Pražská informační služba

V letošním roce se již počtvrté realizoval z iniciativy Pražské informační služby výzkum s názvem „Turisté a návštěvníci Prahy“. Hlavním cílem bylo zmapovat strukturu návštěvníků hlavního města, zachytit důvody jejich návštěvy a také spokojenost s fungováním služeb. Díky tomu, že podoba výzkumu byla v průběhu let jen drobně upravována, lze v mnoha ukazatelích zachytit určité vývojové trendy a vymezit tak oblasti, v nichž dochází k pozitivním nebo negativním změnám. Středem pozornosti výzkumu byli zahraniční návštěvníci Prahy a okolnosti jejich pobytu. Výsledky výzkumu nabízejí obraz Prahy tak, jak je vnímán zahraničními turisty, a poskytují podklady pro hodnocení jednotlivých stránek města.

Země původu
Jestliže v minulosti byli nejpočetnější skupinou turistů návštěvníci ze sousedního Německa, v letošním roce to jsou Angličané, kteří tvořili čtvrtinu návštěvníků Prahy. V jarním období přijíždělo také více turistů z Itálie a zemí bývalého Sovětského svazu, v červenci naopak stoupl počet Nizozemců, Španělů a turistů z asijských zemí. Oproti předchozím rokům přibylo turistů z Francie, naopak se zmenšil počet návštěvníků přijíždějících z USA a ze zemí Střední a Jižní Ameriky. Pokud bychom chtěli sestavit žebříček států, ze kterých do Prahy nejčastěji přijíždějí návštěvníci, měl by tuto podobu: Velká Británie – 17 %, Francie – 10 %, Německo – 8 %, USA – 8 %, Španělsko a Portugalsko – 7 %. Turisté z těchto pěti zemí tvoří přesně polovinu návštěvníků Prahy, za další početnou skupinu lze považovat Italy (6 %) a Holanďany (4 %), nebo turisty z Dánska (3 %).

Důvod návštěvy
Stabilně se na cestovním ruchu podílejí cesty za účelem návštěvy památek, kulturní akce a obchodního jednání. Zcela se vytratil nákup jako důvod k návštěvě Prahy. V letošním roce 10 % návštěvníků ze zemí bývalého Sovětského svazu uvádí jako příčinu návštěvy pracovní jednání či konferenci. Oproti předchozím rokům se prodloužil pobyt těm, kteří do Prahy přijíždějí za účelem pracovního jednání. Delší návštěvy jsou charakteristické především pro turistiku a návštěvy příbuzných a známých. Turistika je v případě zahraničních návštěvníků typická především pro první návštěvu ČR (78 % z nich), ale zároveň tento cíl cesty uvádí i více než polovina lidí (60 %), kteří naší republiku navštívili již minimálně potřetí.

Délka pobytu
V letošním roce se potvrdil údaj z roku 2001 svědčící o prodlužování délky pobytu zahraničních návštěvníků. Ubylo těch, kteří plánují pobyt na jeden až tři dny a naopak narůstá podíl lidí, kteří v České republice tráví 5 a více dní, a tak v současné době je průměrná délka pobytu téměř 6 dní, když v roce 1997 to byly necelé 4 dny.

Nejdelší pobyt plánují především lidé z východní a jihovýchodní Evropy a dále lidé ze zemí bývalého Sovětského svazu. Prodlužuje se však i doba v případě pracovních jednání, pro které v minulých letech byla průměrná doba trvání 3 dny, v roce 2001 to bylo téměř 5 dní, v letošním roce se pohybuje na hodnotě 8,1 dne. Delší pobyt je charakteristický také pro lidi, kteří do České republiky zavítali opakovaně – více než 6 dnů.

Způsob cestování
Zcela převládá individuální cestování, přičemž podíl tohoto typu neustále narůstá. Počet takto přijíždějících turistů je výraznější v létě, ale i v dubnu představoval převládající většinu v podobě 70 %. Snížil se počet cizinců, přijíždějících organizovaně prostřednictvím cestovní kanceláře – z dřívější jedné čtvrtiny klesl jejich počet na 18%. Také ve srovnání s rokem 2001 poklesl zájem starších lidí o služby cestovních kanceláří. Individuálně nejčastěji přicházejí mladí lidé od 20 do 30 let (83 %). Ze srovnání způsobu cestování návštěvníků různých zemí vyplývá, že typickým klientem cestovních kanceláří jsou lidé z bývalého SSSR (43 %). Opačný přístup mají lidé z východní a jihovýchodní Evropy, kteří se řadí mezi největší skupinku „turistů-individualistů“. Individuální cestování je charakteristické také pro návštěvníky ze Střední a Jižní Ameriky, dále z USA a Kanady.

