Lázeňství představuje specifickou, avšak i v České republice důležitou a tradiční součást cestovního ruchu. Právní úprava lázeňství má dosti odlišný charakter od jádra právní úpravy cestovního ruchu.
Nejvýznamnějšími speciálními normami, upravujícími turistiku, jsou zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, dále některé části občanského zákoníku, jako především smlouva o zájezdu nebo timesharing (dle dnešní české terminologie „Dočasné užívání ubytovacího zařízení a jiné rekreační služby“). Také se již řadu let připravuje speciální zákon o podpoře rozvoje cestovního ruchu, inspirovaný Rakouskem, Švýcarskem a nepochybně výrazně slovenským zákonem č. 91/2010 Z.z., o podpore cestovného ruchu. Tyto normy (podrobně viz kniha Petráš: Právo a cestovní ruch, Praha 2013) se však lázeňství dotýkají jen zčásti a často vůbec ne.
Lázeňství, tedy jeho právní úpravu, lze přiřadit k poměrně početné skupině dílčích odvětví souvisejících s cestovním ruchem, jako je památková péče, ochrana životního prostředí, doprava, ale i speciálnější problémy jako vinařství nebo vydávání cestovních dokladů. Tyto otázky lze z hlediska právní teorie obvykle přičlenit k právu správnímu, naopak lázeňství patří alespoň zčásti k právu sociálního zabezpečení. Tento rozdíl je poměrně drobný, protože právo sociálního zabezpečení se od správního práva příliš neodlišuje a navíc obě odvětví jsou v mnohém nevyhraněná, přesto svůj význam má. Lázeňství je v rámci cestovního ruchu specifické tím, že je nemálo ovlivňováno sociální politikou státu. Značná část lázeňských pobytů je totiž hrazena zcela nebo zčásti ze zdravotního pojištění, což upravují právní předpisy.
Lázeňství je v rámci cestovního ruchu specifické tím, že je nemálo ovlivňováno sociální politikou státu.
|
Jde o nejaktuálnější problém lázeňství, takže přes limitovaný rozsah článku nahlédneme poněkud důkladněji. Minulá pravicová vláda prováděla úspornou politiku, která se dotkla výrazně i lázeňství od roku 2010. Dne 27. července 2012 vydalo ministerstvo zdravotnictví vyhlášku č. 267/2012 Sb., o stanovení Indikačního seznamu pro lázeňskou léčebně rehabilitační péči o dospělé, děti a dorost. Vydána byla na základě § 33 odst. 2 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění. Vyhláška výrazně zpřísnila podmínky poskytování lázeňské léčebně rehabilitační péče placené z veřejných prostředků. Tento krok těžce zasáhl některé lázně orientované na hrazené léčebné pobyty. V době ekonomické krize bylo obtížné získat poměrně narychlo jiné klienty. Podle některých názorů však značná část lázní dává přednost samoplátcům a ostatní klienty spíše vytlačuje, a to i z toho důvodu, že platby od zdravotních pojišťoven nejsou nijak vysoké vzhledem k nákladnosti péče.
Tento krok vlády narazil na odpor levicové opozice. Skupina 21 senátorů se obrátila i na Ústavní soud. Kritizováno bylo zejména, že tuto výraznou změnu provedlo ministerstvo pouhou vyhláškou a nikoliv novelizací zákona. Z hlediska Ústavního soudu šlo o dosti komplikovaný problém, takže nepřekvapí, že soudci při svém rozhodování nebyli jednotní. Nakonec však 25. března 2014 vyhlášku zrušil, a to k 31. prosinci. K otázce omezení lázeňství z hlediska cestovního ruchu nebo dopadů na zaměstnanost se však odmítl vyjádřit jako k politickému problému. Nová vláda ovšem již předtím 21. února oficiálně slíbila opětovné rozšíření hrazených pobytů (viz Ministerstvo zdravotnictví – Tiskové zprávy). Jak rychle se to projeví na ekonomické situaci lázní, je samozřejmě zatím nejasné.
Zmíněný případ není jediným zajímavým právním problémem týkajícím se lázeňství z poslední doby. Nemalý význam má rozsudek Soudního dvora EU ze dne 27. února 2014 ve věci OSA – Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním proti Léčebné lázně Mariánské Lázně. V současnosti totiž v Česku probíhají desítky soudních sporů lázní s autorskými svazy kvůli platbám za televize umístěné na pokojích. Do komplikovaného autorského práva a vlivu evropského práva zde však nelze zabíhat.
Jedním z nemalých právních problémů u lázeňství je naprosto nedostatečné odborné zpracování. Právní publikace k tématu téměř nelze nalézt a např. v hlavním přehledu daného odvětví Tröster a kol.: Právo sociálního zabezpečení (6. vydání, 2013) není o lázních zřejmě ani zmínka.
Základem právní úpravy lázeňství je Zákon o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích přírodních minerálních vod, přírodních léčebných lázních a lázeňských místech a o změně některých souvisejících zákonů (lázeňský zákon) č. 164/2001 Sb. Na základě zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, byl vydán vyhláškou č. 267/2012 Sb. výše zmíněný Indikační seznam pro lázeňskou léčebně rehabilitační péči. Lázeňství ovšem zasahuje do řady speciálních problémů, takže byla vydána i vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 275/2004 Sb., o požadavcích na jakost a zdravotní nezávadnost balených vod a o způsobu jejich úpravy, vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 370/2001 Sb., o zkoušce o odborné způsobilosti k výkonu odborného dohledu nad využíváním a ochranou přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních vod, nařízení vlády č. 385/2001 Sb., kterým se stanoví jednotková výše poplatku za přírodní minerální vodu odebíranou ze zdroje přírodní minerální vody, vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 423/2001 Sb., o zdrojích a lázních. Existují i více než dvě desítky dalších detailních právních předpisů týkajících se léčebných lázní a léčivých zdrojů, jako jsou např. vyhlášky Ministerstva zdravotnictví o ochranných pásmech přírodních léčivých zdrojů.
 Autorem textu je JUDr. PhDr. René Petráš, Ph.D.,pedagog Právnické fakulty Univerzity Karlovy a Univerzity Jana Amose Komenského.
petras@prf.cuni.cz
|