Tento článek je shrnutím části výstupů studie /1/, která byla v roce 2002 realizováno pro Ministerstvo pro místní rozvoj jako součást podpory udržitelného rozvoje cestovního ruchu na úrovni regionu, konkrétně části zabývající se regionálním informačním a monitorovacím systémem.
Významným nástrojem nejen propagace regionu, jak je jeho funkce zatím často zjednodušeně vnímána, ale také dostupnosti a poskytování rezervace a případně i zaplacení služeb v rámci elektronického obchodu a podpory rozhodování na různých úrovních veřejné správy, samosprávy a podnikatelské sféry, je regionální informační a monitorovací systém (dále jen „RIMS“). RIMS lze vymezit jako „různě silně propojený a koordinovaný celek vztahující se k danému regionu a obsahující data, informace, znalosti a informační toky, které působí nebo mohou působit na (potenciálního) návštěvníka regionu, mohou být využity destinačním managementem, podnikatelskými subjekty, veřejnou správou a samosprávou a dalšími zájmovými skupinami. Tento systém zabezpečuje cílevědomé a systematické shromažďování, získávání, zpracování, uchovávání, zpřístupňování, přenos a šíření informací podle definovaných postupů. Součástí RIMS jsou počítačové informační systémy, síť TIC, značení a dodatečné informace u turistických stezek a cyklotras, mapy, plány ve městech atd. Na základě dlouhodobého vytváření časových řad indikátorů a aktuálních dat, informací a znalostí poskytuje systém podklady pro monitorování stavu a vývoje složek životního prostředí a společnosti vlivem rozvoje cestovního ruchu (upraveno podle [1]).“
Obr. 4 Projekt USA CityLink

Schematicky jsou jednotlivé součásti RIMS, jeho struktura, prostředí, v němž je realizován, a jeho uživatelé, znázorněny na obr. 1.
• Ve vymezení RIMS je obsaženo několik rozšíření běžného pojetí informačního systému (dále jen „IS“) na úrovni regionu, mimo jiné:
• okruhu jeho potenciálních uživatelů – kromě návštěvníků mimo jiné destinační management (dále jen „DM“), místní a regionální správa a samospráva, podnikatelé a podnikatelské subjekty, novináři, místní obyvatelé, TIC
• realizace monitorování vývoje CR v regionu, což může být využito při nastavení podmínek pro dlouhodobě udržitelný rozvoj CR a podporu efektivních podnikatelských aktivit, které vycházejí z analýzy a vhodné aktivace potenciálu regionu
• plošného, „technologického“, koordinačního a „realizačního“ rozsahu RIMS
Takto holisticky a koncepčně vybudovaný a dlouhodobě rozvíjený RIMS poskytuje pak široké spektrum služeb, z nichž lze uvést mimo jiné:
• podpora rozhodování destinačního managementu a také touroperátorů, podnikatelů, místní správy) – sledování toků návštěvníků, dostupnost ekonomických údajů, stav značení stezek, silnic a sídel, inventarizace potenciálu cestovního ruchu atd.
• podpora pro zdravou konkurenci – standardizace služeb, certifikace, dobrá informovanost návštěvníků, propagace i pro malé subjekty
• zvyšování spokojenosti návštěvníků (lepší orientace v destinaci, dostupnost relevantních informací, možnost objednávání služeb atd.) s následným prodlužováním délky jejich pobytu, což vytváří podmínky pro jejich opakovanou návštěvu a pozitivní reference
• zvyšování únosné kapacity území – snižování časoprostorové koncentrace návštěvníků na přetížených místech, vyšší disperze návštěvníků v území (obecně řízení toků návštěvníků)
• stimulace potenciální návštěvnosti a to mnoha různými kanály (internet, TIC, pozitivní publicita ve sdělovacích prostředcích, tištěné materiály atd.), jejichž společným jmenovatelem jsou kvalitní informace, poskytované RIMS
Na budování, rozvoji a využívání RIMS se podílí především několik klíčových subjektů, kteří vytvářejí odpovídající vztahové, ekonomické a funkcionální prostředí. Vybrané vztahy a funkce jednotlivých subjektů v rámci RIMS jsou znázorněny v obr. 2. Významná je zejména role destinačního managementu (resp. organizace, která plní část jeho běžných funkcí tam, kde destinační management zatím nefunguje), TIC a mnohostranné propojení na celostátní turistický informační systém. Podrobněji bude uvedena role destinačního managementu a TIC.