Pořadí návštěvy Prahy
Ve srovnání s předchozími roky nelze říci, že by narůstal nebo klesal podíl cizinců, kteří ČR navštěvují opakovaně. Častější pobyt je charakteristický především pro návštěvníky z východní a jihovýchodní Evropy, z nichž 40 % k nám zavítalo minimálně 3x. O třetí nebo další návštěvu se jedná nadprůměrně i u lidí z Německa (29 %). Podobnou tendenci projevují také lidé z bývalého SSSR, z nichž necelá polovina je v České republice minimálně podruhé. Naopak první návštěva je typická pro návštěvníky z dalekých zemí, jako je například Asie, Austrálie, Nový Zéland, Afrika, ale i Severní, Jižní a Střední Amerika (více než 80 % z nich). Opakované návštěvy jsou obvykle podnikány ze služebních důvodů, třetina lidí, kteří přijeli za účelem kulturní akce, již v Praze rovněž minimálně jednou byla.

Návštěvníci podle věku a pohlaví
Struktura návštěvníků podle jejich věku či pohlaví nevykazuje v delším trendu žádné výrazné změny. Stále převládá mírně větší podíl mužů (v letošním roce 52 %), trochu se zvýšil věk turistů. Jestliže v dřívějších výzkumech zaujímali turisté do 30 let polovinu dotázaných, snížilo se letos jejich zastoupení na 38 %. Naopak pětinu tvoří turisté nad 50 let věku. V letošním roce nedochází ani k výraznějším rozdílům ve věkové struktuře u návštěvníků z dubna a července.

Organizace denního programu
Ve srovnání s předchozími daty vzrostl podíl zcela samostatně organizovaných pobytů, lze mluvit o dlouhodobém trendu, který zcela jistě souvisí se zvýšeným počtem lidí, vyznávajících individuální turistiku. Je pochopitelné, že individuální program je charakteristický pro návštěvy přátel a příbuzných, ale zároveň i 78 % „turistů“ si čas a služby uspořádává a vybírá zcela samostatně. Je překvapivé, že se rozložení mezi „turisty“ z hlediska organizace denního programu od roku 2001 vůbec nezměnilo. Pevně stanovený program nemají ani ti, kteří ČR navštívili za účelem pracovního jednání nebo konference či semináře. Překvapivě více jak polovina z nich tvrdí, že denní program v Praze je zcela na jejich rozhodnutí.

S kým návštěvníci cestují?
Více než polovina zahraničních návštěvníků Prahy (56 %) přijíždí společně s partnerem. Vyrovnaný je v současné době podíl lidí, kteří přijíždějí zcela sami (17 %). S partnerem, avšak bez dětí do Prahy přijíždějí návštěvníci z Izraele či Velké Británie, což v prvním případě souvisí s věkovou strukturou, v případě Britů lze hledat vysvětlení v podobě zájmu o gastronomi a relaxaci (tzv. „pivní zájezdy“). Jako nejméně samotářské lze brát turisty z Německa, kteří oproti ostatním často přijíždějí s dětmi či ve skupině dalších návštěvníků.

Hodnocení města a jeho služeb
K nejlépe hodnoceným stránkám města patří již v dlouhodobém srovnání architektura (plných 85 % ji hodnotí jako vynikající). K podstatným lákadlům Prahy patří také atmosféra města a kulturní život, které jako vynikající či velmi dobré hodnotí přes 90 % dotázaných. Pozitivní vývoj zaznamenala i městská hromadná doprava, která je zahraničními turisty vnímána lépe – jako vynikající ji určuje celá polovina hodnotících turistů. V případě hodnocení pražské taxislužby se vyjádřila pouze polovina dotazovaných, služby pražských taxikářů ohodnotili průměrnou známku 2,79 a jako velmi špatnou ji hodnotí „jen“ 15 % odpovědí, což neznamená, že tuto diskutovanou oblast nelze zlepšit. Za potěšující lze označit i posun ve vnímání čistoty města, úrovně restaurací a pocitu bezpečí.

