Program TOURPROPAGu ovládlo Kolegium cestovního ruchu

Nejpodstatnější součástí doprovodného programu 14. ročníku národní soutěžní přehlídky propagačních materiálů TOURPROPAG 2010 bylo jednání Celostátního kolegia cestovního ruchu ČR. V navazujících odborných panelech se zájemci mohli seznámit s projekty agentury CzechTourism, aspekty rozhlasové reklamy při propagaci regionů, pravidly verbální a neverbální komunikace nebo novými trendy v grafice.

Na programu Kolegia tentokrát nebylo ani tak řešení konkrétních problémů jako spíše prezentace aktivit vybraných členů kolegia a rekapitulace činnosti kolegia v uplynulém období. Jednání zkušeně řídila Jana Kučerová, kterou mají pravidelní návštěvníci TOURPROPAGu s touto přehlídkou nerozlučně spojenou. Místopředsedové kolegia Michal Veber Michal Vávra ve svém krátkém úvodním vstupu s povděkem kvitovali, že spolupráce subjektů v cestovním ruchu se v posledním roce výrazně zlepšila, především pak díky užší spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj a jmenovitě s ředitelkou odboru cestovního ruchu Jitkou Fatkovou. Ta později na jednání také sama vystoupila, aby téměř osm desítek účastníků informovala o aktuálním stavu příprav nového zákona o cestovním ruchu, který by měl v budoucnu upravit strukturu řízení oboru a jeho financování. Zpracován byl věcný návrh včetně důvodové zprávy, zadáno bylo také zpracování studie zabývající se identifikací a kvantifikací přínosů plynoucích z cestovního ruchu pro Českou republiku. Zástupci ministerstva také jednali o možnosti zřídit v parlamentu podvýbor pro cestovní ruch.

Členové Kolegia prezentovali své aktivity Členové Kolegia prezentovali své aktivity

Lenka Štětinová ze Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska představila projekt nazvaný Putování po historických městech Čech, Moravy a Slezska, který je zaměřen na podporu kulturního a městského cestovního ruchu a určen jak zahraničním i domácím cestovním kancelářím, tak jednotlivcům. Více o projektu je možné najít na www.historickeputovani.cz  a www.historickamesta.cz . Veronika Váňová z agentury CzechTourism na zasedání vystupovala nejen coby tajemnice Celostátního kolegia cestovního ruchu, ale také jako odborná garantka projektu Upevnění postavení České republiky v cestovním ruchu. Účastníci se od ní dozvěděli, jaké aktivity CzechTourism v rámci tohoto na podporu incomingu zaměřeného projektu vyvíjí. Výstupem projektu jsou kromě billboardů, televizních spotů, internetové komunikace národních produktů, brožur apod. také webové stránky www.myCzechRepublic.eu , které propagují zemi prostřednictvím turistických produktů a z hlediska uživatele jsou interaktivní.

Prezident Federace campingu a caravaningu ČR Bohumil Starý informoval o přípravách FICC Rallye 2011, tedy nejvýznamnějšího srazu turistů a mototuristů, který se uskuteční příští rok v srpnu v Praze v PVA Letňany. Během desetidenního programu budou mít předpokládané 4 000 účastníků z různých zemí příležitost poznat Prahu a Českou republiku. O projektu na podporu cykloturistiky s názvem Česko jede referoval Aleš Hozdecký z Asociace turistických regionů ČR. Vizí projektu, na kterém ATUR ČR spolupracuje s Centrem dopravního výzkumu, je popularizace cykloturistiky především v rámci domácího cestovního ruchu. Hlavními aktivitami jsou sběr/konverze a aktualizace dat pro vytvoření sdílené databáze turistických informací. Vznikne internetový portál s komplexní nabídkou cykloturistických produktů, počítá se se společnými propagačními aktivitami apod. Projekt bude kompatibilní s celostátním informačním systémem připravovaným agenturou CzechTourism. Hlavní inspirací tvůrců je švýcarský projekt SchweizMobil, který v odpolední diskusní sekci blíže představil národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.

