Poslední dobou je na trhu více hotelů na prodej. Kde se vzaly? Proč je majitelé chtějí prodat? A proč je prodávají zrovna teď? Důvodů je více.
Zaprvé: Trh je nahoře a hotely poměrně dobře prosperují. Tím pádem prodávající očekává vyšší cenu za svůj hotel.
Zadruhé: Hotel nefunguje dobře. Nebo hotel získali v dědictví členové rodiny a nechtějí se o něj starat.
Zatřetí: Nová generace hoteliérů. Po revoluci začali lidé s nadšením budovat svoje penziony a hotely. A nyní, téměř třicet let poté, zvažují co dál. Z nadšených budovatelů jsou zkušení hoteliéři, kteří ale také zestárli. Teď už jim je o mnoho let víc a chtějí si odpočinout. Necítí potřebu hotel nadále provozovat. Řeší jak dál – kdo bude hotel řídit a kdo vlastnit. Z průzkumů vyplývá, že jen málo majitelů si udělá včas plán nástupnictví. A pokud se stane, že generace jejich dětí (nebo dokonce vnuků) nemá o vedení a provozování hotelu zájem, tak se snaží hotel prodat.
Graf 1 Máte v rodině plán na předání podniku?

Zdroj: Průzkum AMSP ČR, květen 2018
V posledním roce či dvou je tento generační posun jedním z hlavních důvodů pro prodej hotelů v regionech. Má to zajímavý vliv na celou transakci. Například proto, že prodávat něco, co jste desítky let budovali, není jednoduché.
Jeden z našich klientů se snažil zapojit dceru do podnikání, zdálo se, že vše dobře dopadne. Ukázalo se ale, že dcera má úplně jiný pohled na svět a práci i svoji budoucnost. Chvíli rodičům s hotelem pomáhala, ale nakonec se stala bankéřkou.
V jiném hotelu se zase ukázalo, že nastupující generace dvou sourozenců není schopna dostatečně spolupracovat. Tak si práci rozdělili – jeden má na starosti ubytování a druhý restauraci. Jenomže ten starší, odpovědný za ubytování, není spokojen s kvalitou restaurace. A tak vznikají neshody. Nakonec nezbývá než hotel prodat.
Graf 2 Proč majitelé prodávají své hotely

Zdroj: Šetření JAN Hospitality
Jedním z typických průvodních jevů rodinného vlastnictví firem jsou rodinné konflikty. Majitelé si nosí práci domů, doma se o tom baví. Konfliktní je také, když rodiče v postavení manažerů hodnotí svoje děti – a děti často kritiku za pracovní výkony od svých rodičů neberou.
Na trhu je řada hotelů vybudovaných původní generací po revoluci na prodej. Tím pádem vzniká i nová generace kupujících. Těmi jsou částečně ti, kdo podnikali v jiném oboru, vydělali peníze a teď mají chuť je někam šikovně uložit. Navíc vlastnit hotel je docela prestižní záležitost, takže řada takových investorů si kupuje hotel i pro dobrou image.
Někteří noví kupující vyžadují pouze výnos investice. Nechtějí hotel provozovat, jsou ale ochotni přispívat na jeho rekonstrukce a vylepšování. Ovšem nejsou to hoteliéři srdcaři, jsou to klasičtí byznysoví investoři.
Naopak další zajímavou skupinou kupujících jsou třicátníci a čtyřicátníci, často celé rodiny. Žijí ve větších městech jako je Praha, Brno, Ostrava, Plzeň. Mají už života ve městě dost a raději by provozovali rodinný hotýlek nebo penzion na dobrém místě. Jsou to často lidé unavení z práce v korporátu, nebo naopak lidé z oboru – vedoucí restaurací a hoteliéři.