Do Ostravy se opět po roce sjeli odborníci a pracovníci z nejrůznějších oblastí průmyslu cestovního ruchu, aby společně na výstavě „DOVOLENÁ A REGIONY 2004“, konané na Výstavišti Černá louka 15. – 18. dubna 2004, prezentovali své produkty nebo zkušenosti. Právě k výměně zkušeností a nových poznatků sloužila jako součást odborného doprovodného programu prvních dvou dní výstavy také konference pod názvem Destinační management a zvýšení prodejnosti regionu s podtitulem Cestovní ruch – významný nástroj prosperity turistického regionu Severní Morava a Slezsko.

Konference „Destinační management“

Zahájení konference se ujal pan Evžen Tošenovský, hejtman Moravskoslezského kraje. Následoval seminář paní Sylvy Santorové z agentury CzechTourism na téma „Vývoj cestovního ruchu v ČR“ a seminář Andrzeje Kozlowského „Možnosti aktivní turistiky v Polsku“. Jako další vystoupili Petr Kratochvíl (CzechTourism) na téma „Strategie propagace ČR 2004 – 2010“, zástupci MMR s tématem Státní program podpory CR pro rok 2004, nebo SROP, Priorita 4. Cestovní ruch. Dalšími, kteří přišli se svou „troškou do mlýna“, byli zástupci profesních a podnikatelských sdružení, zástupci ATIC, Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, Destinační společnosti Sokolov, Jihočeské centrály cestovního ruchu, Destinační management Libereckého kraje, Destinační management Moravskoslezského kraje a někteří další zahraniční účastníci konference.

Druhý den byl zaměřen především na Produkty a produktové balíčky turistického regionu severní Moravy a Slezska. Představily se turistické oblasti Hrubý Jeseník, Nízký Jeseník, Opavsko–Krnovsko, Ostrava–Karvinsko, Poodří–Moravské Kravaře nebo Beskydy a Valašsko. Závěrečné téma konference se věnovalo Realizovanému a připravovanému rozvoji projektů cestovního ruchu v turistickém regionu severní Moravy a Slezska.

Za stěžejní lze pokládat několik níže uvedených faktů, které zazněly během seminářů. Prvním z nich byla studie Světové organizace cestovního ruchu, že bude dlouhodobé cestování zabírat místo nynějších 24 % celých 32 % v zahraničním cestovním ruchu a každá třetí cesta bude dlouhodobým pobytem v jiném regionu světa. Podle informací předpokládá Rada pro cestovní ruch, že turistický průmysl v roce 2020 dosáhne počtu 1,6 mld. příjezdů zahraničních turistů. V porovnání s roky 1996 a 1997 je to trojnásobek. Příjmy z mezinárodní turistiky vzrostou více než pětkrát.

Pokud jde o mezinárodní trendy v marketingu cestovního ruchu, národní turistické centrály jednotlivých států neustále zvyšují své propagační aktivity a jejich kampaně jsou stále agresivnější. Stále větší počet těchto centrál vstupuje do společných podniků se soukromým sektorem a snaží se obohatit svou nabídku o nové produkty cestovního ruchu, aby zasáhly nové trhy a poptávku přesunuly mimo tradiční centra a oblasti. Tato skutečnost představuje výzvu k založení regionálně marketingových iniciativ po celém světě.

Vývojové trendy, které ovlivňují cestovní ruch v Evropě

Celkové výdaje na cestování rostou rychleji než ostatní rozpočtové položky především díky kratším, ale častějším výjezdům. Ovlivňovat růst výdajů na cestovní ruch bude konkurence v oblasti služeb a trávení volného času. Pro leteckou dopravu se počítá s větším než 5% růstem. Díky zvyšujícím se nákladům a přetíženosti na silnicích bude osobní automobilová doprava omezena. Z této situace může profitovat veřejná doprava ve všech formách. Také roste zájem o venkovskou turistiku, návrat k přírodě a využívání kempů a karavanů. V letech 2011–2016 má být dokončen projekt Evropské cyklistické federace „EuroVelo“. Cílem tohoto projektu je vytvoření celoevropské sítě dálkových tras. Na těchto dvanáct tras by měly navazovat regionální cyklostezky. Motivem pro výběr cyklistické trasy je touha po pobytu v přírodě, pohyb a poznávání, nikoliv levná dovolená.

Rozvoj cestovního ruchu v ČR

Stále se nám nedaří zvyšovat kvalifikaci pracovníků v cestovním ruchu, dobudovat infrastrukturu cestovního ruchu ve venkovských oblastech a realizovat standardizaci kvality poskytovaných služeb. Základní podmínkou pro uplatnění na mezinárodním trhu cestovního ruchu bude úroveň nabízených služeb, intenzivní marketing, aktivnější politika, podpora prodeje a odpovídající infrastruktura.

Mezi kritické problémy patří například nedostatečný zájem investorů o region, nedostatek místního kapitálu, špatná úroveň infrastruktury cestovního ruchu regionu, nedostatečná nabídka zábavních možností celoročního charakteru, možnost luxusního ubytování a služeb pro náročnou klientelu.

Jako návrh a doporučení byla na konferenci prezentována nutnost vytvoření příkladu úspěšného investora v daném regionu, který přitáhne další investory. K tomu bude nutné připravit vhodnou nabídku a také vytipovat vhodné investory, kteří vytvoří vysoký potenciál úspěšnosti.

Výstava „Dovolená a region 2004“

Potenciál celého turistického regionu Severní Morava a Slezsko představil Moravskoslezský kraj na výstavě cestovního ruchu „DOVOLENÁ A REGION 2004“ na 7. ročník veletrhu pořádaném na Výstavišti Černá louka v Ostravě ve dnech 15. – 18. dubna 2004. Na stánku Moravskoslezského kraje o celkové ploše 40 m2 bylo umístěno také všech šest turistických oblastí, konkrétně Hrubý a Nízký Jeseník, Opavsko-Krnovsko, Ostravsko-Karvinsko, Poodří a Beskydy-Valašsko. Zhotovitelem stánku Moravskoslezského kraje je Galerie Jančík z Opavy.

Výstavy se zúčastnili touroperátoři, cestovní kanceláře, ubytovací a stravovací zařízení, fitness, rehabilitační střediska, lázně a sanatoria, nechyběla nabídka pro cykloturistiku a pobyty s cyklistikou nebo dopravních služeb. Zástupci vydavatelství a nakladatelství představili nejrůznější odbornou literaturu, průvodce a encyklopedie. Vedle dalších služeb v cestovním ruchu byly zastoupeny také finanční a pojišťovací služby, profesní vzdělávání či au-pair pobyty nebo jazykové kurzy v zahraničí.

Součástí doprovodného programu výstavy bylo členské fórum Asociace turistických informačních center (A.T.I.C. ČR), setkání partnerských měst a obcí, organizované Česko-polskou obchodní smíšenou komorou, a zasedání Komise pro cestovní ruch při Asociaci krajů České republiky.

Do uzávěrky tohoto čísla nebyla vydána oficiální tisková zpráva pořadatele o počtu čtverečních metrů stánky zastavěné plochy, o počtu návštěvníků, novinářů a podobně.

zdroj: Moravskoslezský kraj
Z Ostravy: Martina Pejchová a Luděk Sládek

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více