Předseda kolegia a pověřený ředitel agentury CzechTourism Pavel Kosař přispěl do programu zasedání bilancí uplynulých aktivit kolegia. Andrea Holešinská z Masarykovy univerzity v Brně pak představila Atlas cestovního ruchu České republiky jako jeden z prakticky využitelných výsledků výzkumu v cestovním ruchu, konkrétně výzkumu s názvem Návrh nové rajonizace cestovního ruchu ČR. Ambicí výzkumníků bylo, aby plody jejich práce mohl každý využít a ušetřit čas i prostředky na vlastní nákladné analýzy. Důraz byl kladen na syntézu jednotlivých analýz, která není v praxi zcela běžná, přestože se jedná o jedny ze základních ukazatelů intenzity cestovního ruchu, viz ukazatele pro udržitelnost cestovního ruchu. Petr Studnička z Vysoké školy hotelové v Praze, který je zároveň tajemníkem Společnosti vědeckých expertů cestovního ruchu, se zamýšlel nad problémy s výzkumem v cestovním ruchu a s využitím jeho výsledků. Posteskl si mimo jiné, že cestovní ruch u nás není vědním oborem, což přináší řadu problémů. Výzkumné projekty v oboru podporovala Grantová agentura ČR, nově pak Technologická agentura ČR. Studnička přispěl do diskuse zmínkami o několika konkrétních projektech a jejich výsledcích.

Po skončení hlavní části jednání Celostátního kolegia se program rozdělil do tří sekcí, kde se dále diskutovalo o projektu Česko jede, o zkušenostech s prodejem turistických produktů v regionech, o uživatelské architektuře regionálních informačních a rezervačních portálů apod. Blíže se zájemci mohli seznámit i s projektem IOP Upevnění postavení České republiky či s praktickými ukázkami one2one komunikace na internetu.

Další část programu obstaraly odborné panely. Kampaň na podporu domácího cestovního ruchu „Dovolená v Česku – to letí“ představili zástupci agentury CzechTourism Markéta Chaloupková Pavel Klicpera. O tomto projektu jsme na stránkách COT business psali několikrát (naposledy viz COT business, červen, str. 18), proto nám dovolte jen stručné připomenutí. Mediální propagace tuzemských regionů je první velkou a systematickou kampaní svého druhu v historii České centrály cestovního ruchu. Její vznik přichází podle odborníků v příhodné době, tedy v čase, kdy klesá příliv zahraničních turistů a situaci v České republice svým způsobem zachraňují domácí návštěvníci. Cílem kampaně, jejímž nositelem a výchozím bodem zůstává web Kudy z nudy, je zvýšit prestiž domácí dovolené a dokázat, že i v Česku lze prožít nevšední pobyt plný jedinečných zážitků. Mediální kampaň již probíhá a potrvá až do října letošního roku. Jedná se o rozhlasovou reklamu na Rádiu Impuls a Expresradiu a čtyři televizní spoty na několika českých kanálech.

Na přetřes přišly také další národní produkty agentury CzechTourism – například našim čtenářům dobře známý projekt Czech Specials nebo aktivity lázeňského oddělení. Jeho manažerka Iveta Jakoubková auditoriu popsala podobu kampaně na podporu domácího cestovního ruchu, která probíhala od ledna do května a vybízela české samoplátce k návštěvě českých lázní. Zároveň zmínila propagaci domácího lázeňství v zahraničí – především v Rusku, Polsku a arabských zemích, tedy v bonitních zdrojových končinách. Jakoubková také uvedla, že česká wellness zařízení její tým do kampaně nezařadil, neboť stále čeká, jak dopadne systém certifikace z dílny České asociace wellness. Podrobnější informace o projektech propagace českého lázeňství se dočtete v předešlém vydání COT business na stranách 60 a 61.

Úskalími komunikačních dovedností provedl přítomné moderátor ČT Michal Schuster Zajímavým bodem programu, a to především pro zástupce regionů, bylo vystoupení Jana Boleslavského, obchodního ředitele rádia Impuls, který upozornil na všechny záludnosti rozhlasové reklamy. Uvedl základní pravidla produkce rozhlasového spotu (scénář, zvuk, hudební režie, typ spíkra, cena reklamy, časová pásma, opakování mediálního sdělení apod.), představil konkrétní návrh efektivního textu, formy mediální prezentace (celonárodní kontra regionální) a poté si přihřál vlastní polévku, když uvedl hlavní důvody pro prezentaci ve vysílání rádia Impuls. Neméně podnětný referát doplněný praktickými ukázkami přednesl Michal Schuster, moderátor České televize a specialista na komunikační dovednosti. Zaměřil se na základní aspekty verbální i neverbální komunikace a akcentoval důležitost prvního kontaktu mezi divákem a řečníkem, formální složku projevu nad obsahovou a kladení důrazu na klíčová slova ve větě. Věnoval se také vzniku hlasu, artikulaci a gestikulaci v mluvených celcích.

Text a foto: Petr M. Ulrych a Jan Pomykal

www.tourpropag.cz 

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více