Regiony mají připravenu řadu akcí, chybějí jim finance

Na sklonku loňského roku jsme představitele krajských úřadů a krajských organizací destinačního managementu oslovili s několika anketními otázkami. Zajímalo nás, jakým způsobem budou podporovat v roce 2016 domácí cestovní ruch, jaké zajímavé projekty připravili a zda mají naplánované i marketingové kampaně. Zároveň jsme chtěli zjistit, kolik finančních prostředků budou mít letos na podporu domácího cestovního ruchu k dispozici. Odpovědi těch, kdo na naši výzvu zareagovali, vám přinášíme v následujícím textu.

Anketa

  1. Jakými aktivitami budete v roce 2016 podporovat domácí cestovní ruch?
  2. Můžete podrobněji popsat projekty, které hodláte rozvíjet?
  3. Připravujete nějaké marketingové kampaně či další marketingovou podporu domácího cestovního ruchu?
  4. Kolik finančních prostředků hodláte v příštím roce investovat do podpory domácího cestovního ruchu?

Plzeňský kraj

Mgr. Petr Michalec, oddělení cestovního ruchu,
Krajský úřad Plzeňského kraje

  1. V prvé řadě je třeba zmínit, že podpora domácího cestovního ruchu je pro nás již několik let prioritou. Za prvé bude probíhat formou dotačních titulů: a) podpora činnosti informačních center, b) podpora rozvoje venkovského cestovního ruchu, c) podpora rozvoje cykloturistiky a cyklistické dopravy. Jako přínosné pro domácí cestovní ruch shledáváme konání akcí pro zahraniční novináře a zahraniční činitele pohybující se v cestovním ruchu. Jejich pozitivní dojmy a osobní zkušenost jsou nejlepší propagací. Dále budeme pořádat akce pro širokou veřejnost. Největší z nich je již tradiční zářijový Mezinárodní veletrh cestovního ruchu – ITEP. Samozřejmě, že škála činnosti podpory je mnohem širší a nelze ji zde zcela podrobně popsat, ale zaměření na podporu domácího cestovního ruchu je pro nás stěžejním pilířem činnosti.
  2. Jeden z hlavních projektů je zaměřen na rodiny s dětmi. Chceme jim náš kraj co nejvíce přiblížit a zatraktivnit. Naše snaha bude směřovat k tomu, jak nejlépe představit a nabídnout co nejvíce kvalitních destinací a služeb zaměřených na rodiny, aby byly maximálně spokojeny. V kombinaci s naší snahou, krásami Plzeňského kraje, atrakcemi i potřebnou infrastrukturou, které Plzeňský kraj nabízí, je cílem, aby Plzeňský kraj získal nálepku nejen nejlepšího místa pro život, ale i nejlepšího místa pro dovolenou a volnočasové aktivity.
  3. Jak už jsem nastínil, hlavní marketingová kampaň na rok 2016 se zaměřuje na rodiny s dětmi. A to jak samotnou propagací jednotlivých vhodných lokalit, tak mimo jiné plánovaným vydáním rozsáhlé brožury s jednotlivými body zájmu a tipy na vzdělávací i zábavné výlety pro rodiny s dětmi. Kromě vydání brožury bude kampaň propagována prostřednictvím sociálních sítí, spotů a dalších médií.
  4. Celkový objem finančních prostředků bude znám po zveřejnění rozpočtu Plzeňského kraje pro rok 2016. Jedna linie podpory jde skrze dotační tituly a je v řádech milionů. Druhá linie pak vychází z rozpočtu oddělení cestovního ruchu a cílí především na propagaci Plzeňského kraje v tuzemsku a zahraničí a výrobu propagačních brožur, materiálů, prezentaci v médiích či na sociálních sítích.

