Přestože všichni profesionálové v cestovním ruchu od samého počátku koronakrize hovoří o tom, že cestovní ruch v České republice si tentokrát sám nepomůže, resp. že se neobejde bez efektivní vládní podpory, aktuální situace vyznívá opačně. Subjekty napříč oborem musejí spoléhat především na vlastní síly a na vzájemnou spolupráci. Hybnou silou chce být v tomto směru platforma Zachraňme turismus.

Minimálně letošní sezonu by měl tuzemským podnikatelům v cestovním ruchu alespoň částečně zachránit domácí cestovní ruch. Jenže současné chování české cestovatelské veřejnosti je tak těžko předvídatelné, že lze podnikání v domácím turismu směle přirovnat k sázce do loterie. Aktuální průzkum, který realizuje agentura STEM/MARK společně s platformou Zachraňme turismus a který kofinancuje Outdoor Trip SE a Plzeňský Prazdroj, říká, že do zahraničí se letos vydá jen o něco víc než třetina obyvatel Česka. „Lidé letos v létě stráví dovolenou v Česku, případně ji odloží,“ komentuje Jan Tuček, ředitel STEM/MARK, a dodává: „Nejčastěji chtějí vyrazit na Šumavu, jižní Moravu či do jižních Čech, nejmenší zájem naopak jeví o Prahu a její okolí.“ Všeobecný akcent na domácí turismus je v tuto chvíli přirozený, podle Jana Tučka je však třeba počítat s tím, že člověk trávící dovolenou doma je mentálně nastaven na nižší útraty. Kraje se sice snaží turismus podpořit prostřednictvím kampaní a slevových voucherů, o těchto nástrojích však má podle zmiňovaného průzkumu povědomí jen asi polovina veřejnosti.
Situaci v domácím turismu příliš nepomáhají masmédia, která s oblibou pouštějí do světa informace o vyprodaných kapacitách v tuzemských regionech. Podle expertní skupiny platformy Zachraňme turismus je přitom situace v mnoha regionech jiná. „Ano, horské regiony se sice obecně plní, i uvnitř každého z nich jsou však značné rozdíly mezi jednotlivými oblastmi,“ upozorňuje Tomáš Trejbal z Hotel.cz. Poptávka po domácích pobytech je podle něj aktuálně (v polovině června) meziročně asi o třetinu vyšší než ve stejném období loňského roku, patrný je ale trend ke zkracování pobytů. „Poté, co byly uvolněny podmínky pro cestování do zahraničí, začali lidé v tuzemsku rezervovat spíše kratší pobyty. A slyší na nabídky s volnějšími storno podmínkami,“ dodává. To by se dalo interpretovat tak, že si lidé nechávají otevřená zadní vrátka, například z důvodu obav z možné druhé vlny COVID-19. Zmiňované trendy potvrzuje i Jiří Rippel z Invia.cz, podle kterého se navíc už téměř vyrovnala poptávka po tuzemských pobytech s tou po zájezdech do zahraničí. Pro tuzemské ubytovatele a další poskytovatele služeb to samozřejmě nejsou dobré zprávy.
O okolnostech vzniku platformy Zachraňme turismus, stejně jako o jejích cílech, si můžete přečíst v rozhovoru s Tomášem Barčíkem (foto vlevo) a Zdeňkem Blažkem (foto napravo) na www.icot.cz/25430.
|
Domácí turismus proto potřebuje podporu. A to zejména v oblastech, které byly zatím spíše na okraji zájmu českých turistů. „Data z průzkumu STEM/MARK napovídají, že overtourism se vrátí. Je proto třeba podpořit návštěvnost méně známých míst. O to se ostatně snažíme i my prostřednictvím našich aktuálních projektů,“ uvádí Václav Jurčíček ze Smart Guide.
Expertní tým Zachraňme turismus rovněž považuje za důležité, aby byla k dispozici relevantní a aktualizovaná data umožňující efektivní plánování aktivit v oblasti cestovního ruchu. „Bez takových dat nelze chování spotřebitelů predikovat,“ konstatuje Michael Pokorný z agentury Koncepto. Destinacím, v nichž dosud cestovní ruch (zejména pak ten domácí) nehrál takovou roli, Pokorný v tuto chvíli doporučuje sledovat aktivity „první ligy“ a pokusit se nabídnout alternativu. Snažit by se měly také o prodloužení letní sezony či o oslovení lidí, kteří už k nim zavítali.
Podle jednoho ze spoluzakladatelů platformy Zachraňme turismus (www.zachranmeturismus.cz) – Zdeňka Blažka ze společnosti Outdoor Trip SE – je s ohledem na současný stav cestovního ruchu v České republice zarážející, že v některých krajích jsou potenciální partneři imunní vůči nabídkám na spolupráci při tvorbě turistických balíčků apod. Už proto je třeba nutné dostat k odborné veřejnosti opravdu relevantní data týkající se aktuálního stavu rezervací a očekávaného vývoje domácího turismu. Druhý ze zakladatelů platformy, Tomáš Barčík z Outdoor Trip SE, pak dodává, že domácí klientela sama o sobě cestovní ruch v Česku nespasí, bez zahraničních turistů se neobejdeme. „V boji o zahraničního turistu bude jedním z klíčových argumentů bezpečnost. Proto jsme vstoupili do jednání se společností TÜV-SÜD o možnosti vzniku ‚Covid Safety Auditu‘ a certifikátu, který by byl pro turisty zárukou bezpečné dovolené v Česku. Předpokládáme, že význam by měl mít především pro klienty z Asie, Ameriky a okolních států. V zahraničí takový produkt již existuje, naším cílem je přinést jeho obdobu do České republiky, zároveň věříme, že se nám tento projekt podaří zafinancovat z fondů EU,“ vysvětluje Barčík a dodává, že certifikát by mohl pozitivně ovlivnit příští turistické sezony v České republice. Návrh na zavedení certifikátu by se měl spolu s dalšími opatřeními na pomoc domácího a příjezdového cestovního ruchu objevit v akčním plánu platformy Zachraňme turismus, který spatří světlo světa v příštích dnech. S jeho detaily, stejně jako s podrobnými výsledky citovaného průzkumu, se budete moci seznámit na iCOT.cz.
Text: -pmu-
Foto: Shutterstock.com, Outdoor Trip SE