Ve dnech 27.–29. srpna se konal na výstavišti v Kolíně nad Rýnem již tradiční workshop určený pouze pro odborníky v cestovním ruchu RDA. V tomto roce workshop navštívilo 11 237 odborných návštěvníků, což představuje nárůst 2,3 %.
Nárůst návštěvníků částečně kopíruje i celkový hospodářský růst průmyslu v Německu. Poprvé v tomto roce se účastnili workshopu také američtí vystavovatelé. A právě v příštích letech by vedení RDA rádo více spolupracovalo s těmito trhy.
V tomto roce Českou republiku reprezentovalo 16 vystavovatelů a to na ploše 140 m2. Převážně se jednalo o hotely a cestovní kanceláře, z krajů prezentovala svou nabídku Centrála cestovního ruchu Jižní Morava.
Jako již tradičně nechyběli ani další vystavovatelé z České Republiky na tomto veletrhu jako např. Cestovní kancelář Atis a Ingo Czech, které své produkty prezentují na samostatných stáncích.
Na českém stánku nechyběla ani plocha pro agenturu Czech Tourism. Na pár otázek jsem se tedy zeptala vedoucího zastoupení agentury v Německu, pana Miroslava Rončáka.
Jaký byl zájem vystavovatelů z České republiky o účast na veletrhu RDA v roce 2010? Můžete to srovnat například s loňským rokem?
S potěšením jsme zaznamenali rostoucí zájem českých vystavovatelů. Výstavní plochu jsme rozšířili, což přilákalo i dvojnásobný počet zástupců z řad cestovních kanceláří, hotelů a krajů. Přes letošní „nevhodný“ červencový termín vyjadřovali vystavovatelé s českou účastí spokojenost. Zcela jistě k dobrému výsledku přispělo i lepší grafické a prostornější ztvárnění české expozice, které nabídlo přítomným firmám nerušené prostředí pro obchodní jednání.


Můžete nějak zhodnotit zájem německých tour-operátorů o autobusovou turistiku v České republice? Poslední roky byl zaznamenán pokles této klientely. Myslíte si, že začnou do České republiky opět jezdit nebo je to ještě otázka několika let?
Vzhledem k loňské hospodářské krizi a stagnaci v cestovním ruchu se jednalo o pochopitelný důsledek. Řada firem se potýkala s poklesem zájmu klientů a byla nucena stanovit si své priority. Přesto si myslím, že autobusová turistika bude hrát i do budoucna důležitou roli. Podle marketingových průzkumů společnosti F.U.R. 2010 připouští více než 14 milionů Němců v nejbližších třech letech možnost strávení „autobusové dovolené“. Tomu napomáhají stále luxusnější autobusy a především demografický vývoj. Již dnes tvoří více než 65 % tohoto segmentu turisté starší 60 let. Vzhledem k stárnutí populace bude tento trend pokračovat. Autobusová turistika tvoří významnou součást veškerých příjezdů do České republiky. Z 1,4 milionu Němců, kteří u nás stráví ročně dovolenou, jich podle výše uvedené analýzy tvoří více než 20 % „autobusoví turisté“. V tomto ohledu jsem optimistou a věřím, že němečtí touroperátoři se specializací na autobusové zájezdy zůstanou České republice věrni. Předpoklad dalšího růstu potvrdili při návštěvě naší expozice i prezident spolkového svazu pro cestovní ruch Klaus Laepple a Ernst Burgbacher, spolkovou vládou pověřený parlamentní sekretář, zodpovědný za cestovní ruch.


Které destinace v České republice jsou nejvíce žádané pravě „autobusovou“ turistikou?
Česká republika se objevuje v nabídkách autobusových dopravců poměrně často. Většinou se jedná o krátkodobé 3–5denní zájezdy, které se vyznačují bohatým programem a příznivou cenou. Velice populární, zejména pro školní zájezdy, je samozřejmě Praha. Z dalších míst lákají pozornost Jižní Čechy s prohlídkou Českého Krumlova, Českých Budějovic a zámku Hluboká; západočeský trojúhelník, Krkonoše a město Plzeň. Poměrně častá je jižní Morava s návštěvou vinných sklepů. Účastníci těchto zájezdů oceňují různorodost historických památek, široký výběr festivalů a nespočet gastronomických akcí. Výjimečně se objevují i delší zájezdy s délkou trvání 8–9 dní. Jejich cílem jsou památky UNESCO a hlavní „highlights“ celé České republiky.
Nyní tedy můžeme všichni jen doufat, že zájem německých turistů o Českou republiku nabral opět vzrůstající tendenci. A tak se určitě i v příštím roce můžeme na workshopu RDA v Kolíně nad Rýnem těšit na minimálně stejný počet vystavovatelů jako tomu bylo v letošním roce.
Text a foto: Jolana Bjelková