Pardubický kraj

 alt_text Mgr. Alena Horáková, ředitelka, Destinační společnost Východní Čechy

  1. Pro rok 2016 chceme pokračovat v aktivitách, které máme z minulosti vyhodnocené jako efektivní právě pro segment domácího cestovního ruchu. Vydáváme Turistické noviny pro region Východní Čechy pro letní a zimní sezonu. Na následující rok jsme se dohodli s Královéhradeckým krajem, že tyto noviny vydáme společně a budeme distribuovat do všech TIC na území obou krajů, na vybraná nádraží ČD a provozovatele služeb. Společně vydáme i mapu kempů východních Čech, po kterých je poptávka právě od domácích turistů. Kromě toho se opět připravujeme na šňůru venkovních akcí v ČR, kdy za potenciálním návštěvníkem dojíždíme s prezentačním stánkem, materiály a osobní prezentací regionu. Samozřejmostí je pravidelná aktualizace našeho turistického portálu www.vychodnicechy.info a facebookové stránky.
  2. Chystáme se rozvíjet projekt Vaše východní Čechy, který jsme realizovali v roce 2015 z poslední výzvy programu ROP. Primárním zaměřením projektu byla právě podpora domácího cestovního ruchu. Hlavní kampaň probíhala v osmi krajských městech ČR. Podobně jsme nastavili i zimní kampaň pro rok 2016, která je zaměřená na aktivní dovolenou na horách a která je již financovaná z vlastních zdrojů. Kampaň je postavená na více marketingových nástrojích – CLV kampaň v daných městech, bannerová kampaň, PPC reklama, spoty v rozhlase atd.
  3. Jak jsem výše popsala, plánujeme zimní marketingovou kampaň Vaše východní Čechy a rádi bychom v ní pokračovali i pro letní sezonu, pokud nám to rozpočet dovolí. Tradičně plánujeme kampaň na podporu kongresové turistiky ve spolupráci s Czech Convention Bureau. Na domácího návštěvníka je každoročně zaměřena i naše velká letní soutěž Letní pecky, poznej všecky, která je vždy spojená s určitým tématem. V roce 2015 to bylo téma cykloturistiky a soutěž byla za poslední čtyři roky jednoznačně nejúspěšnější, proto bychom s tématem cykloturistiky chtěli pracovat i nadále.
  4. Vzhledem k tomu, že finanční rozpočet zatím neprošel schvalovacím řízením, tak se k této otázce nemohu vyjadřovat.

Kraj Vysočina

 alt_text Ing. Tomáš Čihák,
ředitel, Vysočina Tourism

  1. Podpora domácího cestovního ruchu je pro Vysočinu z marketingového hlediska dlouhodobě prioritní. Určitě budeme využívat nástrojů, které jsme v organizaci Vysočina Tourism dokončili v roce 2015. Jedná se převážně o elektronické formy marketingu – obsahově jsme rozšířili turistický portál Vysočiny (www.region-vysocina.cz), portál jsme převedli i do responzivní formy a založili jsme také podstránky turistického portálu věnované produktům (produktovým tématům) cestovního ruchu (http://produkty.region-vysocina.cz/). Produkty Židovské cesty na Vysočině a Rozhledny a rozhledy na Vysočině jsou obohacené například o geolokační hru. Dále jsme vytvořili mobilní turistickou aplikaci, druhým rokem intenzivně podporujeme konferenční a seminární turistiku prostřednictvím kanceláře Vysočina Convention Bureau (www.vysocinaconvention.cz). Samozřejmě chceme využít výročí 700 let od narození Karla IV., plánujeme organizovat Živé obrazy – netradiční kostýmované prohlídky na hradě Roštejn (20.–21. 8. 2016) a chtěli bychom pokračovat v tradiční akci na podporu cykloturistiky „Křížem krážem Vysočinou na kole“ (8.–15. 7. 2016).
  2. Kromě výše uvedených aktivit zvažujeme i zavedení turistické karty destinace, v tomto případě bude ale záležet na názoru subjektů v regionu, zda o takovouto formu podpory stojí. Ke zvýšení návštěvnosti chceme využít i tří významných sportovních akcí, které se budou v roce 2016 konat ve Vysočina Areně v Novém Městě na Moravě – Světový pohár v běhu na lyžích (23.–24. 1. 2016), Mistrovství světa horských kol (1.–3. 7. 2016) a Světový pohár v biatlonu (16.–18. 12. 2016). Na všech těchto akcích chceme výrazně propagovat turistickou nabídku Vysočiny, o akcích budeme samozřejmě informovat všemi možnými marketingovými nástroji.
  3. Výraznější marketingové kampaně si bohužel vzhledem k plánovanému rozpočtu na rok 2016 a absenci dotačních titulů nebudeme moci dovolit. Využívat proto budeme převážně nástroje naší organizace (turistický portál, mobilní aplikace, Facebook, prezentace na veletrzích cestovního ruchu). Přesto věřím, že aktivity na Vysočině budou vidět.
  4. Předpokládám částku mezi 500 000 a 1 milionem Kč v závislosti na případných externích zdrojích.

