Programy pro stálé zákazníky leteckých společností se moc neliší

V marketingu obecně platí, že je snadnější a levnější udržet si spokojeného zákazníka, než získávat nového. Proto vybudovaly všechny přední letecké společnosti pro stálé zákazníky rozsáhlé a propracované programy, jejichž stručný přehled vám přinášíme.

Princip programů je jednoduchý – za uskutečněné lety nebo využité služby u partnerů střádají členové programu míle nebo body, které pak mohou uplatnit na nejrůznější výhody. Na první pohled nejsou rozdíly mezi jednotlivými programy příliš zásadní, protože jednotlivé letecké společnosti se sdružují do aliancí, a tak i podmínky jejích věrnostních programů se přibližují. Většinou nemusejí členové sbírat míle či body jen za prolety s jedinou leteckou společností, ale načítají se jim i za všechny lety s aeroliniemi sdruženými v konkrétní alianci.



Air France a KLM Royal Dutch Airlines

Název programu: Flying blue

Datum spuštění programu: původní program Air France Fréquence Plus byl založen v roce 1992 a byl určen pouze pro obyvatele Francie. V roce 2005 byl nahrazen novým programem poté, co se letečtí dopravci Air France a KLM spojili dohromady a vytvořili jednu leteckou společnost.

Statusy člena a body/míle potřebné k postupu do vyššího statusu:

  • Ivory
  • Silver – 25 000 mil za rok (30 000 mil ve Francii a Monaku) nebo 15 započtených letů
  • Gold – 40 000 mil za rok (60 000 mil ve Francii a Monaku) nebo 30 započtených letů
  • Platinum – 70 000 mil za rok (90 000 mil ve Francii a Monaku) nebo 60 letů

Počet členů v programu z ČR: společnost neuvádí

Počet členů celkem: společnost neuvádí

Výhody pro členy programu:

Silver – 50 % mil navíc ke každému letu, bezplatná přeprava zavazadel nad limit uvedený v letence, vstup do letištních salonků, větší dostupnost letenek

Gold – 75 % mil navíc ke každému letu, všechny předešlé výhody a k nim navíc přednostní odbavení na vyhrazené přepážce, SkyPriority, přednostní služby jako na bezpečnostní a pasové kontrole na vybraných letištích

Platinum – 100 % mil navíc ke každému letu, všechny předešlé výhody a k nim navíc největší přednost při zařazení na čekací listinu a řada dalších, u obchodních partnerů speciální ceny, pozdější check-out z hotelů

Na co lze čerpat nasbírané míle: volné letenky, přemístění do vyšší cestovní třídy (upgrade), bezplatný vstup do salonku, k půjčení auta u 7 půjčoven, ubytování ve 20 hotelových řetězcích, nákupu ve vybraných internetových obchodech a další

Minimální počet nasbíraných bodů, které lze uplatnit: na nákup nejrůznějších produktů v e-shopech stačí pouze 1 000 mil, v nabídce jsou například brýle, zavazadla, hodinky. Lze je darovat na charitu nebo jimi platit přepravu – například za přepravu kočky z Amsterodamu do Barcelony zaplatí člen 4 000 mil

Partneři, u kterých lze sbírat míle: partnerské letecké společnosti, hotelové řetězce, půjčovny aut


Aeroflot

Název programu: Aeroflot bonus

Datum spuštění programu: 1999

Statusy člena a body/míle potřebné k postupu do vyššího statusu:

  • Basic
  • Silver – 25 000 mil během jednoho roku nebo 25 segmentů
  • Gold – 50 000 mil během jednoho roku nebo 50 segmentů
  • Platinum – 125 000 mil během jednoho roku nebo 50 segmentů v business třídě

Počet členů z ČR: společnost neuvádí

Počet členů celkem: více než 3 miliony

Výhody pro členy programu:

Silver – 25 % mil navíc ke každému letu, bezplatné odbavení jednoho zavazadla navíc, přednostní odbavení zavazadel, přednostní zařazení na čekací listinu

Gold – 50 % mil navíc ke každému letu plus všechny předešlé výhody a k nim navíc volný vstup do SkyTeam salonků, možnost pozvat svého hosta na stejném letu do business třídy, přednostní odbavení, možnost volby sedadla, přednostní nástup do letadla, garantovanou rezervaci a další

Platinum – 75 % mil navíc ke každému letu, všechny předešlé výhody a navíc například bezplatné přeřazení do vyšší cestovní třídy 3× ročně, Zlatá karta pro partnera jako dárek a další

Na co lze čerpat nasbírané míle: bonusové letenky, přeřazení do vyšší cestovní třídy

