Marketingových materiálů, prostřednictvím kterých se na internetu snažíme zaujmout a zachytit uživatele volně se „procházející“ po webových stránkách, blozích, v diskusích a na sociálních sítích, je celá řada. Čím ještě překvapit a získat jejich pozornost? Co byste řekli překvapení v podobě originálního e-booku?
Na úvod začneme s velmi krátkou charakteristikou. Hovoříme-li tedy o e-booku, pak máme ve většině případů na mysli on-line materiál určený ke stažení z webové stránky a obsahující komplex informací. Takto připravené informace mohou vyřešit uživatelskou otázku, problém nebo poskytnout praktické a užitečné informace.

S ohledem na to, co plánujete jeho prostřednictvím sdělit, může e-book obsahovat opravdu různé informace. Od praktických tipů, kam se v daném turistickém místě vydat, co tam zažít, co si nenechat rozhodně ujít (a nepíší o tom tradiční informační mate riál y) až po statistická data, která pomohou s přesvědčením čitatele o váze vašich slov.
Hlavní výhody e-booků
Pozitivních přínosů, které e-boo ky mohou nabídnout a také značce zajistit, je relativně hodně. Zde jsou tři nejdůležitější.
Zvýšení návštěvnosti stránek – dobře připravený e-book nebo e-booky se mohou (a mělo by to i tak být) stát velmi dobrým důvodem pro návštěvu vaší webové prezentace. Pokud uživatel ví, že ve vašich e-boocích najde kvalitní informace, pak se bude na váš web určitě v budoucnu rád vracet a určitě nebude váhat, aby vás doporučil svým přátelům. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že jednou z výhod e-booků je zvyšování návštěvnosti webových stránek.
Získání e-mailu – dalším velkým přínosem je možnost získat od internetového uživatele e-mailovou adresu, kterou musí pro stažení e-booku zadat. Tu pak přidáte do svého distribučního seznamu pro rozesílání newsletterů a obchodních nabídek. Samozřejmě je nutné uživatele na stránce, kde bude zadávat své údaje, vyzvat k souhlasu s rozesíláním vašich informačních e-mailů.
Kvalitní obsah pro sociální sítě – publikování sdělení o připraveném e-booku na sociálních sítích se více než nabízí. Velkou výhodou je také ta skutečnost, že informaci o e-booku můžete komunikovat opakovaně, takže nejen podpoříte jeho využití a získáte e-mailové kontakty, ale také budete mít kvalitní obsah pro své firemní profily.
Téma a otázky. O čem budeme psát?
Než se s vervou a nadšením pustíte do psaní e-booku, zodpovězte si úvodem několik základních otázek. Tou hlavní je, co má připravený materiál uživateli přinést, na jaké otázky má nabídnout odpověď. Zkrátka, co má být hlavní myšlenkou. Následně pak pokračujte s rozpracováním jednotlivých kapitol e-booku, jak půjdou chronologicky za sebou.
Při přípravě nezapomínejte na to, že uživatel musí dostat nějakou hodnotu, v tomto případě informační. Z tohoto důvodu je vhodné se vyhnout přemíře sebepropagace (v omezené míře, ale ničemu rozhodně neuškodíte). Výběr vhodného tématu může být někdy komplikovaná a vyčerpávající cesta, ale kreativitě se meze rozhodně nekladou. Důležité je uživatele zaujmout.
Dlouhý, nebo krátký?
Další otázkou, která vás asi napadne, bude celkový rozsah e-booku. Jaká je ideální velikost? Nemusíte se nyní bát, že bude nutné připravit rozsáhlý materiál v podobě svazku Ottovy naučné encyklopedie. Obecně platí, že rozsah by měl být přibližně 1 000–5 000 slov. Rozsah bude určitě dobré otestovat a co nejvíce přizpůsobit potřebám vaší cílové skupiny.
Práce se slovy
I přesto, že píšete „průvodce“ či „rádce“, kde byste chtěli ukázat svoji vysokou odbornost na dané téma, vyhněte se příliš komplikovaným nebo odborným výrazům a zvolte srozumitelnou a jasnou formu. Nebojte se vy užít neotřelé nápady a také trochu vtipu, protože takto získáte plusové body a uživatelé budou rádi váš materiál sdílet s ostatními.
I přesto, že píšete „průvodce“ či „rádce“, vyhněte se příliš komplikovaným nebo odborným výrazům a zvolte srozumitelnou a jasnou formu.
|
 |
 |
 |
A pokud byste do textu chtěli přidat trochu pomyslného „koření“, aby byl zajímavější a podpořili jste předávanou myšlenku, pak se nevyhýbejte slovům, jako jsou: úžasný, jedinečný, originální atd.
Jaké grafické prvky využít?
