Ředitel KCP: Předsednictví se nebojím

Takto, s nezbytnou dávkou sebevědomí, reaguje Ing. Michal Kárník, generální ředitel Kongresového centra Praha, na otázku, jak se vypořádá s předsednictvím Česka v Radě Evropy, kdy KCP bude hlavním hostitelem většiny pražských jednání. Tato budova na Vyšehradě, která stále ještě v některých z nás vyvolává negativní vzpomínky, má za sebou v demokratické době desítky stěžejních politických zasedání, nespočet mezinárodních kongresů i koncertů hudebních legend. V lednu ji čeká další zkouška. Jak s ní naloží?

Co předcházelo rozhodnutí, že KCP bude hlavním poskytovatelem jednacích prostor v rámci českého předsednictví EU?
S nabídkou nás oslovil tým okolo místopředsedy vlády pro evropské záležitosti pana Alexandra Vondry. Zjevně proto, že jsme u nás jediní, kdo má reference a zkušenosti s pořádáním opravdu velkých mezinárodních akcí. Prubířským kamenem byla příprava a průběh výročního zasedání Mezinárodního měnového fondu a Skupiny Světové banky v roce 2000. Díky vynikajícím referencím se u nás o dva roky později konal i summit NATO. A nyní jsme dostali důvěru, abychom v rámci předsednictví hostili maximum akcí, které se budou konat v Praze. Odehraje se zde nespočet zasedání jednotlivých pracovních skupin, ale i minimálně sedm až devět setkání na úrovni ministrů jednotlivých resortů z celé EU. Některých jednání se zúčastní také delegáti jihoamerických zemí a hosté ze zemí, které se do EU teprve chystají.

Určitá část budovy tedy bude sloužit výhradně předsednictví?
Ano, jedná se o tzv. střední jižní trakt. Je tam zhruba šest větších jednacích sálů, největší z nich je Jižní sál s kapacitou až šest set delegátů. Tyto prostory má Úřad vlády pronajaty prakticky po celou dobu předsednictví. Jednání na úrovni ministrů jednotlivých států budou probíhat ve společenské části, zejména ve Společenském sále, kde se odehrávala i hlavní část summitu NATO.

Harmonogram jednotlivých zasedání už máte jistě k dispozici, kdy proběhnou ta nejdůležitější?
Jak jsem již naznačil, bude se jednat o více než 150 zasedání po dobu půl roku Takže snad jen to nej – leden, setkání ministrů vnitra a spravedlnosti, květen, setkání ministrů zahraničí za účasti zástupců zemí RIO.

U akcí tohoto typu je bezpečnost alfou a omegou. Dotknou se nastavená bezpečnostní opatření nějak veřejnosti a okolí KCP?
V rámci předsednictví existují tři kategorie akcí. V průběhu těch nejcitlivějších bude KCP v podstatě uzavřené. Uvnitř se bude chodit přes bezpečnostní rámy, ale dění v bezprostřední blízkosti KCP, tzn. v hotelu, business centru a průchodu přes terasy, by to absolutně nemělo ovlivnit. Pravděpodobně budou také zpřísněna dopravní opatření v nejbližším okolí a bude omezeno parkování. Celkem by se to ale mělo týkat tří až čtyř dnů v měsíci. Průběh jednání s nižším zabezpečením se chodu objektu a jeho okolí dotkne ještě méně. A většina ostatních akcí na úrovni jednání jednotlivých pracovních skupin pak bude vyžadovat opravdu minimální bezpečnostní opatření, která fungování budovy a jejího nejbližšího okolí neovlivní prakticky vůbec. Samozřejmě budeme více na očích, můžeme očekávat větší počet uniformovaných policistů, kteří budou dohlížet na pořádek. Ale to by mělo být jen ku prospěchu. Není třeba, aby se lidé obávali.

KCP prošlo před konáním MMF rekonstrukcí, plánujete nebo jste už provedli nějaké práce před nastávajícím půlrokem?
Občas slýcháme, že je naše budova nemoderní, že nemáme co nabídnout a že by bylo nejlepší kongresové centrum přestavět na něco smysluplnějšího. Pravdou je, že některé technologie, zdroje a rozvody energií pamatují kolaudaci v roce 1981. Nicméně tehdy to byla absolutní špička a díky zkušenosti a šikovnosti našich zaměstnanců jsme schopni zajistit chod KCP podle těch nejpřísnějších kritérií. Co se týká vlastních prostor, drobné úpravy proběhnou, ale budou to úpravy víceméně kosmetické.
Bohužel většina Čechů se na nás dívá očima vzpomínek na předešlý režim. Nejsou schopni se přenést přes minulost a jediným řešením je pro ně přestavba nebo likvidace. V zahraničí nás ale vnímají zcela jinak. Nejsou zatíženi minulostí a s ní spojeným architektonickým slohem. Naopak upřednostňují nesporné výhody, které naše centrum má. Od strategické polohy až po úžasný výhled na panorama Hradčan. Nakonec budova byla postavena podle kongresového centra v Hamburku, které dodnes stojí, je funkční a jeho prostory jsou prakticky identické s našimi.

