Agenturu CzechTourism vedl plných deset let. Za tu dobu prošla bouřlivým vývojem a stala se respektovaným partnerem řady subjektů nejen v oblasti cestovního ruchu. Na konci letošního roku své působení na pozici ředitele agentury Ing. Rostislav Vondruška ukončí, a tak nastal ten správný okamžik, abychom se ohlédli zpět a trochu bilancovali.
Pane řediteli, v čele CzechTourism stojíte už deset let. Jakými nejdůležitějšími změnami za tu dobu agentura prošla?
Myslím, že nejdůležitější změnou bylo prosazení pohledu na cestovní ruch jako na nepostradatelný fenomén rozvoje regionů. To bylo umožněno zejména tím, že se mi podařilo během deseti let z původně malé agentury vybudovat respektovaný úřad s více než stem zaměstnanců a ročním rozpočtem přibližně půl miliardy korun. Díky tomu můžeme realizovat nejen imageové kampaně na podporu České republiky, ale také být důležitým partnerem mnoha regionálních projektů a spolupracovat s partnery na různých úrovních. Neméně důležité ovšem je, že jsme uvnitř agentury nastavili řídicí a kontrolní mechanismy, které minimalizují vznik chyb při opravdu složité administraci projektů. Za deset let se nám nestal jediný zásadní „malér“, který by byl způsoben nedodržováním zákonných norem, jakéhokoliv druhu a původu. Zaslouženě jsme se stali respektovanými partnery všech složek ekonomické diplomacie, státní správy i samosprávy. Na to jsem společně s kolegy opravdu hrdý.

Úspěchů by se dalo jistě vyjmenovat hodně, důležitější je však zdůraznit, že jsou zásluhou všech mých kolegyň a kolegů v agentuře, nikoliv pouze mojí.
|
 |
 |
 |
Co považujete za největší úspěchy, kterých se vám podařilo dosáhnout?
Největší úspěchy posledních let jsou podle mého názoru nominace z roku 2013 na cenu Czech Grand Design za nový vizuální styl agentury. Ve stejném roce získal nový vizuální styl agentury bronz v kategorii „stát jako zadavatel“ na mezinárodním festivalu reklamy PIAF. Nejdůležitější novinkou letošního roku bylo bezesporu založení a zajištění rozvoje Institutu cestovního ruchu, unikátního a v České republice prvního pracoviště aplikovaného výzkumu v oblasti cestovního ruchu mimo akademickou půdu, vybudování jeho kreditu jako zdroje spolehlivých informací pro průmysl cestovního ruchu a uznávaného think-tanku s praktickým dosahem do regionů. V roce 2011 jsme položili základní kámen Czech Convention Bureau, které je dnes nepostradatelným partnerem pro rozvoj MICE v regionech, včetně hlavního města. V lednu 2013 obdržela kancelář Czech Convention Bureau ocenění časopisu MICE Report Best Convention Bureau za rok 2012, coby nejlepší evropská convention bureau v oblasti MICE. Nesmím zapomenout ani na další nedávné úspěchy: v anketě Tweet roku 2013 vyhrála agentura CzechTourism cenu Nejlepší účet veřejného sektoru za nejlepší komunikaci nekomerčního subjektu ve veřejném sektoru. Velmi pozitivně hodnotím také kontinuální zlepšování odborné i společenské úrovně festivalu Tourfilm.
V září 2011 jsme založili tradici světové vinařské soutěže IceWine du Monde, což je světová výstava ledových, slámových a sladkých vín v České republice, která se každoročně koná v Lednicko-valtickém areálu. Pro tuto soutěž jsme získali a udrželi si záštitu mezinárodní organizace OIV se sídlem v Paříži.
Jsem rád, že v prosinci roku 2012 zaznamenal internetový portál agentury CzechTourism www.kudyznudy.cz fenomenální úspěch, když jej společnost Socialbakers, specialista pro analýzu sociálních sítí, vyhodnotila jako osmou nejpopulárnější mediální značku z hlediska vlivu na komunikaci v sociální síti Facebook v Česku.
Dále bych rád zmínil vznik mediálního centra Orbis, které se přeměnilo v moderní centrum setkávání se odborné veřejnosti i médií. A podařilo se nám vybudovat informační centrum na Staroměstském náměstí v Praze, které se stalo nejnavštěvovanějším informačním centrem v České republice.
Těch úspěchů by se dalo jistě vyjmenovat hodně, důležitější je však zdůraznit, že jsou zásluhou všech mých kolegyň a kolegů v agentuře, nikoliv pouze mojí. Bez nich by se nic z výše uvedeného nemohlo podařit.

Existují v minulosti některé kroky, které byste dnes udělal jinak?
Myslím, že ani ne. Rozhodnutí, která jsem udělal, jsem nikdy nelitoval. I ta, která nebyla úplně moudrá a správná, mne někam posunula, i když to nebylo „zadarmo“.
Co pro vás osobně znamenala desetiletá práce v čele agentury?
Pro mne znamenala obrovský kus mého dosavadního profesního života. Obohatila mne nepopsatelným způsobem odborně, emocionálně i lidsky. Potkal jsem na té cestě mnoho lidí, všichni byli pro mne inspirací, díky jejich postojům jsem byl schopen sám pro sebe formulovat, co chci a co určitě nechci. To si s sebou odnáším a jsem opravdu vděčný za příležitosti, které mi práce v agentuře nabídla.
Využijete získané pracovní zkušenosti ve své další práci?
To je jisté, že ano, ať už se budu zabývat čímkoliv. Zejména v oblasti mezilidských vztahů jsem se mnohému naučil, a to se nikdy neztratí.
Co bude podle vás v nejbližší budoucnosti pro CzechTourism nejdůležitější?
Udržet si svou dominantní pozici v podpoře incomingu i domácího turismu, zabezpečit si rozpočet a dále být leaderem v budování prestiže oboru cestovního ruchu. Předpokladem pro to je ovšem přirozený respekt nejužšího vedení agentury v odborných kruzích i ve veřejném životě. Pouze respektovaná a „srdcem“ vedená agentura, samozřejmě na vysoké profesionální úrovni, dokáže přitáhnout a udržet kvalitní mladé lidi, bez nichž si nedovedu budoucnost agentury CzechTourism představit.
Foto: CzechTourism