Olomoucký kraj

 alt_text Ing. Andrea Závěšická,
ředitelka, Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu

  1. Nadále budou pokračovat aktivity Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu, oficiální destinační management pro turistickou oblast Jeseníky – západ, ve třech pilířích: a) propagace a marketing destinace za cílem zvýšení povědomí o nabídce destinace a budování jednotné značky, v důsledku směřující ke zvyšování návštěvnosti; b) rozvoj infrastruktury cestovního ruchu, pod což spadá i koordinace strojové údržby lyžařských běžeckých tratí či projektů rozvoje cykloturistiky a pěší turistiky; c) rozvoj lidských zdrojů a zvyšování kvality služeb, v rámci kterého spolupracujeme s ČSKS a pravidelně školíme pracovníky v cestovním ruchu.
  2. Vedle standardních propagačních aktivit čítajících pořádání press a fam tripů, správu turistického informačního portálu a sociálních sítí, vydávání turistického zpravodaje a tiskový servis hodláme rozvíjet podporu regionální gastronomie díky iniciativě Ochutnejte Jeseníky, filmařské pobídky a servisní aktivity v rámci Jeseníky Film Office a v neposlední řadě také podporu kongresové turistiky prostřednictvím společného Central Moravia & Jeseníky Convention Bureau. Čeká nás také druhý rok provozu věrnostního a motivačního systému JeseníkyPass, v rámci kterého máme na rok 2016 připraveno několik novinek. Doufáme také v získání dotace na česko-polský projekt zaměřený na propagaci kulturního a přírodního dědictví příhraničí prostřednictvím marketingových aktivit.
  3. Ano, za podpory Olomouckého kraje bychom rádi vydali několik nových produktů cestovního ruchu pod názvem „To nejlepší z Jeseníků“. Mělo by se jednat o seriál hlavních témat zaměřených na různé cílové skupiny, specifických právě pro Jeseníky a lákajících potenciální turisty k příjezdu.
  4. Co nám dovolí rozpočet neziskové organizace. Počítám, že by podpora všech výše popsaných aktivit byla v rámci stovek tisíc korun.

 alt_text Mgr. Djamila Bekhedda,
ředitelka, Střední Morava – Sdružení cestovního ruchu

  1. Střední Morava – Sdružení cestovního ruchu nedávno rozšířilo svou činnost o služby cestovní kanceláře. V nabídce pro domácí i zahraniční turisty budou tematické balíčky za poznáním, aktivní dovolenou a relaxací, připravené ve spolupráci s našimi členy a partnery. Věříme, že balíčky spojené se svátkem svatého Valentýna, Velikonocemi i s atraktivními akcemi jako Garden Food Festival nebo Barokní Olomouc zaujmou větší okruh návštěvníků. Samozřejmě v předvánočním období nabídneme i balíček Adventní Olomouc, o nějž je už několik let velký zájem. Komplexností a špičkovou úrovní služeb chceme také oslovit širší klientelu v rámci kongresového turismu. Pokračujeme i v úspěšném projektu Ochutnejte Hanou.
  2. Před rokem jsme iniciovali projekt na podporu regionální gastronomie Ochutnejte Hanou určený těm, kdo si chtějí odnést z návštěvy Hané i kulinářské zážitky. Jsou do něj zapojena gastronomická zařízení, která celoročně zařazují na jídelníček hanácké pokrmy z místních a sezonních surovin. Pro příznivce zážitkových aktivit připravujeme gastrokurzy v hanáckém duchu a kurzy vaření místního skvělého piva. Ve spolupráci se statutárním městem Olomouc budeme realizovat také první ročník „Tvarůžkového festivalu“, který připadá na sobotu 16. dubna 2016.
  3. Navážeme zejména na to, co se nám osvědčuje, a to je cílená propagace našeho regionu na sociálních sítích. Zatraktivníme také nabídku na webovém marketingovém portálu www.moraviaforyou.cz s on-line rezervací.
  4. Neuvedu konkrétní částku. Sdružené finanční prostředky od obcí a měst, Olomouckého kraje i podnikatelských subjektů vynakládáme účelně, abychom mohli dobře reprezentovat region, tudíž každý rok rozšiřujeme naše aktivity a přicházíme se zajímavými novinkami. Chceme, aby k nám návštěvníci jezdili rádi a aby ti, kteří v cestovním ruchu podnikají s maximální zodpovědností a vstřícností k zákazníkovi, byli úspěšní.