Minimální počet nasbíraných bodů/mílí, které lze uplatnit: upgrade do vyšší cestovní třídy od 10 000 mil, bonusové letenky od 15 000 mil

Partneři, u kterých lze sbírat míle: partnerské letecké společnosti, přibližně 7 bankovních domů (Sber Bank, City Bank a další), 11 řetězců hotelů a další partneři


České aerolinie

Název programu: OK Plus

Datum spuštění programu: 15. 4. 1992

Statusy člena a body/míle potřebné k postupu do vyššího statusu:

  • Member
  • Silver – 25 000 SkyTeam mil během jednoho roku nebo prolet 15 SkyTeam segmentů (jednotlivých letů) + další prolet minimálně dvou segmentů s ČSA
  • Gold – 50 000 SkyTeam mil během jednoho roku nebo prolet 15 SkyTeam segmentů (jednotlivých letů) + další prolet minimálně dvou segmentů s ČSA
  • Platinum – 100 000 SkyTeam mil během jednoho roku nebo prolet 75 SkyTeam segmentů (jednotlivých letů) + další prolet minimálně dvou segmentů s ČSA

Počet členů v programu z ČR: více než 240 000

Počet členů celkem: více než 640 000 členů z celého světa

Výhody pro členy programu:

Vždy záleží na úrovni statusu, kterého člen věrnostního programu OK Plus Českých aerolinií dosáhl. Výhody se v jednotlivých úrovních liší. Obecně lze říci, že mezi výhody, které mohou držitelé Stříbrných, Zlatých nebo Platinových karet OK Plus získat, patří například bezplatný vstup do salonků, bezplatná přeprava nadváhy zavazadel, upgrade do cestovní třídy business, Sky Priority servis a další. Následuje příklad výčtu výhod pro držitele Zlaté karty OK Plus:

Neomezená platnost mil – po celou dobu platnosti Zlaté karty OK Plus držiteli neexspirují míle, vstup do letištních salonků v Praze v případě jakéhokoliv pravidelného letu s označením kódu dopravce OK Českých aerolinií (bez ohledu na operující společnost). Další výhody na linkách Českých aerolinií: možnost přemístění do business třídy, bezplatná přeprava jednoho kusu zavazadla navíc (do 23 kg), odbavení nestandardního zavazadla bez poplatku a vstup do letištních salonků v ČR včetně jednoho hosta na vnitrostátních letech. Výhody ELITE Plus na linkách aliance SkyTeam zahrnují: Elite Bonus – 50 % mil navíc ke každému letu, bezplatná přeprava zavazadel nad limit uvedený v letence (buď přeprava zavazadel 20 kg navíc, nebo jeden kus zavazadla navíc), přednostní odbavení na vyhrazené přepážce Elite Plus na většině světových letišť, přednost na čekací listině na letišti, přednostní nástup do letadla, přednost na čekací listině při rezervaci letu, výběr místa v letadle, garantovaná rezervace na většinu dálkových linek aliance SkyTeam ve třídě economy, přednostní vyložení zavazadel, vstup do letištních salonků aliance SkyTeam včetně jednoho hosta a SkyPriority, přednostní služby jako odbavení na bezpečnostní a pasové kontrole a další na vybraných letištích.

Na co lze čerpat nasbírané míle: bonusové letenky, přeprava nadpočetných či nadlimitních a nestandardních zavazadel nebo jejich nadváhy, vstupy do salonků, SkyTeam upgrade nebo na půjčení vozidel. Lze je věnovat i na účet Českého paralympijského týmu.

Minimální množství nasbíraných bodů/mílí, které lze uplatnit: 5 000 mil například za nákup poukazu opravňujícího ke vstupu do salonku ERSTE Premier Lounge nebo MasterCard Lounge na Letišti Praha

Partneři, u kterých lze sbírat míle: letecké společnosti, všichni členové aliance SkyTeam nebo Etihad Airways, za půjčení auta u společností Hertz, Avis, Sixt nebo Budget, dále v hotelových řetězcích Hilton, Mövenpick Hotels, Best Western, Park Inn, Radisson Blue Hotels & Resorts a řady dalších partnerů. Další míle lze získat aktivním využíváním kobrandovaných platebních karet Českých aerolinií a některých bankovních domů jako např. Citibank, Diners Club nebo na ruském trhu Otkritie Financial Corporation Bank (bývalá Nomos Bank). Do OK Plus lze převést i body z jiných partnerských věrnostních programů, jako jsou Ambassador Club, Bonus Program, Smart Club nebo Sparky‘s Club a další. V neposlední řadě si lze načíst míle do věrnostního programu OK Plus například za nákup zboží a služeb v síti prodejen Datart, Global Wines, za předplatné týdeníků EURO a Týden nebo magazínů Koktejl a Golf Digest.


