Kvalitativní průzkum Prague City Tourism mezi více než třemi tisíci turisty a návštěvníky Prahy poukázal mimo jiné na kvalitu a nedostatky některých služeb. Výsledky šetření, které proběhlo v zimním i letním období, přinášíme exkluzivně čtenářům COT business již podruhé.
Jakým způsobem si opatřujete informace o Praze během svého současného pobytu zde?
|
1. vlna |
2. vlna |
Elektronicky pomocí mobilu, tabletu apod. |
59,9 % |
59,2 % |
Používám papírovou mapu |
54,8 % |
57,7 % |
Čerpám z tištěného průvodce |
28,7 % |
32,7 % |
Osobně v informačních centrech |
20,3 % |
23,0 % |
Používám průvodce (osobu) |
10,6 % |
17,1 % |
Nepotřebuji informace / Prahu znám dobře |
1,8 % |
1,0 % |
Provádí mě přátelé, rodina, obchodní partneři apod. |
1,5 % |
1,2 % |
Používám letáčky z hotelu |
1,0 % |
0,3 % |
Informuji se v hotelu |
0,5 % |
0,7 % |
Jinak |
0,5 % |
1,1 % |
Pořadí významných informačních zdrojů je v obou vlnách totožné. Téměř 60 procent osob se informuje elektronicky, jen o málo menší množství lidí ale používá papírovou mapu. Téměř třetina lidí čerpá z tištěného průvodce, přes 20 procent turistů navštěvuje informační centra. V letních měsících si mnohem více turistů najímá profesionálního průvodce.
Využití mobilního telefonu a internetu během pobytu v Praze
S trvale zapnutým mobilním telefonem chodila v zimě po Praze polovina turistů, v létě jen 38 procent. Více než 8 procent ho v zimě nepoužívalo vůbec, v létě už 17,5 procenta.
Mobil
|
1. vlna |
2. vlna |
Mám téměř stále zapnutý telefon,
resp. jsem většinu času on-line |
50,6 % |
38,6 % |
Používám pouze na hotelu |
29,4 % |
22,0 % |
Používám pouze omezeně – pro zasílání SMS
či pro e-mailovou korespondenci |
11,7 % |
21,9 % |
Vůbec nepoužívám |
8,4 % |
17,5 % |
Nejčastěji má trvale zapnutý telefon střední generace (30–49 let), nejméně často lidé nad 70 let. Ale ve všech věkových kategoriích jsou zastoupeni lidé všech typů (např. v létě každý pátý turista ve věku 15–19 let nepoužíval telefon vůbec).
V obou vlnách výrazně vyčnívají Češi – v zimě stále zapnuto 81 procent z nich, v létě 82 procent.
K internetu bylo téměř nepřetržitě připojeno v obou kolech cca 38 procent turistů. Vůbec ho v zimě nepoužívalo 6,5 procenta turistů, v létě 10,4 procenta. Nejčastěji trvale připojena byla věková kategorie 30–39 let. Nejvíce těch, kdo ho během pobytu v Praze nepoužívají vůbec, jsou starší 70 let. I u internetu ale platí, že ve všech věkových kategoriích jsou lidé všech typů.
Češi vynikají i v připojení na internet – 65 procent je trvale připojeno v zimě, 62,5 procenta v létě.
Internet
|
1. vlna |
2. vlna |
Mám téměř stále zapnutý telefon,
resp. jsem většinu času on-line |
38,2 % |
37,7 % |
Používám pouze na hotelu |
47,6 % |
42,5 % |
Používám pouze omezeně – pro zasílání SMS
či pro e-mailovou korespondenci |
7,6 % |
9,3 % |
Vůbec nepoužívám |
6,5 % |
10,4 % |
Turisté se službami převážně spokojeni, ale směnárny a taxislužba mají v zahraničí natolik špatnou pověst, že je část turistů nevyužije, protože byli předem varováni. Jinak by bylo procento nespokojených ještě vyšší.
