Mobilní geolokační hry vnesly do světa elektronických her nový způsob jejich chápání, neboť do jejich vzniku nebyly spojované s pohybem hráče ve venkovním prostředí. V klasických digitálních hrách vkládání reklamního obsahu rozhodně není žádnou novinkou, ale je podobné spojení vhodné i u her geolokačních? Odpověď na tuto otázku nám přináší nedávný výzkum, provedený v rámci bakalářské práce Davida Peky, studenta Marketingové komunikace a PR Univerzity Karlovy v Praze.
Mobilní geolokační hry mají jednoznačný marketingový potenciál, který se skrývá především v propagování konkrétních míst a jejich okolí. Samotná hra je tak marketingovým či chcete-li advergamingovým nástrojem. Tento potenciál se liší ve spojitosti s herními principy, prvky a atributy. Obecně lze však říci, že největší předností mobilních geolokačních her je fakt, že dokážou dostat hráče ven a nasměrovat je na požadované místo. Tímto se zásadně liší od všech ostatních digitálních her, které jsme doposud znali. Hlavní odlišnost spočívá v tom, že v mobilních geolokačních hrách uživatel interaguje s fyzickým světem okolo sebe a navštěvuje reálná místa. V těchto místech následně tráví díky hrám více času, čímž prodlužuje délku své návštěvy a v konečném výsledku zvyšuje návštěvnost daného místa.
Součástí výzkumu Davida Peky byly kromě jiného otázky, které zjišťovaly názor respondentů na propojování mobilních geolokačních her s marketingovými nabídkami v konkrétních místech, kde se pohybuje. Jeho dotazník zodpovědělo celkem 119 aktivních hráčů, což sice není příliš vysoký vzorek, ale pro základní orientaci nám postačuje.
Přikládám výsledky vybraných otázek z průzkumu – viz Graf 1.
Pokud se přímo ve hře vyskytují tipy na další zajímavé pamětihodnosti, turistické destinace či jiná místa v okolí.
Graf 1 |
Graf 2 |
 |
 |
|
|
Tento výsledek jistě nepřekvapí, neboť když už je návštěvník v daném regionu, určitě rád navštíví vše atraktivní.
Pokud by se mi jako odměna za splnění herního úkolu zobrazil přímo ve hře slevový kupón do lokální restaurace, kavárny či na návštěvu památky– viz Graf 2.
Pokud by tento prvek (využití slevy) nebyl povinný, viditelně by taková možnost 2/3 hráčů nevadila.
Na stupnici 1 až 5 ohodnoťte, jak vnímáte fakt, že mobilní geolokační hry lze využívat k tvorbě reklamního obsahu a k případnému cílení marketingových nabídek na hráče (viz Graf 3).
Vnímání mobilní geolokační hry jako nástroje k tvorbě reklamního obsahu a cílení marketingových nabídek na hráče

Učiněný závěr v diplomové práci: „Na základě vyhodnocených odpovědí respondentů lze tvrdit, že hráči jsou připraveni na mnohem větší začlenění relevantních marketingových nabídek do geolokačních mobilních her. Relevantní reklamní sdělení, které je lokalizované vůči aktuální poloze hráče, má určitě potenciál zvýšit prodej širokého spektra produktů v daném místě.“
Zkušenosti s vkládáním reklamních sdělení má i naše geolokační hra GEOFUN. Jednatel společnosti Vít Pechanec k tomu dodává: „Provedený výzkum potvrzuje naše domněnky a vlastně i zkušenosti. Komerční služby, ať se jedná o gastronomii, půjčovny, či zábavní parky, jsou návštěvníky vnímány jako běžná součást turistické nabídky a pokud návštěva daného objektu ve hře není povinná, nemá s tím většinou nikdo problém. Zahrnutí povinné návštěvy objektů máme u her, kdy to zákazník, resp. zadavatel hry, požaduje, a to je většinou v případech, kde zadavatel sdružuje podnikatelské subjekty, anebo je sám přímo provozovatelem daného objektu. U hry vždy předem informujeme o nutnosti vzít si s sebou peníze na vstupné a otvírací dobu navštívených objektů, a to v členění na povinné k návštěvě nebo jen doporučené k návštěvě během hry. Pokud je zadavatelem hry město, tak je zahrnutí komerčních objektů do hry trochu rizikové. Jednak by se mohl některý jiný podnikatel ve městě odvolávat na nedovolenou podporu a druhým rizikem je, že daný objekt v dalším roce už nemusí být otevřený. V těchto případech tedy vybíráme jen objekty se stabilním provozem a zároveň ty, které mají oproti ostatním nějakou přidanou hodnotu, např. když vaří vlastní pivo.“
Z bakalářské práce citoval a celkově zpracoval:
