Rakušané patří k nepřehlédnutelným cílovým skupinám českého incomingu. Mezi hosty hromadných ubytovacích zařízení jim patří patnáctiprocentní podíl, v segmentu jednodenních návštěvníků je jejich skupina ještě významnější. Je proto dobré znát, co rakouské turisty motivuje k cestám do zahraničí a co vyhledávají v České republice. Odpovědi zná Institut turismu agentury CzechTourism.
„Z výzkumu, který pro nás realizovala agentura NMS Market Research, vyplývá, že image České republiky je v porovnání s konkurenčními státy, jako jsou Maďarsko, Slovensko či Polsko, na výrazně vyšší úrovni. Navíc se pomalu ale jistě hodnocení České republiky v očích rakouských turistů zlepšuje. Je to patrné i na NPS (míře doporučení k návštěvě), které je výrazně pozitivnější u turistů, kteří mají zkušenost s návštěvou ČR v posledních pěti letech než u turistů, kteří nás ještě nenavštívili či nás navštívili před více jak pěti lety,“ uvádí Soňa Machová, vedoucí oddělení marketingového výzkumu agentury CzechTourism.
„Nejvíce rakouských turistů si návštěvu Česka nejčastěji spojí s návštěvou historických a kulturních památek (91 %) a s regionálním turismem (90 %). Jistý potenciál České republiky je ale také v kategorii lázeňství či aktivního turismu, kde jako benefit rakouští turisté uvádí přírodu, čistotu ovzduší, formu ubytování, cenovou nenáročnost a v souvislosti s lázeňstvím i možnost gastronomického zážitku či nabídku relaxačních zařízení,“ doplňuje Soňa Machová.
Cestovatelské zvyklosti Rakušanů
Rakouští turisté nejčastěji vyrážejí do zahraničí za rekreačním turismem (35 %), dále je zajímá návštěva památek (22 %) a na třetím místě je regionální turismus (15 %), do kterého řadí návštěvu měst, farmářských trhů, poznávání tradic a místního folkloru, ale i návštěvu galerií a expozic.
Rekreační turismus – nejoblíbenější, generuje nejvyšší útraty, potenciál pro ČR je ovšem spíše nízký
35 % rakouských turistů jezdí do zahraničí pravidelně na typické „rekreační dovolené“. Nejvíce jsou to rodiny s dětmi a obecně lidé ve věku 25–44 let. Při této dovolené také utratí zpravidla nejvíce, jejich průměrná útrata na osobu je téměř 18 000 Kč.
Rekreační turismus znamená pro Rakušany výlety v místě rekreace a koupání v přírodě. Spontánně nejčastěji zmiňují svoji domovinu, následují přímořské státy. Střední Evropa se objevuje až na spodních příčkách.
Graf 1 Co je pro Rakušany při výběru dovolené důležité

Mezi rekreačními turisty nepatrně převládá chuť alespoň něco v rámci plánování nechat až na místo rekreace. Dva z pěti si naopak chtějí vše připravit předem. Při hledání informací využívají především oficiální internetové stránky destinace, hodně ale dají i na doporučení přátel a vlastní zkušenosti.
Ačkoli v České republice byly téměř tři čtvrtiny rakouských rekreačních turistů, přímo za rekreačním turismem sem přijela pouhá pětina z nich. Ti pak navštívili tradičně Prahu, ale také blízká města jako jsou České Budějovice, Brno, Krumlov či Znojmo.
Jak by se mohla Česká republika pro tento segment turistů profilovat? Ideálně poukázat na skutečnost, že jsme blízko a dovolená u nás je levnější. Důležité je také zaměřit se více na děti (resp. rodiny s dětmi). Ideální je například nabídka produktů pro tento segment, která bude zahrnovat atraktivity pro děti s možností koupání v přírodě.
Kulturní a regionální turismus je vhodný pro všechny segmenty rakouských turistů, ať již jako hlavní či doplňková náplň trávení dovolené
Návštěva památek
Poznávací dovolená bývá spíše kratší (2–4 noci), společnost dělá ve 42 % případů pouze partner/ka a průměrná cena takové dovolené na osobu se pohybuje okolo 10 000 korun.
