Proč mají v hotelech konferenční prostory?

Pro hotely, které pravidelně ubytovávají korporátní klientelu, je příhodné mít také konferenční místnosti. Nebo alespoň jednací salonky. Korporátní klienti, obchodní zástupci a další „firemní cestující“ potřebují prostory pro jednání. Obvykle se jedná o obchodní jednání nebo představení nového produktu, silným produktem jsou i školení a vzdělávání.

Pro hotel je nesmírně výhodné, pokud má možnost mít tak velké konferenční prostory, aby tam korporátní klienti mohli uspořádat akci delší než jeden den. Pokud je konference dvoudenní, velmi často klienti přijedou ještě noc předtím, a hoteliér tak získá nejméně dvounoční pobyty, navíc s útratou v konferencích. Kouzlo korporátní klientely je mimo jiné v tom, že svou útratu neplatí ti lidé sami, ale platí to jejich firmy. Však to znáte, z firemní kreditní karty se utrácí snadněji než z vlastního.

Za pronájem konferenčních prostor firmy obvykle platí nájemné, případně ho hotel účtuje v rámci ceny za ubytování. K tomu navíc každá akce potřebuje občerstvení – dopolední svačinu (tzv. coffee break), pak oběd, opět svačinu a často i večeři. Každá občerstvovací přestávka je pro hoteliéra zajímavým výdělkem a představuje zaručený zisk.

 Foto: Shutterstock.com

Foto: Shutterstock.com

Pokud je klient spokojen s tím, jak hoteliér organizuje celou akci, jak je flexibilní a připraven vyhovět různým požadavkům, pokud je vše dobře připraveno a zaměstnanci jsou milí, ochotní a usměvaví, pak určitě bude vaším stálým, pravidelným hostem. A to je k nezaplacení.

Hoteliéři obvykle připravují balíčky, ve kterých zájemci najdou pronájem salonku, potřebné vybavení technikou (notebook, dataprojektor, mikrofony atd.), různé druhy coffee breaků a další možnosti. Pro klienty i hotel je jednodušší vybírat z předem definovaných balíčků. Není nutné ani vhodné na každou akci připravovat nabídku na míru. Mimo jiné proto, že klienti si obvykle vybírají za dvou a více nabídek, takže z nabídek odeslaných hotelem jich je nakonec objednána méně než polovina. Občas ještě výrazně méně.

Asi nejzajímavější částí konferenčního byznysu je to, že u delších akcí se účastníci těchto konferencí v hotelu ubytují, a tím generují významné procento obsazenosti za většinou nejlepší cenu (vyšší než průměrné ADR). Významné jsou však i akce kratšího charakteru, jako například jednodenní školení nebo tisková konference. Ty sice většinou negenerují další obrat z ubytování, ale organizátoři hradí pronájem konferenčních místností a obvykle si objednávají občerstvení, květiny nebo oběd. O takovéto služby je zájem například za hranicemi Prahy, kde lze získat dotace na školení a vzdělávání (mimo jiné z fondů Evropské unie), které nelze v Praze čerpat.

Z pohledu hoteliérů jsou vrcholem velký kongres nebo několikadenní sportovní událost. Díky tomu do města přijedou tisíce hostů, a hotely se zaplní, ADR je vysoká, obsazenost skvělá. Proto si významné destinace zakládají kanceláře na propagaci kongresového průmyslu (Moravia Convention Bureau, Prague Convention Bureau apod.).

Co se týká ekonomiky hotelového provozu, je výnos z pronájmu konferenčních prostor velice zajímavý. Samotný pronájem konferenční místnosti představuje vysokou míru zisku, mezi 70 až 90 procenty z obratu bez DPH. Samozřejmě ne pro každý hotel jsou konferenční místnosti nutné nebo vhodné. Ideální jsou pro hotely s korporátní klientelou ve městech nebo tam, kde se poblíž nachází průmyslová zóna či velcí zaměstnavatelé.

V čistě turistických oblastech konferenční místnosti jako takové nejsou potřeba. Stačí mít salonek nebo jeden či dva větší pokoje flexibilně proměňovat v jednací místnosti. V turisticky oblíbených lokalitách naopak bývá atraktivní pořádat svatby a větší narozeninové oslavy. Svatby jsou v posledních letech poměrně velký byznys, silné ročníky narozené v sedmdesátých a osmdesátých letech tvoří většinu svatebního byznysu. Svatby jsou spojeny s ubytováním na jednu noc, výjimečně na dvě, zato ale potřebují velký sál na hostinu, optimálně i venkovní prostředí, a kvalitní gastronomickou nabídku. Díky příznivým cenám se v České republice koná řada zahraničních svateb. Taková indická několikadenní svatba může opravdu stát za to.

Nemalé množství hotelů v okresních městech má velký sál, který se běžně používá na plesy, bály, maturitní plesy a divadelní představení. Pronájem sálu činí podstatný přínos do obratu a zisku podniku. Řada hotelů dále nabízí malé jednací salonky, které umožňují jednání v anonymitě a klidu. Navíc se zázemím – cokoliv lze okopírovat, naskenovat a kancelářské potřeby jsou k dispozici na recepci.

Využívání konferenčních sálů umožňuje hotelu generovat obrat a zisk nejenom v noci, ale i ve dne. Navíc spokojení klienti se pak do hotelu vrátí jako loajální hosté na své cestě s rodinou. A vracející se hosté, loajální korporátní klienti, to je to, co hotelu opravdu dlouhodobě vydělává největší část zisku.

Pokud byste měli zájem vybudovat ve svém hotelu konferenční prostory, doporučuji konzultaci s expertem nebo architektem, který má v tomto oboru velké zkušenosti. Nedávno se v Praze stalo, že zkolaudovali velký konferenční sál s mnoha provozními chybami. Například nad pódiem svítí neodstranitelné nápisy „nouzový východ“…

Přeji vám mnoho úspěchů s konferenčním byznysem!

foto
Jan Adámekmanaging director realitní a poradenské společnosti JAN Hospitality
jan.adamek@jan-reality.com
Tel: 724 070 539
www.jan-reality.com
 

Nejnovější články z rubriky MICE

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Hana Krejbichová / Prague Convention Bureau

Zástupci kongresové Prahy si zvolili nové vedení

Ve středu 4. května se uskutečnila valná hromada Prague Convention Bureau, v rámci níž proběhla volba nového představenstva a členů revizní komise. Kongresový průmysl Prahy, který je oficiálně zastřešován právě Prague Convention Bureau, tak získal nové vedení.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vrátí se k nám v roce 2023 běžný rytmus?

Rozhovor s Lenkou Žlebkovou, ředitelkou Kongresového centra Praha, byl domluvený více než týden, na klidnější dopoledne prvního březnového pátku. Světové události ale na dohody tohoto typu ohled jaksi neberou. Setkali jsme se nakonec o několik hodin později....

Číst více