Do hromadných ubytovacích zařízení (HUZ) v Česku přijelo za první tři čtvrtletí celkem 7,8 milionu zahraničních turistů, což bylo o 10 procent více než ve stejném období předchozího roku. Vyplývá to z dat, která v listopadu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
„Nárůst příjezdu zahraničních i domácích turistů v regionech České republiky je potěšující. Zvýšení zájmu o méně turisticky exponovaná místa bude propagovat mimo jiné program Ambasador, v jehož rámci budou slavné osobnosti, jejichž jména rezonují na zahraničních trzích, zvát do svého rodiště,“ uvádí ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.
Největší nárůst zaznamenaly statistiky u turistů z Číny (+44 %), Ruska (+41 %) a Korejské republiky (+31 %). Dvouciferný meziroční nárůst si dále připsaly Nizozemsko, Izrael, Taiwan, Švédsko a Ukrajina. Rostly také příjezdy ze sousedních zemí a většiny dalších evropských i zámořských trhů.
Tab.: Příjezdy z TOP 20 zdrojových trhů v 1.–3. čtvrtletí 2017
|
Počet
hostů |
Procentní
podíl |
Průměrná doba
pobytu ve dnech |
Počet
přenocování |
Procentní
podíl |
Meziroční
změna |
Zahraniční hosté
celkem |
7 807 337 |
100,0 % |
3,6 |
20 263 456 |
100,0 % |
10,0 % |
Německo |
1 491 241 |
19,1 % |
3,9 |
4 393 014 |
21,7 % |
5,1 % |
Slovensko |
524 419 |
6,7 % |
3,1 |
1 084 165 |
5,4 % |
7,7 % |
Polsko |
484 684 |
6,2 % |
3,1 |
1 016 774 |
5,0 % |
9,2 % |
USA |
427 403 |
5,5 % |
3,4 |
1 041 911 |
5,1 % |
5,9 % |
Rusko |
406 658 |
5,2 % |
5,7 |
1 921 100 |
9,5 % |
40,8 % |
Čína |
386 124 |
4,9 % |
2,5 |
585 478 |
2,9 % |
44,2 % |
Spoj. král. V. Británie
a Sever. Irska |
347 125 |
4,4 % |
3,5 |
878 976 |
4,3 % |
-1,4 % |
Jižní Korea |
329 817 |
4,2 % |
2,6 |
511 368 |
2,5 % |
31,0 % |
Itálie |
296 937 |
3,8 % |
3,8 |
823 910 |
4,1 % |
6,8 % |
Francie |
221 143 |
2,8 % |
3,5 |
544 735 |
2,7 % |
6,0 % |
Rakousko |
214 059 |
2,7 % |
3,0 |
426 128 |
2,1 % |
2,7 % |
Nizozemsko |
196 908 |
2,5 % |
4,1 |
604 292 |
3,0 % |
11,3 % |
Španělsko |
191 247 |
2,4 % |
3,8 |
535 742 |
2,6 % |
3,0 % |
Ostatní
asijské země |
188 279 |
2,4 % |
3,7 |
510 199 |
2,5 % |
10,4 % |
Izrael |
140 759 |
1,8 % |
4,9 |
544 811 |
2,7 % |
12,1 % |
Maďarsko |
120 100 |
1,5 % |
3,1 |
248 216 |
1,2 % |
4,4 % |
Taiwan |
118 365 |
1,5 % |
2,5 |
182 565 |
0,9 % |
10,5 % |
Švédsko |
115 080 |
1,5 % |
3,6 |
301 474 |
1,5 % |
18,2 % |
Ukrajina |
105 535 |
1,4 % |
3,7 |
288 420 |
1,4 % |
21,0 % |
Ostatní
evropské země |
94 264 |
1,2 % |
3,6 |
246 443 |
1,2 % |
0,4 % |
Zdroj: ČSÚ
Českých turistů přijelo za první tři kvartály roku 2017 do hromadných ubytovacích zařízení celkem 8 milionů, což představuje meziroční nárůst o 9,4 procenta.
K rostoucímu počtu příjezdů přispěly také marketingové aktivity agentury CzechTourism. Nárůst čínských turistů do dalšího období podpoří otevření nové linky Praha–Sian. Agentura připravila rozšířené marketingové aktivity také pro Indii – rostoucí trh s vysokým potenciálem pro incoming, který za první tři čtvrtletí roku 2017 vykázal meziroční nárůst o 25,4 % – i Izrael a teritorium GCC.
„Dvacetiprocentní nárůst turistů ze Spojených arabských emirátů potvrzuje naši predikci o významu tohoto trhu do budoucna. Turisté z tohoto trhu, kteří slyší na nabídku lázeňství a tzv. ‚medical turismu‘, vyhledávají v České republice i přírodu a památky, což kombinují s nákupy luxusního zboží,“ komentuje ředitelka zahraničních zastoupení agentury CzechTourism Klára Vysloužilová. Regiony České republiky jsou silně propagovány mimo jiné na jihokorejském trhu, ale i v rámci tzv. „blízkých trhů“, tedy např. v sousedních zemích.
Nárůst zaznamenaly i evropské trhy, pro švédské turisty se dokonce Česká republika stala top trendy destinací, kdy je patrný odklon Švédů od dovolené na pláži k městskému turismu. „Nizozemci aktuálně hledají levnější alternativu k oblíbenému Španělsku a Francii, kterou Česká republika určitě je. Významnou roli hraje také bezpečnost, a to především pro rodiny s dětmi. Česká republika je u Nizozemců oblíbená především díky přírodě, příležitostem k aktivní dovolené v zimě i létě (hory, kempink) a samozřejmě cenovou dostupností. Navíc mají Holanďané stále větší povědomí o stále se zlepšující kvalitě služeb,“ dodává ředitelka zahraničního zastoupení pro Benelux Petra Koorn Palečková.
„Do vývoje příjezdového cestovního ruchu se během prvních tří čtvrtletí roku promítla řada ekonomických i politických faktorů. Významnou roli sehrála bezpečnostní problematika, kdy Česko dokázalo marketingově využít image bezpečné turistické destinace. Projevila se také konsolidace ruského trhu, který se po krizi v důsledku sankcí a propadu rublu vrací ke svým dřívějším hodnotám. Z politických faktorů významně ovlivnilo cestovní ruch především prohlubování politických a hospodářských vztahů s Čínou, pro kterou se Česko stává velmi atraktivní destinací,“ komentuje výsledky ředitelka Institutu turismu agentury CzechTourism Markéta Vogelová.