Hodnocení podle typologie návštěvníků
Obecně lze říci, že rozdíly ve vnímání jednotlivých stránek města nejsou při porovnání různých skupin návštěvníků velmi výrazné. Do hodnocení Prahy se významně nepromítá doba pobytu v České republice, zda dotázaný zvolil individuální cestu nebo přijel s cestovní kanceláří. Hodnocení neovlivňuje ani skutečnost, zda je jedinec na první či opakované návštěvě Prahy. (Opakovaná návštěva má vliv pouze na hodnocení taxislužby, což lze přičíst větším, patrně z části špatným zkušenostem.)

Další komentáře návštěvníků k hodnocení města
Nejvíce návštěvníků si opět pochvaluje především architekturu (29 %). Vedle přátelské atmosféry a nízkých cen je vyzdvihována také čistota města (vše kolem 13 % odpovědí). Příjemné je i zjištění, že přes mírně narůstající negativní názory na kontakty s místními obyvateli uvádí 12 % respondentů, že je v Praze příjemně překvapili lidé a jejich chování. Mezi časté odpovědi také patří pivo (10 %), naopak nejméně je zmiňována zeleň a množství parků (1,5 %). Cizinci často doplňují, že pro jejich lepší orientaci v nabídkách a službách je třeba také posílit informační systém.

Výdaje na pobyt
Ze zjištěných dat vyplývá, že nejvíce během průměrného dne utratí cizinci za oblast gastronomie. Další položkou je částka, která odpovídá průměrným denním výdajům za vstupenky na divadelní představení či koncert. Turisty ubytované v centru Prahy lze vnímat jako movitější klientelu. Lidé ubytovaní mimo centrum Prahy utratí denně menší částku za vstupenky na výstavy, a to i ve srovnání s cizinci ubytovanými mimo Prahu. Relativně vysoké průměrné denní výdaje mají i ti, co bydlí v soukromí, méně však navštěvují noční kluby či výstavy.

Ubytování
V celkovém trendu lze konstatovat, že mírně narůstá podíl ubytovaných v lepších hotelech. Tato změna byla způsobena na úkor všech ostatních typů ubytování, kromě specifické klientely nejlepších pětihvězdičkových hotelů a návštěvníků kempů, kde lze mluvit o stagnaci. Více jak polovina zahraničních návštěvníků vyhledává ubytování přímo v centru Prahy. Hotel střední kategorie je silně navštěvován všemi cizinci, bez ohledu na to, z jaké země přicházejí. Jedinou výjimku představují, podobně jako v minulých letech, lidé ze zemí východní a jihovýchodní Evropy, kteří preferují spíše levnější typy ubytování.

Spokojenost s kvalitou ubytování
Svoji pozitivní roli jistě sehrála konkurence nejen v poskytovaných službách, ale i výběr ubytování v hotelech vyšší kategorie. Nejvyšší míra spokojenosti panuje s ubytováním jako takovým, spokojenost vyjadřuje 86 % respondentů. Úroveň ostatních služeb je hodnocena mírně kritičtěji, přesto je příznivě hodnotí 76 % návštěvníků. Nejvíce kritičtí jsou klienti hotelů nižší kategorie. Horší úroveň vnímají v případě vybavení, restaurace, ale i dalších služeb.

Doprava do Prahy
Při cestě do Prahy zůstává nejdůležitějším dopravním prostředkem letadlo, přičemž dominantní postavení letecké dopravy se v poslední době výrazně upevnilo. Jestliže před šesti, sedmi lety do Prahy tímto způsobem přicestovala třetina jejích návštěvníků, v letošním roce to bylo 59 %, v měsíci dubnu dokonce 65 %. Největší pokles zaznamenala železniční doprava, která byla ještě v roce 2001 na vzestupu. Velkou roli zde jistě sehrálo zdražení Českých drah, které u některých evropských destinací přiblížilo cenu jízdenky letence. Na druhou stranu stejný počet, celá třetina (32 %) lidí z východní a jihovýchodní Evropy, cestuje vlakem a automobilem.