Můžete si dovolit být ve výsledku nějak výjimeční, nebo je požadavek být v dobrém slova smyslu konzervativní?
Naším hlavním cílem je naplnit veškerá očekávání nejen organizátorů, ale poskytnout všem delegátům to, na co jsou zvyklí. Ale lhal bych, kdybych řekl, že nechceme být výjimeční. Je to další velká šance dokázat, že příznivé reference od sekretariátu MMF a NATO nebyly jen pouhými kusy papíru. Je to výzva, které se zhostíme s maximálním nasazením tak, aby od nás delegáti odcházeli opravdu spokojení. Jejich program bude velmi pestrý. Dostanou se do regionů, nebudou zavření jen v jednom kongresovém centru, jako to bylo např. ve Slovinsku. Přesto budeme rádi, když jejich vzpomínky na předsednictví ČR Radě Evropy budou spojeny s kvalitou služeb a komfortem našich prostor.

Jaké služby tedy budete v rámci předsednictví poskytovat?
Především pronajímáme prostory a k tomu technický a produkční personál. Při přípravě pak zejména spolupráci našeho obchodního týmu. Většinu dalších služeb budou poskytovat naši partneři, kteří se starají o catering, AV techniku a další služby. Musíte si uvědomit, že tato budova je jedna z nejsložitějších v celé republice. Jenom orientace v ní je poměrně složitá, a kdyby sem přišel někdo zvenku, ať už s květinami nebo s čímkoliv, co by potřeboval někam rozmístit, potřebuje našeho člověka, který ho na dané místo zavede. Proto Úřad vlády akceptoval naši nabídku a naprostou většinu služeb zajišťujeme my s našimi stálými partnery.

Zajištění technické podpory a cateringu, to není zanedbatelná část akce
Máte pravdu. Nicméně si troufám tvrdit, že naše služby jsou na světové úrovni. Není rozdíl mezi Paříží či Barcelonou a námi. Společnost ProMoPro, která nám zajišťuje AV techniku, je absolutní špičkou v Evropě, ne-li na světě. Na našeho generálního partnera, který obstarává catering, Zátiší Catering Group, nebyla v posledních dvou letech jediná stížnost. Jestli má někdo výhrady, tak jsme to my, protože chceme, aby byli ještě lepší. Budeme se ale také starat o ubytování delegátů. Spolu s naším dalším partnerem, společností Guarant International, jsme se účastnili výběrového řízení a vyhráli jsme. I tady musí být naše služby na špičkové úrovni a já nemám strach z toho, že bychom v tomto ohledu mohli zklamat. Za kvalitu hotelu Holiday Inn PCC se rozhodně stydět nemusíme.

Jaké je to pro manažera, být součástí tak významné akce? Je to pocta?
Není to jen pocta pro mne, je to pocta pro KCP, pro každého z nás, z našich zaměstnanců i partnerů. Já jsem jenom jedno kolečko z celého mechanismu a jsem samozřejmě rád, že mohu být při tom. Dohadovat všechny organizační záležitosti je ohromně zajímavé. Vnímáme to jako obrovskou výzvu a současně uznání. Připravujeme zhruba čtyři sta akcí ročně, jedna akce trvá v průměru tři dny, čili to jsou tři akce denně. Ale předsednictví bude něco výjimečného. Jak skladbou delegátů, tak délkou trvání. A samozřejmě zájmem médií.

Jaký bude mít podle vás předsednictví dopad na kongresovou turistiku?
Uvidíme. Když se všechno povede a budou z toho i dobré mediální výstupy, bude to obrovská reference. Pro všechny. Pokud se však v novinách objeví, že v „Pakulu“ zase byla nějaká akce, která se veřejnosti vůbec netýkala, bude to špatně. Minulost jsou vzpomínky, které máme každý někde v sobě. A jejich neustálé připomínání k ničemu nevede. Nemám strach z toho, že bychom něco pokazili, že by byly připomínky ke kvalitě ať už služeb nebo prostor. Rozhodující ale bude obraz, který poskytnou média.

Co budoucnost KCP, uvažujete o dalších renovacích?
Ano, rozhodně nechceme sedět s rukama v klíně a čekat. Máme zpracovaný projekt na rozšíření výstavních ploch, chybí nám jen finance. Víte, že jsme poměrně významně zadluženi z doby rekonstrukce pro potřeby zasedání MMF, kdy jsme na objednávku státu celý objekt zrenovovali na vlastní náklady. Bohužel mylně se občas publikuje, že to bylo z peněz daňových poplatníků. Není to tak, bylo to financováno pouze ze zdrojů naší společnosti. Musím říct, že se s těmi dluhy pereme a budeme prát ještě dlouho. V tuto chvíli nejsme schopni zajistit rozvoj a investice na takové úrovni, jakou bychom si představovali. Ale výhled do budoucna je pozitivní, nebudeme si pořád jen stěžovat.

A váš osobní názor na to, zda Česká republika jako předsedající stát EU uspěje?
Kdybych o tom pochyboval, hledal bych si jinou práci. Jak jsem již zmínil, k úspěchu bude zapotřebí spolupráce spousty složek. Bylo by velkou chybou, kdybychom si tuto šanci nechali utéct.

Text: Vlasta Holéciová
Foto: Lenka Pekárková

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více