Pražské kongresy a nová perspektiva

Posledních 10 let pracuje Pražská asociace kongresové turistiky (PAKT) na tom, aby dostala Prahu na světové mapy, a docela se jí to daří. Díky jejímu intenzivnímu úsilí a vzrůstající podpoře vládních orgánů, jako je například Ministerstvo pro místní rozvoj, se vzrůstající měrou rozšiřuje po světě povědomí o hodnotě, kterou Praha jako kongresová a konferenční destinace nabízí. Chtěli jsme zjistit, co přesně se děje na pražském kongresovém trhu a co před ním stojí v budoucnosti. Obrátili jsme se proto na předsedu Pražské asociace kongresové turistiky Michaela Hvížďalu s několika otázkami.

Jaký je rozdíl v konkurenčním vztahu na trhu v Čechách dnes a před pár lety?
Na našem trhu došlo k několika významným změnám. Přelomem pro nás bylo zasedání MMF a Světové banky v roce 2000 v Praze, protože to byla nejprestižnější akce konaná v kongresové oblasti. Na kongresový průmysl se v zahraničí (USA, Asie, ale i v Evropě) začalo pohlížet jiným způsobem. Na trhu zavládla v poslední době obrovská konkurence, která tady dříve nebyla, na což musela v podstatě reagovat nejen komerční sféra, ale především státní správa, která do toho dřív příliš nezasahovala. Teď mám na mysli Ministerstvo pro místní rozvoj, které v posledních letech začalo tuto oblast velmi aktivně podporovat a vynaložilo poměrně dost finančních prostředků pro podporu této oblasti. Výsledky se dostavily: získaly se některé velké kongresy, jako je např. ASTA nebo kongres Tunelářů. Takže to jsou takové nejmarkantnější změny ve vývoji v posledních letech. Když to tedy shrnu, prvním zlomem je zasedání MMF a Světové banky v roce 2000 a druhým zhruba rok 2002 a velká podpora Ministerstva pro místní rozvoj. Dokladem je lobování za získání jednotlivých velkých kongresů, což se za podpory státu a Ministerstva pro místní rozvoj velmi dobře daří.

Jsme členem EU, co to znamená pro kongresový trh v ČR?
Pro kongresový trh je to na jednu stranu velmi pozitivní, protože jsme vlastně členem jednotného volného a poměrně silného ekonomického trhu. Na druhou stranu, co se týká např. přibližování některých cenových relací ve vztahu třeba k růstu DPH a podobně, trochu to naši pozici oslabuje. Dříve sem přijížděli kongresmani, protože věděli, že Praha je krásné místo a má velmi dobrou kongresovou infrastrukturu. Když porovnáte hotely v Praze a Itálii, tak zjistíte, že infrastruktura zde je daleko novější, daleko lépe vybavena a obnovována a většina těch hotelů je nová na rozdíl od Itálie, kde je v podstatě všechno o 20, 25, 30 let starší. Máme obrovskou výhodu, protože naše infrastruktura vznikla až po roce 1990, takže je stará 5–10 let. Z této výhody jsme těžili a těžili jsme i z poměrně dobrých cenových relací. Tím, že jsme se stali členy celého evropského společenství, dochází postupně i k vyrovnání cenových parametrů a naše finanční konkurenceschopnost začíná být problematičtější nebo menší. A to jsou vlastně ty dva aspekty, které náš vstup obnáší. Celkově je ale trend velmi pozitivní a svědčí o tom i nárůst kongresů a zájem o Prahu i do dalších let.

Jaký je rozdíl mezi konkurenční infrastrukturou tady v Praze a našimi sousedy (Maďarsko, Polsko a Slovensko). Co je unikátní tady v Praze?
V Praze je unikátní především výstavba nových ubytovacích zařízení, která je velmi intenzivní. Vznikají úplně nová ubytovací zařízení i nové kongresové prostory, které jsou velmi moderní a na vysoké úrovni. Na druhou stranu, pokud se budeme srovnávat s Maďarskem, Polskem, pobaltskými republikami nebo s Ukrajinou, tak v těchto zemích mohou být cenové parametry ještě podstatně nižší než u nás, což pro naši konkurenceschopnost není až tak dobré. Ale pokud se týká rozvoje infrastruktury, domnívám se, že v možnostech pořádání těch nejprestižnějších akcí má Praha ještě pořád poměrně výrazný náskok. Na druhou stranu třeba takové Maďarsko se rozhodlo investovat do určitých oblastí, jako je cestovní ruch nebo filmování, a stát a město Budapešť pro to vytváří nesrovnatelně lepší podmínky, než máme tady v Praze. Náš stát začal do této oblasti opravdu intenzivně vstupovat teprve před dvěma lety, město Praha tak ještě neučinilo dodnes. Je nutné uvolňování obrovských finančních prostředků na marketingové aktivity, a když si to srovnáte třeba s Maďarskem, tak jsme řádově někde jinde. Teprve až v poslední době vidíte např. naše reklamní spoty na BBC nebo CNN a došlo k tomu až tehdy, kdy se na Ministerstvu pro místní rozvoj změnila celková koncepce ve vztahu k marketingovým aktivitám ČR.

