Hotely a restaurace musejí od 1. 12. 2016 evidovat tržby a informace o tržbách následně sdílet on-line s finanční správou. Tuto povinnost a řadu dalších, které mají finanční správě zajistit lepší informovanost o hotovostních tržbách podnikatelů, zavádí zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb. Různé skupiny podnikatelů budou zákonu podléhat postupně. Provozovatelé stravovacích a ubytovacích služeb jsou hned v první vlně, a proto by měli vědět, že již nyní jim zákon ukládá určité povinnosti a také jim dává možnost se na fungování evidence tržeb náležitě připravit. V článku vysvětlím, jaké povinnosti a možnosti to jsou.
Povinnost evidovat tržby se v zásadě týká všech podnikatelů a zjednodušeně všech jejich příjmů, které podléhají dani z příjmů a jsou přijaty v hotovosti, platbou kartou, směnkou, započtením kauce nebo z jiných forem, které mají obdobný charakter. Základní otázkou, kterou by si měl podnikatel ještě před zahájením plnění evidenční povinnosti položit, je, zda jeho tržba podléhá evidenci. Jestliže má podnikatel pochybnosti, zda platba, kterou bude přijímat, je evidovanou tržbou a podléhá evidenci tržeb, má již od září možnost požádat místně příslušný finanční úřad o vydání rozhodnutí o závazném posouzení o určení evidované tržby. Podnikatel v žádosti finančnímu úřadu sdělí příslušné informace, ten je posoudí a na základě toho vydá rozhodnutí, jež je pro podnikatele vodítkem, jak postupovat. Žádost o závazné posouzení podléhá správnímu poplatku ve výši 1 000 Kč.
Zákon rozlišuje běžný a zjednodušený režim evidování tržeb. Zjednodušený režim umožňuje podnikateli získat více času mezi přijetím tržby a sdílením informací o tržbě s finanční správou, a proto o něj jistě bude mít zájem řada menších podnikatelů s náročným provozem. Podnikatel má od září právo podat žádost o povolení pro evidování tržby ve zjednodušeném režimu. Správce daně povolení vydá tehdy, pokud by evidování dané tržby běžným způsobem znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti tohoto poplatníka. V žádosti musí podnikatel uvést konkrétní důvody, pro které by běžná evidence znemožnila nebo zásadně ztížila jeho plynulý a hospodárný výkon činnosti a tržby, na které se má povolení vztahovat. Jedním z důvodů, proč požádat o zjednodušený režim může být faktická nedostupnost internetového připojení v místě podnikání. Důvodem ovšem není, že si podnikatel připojení nesjednal. On-line nyní musí být všichni podnikatelé. Správce daně o žádosti rozhodne ve lhůtě 15 dnů ode dne jejího podání. V povolení správce daně uvede tržby, na které se povolení vztahuje. Byla-li žádost zamítnuta, lze novou žádost podat nejdříve po 60 dnech ode dne oznámení o nabytí právní moci zamítavého rozhodnutí.
Aby mohl podnikatel v praxi začít platby evidovat, musí k tomu mít nejen funkční hardware a software, ale také autentizační údaje a certifikáty, které vydává finanční správa. Autentizačními údaji se rozumí přihlašovací údaje (uživatelské jméno a heslo) na portál správce daně, kde je podnikateli umožněna správa certifikátů (získání jednoho či více certifikátů a další související operace) a údajů pro správu evidence tržeb (zejména nastavení provozoven). Žádost může podat poplatník nebo jeho zástupce na základě plné moci, která nemusí být úředně ověřena. Žádost lze podat přes portál správce daně pomocí přihlašovacích údajů do datové schránky. V takovém případě obdrží podnikatel autentizační údaje do své datové schránky bez zbytečného odkladu. Žádost lze také podat ústně do protokolu u kteréhokoliv věcně příslušného správce daně.
Jakmile má podnikatel autentizační údaje, může se přihlásit do portálu správce daně a na něm vygenerovat certifikát pro evidenci tržeb. Certifikát slouží k jednoznačné identifikaci při zasílání údajů datovými zprávami. Podnikatel se může rozhodnout, zda požádá jen o jeden nebo o více certifikátů k evidenci tržeb. Je možné využít jeden certifikát na zasílání údajů o evidovaných tržbách v rámci celé činnosti podnikatele, mít samostatný certifikát pro každou provozovnu nebo dokonce mít samostatný certifikát pro každé koncové zařízení, tj. počítač, pokladnu nebo chytrý telefon.
Ovšem ještě dříve, než si podnikatel požádá o certifikát, je povinen přes portál správce daně oznámit údaje o provozovnách, jejichž prostřednictvím provádí činnosti, z nichž plynou evidované tržby, nebo v nichž evidované tržby přijímá. Údaji o provozovnách se rozumějí také údaje o internetových stránkách, na kterých jsou nabízeny zboží nebo služby. Dojde-li ke změně údajů o provozovnách, je poplatník povinen tuto změnu oznámit správci daně do 15 dnů ode dne, kdy změna nastala, nejpozději však před uskutečněním první evidované tržby v provozovně, které se změna týká.
Podnikatel v oblasti ubytování nebo stravování by tedy měl ideálně již v září postupovat takto:
- požádá o autentizační údaje, aby mohl začít fungovat na portálu finanční správy,
- přes portál následně oznámí finanční správě údaje o svých provozovnách,
- poté si vygeneruje certifikát nebo certifikáty,
- certifikát nebo certifikáty instaluje na své pokladní zařízení.
Jestliže vše uvedené učiní, měl by mít možnost již od listopadu využít na portálu finanční správy testovací prostředí pro zasílání údajů o evidovaných tržbách, které mu umožní otestovat funkčnost svých pokladních zařízení. Paralelně s tím je již právě v září vhodné požádat o zařazení do zjednodušeného režimu, je-li k tomu důvod, nebo o posouzení, zda tržba podnikatele vůbec podléhá evidenci.
Holubová advokáti s.r.o.
poskytuje konzultace a školení v oblasti elektronické evidence tržeb.
|