Vzhledem k tomu, že se jedná o propagační materiál, bude ideální, aby svým grafickým zpracováním co nejvíce odpovídal vašim firemním barvám a grafickému konceptu. Takto si e-book uživatelé lépe s vaší značkou spojí, když ji uvidí například v komunikaci na sociálních sítích nebo jinde.
Dalším prvkem, který budete potřebovat, jsou opět obrázky. Bez těch se již žádná marketingová komunikace moc neobejde. U e-booku vybírejte obrázky tak, aby nejenom uživatele motivovaly ke čtení, ale aby také co nejvíce podpořily vaši předávanou informaci, srozumitelnost a také celkovou informační hodnotu e-booku.
Při zpracování textu, využívejte jednotný formát textu a tam, kde to bude možné, využijte odrážky, kurzívu nebo ztučnění. Tímto způsobem docílíte větší atraktivity textu a usnadníte čtení.
Čím ještě podpořit zajímavost e-booku?
Přestože budete e-book připravovat zřejmě na cestovatelské téma, určitě se nezdráhejte zahrnout do textu i nějaký graf nebo statistiku. Přidáte tak do materiálu nejen další grafický prvek, ale co je důležitější, získá komunikační hodnotu. A hodnota vzbuzuje důvěru, kterou když u klientů získáme, bude cesta ke konverzím nebo objednávkám zase o krůček snazší.
Statistiky a grafy ale využívejte v „rozumné míře“, aby se z textu nestala přehlídka čísel, která by uživatele, čekající na informace o dovolené, zřejmě příliš nezaujala.
Bez výzvy k akci to také nepůjde
Call to action neboli výzvu k akci používáme dnes a denně, abychom internetové uživatele a návštěvníky svých firemních webových stránek přiměli k akci. To samozřejmě můžete využít i u e-booku, protože na jeho stránkách nemusíte jen předkládat užitečné informace, ale také se snažit něco pro vaši značku získat.
Výzva k akci může být v podobě odkazu nebo tlačítka, jehož prostřednictvím se uživatelé po jejich rozkliknutí dostanou k dalším informacím. Tady je lze navést na podstránky se zvýhodněnými službami, kupony se slevou nebo na stránky pro stažení dalšího užitečného materiálu. Zkrátka tam, kde uživatelé něco získají a vám to přinese plusy v podobě budování důvěry a dalších obchodních výhod.
Na co ještě nezapomenout
Jakmile úspěšně dokončíte přípravu e-booku, bude dalším krokem vytvoření tzv. landing page, kde si uživatelé materiál stáhnou. Zde by nemělo chybět krátké představení e-booku, vyzdvižení přínosů a pozitiv, která jsou s ním spojená. A v neposlední řadě zde nesmí chybět registrační formulář pro zadání jména, e-mailu, případně dalších údajů, které od uživatelů budete požadovat. Na tuto část určitě nezapomeňte, protože je to příležitost jak z návštěvníků stránek udělat v budoucnu zákazníky.
A byl by to špatný marketin gový počin, pokud by mu chyběla komunikační podpora. Jak e-book komunikovat, aby přinesl požadované ovoce v podobě registrací a stažení?
Firemní stránky – prvním místem pro zveřejnění informace budou nepochybně vaše firemní webové stránky, kde můžete na dobře viditelném místě umístit inzertní banner nebo textovou informaci.
Blog – máte-li blog, kde pravidelně komunikujete, pak by se informace měla objevit i zde. Velmi přínosné je také připravit článek na podobné téma, na jaké je zpracován e-book a zde také e-book komunikovat. Takto připravený článek nabízí skvělou příležitost pro využití „výzvy k akci“, kde lze uživatele v průběhu čtení velmi dobře motivovat ke stažení e-booku.
Newsletter – i přestože by se e-book mohl jevit pouze jako materiál pro získávání nových zákazníků, můžete jím potěšit i ty stávající. Takže informaci o něm určitě využijte v informačních newsletterech nebo další pravidelné komunikaci.
Sociální sítě – v neposlední řadě to pak budou vaše firemní profily na sociálních sítích nebo i ty, se kterými spolupracujete, a přebírají vaše informace. I zde by se informace o e-booku měla určitě objevit.
Placená inzerce – a chcete-li vidět výsledky rychle, pak se pro podporu nabízí inzerce, ať už v podobě PPC reklamy na Googlu (inzertní platformy Google Adwords), nebo Seznamu (reklamní systém Sklik). A samozřejmě i na sociálních sítích, zejména na Facebooku za pomoci Facebook Ads.
Závěrem
Dobře připravené e-booky se mohou stát velmi dobrým pomocníkem v marketingové komunikaci a zároveň mají dlouhodobé využití, protože dobře zvolené a zpracované téma můžete využívat opravdu opakovaně. Tak lze uživatelům nabídnout celou plejádu e-booků na různá témata, která se jim při výběru dovolené či hledání tipů pro cesty budou nepochybně hodit. A vám to zase ušetří nějaký ten díl času, který využijete pro další aktivity.