Prodeje hotelů ovlivňuje generační výměna majitelů

Poslední dobou je na trhu více hotelů na prodej. Kde se vzaly? Proč je majitelé chtějí prodat? A proč je prodávají zrovna teď? Důvodů je více.

Zaprvé: Trh je nahoře a hotely poměrně dobře prosperují. Tím pádem prodávající očekává vyšší cenu za svůj hotel.
Zadruhé: Hotel nefunguje dobře. Nebo hotel získali v dědictví členové rodiny a nechtějí se o něj starat.

Zatřetí: Nová generace hoteliérů. Po revoluci začali lidé s nadšením budovat svoje penziony a hotely. A nyní, téměř třicet let poté, zvažují co dál. Z nadšených budovatelů jsou zkušení hoteliéři, kteří ale také zestárli. Teď už jim je o mnoho let víc a chtějí si odpočinout. Necítí potřebu hotel nadále provozovat. Řeší jak dál – kdo bude hotel řídit a kdo vlastnit. Z průzkumů vyplývá, že jen málo majitelů si udělá včas plán nástupnictví. A pokud se stane, že generace jejich dětí (nebo dokonce vnuků) nemá o vedení a provozování hotelu zájem, tak se snaží hotel prodat.

Graf 1 Máte v rodině plán na předání podniku?

 Graf 1 Máte v rodině plán na předání podniku?

Zdroj: Průzkum AMSP ČR, květen 2018

V posledním roce či dvou je tento generační posun jedním z hlavních důvodů pro prodej hotelů v regionech. Má to zajímavý vliv na celou transakci. Například proto, že prodávat něco, co jste desítky let budovali, není jednoduché.

Jeden z našich klientů se snažil zapojit dceru do podnikání, zdálo se, že vše dobře dopadne. Ukázalo se ale, že dcera má úplně jiný pohled na svět a práci i svoji budoucnost. Chvíli rodičům s hotelem pomáhala, ale nakonec se stala bankéřkou.

V jiném hotelu se zase ukázalo, že nastupující generace dvou sourozenců není schopna dostatečně spolupracovat. Tak si práci rozdělili – jeden má na starosti ubytování a druhý restauraci. Jenomže ten starší, odpovědný za ubytování, není spokojen s kvalitou restaurace. A tak vznikají neshody. Nakonec nezbývá než hotel prodat.

Graf 2 Proč majitelé prodávají své hotely

 Graf 2 Proč majitelé prodávají své hotely

Zdroj: Šetření JAN Hospitality

Jedním z typických průvodních jevů rodinného vlastnictví firem jsou rodinné konflikty. Majitelé si nosí práci domů, doma se o tom baví. Konfliktní je také, když rodiče v postavení manažerů hodnotí svoje děti – a děti často kritiku za pracovní výkony od svých rodičů neberou.

Na trhu je řada hotelů vybudovaných původní generací po revoluci na prodej. Tím pádem vzniká i nová generace kupujících. Těmi jsou částečně ti, kdo podnikali v jiném oboru, vydělali peníze a teď mají chuť je někam šikovně uložit. Navíc vlastnit hotel je docela prestižní záležitost, takže řada takových investorů si kupuje hotel i pro dobrou image.

Někteří noví kupující vyžadují pouze výnos investice. Nechtějí hotel provozovat, jsou ale ochotni přispívat na jeho rekonstrukce a vylepšování. Ovšem nejsou to hoteliéři srdcaři, jsou to klasičtí byznysoví investoři.

Naopak další zajímavou skupinou kupujících jsou třicátníci a čtyřicátníci, často celé rodiny. Žijí ve větších městech jako je Praha, Brno, Ostrava, Plzeň. Mají už života ve městě dost a raději by provozovali rodinný hotýlek nebo penzion na dobrém místě. Jsou to často lidé unavení z práce v korporátu, nebo naopak lidé z oboru – vedoucí restaurací a hoteliéři.

foto
Jan AdámekJAN Hospitality,
managing director realitní a poradenské společnosti
jan.adamek@jan-reality.com
Tel: 724 070 539
www.jan-reality.com
 

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více