z ceny letenky |
1 500–3 500 km |
50 % z ceny letenky |
více než 3 500 km |
75 % z ceny letenky |