Destinační management zejména /1/:
• uzavírá dohody o spolupráci s představiteli státní správy a samosprávy na úrovni obcí, regionu a krajů, jejichž obsahem je poskytování podkladů pro RIMS státní správou a samosprávou, finanční podpora pro RIMS, poskytování podkladů pro rozhodování státní správy a samosprávy, koordinace při vytváření IS státní správy a samosprávy (sdílení dat, nedublování aktivit)
• vyhlašuje výběrové řízení pro realizaci částí RIMS (WWW stránky, značení v terénu, tisk propagačních materiálů atd.)
• zavádí metodiku budování a rozvoje RIMS, vycházející z potřeb DM a rozvoje cestovního ruchu v regionu a obsažených ve strategických plánech a plánech a metodice operativního rozvoje
• pro DM je RIMS podkladem pro rozhodování, neboť obsahuje data o monitoringu dopadů cestovního ruchu, ekonomickém vývoji cestovního ruchu, rozvoji infrastruktury atd.
• provádí dálkovou správu vybraných částí RIMS – zveřejňuje informace o vlastních aktivitách, přenáší know-how do regionu
• řídí přístup do vybraných částí RIMS, provádí kontrolu obsahu a funkčnosti RIMS a koriguje aktivity pověřených subjektů, které se podílejí na vytváření a rozvoji RIMS (realizace zpětné vazby)
• získává prostředky pro financování RIMS, především pro úvodní etapy realizace on-line části a pro budování (realizaci) neziskových částí (značení v terénu, propagační materiály na různých nosičích poskytované zdarma)
• rozděluje a investuje prostředky, které vznikají výnosem z provozu RIMS – z propagace a rezervace v on-line části RIMS, z grantů a dalších forem finanční podpory, a směřuje je na konkrétní projekty (vytvoření struktury, šablony , designu a databázové části RIMS, značení v terénu atd.) a subjektům, které zajišťují data pro RIMS – zejména TIC.
Turistická informační centra zejména /1/
• provádí plošný sběr a aktualizaci dat, a to přímým řízeným přístupem do RIMS; za tuto činnost získávají finanční prostředky
• jsou příjemcem metodické podpory subjektu, pověřeného realizací online části RIMS
• využívají RIMS jako zdroj informací a rezervací v regionu a v celé České republice (celostátní turistický informační systém, RIMS dalších regionů)
• jsou partnerem DM při vytváření koncepce dalšího rozvoje RIMS a svými připomínkami k funkci RIMS vytvářejí další důležitou součást zpětné vazby na kvalitu RIMS
Obr. 1 Struktura RIMS – schematické vrstvy a začlenění jeho jednotlivých a podílejících se subjektů [1]

Vytvoření a provoz RIMS je nutné financovat z mnoha zdrojů, jejichž vzájemný poměr, velikost potřebných finančních prostředků a jejich alokace závisí na komplexnosti budování RIMS, rozsahu území, koncepci vytváření RIMS, efektivitě jeho propojení s dalšími IS a využití jejich potenciálu a na etapě budování/provozu RIMS (úvodní studie a projekt, vytvoření, provoz, rozvoj určité části RIMS apod.). Tyto aspekty však determinují nejen množství a efektivitu vynaložení finančních prostředků, ale také efektivitu, kvalitu a funkcionalitu RIMS. Základní možnosti financování a vybrané finanční toky v rámci RIMS jsou znázorněny v obr. 3.
