V rámci odborného programu národní přehlídky propagačních materiálů měst a regionů TOURPROPAG 2009 mohli zájemci absolvovat kulatý stůl na téma produkce propagačních tiskovin. Jednotlivé prezentace seznámily účastníky například s problematikou autorského práva, novými trendy v grafickém designu nebo s aspekty virtuální komunikace.
O autorském právu zasvěceně pohovořil Vladimír Kroupa, jeden z našich předních odborníků, který se soustředil na výklad autorského zákona a jeho novely. Následně pak zodpověděl dlouhou řadu dotazů, týkajících se pojmu díla, smluvních povinností (smlouva o dílo, smlouva licenční), tvorby www stránek, otázky volné činnosti, omezení fotografa apod. Upozornil také na přetrvávající problém v nezákonném užívání propagačních materiálů s fotografiemi konkrétních lidí, kteří nebyli o přesném použití prezentace zpraveni. Takto „zobrazené“ osoby pak mají plné právo bránit se soudně. Fotograf Zdeněk Lhoták doporučil ve svém příspěvku posunout fotografie na propagačních materiálech z popisné podoby do podoby emotivní, v níž je důležitá určitá míra neostrosti a abstraktnosti. Lhoták dále uvedl, že není vhodné používat do jednoho uceleného textu fotografie od více autorů. Celkovému dojmu pak hrozí nekoncepčnost a „rozevlátost“. „V dnešní době je potřeba, v rámci segmentace cestovního ruchu, cíleně zaměřit určitý typ propagačních fotografií na konkrétní skupiny turistů,“ dodal závěrem Lhoták.
Martin Kopta a Lukáš Plíhal |
Pavel Hacker a Jiří Lenk |
Kulatý stůl výrazně oživili dva mladí kreativci internetových komunikačních agentur, Lukáš Plíhal a Martin Kopta, kteří poučili auditorium o aktuálních grafických trendech. Ve své prezentaci zdůraznili, že reklamním fenoménem dneška je především příběh, protože je přenositelný a hmatatelný. Tento fakt by se měl odrážet především v grafice, ve fotografiích, v logu apod. Plíhal s Koptou také akcentovali význam pragmatismu ve fotografii, kdy k vytvoření kvalitní propagační publikace stačí vynikající titulní stránka, která v sobě spojuje zaměření materiálu, a ostatní může autor klidně stáhnout z internetu. Hlavním trendem v grafice jsou pak jednoduchá kréda: vše je povoleno a dělejme věci jinak. V souvislosti s těmito doporučeními se ozývaly posmutnělé hlasy (hlavně zástupců veřejné správy) z pléna lkající nad systémem veřejných zakázek. Zástupci municipalit a krajů tak dali průchod své nespokojenosti nad současným poptávkovým řízením při nákupu fotografií, v rámci kterého jsou svázáni metodickými postupy a nedostatkem financí. Oba přednášející dále pochválili snahu některých měst (např. Ostravy, Brna či Litomyšle) o působivou korporátní identitu, jednotný vizuální koncept. „Jednotný grafický styl měst by se neměl omezovat pouze na věci týkající se výhradně cestovního ruchu (propagační materiály, kulturní akce), ale měl by zasáhnout všechny oblasti městského života. Stejný grafický design by tak měly obsahovat například vstupenky, letáky, jízdenky MHD, orientační systém, plakáty, vyhlášky apod.,“ uvedl Plíhal.
Závěrečné dva bloky obstarali Pavel Hacker z agentury Mather Advertures a Jiří Lenk ze společnosti Google ČR. První jmenovaný vystoupil s příspěvkem Sociální sítě a virální marketing, zdůraznil aspekty fatické a konativní komunikace a vysvětlil některé aktuální trendy v prostředí on-line služeb. Dále popsal sociální síť jako nástroj k udržování a budování vztahů. Jiří Lenk přednesl prezentaci na téma Google mapy v cestovním ruchu. V úvodu se zaměřil na pravidla efektivní komunikace na internetu a klíčové produkty Googlu. Následně pak objasnil nákupní cyklus a chování na internetu i některé statistiky ve vyhledávání na webových portálech. Závěrem se zastavil u mapového projektu Google Earth.
Text a foto: -jp-