Turisty zajímají především tradičnější památky, z destinací je pak nejčastěji jmenována Itálie, Německo a Francie. Česká republika je spontánně s 19 % na pátém místě a navozeně si Českou republiku s památkovým turismem spojí až 91 % Rakušanů.
Graf 2 Charakteristiky vyznavačů jednotlivých produktů

Nejatraktivnější jsou zachovalé hrady a zámky, případně památky UNESCO. Technika a skanzeny nejsou pro většinu rakouských turistů příliš lákavé. Poznávání a získávání nových informací je prioritou, naopak odpočinek ustupuje. Byť 46 % turistů nechává při plánování alespoň minimální prostor improvizaci, větší část chce mít všechny informace zjištěné předem. K tomu nejlépe poslouží oficiální internetové stránky destinace, svou roli hrají i neoficiální recenze jiných cestovatelů.
Osobní zkušenost s návštěvou Česka má v tomto případě dokonce 8 z 10 těchto turistů. Česká republika je destinací vhodnou pro cestování za památkami. Rakušané, kteří sem s tímto cílem přijeli, byli jen v menšině případů nespokojeni. Celková spokojenost je nadprůměrná. Případnou bariérou k návštěvě České republiky bývá představa dědictví komunismu. Rakušané si myslejí, že jsme spíše chudá východní země se starými budovami a méně rozvinutou infrastrukturou ve venkovských oblastech. Špatnou reklamu nám dělá také představa vysoké kriminality, krádeží či kapsářů.
Regionální turismus
Nejčastějším cílem regionálních turistů jsou farmářské trhy, nejrůznější expozice a poznávání místních tradic. Jako typické destinace jsou vnímány Itálie, Německo a Španělsko. Českou republiku spontánně zmínila pětina.
S regionální turismem jsou úzce spjaty i lokální produkty. Rakouští turisté si domů z dovolené vozí především věci, které mají nějakou funkci, případně se dají zkonzumovat. Příkladem takových suvenýrů může být alkohol, sladkosti nebo jiné potraviny. Klasické suvenýry typu přívěsků na klíče, propisky nebo magnety Rakušany příliš nelákají.
„I v tomto případě je získání nových informací a vědomostí o městě či regionu naprostou prioritou. Důležitá je také atmosféra daného místa a gastronomie. Rakušané si rádi nové informace a zážitky doslova vychutnávají všemi smysly,“ dodává Soňa Machová.
Největší bariérou k návštěvě se zdá být chybějící komunikace. Možností, jak tuto bariéru prolomit, je komunikovat méně známá místa, tradiční festivaly či kulturní akce a podpořit netradiční zážitkové aktivity.
Aktivní turismus
Aktivní turismus vyloženě vyhledává desetina Rakušanů. Pro 33 % jde spíše o doplňkový způsob trávení dovolené. Pod aktivním turismem si představují vyplavení adrenalinu např. při lezení po skalách nebo jízdě na horských kolech. Nejčastěji vybavovanou zemí je Rakousko, případně Itálie.
Jen minimum aktivních turistů vyrazilo do Česka právě za aktivním sportem. Kromě tradičních cílů navštívili Lipno a někteří se vydali na kole podél hranic.
Mezi Rakušany není Česko jako destinace pro aktivní dovolenou příliš známé. Neznají žádné reklamy a samotné je sem jet nenapadne. Očekávají navíc, že nabídka u nás bude horší než v jiných zemích a negativum také spatřují v nestabilitě počasí (raději se vydávají za sportem někam na jih).
Jak tedy zaujmout a přesvědčit tyto turisty k návštěvě zrovna České republiky? „Především poskytnout dostatek informací o možných aktivitách. Pokusit se odstranit obraz východního bloku a zaměřit se na komunikaci dobré infrastruktury (cyklostezky). Vytvořit produkty (balíčky služeb), které budou lákavé nejen nabídkou, ale i cenovou dostupností a jako cílový segment zvolit spíše rodiny s dětmi, které nevyhledávají přímo ty nejnáročnější adrenalinové zážitky,“ uzavírá Soňa Machová.
Zdroj dat: Institut turismu agentury CzechTourism.
Primární výzkum zajistila v roce 2017 agentura NMS Market Research.