Obr. 2 Základní vztahy a funkce v rámci RIMS /1/

Obr. 3 Finanční model RIMS /1/

Závěry
V současnosti se pro mnoho dimenzí rozvoje cestovního ruchu v České republice (dynamika, udržitelnost, koncepčnost, zajištění podkladů pro rozhodování podnikatelské sféry atd.) ukazuje významné podpořit rozvoj RIMS.
Neexistence souvislejší a komplexnější struktury IS na úrovni regionů a absence destinačního managementu na regionální úrovni je limitujícím faktorem rozvoje ucelenějšího celostátního turistického informačního systému. Celostátní turistický informační systém sice může být v první a druhé úrovni informací (stimulace, propagace a rezervace v první informační úrovni, podrobnější informace v druhé informační úrovni) částečně (to může současně znamenat i uceleně, úspěšně a koncepčně) vybudován nad vlastní datovou základnou, propojením na ucelené celostátní projekty a vybrané regionální a místní zdroje informací, avšak přesto se projeví absence ucelenějších informací v třetí úrovni informací – podrobné informace z regionů se zárukou celoplošného pokrytí regionů, aktuálnosti a správnosti informací. Inspirací budování ucelených informačních systémů pro cestovní ruch s jednotnou strukturou informací může být projekt http://www.usacitylink.com/, viz obr. 4.
RIMS by však měl plnit další funkce – podporovat koordinaci různých subjektů cestovního ruchu na úrovni regionu, zvyšování kvality informačních zdrojů v regionu, podpora rozhodování různých regionálních subjektů apod. Tyto funkce přesahují zaměření celostátního turistického informačního systému. Současně je vhodné zdůraznit, že koncepční spolupráce regionálního a celostátního turistického informačního systému povede k rozvoji obou systémů – byly již naznačeny, resp. nabízejí se metodická a technologická spolupráce, vytvoření společného datového skladu, z něhož by byly poskytovány informace na celostátní i regionální úrovni, finanční spolupráce.
Ze schémat a dalších úvah je zřejmé, že klíčová je při koncepčním a holistickém budování RIMS úloha DM. To sice neznamená, že by RIMS nemohl být vybudován bez DM, ale pak půjde o variantu, která bude plnit pouze část žádoucích funkcí RIMS. Aktuální jsou v současnosti v České republice také diskuze o vymezení území pro realizaci RIMS – turistické marketingové regiony ČCCR, kraje, mikroregiony? Při vhodné koncepci RIMS (sdílená data, dostatečná kooperace subjektů, otevřenost systému, úplné územní pokrytí daty atd.) lze vybudovat RIMS tak, aby naplňoval potřeby subjektů všech tří úrovní (atributy dat a informací tak, aby se správně přiřazovaly ve vztahu ke všem třem zmíněným územním celkům.
Zdroje informací
1. Zelenka J., Čech P.: Regionální informační a monitorovací systém pro cestovní ruch, kapitola studie „Řízení turistické destinace a trvale udržitelný rozvoj cestovního ruchu“. Praha, MMR ČR 2002
2. Zelenka J., Chylíková I., Nunvář L.: Informační a komunikační technologie v cestovním ruchu. Gaudeamus Hradec Králové, 2002. 257 s. ISBN
3. Zelenka J.: kapitola č.8 „Návrh hlavních zásad řešení regionálního informačního systému cestovního ruchu“ rozsáhlé studie „Zpracování problematiky cestovního ruchu, obsažené v sektorovém operačním plánu (SOP) a její aplikace do regionálních operačních programů (ROP)“, kód projektu ISFRIM 83000/OCR, únor 2000
4. Zelenka J.: Regionální turistický informační systém, COT business (recenzovaná část), únor 2000, ISSN 1212-4281, str. 14 – 15, 18
Doc. RNDr. Josef Zelenka, CSc.,
FIM Univerzita Hradec Králové