Produktová nabídka českých lázní – výstupy projektu ČCCR – CzechTourism

V posledních letech se mluví a píše o českém lázeňství především v souvislosti se změnami, které se dotýkají jeho financování z veřejných prostředků. V reakci na změny v rozsahu a způsobu financování se střídají vlny pesimismu s vlnami mírného optimismu.

Důležitost a význam lázeňství si uvědomuje řada orgánů a organizací v čele s Ministerstvem zdravotnictví ČR, Svazem léčebných lázní ČR, Sdružením lázeňských míst ČR atd. Lázeňství je rovněž významnou formou cestovního ruchu, která láká návštěvníky z České republiky i ze zahraničí, a má proto významnou marketingovou podporu ČCCR – CzechTourism.


Produktová nabídka českého lázeňství je velmi široká a je založena především na využití velkého množství přírodních léčivých zdrojů, ale také bohatství léčebných procedur a balneologických postupů.

Zájem agentury CzechTourism o zpracování komplexní studie zaměřené na analýzu vývoje a současného stavu českého lázeňství vyústil v zadání projektu „Produktová nabídka českých lázní“, jehož zpracovatelem byla Vysoká škola hotelová v Praze. Vzhledem k výslednému rozsahu projektu, který podstatně překročil původní zadání, jsou v této stati publikována pouze vybraná data.

České lázeňství je ekonomicky malým (cca 8 mld. výnosů v roce 2013), ale přesto důležitým oborem, jehož význam lze vnímat především na regionální a lokální úrovni. K hlavním efektům lázeňství a lázeňského cestovního ruchu patří především ten zdravotně-léčebný, neboť lázeňství je i nadále nedílnou součástí zdravotního systému České republiky a má v řadě případů nezastupitelnou roli v procesech léčení, doléčování, rehabilitace, rekonvalescence a rekondice pacientů. Dále se významně podílí na regionální zaměstnanosti a je zdrojem nejen pracovních, ale i podnikatelských příležitostí. Přispívá k tomu významně multiplikační efekt, který je s lázeňským cestovním ruchem spojen. Z hlediska lokálního a regionálního přispívají k přínosům lázeňství i daňové efekty a místní poplatky spojené s lázeňským cestovním ruchem. Lázeňství je zároveň činností, která má pozitivní environmentální dopady (viz obr. 1).

 Obr. 1 – Přínosy lázeňství v České republice

Agregátní poptávka prezentovaná celkovým počtem návštěvníků od roku 2000 v českých lázních téměř trvale rostla, a to až do roku 2008. Tento pozitivní trend byl nicméně provázen výkyvy, které mají své důvody v ekonomice, zahraničněpolitických vztazích, ale i přírodních podmínkách. Přelomovým rokem byl rok 2009, kdy došlo k poměrně významnému poklesu návštěvnosti. Tento pokles byl způsoben především ekonomickou recesí, která zasáhla jak Českou republiku, tak i hlavní zdrojové země. V dalších letech byly příčinou nerovnoměrného vývoje především necitlivé zásahy do tzv. indikačního seznamu, svou roli hrály ale i další externí faktory (viz graf 1).

Lázeňství je rovněž důležitou součástí agregátní nabídky cestovního ruchu v České republice, a to vedle dalších forem zdravotního cestovního ruchu. České lázeňství je soustředěno do 36 lázeňských míst a status lázeňského léčebného zařízení má více než 80 organizací vlastněných a provozovaných státem, soukromými společnostmi, ale i několika městy. Produktová nabídka českého lázeňství je velmi široká a je založena především na využití velkého množství přírodních léčivých zdrojů, ale také bohatství léčebných procedur a balneologických postupů, které zde po generace vznikaly. Řada dodnes používaných léčebných metod vznikla v českých lázních a rozšířila se do dalších zemí Evropy. O významu českého lázeňství svědčí také původní nominace na zápis na Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO, ve kterém byla čtyři lázeňská místa z České republiky.

Graf. 1 – Vývoj celkového počtu pacientů v českých léčebných lázních v letech 2000–2014

 Graf. 1 – Vývoj celkového počtu pacientů v českých léčebných lázních v letech 2000–2014

Zdroj: Ústav zdravotnických informací a statistiky, 2015

Přes všechny obtíže a negativní vlivy je české lázeňství jako celek oborem dlouhodobě profitabilním, jak dokazují hospodářské výsledky uvedené v tabulce 1. Výjimkou byl rok 2010, kdy bylo české lázeňství ve ztrátě 156 mil. Kč (viz tab. 1 a graf 2).

Tab. 1 + Graf 2 – Náklady, výnosy a hospodářský výsledek českého lázeňství v letech 2003–2013 (údaje v mil. Kč)

 Tab. 1 + Graf 2 – Náklady, výnosy a hospodářský výsledek českého lázeňství v letech 2003–2013 (údaje v mil. Kč)

Zdroj: Ústav zdravotnických informací a statistiky, 2015

Péče o zdraví a s tím spojený zdravotní cestovní ruch má celou řadu forem. ČCCR – CzechTourism si tuto skutečnost uvědomuje a zaměřuje svou pozornost kromě lázeňského cestovního ruchu také na wellnessový cestovní ruch a nově též na tzv. medical tourism. Všechny uvedené formy jsou určitě důležité a perspektivní a mohou se vhodně doplňovat a společně existovat. Lázeňství však i nadále zůstane tím, čím bylo a je doposud – rodinným stříbrem, na které bychom měli být i v budoucnosti hrdí a které bychom měli i nadále udržovat a rozvíjet.
 

Název projektu: Produktová nabídka českých lázní
Číslo projektu: CzT-15/410/2836
Zadavatel projektu:
Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism
Příjemce podpory:
Vysoká škola hotelová v Praze 8, spol. s r. o.
Termín řešení projektu: 13. 10. 2015 – 14. 1. 2016
Řešitelský tým za VŠH:
Ing. Pavel Attl, Ph.D. – odpovědný řešitel, Ing. Štěpán Chalupa, Ing. Petr Studnička, PhD. – spoluřešitelé

 

Ing. Pavel Attl Ph.D.Vysoká škola hotelová
vedoucí katedry cestovního ruchu
attl@vsh.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Lázně

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Lázně hlásí: Máme otevřeno, těšíme se na vás

Po dvou letech omezení kvůli koronaviru se tuzemské lázně chystají v květnu a červnu slavnostně přivítat návštěvníky. Začíná tradiční lázeňská sezóna. S plnou parádou se postupně otevřou Karlovy Vary, Mariánské lázně, Františkovy Lázně, Jáchymov, Lázně Libverda, Luhačovice, Jeseník...

Číst více
Foto: David Marvan / fotobanka CzechTourism

Lázeňské vouchery už jen do konce března

Na konci března končí program lázeňských voucherů, který pro zájemce o lázeňské pobyty přinesl Svaz léčebných lázní za podpory CzechTourism. Lázeňský voucher si zatím stáhlo zhruba 30 tis. lidí, téměř deset tisíc z nich voucher už využilo...

Číst více