Přijde ASTA. Co to znamená pro Prahu?
Pro nás to v podstatě znamená velké oslovení severoamerického trhu, protože jejich vlivní představitelé sem přijedou a budou konfrontováni s místem, které má velmi dobré reference. Neznají ale zdejší infrastrukturu, nemají konkrétní zkušenosti s pořádáním jednotlivých akcí. Takže konkrétní reference, jedinečnost místa, ale především poznání kvality daných služeb a kvalita infrastruktury jsou rozhodující faktory. Pro nás je to určitý mezník, nejlepší reference nám umožní dosáhnout na severoamerické teritorium. Budeme se snažit zhostit se toho co nejlépe, aby odjíždějící kongresmani ze segmentu severoamerického cestovního ruchu viděli, že Praha je skutečně výjimečné místo s velmi kvalitní infrastrukturou a s výbornými službami. Mohl by to být takový průlom do severoamerického teritoria a získání co nejlepší kongresové klientely do ČR.

Jaké marketingové aktivity teď PAKT podniká?
Pokud se týká marketingových aktivit, tak jsme na konci minulého měsíce rozjeli v Německu velkou billboardovou kampaň. Jedná se o 150 billboardů rozmístěných ve východním a západním Berlíně, Dortmundu, Düsseldorfu, Drážďanech, Frankfurtu, Kolíně, Duisburgu, Mnichově a Stuttgartu. Jsme asi jediná česká instituce, která se touto outdoorovou formou na klíčových místech v Německu prezentuje. Plochy billboardů jsou z různých důvodů – například dopravních a ekologických – menší než u nás. Ale zvolili jsme klíčové komunikační body, jako např. hotely, nákupní centra, hlavní komunikační tahy a místa, kde dochází k velké koncentraci lidí. Tuto kampaň jsme dělali již loni a měli jsme s ní obrovský úspěch. Letos jsme ji tedy společně s Ministerstvem pro místní rozvoj zrealizovali v Německu znovu.

Další aktivitou, kterou připravujeme společně s Ministerstvem pro místní rozvoj, jsou workshopy, kam zveme kupující příslušných teritorií. Rozhodli jsme se navštívit teritoria, kde jsme doposud měli největší počet klientů a který je pro nás trh nejzajímavější. Mezi taková místa patří například Londýn. V Londýně se představujeme několikrát ročně, většinou na Confexu a na World Travel Marketu. Letos jsme se rozhodli, že 12. října uskutečníme společně s agenturou CzechTourism a Ministerstvem pro místní rozvoj workshop, kam pozveme konkrétní nákupčí a kde budeme prezentovat Prahu a kongresovou turistiku v ČR.

O týden později pořádáme workshop v Římě a 21. října v Amsterdamu.
Workshopy jsou věc, na kterou klademe velký důraz. Účastní se jich naši konkrétní klienti a je na nich nejlepší komunikace – daleko lepší než na veletrzích.

Pokud se týká veletrhů, tak se pravidelně účastníme Confexu, který je pro nás stěžejní akcí. Je to specializovaný veletrh, a proto je pro nás tak důležitý. Mimo Confexu navštěvujeme ještě letos Barcelonu a Florencii. Loni jsme začali s Florencií, protože jsme zjistili, že na kongresu ve Florencii se prakticky neprezentovaly společnosti z ČR. Byl tam jen jeden hotel a dvě cestovní kanceláře. Minulý rok jsme tam byli velmi spokojeni a de facto jsme tam prezentovali ČR. Letos jsme k účasti přemluvili i CzechTourism, takže i Florencie bude plně obsazena.

To jsou tak asi naše hlavní prezentace. Už více než 10 let jsme členy evropské federace konferenčních měst. Máme vytvořené i nové internetové stránky, které jsou pro nás stěžejní v komunikaci s partnery i klienty. Dále jsme vydali i několik publikací o naší činnosti. Podílíme se i na vytvoření Bílé knihy, která by měla zmapovat kongresové možnosti, a jsme jedním z největších donátorů celé této akce. V této knize je Ministerstvo pro místní rozvoj, CzechTourism, Hlavní město Praha, Kongresové centrum, Americká obchodní komora a Čedok. Za dva tři týdny by tato kniha měla být k dispozici. Měl by v ní být zachycen současný stav, statistické údaje, data, což by nám konečně mohlo posloužit jako porovnání s ostatními světovými metropolemi.

Jak bude vypadat vaše práce v budoucnosti?
Budoucnost se bude odvíjet podle toho, kolik seženeme finančních prostředků. Jsme hlavně marketingovou institucí, takže by bylo neefektivní snažit se tady dělat jakýkoliv business, protože bychom celý proces jako mezistanice jen zpomalovali. Klientům říkáme, aby se podívali na naše www stránky a vybrali si. My poskytujeme reference a zaštítění akce. Máme propracovaný etický kodex, stanovy a velmi přísný výběr společností. V současné době máme kolem 60 členů. Naším hlavním úkolem je vyjet do zahraničí a prezentovat Prahu a hlavně společnosti, které jsou našimi členy. Do budoucna je tedy nejdůležitější, kolik peněz seženeme právě na marketingové aktivity.

Mají lidé zájem vidět nějaké prezentace třeba v Číně, Japonsku?
Ano, mají. Přemýšleli jsme právě o teritoriích, jako je Čína, Japonsko nebo Hongkong, ale všechno se to odvíjí od spolupráce s Ministerstvem pro místní rozvoj, protože právě od něho potřebujeme velkou finanční podporu. Díky tomuto ministerstvu děláme takto rozsáhlý marketing všude ve světě. Hlavně v posledních dvou letech, kdy si nás ministerstvo zvolilo po agentuře CzechTourism jako dalšího partnera, a my se snažíme, aby byl náš marketing co nejkvalitnější.

Kip Bauersfeld

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více