Spokojenost se službami
Služba |
Spokojen |
Nespokojen |
Nevyužil jsem |
1. vlna |
2. vlna |
1. vlna |
2. vlna |
1. vlna |
2. vlna |
MHD |
73,2 % |
69,3 % |
2,1 % |
2,5 % |
24,7 % |
28,2 % |
Taxislužba |
32,0 % |
25,9 % |
8,2 % |
7,7 % |
59,8 % |
66,4 % |
TIC |
80,5 % |
73,9 % |
4,2 % |
6,8 % |
15,3 % |
19,3 % |
Průvodci |
64,4 % |
66,8 % |
2,5 % |
2,3 % |
33,1 % |
30,9 % |
O a N systém |
66,2 % |
62,0 % |
13,4 % |
15,8 % |
20,4 % |
22,2 % |
Směnárny |
38,0 % |
32,4 % |
12,8 % |
10,0 % |
49,1 % |
57,7 % |
Jaz. vyb. a vstřícnost |
77,8 % |
83,1 % |
13,9 % |
11,9 % |
8,3 % |
5,0 % |
Bezpečnost |
88,5 % |
89,9 % |
5,8 % |
4,4 % |
5,7 % |
5,7 % |
Péče o pořádek |
86,3 % |
89,3 % |
11,2 % |
8,9 % |
2,5 % |
1,9 % |
V zimě byl s taxislužbou nespokojen každý pátý turista, se směnárnami každý čtvrtý.
V letním kole s oběma službami každý čtvrtý turista nespokojen. Vysoká spokojenost v obou vlnách byla s bezpečností a péčí o pořádek.
Nejvyšší procento nespokojených bylo v zimním kole s jazykovou vybaveností a vstřícností lidí ve službách, na druhém místě byl orientační a navigační systém.
V letním kole bylo nejvyšší procento osob nespokojeno s orientačním a navigačním systémem, jazyková vybavenost a vstřícnost byla na druhém místě.
Která z navštívených míst v Praze se vám nejvíce líbila?
V obou vlnách byly jmenovány zejména nejznámější památky. Pokud byla zmíněna místa mimo centrum, pak zejména v Praze 7, 3 nebo 2.
1. vlna:
- Karlův most – 53 %
- Pražský hrad – 43 %, navíc Hradčany 11 % a chrám sv. Víta 9 %
- Staroměstské náměstí – 26 %, navíc orloj 17 %
- Další často jmenovaná místa: Staré Město jako celek, Václavské náměstí
2. vlna:
- Pražský hrad – 45,7 %, navíc chrám sv. Víta 7 %, Hradčany 4,7 %
- Karlův most – 43,5 %
- Staroměstské náměstí – 22,2 %, navíc orloj 17,5 %
- Další často jmenovaná místa: Staré Město jako celek, Václavské náměstí
|
V obou vlnách se líbila i řeka Vltava, Petřín a Vyšehrad. Relativně často (v létě méně) byly jmenovány restaurace a hospody (konkrétní či obecně) a muzea či kulturní akce. V létě respondenti méně často jmenovali místa mimo centrum a klasické turistické trasy, méně také zmiňovali hudební kluby a obchody.
Sociodemografická fakta o respondentech
Šetření se v první vlně zúčastnilo 792 mužů (51,3 %) a 751 žen (48,7 %), ve druhé pak 781 mužů (50,9 %) a 754 žen (49,1 %). V lednu a prosinci byli dotazováni hosté z 85 zemí světa, v červnovém a červencovém kole se zúčastnili hosté z 88 států. V zimě jich nejvíce přijelo z Německa, Itálie, Francie, Spojeného království, Ruska a Jižní Koreje, v letních měsících pak z Německa, Spojeného království a USA.
www.praguecitytourism.cz
|
Foto: PIS – PCT
Čtěte také: Turisté jezdí do Prahy hlavně za památkami, dají na osobní doporučení nebo názory na sociálních sítích