British Airways

Název programu: British Airways Executive Club

Datum spuštění programu: 1982

Statusy člena a body/míle potřebné k postupu do vyššího statusu:

  • Blue
  • Bronze (300 Tier Points)
  • Silver (600 Tier Points)
  • Gold (1 500 Tier Points)

K postupu ze základního modrého členství do bronzového postačí zákazníkovi jeden jediný zpáteční let business třídou Club World do jakékoliv dálkové destinace British Airways, Iberia nebo American Airlines. K postupu ze základního modrého členství rovnou do stříbrného postačí zákazníkovi dva zpáteční lety business třídou Club World do jakékoliv dálkové destinace (vztahuje se opět také na lety s Iberia nebo American Airlines). Pro postup ze základního modrého členství postačí zákazníkovi také pouhé dva zpáteční lety vyšší ekonomickou třídou World Traveller Plus do jakékoliv dálkové destinace British Airways.

Počet členů v programu z ČR: několik desítek tisíc

Počet členů celkem: více než šest milionů

Výhody pro členy programu:

Pro všechny (Blue membership) platí především získávání cenných Avios bodů, které se potom proměňují za „volné letenky“ v rámci letecké aliance One World, upgrade do vyšší třídy, za rezervaci hotelu, auta, či jiné služby nebo zboží z nabídky partnerů. Nasbírané Avios body se mohou také nově využít (a to je mezi leteckými společnostmi výjimka) na částečnou úhradu nově nakupované letenky. Tedy pokud chce člen programu letět do Londýna a nakupuje zpáteční letenku business class Club Europe, může její cenu ze současné ceny 9 599 Kč snížit pomocí nasbíraných Avios až o 3 572 Kč. Dále platí i speciální nabídky jen pro členy.

V Bronze membership platí navíc 25 % Avios bodů za každý uskutečněný let, přednostní odbavení a fast track a možnost zvolit si sedadlo až 7 dnů před odletem. Pro Silver membership platí všechny benefity Blue membership a k tomu 100 % Avios bodů navíc jako Silver bonus za každý uskutečněný let, přednostní odbavení a fast track, volný vstup do salonků (business), včetně vstupu pro jednoho hosta, možnost zvolit si libovolné sedadlo v době nákupu letenky, možnost odbavení extra zavazadla a možnost využít služeb lázní Elemis na letišti Heathrow v Londýně nebo JFK v New Yorku. V Gold membership mohou členové využívat dosud uvedené výhody a k nim navíc odbavení a boarding v zónách určených pro cestující třídou First, vstup do salonků určených pro cestující třídou First a širší nabídku bonusových letů.

Na co lze čerpat nasbírané míle: kromě volných letenek jsou to služby poskytované prostřednictvím hotelových partnerů a půjčoven automobilů. Jde například o slevy na ubytování, upgrades, pozdní check-out a podobně.

Pokud člen na svůj Executive Club účet za posledních 12 měsíců nasbíral alespoň 1 Avios, může využít při rezervaci bonusové letenky po Evropě tzv. Reward Flight Saver – na svoji odměnu tak potřebuje méně Avios a neplatí ani všechny letištní a palivové poplatky. Na zpáteční volnou letenku z Prahy do Edinburghu, včetně možnosti zastávky v Londýně, tak členové programu zaplatí 9 000 Avios a 35 GBP, přičemž i ta nejlevnější zpáteční letenka z Prahy do Los Angeles načte na účet člena minimálně 12 000 Avios, tedy ihned jednu bonusovou letenku z Prahy do Edinburghu.

Minimální množství nasbíraných bodů/mílí, které lze uplatnit: konkrétně jde například o snížení ceny pořizované letenky. Pokud si člen programu kupuje zpáteční letenku do Londýna za 3 470 Kč, je možné její cenu zlevnit o 358 Kč za 1 500 Avios bodů.

Partneři, u kterých lze sbírat míle/body: letecké společnosti – v rámci aliance ­OneWorld a dále Aer Lingus, Alaska Airlines, Meridiana. Mnoho hotelů, například Accor, Hilton, Carlson Rezidor, FRHI Hotels and Resorts, Hyatt, InterContinental, Langham, ­Marriott, Mandarin Oriental nebo Taj Hotel. Půjčovna automobilů AVIS a internetové obchody.


Lufthansa

Název programu: Miles and More

Datum spuštění programu: 1. 1. 1993

Statusy člena a body/míle potřebné k postupu do vyššího statusu:

  • Member
  • Frequent Traveller – 35 000 statusových mílí získaných za kalendářní rok nebo 30 letů
  • Senator – 100 000 statusových mil za kalendářní rok
  • HON Circle Member – 600 000 statusových mil za dva kalendářní roky

Počet členů programu z ČR: společnost neuvádí

Počet členů celkem: společnost neuvádí

Výhody pro členy programu:

Member – může čerpat míle u více než 300 partnerů, přeprava golfového bagu zdarma

Frequent Traveller – 25 % mil navíc ke každému letu, přednostní odbavení u přepážek Business class, volný vstup do salonků, přednostní zařazení na čekací listinu, přeprava golfového nebo lyžařského vybavení zdarma

Senator – všechny předešlé výhody a navíc rychlejší check-in na přepážkách First Class a Star Alliance, volný vstup do Senator a Star Aliance gold salonků, možnost využít červené označení zavazadel, které zaručuje, že je zavazadlo přednostně u výdeje zavazadel; každý kdo s členem cestuje, získá letenku za 50 % mil

HON Circle – všechny předešlé výhody a navíc nejširší možnosti při rezervaci letů, naprosto přednostní zařazení na čekací listinu, volný vstup do First Class salonků, vstup do First class terminálu na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem, a na mimoevropských letištích je k dispozici osobní asistent, na vybraných destinacích k dispozici limousine service a přepravní servis

Na co lze čerpat nasbírané míle: bonusové letenky, přeprava nadpočetných či nadlimitních a nestandardních zavazadel nebo jejich nadváhy, vstupy do salonků či pobyt v hotelu nebo zapůjčení vozidel

Minimální množství nasbíraných bodů/mílí, které lze uplatnit: 7 500 bodů na pobyt v hotelu či půjčení vozidla

Partneři, u kterých lze sbírat míle/body: hotely Best Western, Hilton, Radisson Blu;

půjčovny aut Avis, Budget, EuropCar, Sixt; řada internetových obchodů – Lufthansa, FC Bayern Mnichov, duty free shopy v Londýně a Moskvě

Míle lze darovat darovat HelpAlliance a SOS dětským vesničkám.


Alitalia

Název programu: Mille Miglia

Datum spuštění programu: společnost neuvádí

Statusy člena a body/míle potřebné k postupu do vyššího statusu:
Členové programu Mille Miglia se po nasbírání určitého počtu bodů stávají členy klubů.

  • Ulisse Club – 20 000 bodů během kalendářního roku nebo 30 kvalifikačních letů
  • Freccia Alata – 50 000 bodů během kalendářního roku nebo 60 kvalifikačních letů
  • Freccia Alata Plus Exclusive Club – 80 000 bodů během kalendářního roku nebo 90 kvalifikačních letů

Počet členů programu z ČR: společnost neuvádí

Počet členů celkem: společnost neuvádí

Výhody pro členy klubů:

Ulisse Club – 25 % mil navíc ke každému letu, přednostní zařazení na čekací listinu, check-in na přepážkách Business Class, bezplatná přeprava jednoho kusu zavazadla se sportovním vybavením, přednost při nástupu do letadla, možnost volby místa v letadle a další

Freccia Alata – 50 % bodů ke každému letu, všechny předchozí výhody plus navíc bezplatný vstup do salonků Freccia Alata Alitalia, bezplatný vstup do VIP salonků SkyTeam, předností odbavení na bezpečnostní kontrole, možnost volby komfortního sedadla, zákaznický servis po příletu a další

Freccia Alata Plus Exclusive Club – 100 % bodů ke každému letu, předchozí výhody a navíc Feccia Alata karta pro partnera, Elite Status garantovaný po dobu jednoho roku

Na co lze čerpat nasbírané míle: volné letenky, povýšení do vyšší třídy (upgrade)

Minimální množství nasbíraných bodů/mílí, které lze uplatnit: společnost neuvádí

Partneři, u kterých lze sbírat míle: 13 hotelových řetězců, půjčovna automobilů Maggiore/National, využíváním platebních karet některých bankovních domů – American Express, Diners Club. Lze získávat body při studiu jazyků na jazykové škole Language Direct, při nákupu v Chic Outlet Shopping a The High Flying Boutique.

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Letiště Praha

Letiště Praha nabere až 200 nových zaměstnanců 

Letiště Praha v letošním roce plánuje odbavit dvojnásobek cestujících oproti roku 2021.  S předpokládaným nárůstem provozu je pro zachování komfortu nutné navýšit počet spolupracovníků, a to až o 200 zaměstnanců a o desítky pracovníků na dlouhodobé brigády formou dohod mimo...

Číst více