Důvody výběru Prahy pro turistiku
Je potěšující, že turisticky zaměřené návštěvníky k nám nepřivádí náhoda, ale zajímavá pověst města a zájem o architekturu a kulturu, kde v letošním roce bylo kolem 90 % turistů. Podobně často uváděným motivem je i zájem o kulturu (82 %). Ostatní konkrétní příčiny, jako jsou nízké ceny (levný pobyt) nebo zájem o gastronomii, přivádí také více než polovinu návštěvníků. Do letošního výzkumu byl přidán důvod relaxace, návštěva Prahy s cílem „užít si“ – tento důvod mělo 81 % turistů.

Odkud čerpali návštěvníci své informace o Praze?
Nejčastějším zdrojem informací o Praze se stal internet, plných 63 %. Popularita internetu se promítá do menšího zájmu o další informační zdroje, pokleslo především čerpání informací ze sdělovacích prostředků, propagačních informací a z nabídek cestovních kanceláří. Druhý významný zdroj, knihy, jsou poměrně univerzálně využívaným pramenem informací o Praze.

Hodnocení Pražské informační služby
Míra využití těchto služeb je mezi zahraničními návštěvníky relativně stálá. Podobně jako v roce 2001 ji letos čtvrtina návštěvníků využila jedenkrát, 12 % dokonce opakovaně. Téměř stejně tak často využívají služby PIS i ti, kteří v Praze pobývají jen jeden či dva dny. Pozitivní je zjištění, že úroveň Pražské informační služby se dlouhodobě zlepšuje.

Jak vyhledávají a za jakým účelem navštěvují cizinci PIS:
Celkem na tyto otázky odpovědělo 242 turistů, kteří během svého pobytu využili služeb PIS. Více jak 90 % z nich nepřišlo náhodně, největší část z nich chtělo získat konkrétní informace o Praze (46 %), menší část zajímali informace obecné (34 %). Pětina turistů se v PIS zajímala o konkrétní akce, 4 % turistů zde chtělo nakoupit suvenýry.

Uvažují návštěvníci o další návštěvě Prahy?
Potěšující je skutečnost, že zahraniční návštěvníci si z Prahy odvážejí celkově příjemné zkušenosti a zážitky. Většina z nich předpokládá, že se do Prahy opětovně vrátí. Podobně vysoká je i ochota doporučovat návštěvu Prahy svým známým.

Závěr
Prahu jako cíl své návštěvy stále častěji volí starší lidé, řada z nich přijíždí i opakovaně. Velká část návštěvníků pochází z Velké Británie, zvýšil se rovněž počet turistů přijíždějících z Francie a Itálie. Přibližně stejně velká je skupina turistů z Německa, USA a skandinávských zemí (8 %).
S ubytovacími službami panuje zřetelná spokojenost, a to napříč různými úrovněmi. Zjištěna byla změna v preferenci typu ubytování, zájem stoupl o hotely vyšší kategorie. Pozitivně jsou hodnoceny nejen základní, ale i další poskytované služby.
Praha je vyhledávána především pro svoji úžasnou architekturu, zajímavou atmosféru a pověst, řada návštěvníků směřuje do Prahy díky svému zájmu o kulturu. Zajímavou kategorii pražských turistů tvoří ti, kteří přijeli za zábavou a relaxací, včetně zájmu o gastronomii.
Významná část turistů získala informace o Praze od osob, kteří ji již navštívili – je potěšující, že se jednalo o pozitivní reference. Jednotlivé stránky města hodnotí velmi příznivě, spokojenost panuje i s často diskutovanou taxislužbou. Pozitivní ohlasy zaznamenaly i služby poskytované Pražskou informační službou, kterou využilo téměř 40 % dotázaných.
Celková spokojenost s návštěvou Prahy je natolik vysoká, že 99 % všech zahraničních turistů by Prahu doporučilo svým známým doma a zhruba stejný počet (98 %) by se do Prahy chtěl ještě jednou vrátit, dvě třetiny jsou o tom „rozhodně“ přesvědčeny.

Plné znění této hodnotící zprávy najdete na: www.pis.cz/data/doc/Turiste_Vyzkumna_Zprava_2004.doc

zdroj: Pražská informační služba
krácenou verzi zprávy připravil: Luděk Sládek

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více