Jihomoravský kraj

 alt_text Mgr. Zuzana Vojtová,
ředitelka, Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava

  1. Budeme pokračovat v rozvoji projektů, které jsme realizovali v minulých letech, ať v rámci regionu, nebo formou přeshraniční spolupráce, ale připravujeme také další projekty. Bohužel podpora v rámci IROP pro cestovní ruch nebyla vyjednána a podmínky pro přeshraniční spolupráci ať na hranici se Slovenskem, nebo Rakouskem stále nejsou upřesněny, i když léta běží. Chystáme se společně s dalšími partnery z regionu navštívit některé domácí veletrhy, propagaci připravujeme v rámci tisku i rozhlasu, budeme rozvíjet spolupráci s hotely, cestovními kancelářemi i akademickou sférou. Budeme se snažit o prohlubování spolupráce s partnery v rámci regionu.
  2. Je to mnoho témat, které jsme v minulosti zpracovali, například TOP výletní cíle jižní Moravy, živé prameny – voda a víno, Lucemburkové na jižní Moravě, po stopách Lichtenštejnů, Velká Morava, Morava napoleonská, sklepní uličky, cykloturistika a vinařská turistika, ochutnejte Moravu. Také budeme aktivně nabízet jižní Moravu jako ideální místo pro konání firemních akcí a konferencí atd. Naši aktuální marketingovou strategii jsme nazvali „od projektů k produktům“ a v tomto směru chceme také postupovat.
  3. V rámci připravovaných mezinárodních projektů počítáme také s většími marketingovými kampaněmi, ale mám obavy, že termíny vyhlášení výzev neumožní realizaci v roce 2016. Musíme proto spoléhat na vlastní možnosti. Budeme posilovat aktivity na sociálních sítích, webových portálech, více se zaměříme na interaktivní prvky, soutěže, ankety apod. Budeme vycházet z finančních možností a svých sil.
  4. Rádi bychom investovali hodně do podpory domácího cestovního ruchu i incomingu. Dotační situace nám však nedovoluje plánování ani na následující rok, natož na více let dopředu. Věřím jen, že nám finance dovolí nejen udržovat, ale také rozvíjet turistickou nabídku.

Zlínský kraj

 alt_text PhDr. Dana Daňová,
ředitelka, Centrála cestovního ruchu Východní Moravy

  1. Vše, co budeme dělat pro domácí cestovní ruch, se bude odvíjet od naší schopnosti vyjít s minimem finančních prostředků. Většina našich aktivit se přesune do tzv. in-house dovedností. Vlastní PR máme nastavené dobře. Dokonce jsem přesvědčená, že to umíme tak, jako málokdo jiný. Přidáme k tomu intenzivnější komunikaci na sociálních sítích, redakci webu, oslovování cílových skupin v segmentu B2B i B2C vybranými nástroji. Objevíme se na domácích veletrzích a výstavách cestovního ruchu. Chystáme vlastní e-shop.
  2. Řadu let pracujeme na projektech z oblasti kulturního turismu. Ty neopustíme a dál je budeme rozvíjet. Zde je řeč zejména o Evropské kulturní stezce sv. Cyrila a Metoděje. Vrátit se chceme k Moravské jantarové stezce. Chceme ji uzpůsobit novým potřebám, nastavit ji i vůči domácím hostům. Nově jsme se „zakousli“ do tématu pasteveckých stezek a v této souvislosti rozvoje venkovských oblastí v kontextu dunajského re­gionu. V tomto smyslu jsme už připravili i první projekty. S dalšími směřujeme do Central Europe. Stranou našeho zájmu nezůstane ani Interreg V-A, bohužel hranice ČR–SR ještě stále „nejede“.
  3. Ano, jednu komplexní kampaň zaměřenou na podporu hlavní turistické sezony.
  4. Od Zlínského kraje jsme na propagaci získali dotaci ve výši 1,5 milionu korun. Zůstáváme věrni poměru 70 : 30 procentům ve prospěch domácího cestovního ruchu. A budeme doufat, že se rozjede Národní program podpory cestovního ruchu. Prostředky z tohoto programu by nám zásadně pomohly v propagaci kraje.

Liberecký kraj

 alt_text Mgr. Eva Hornová, vedoucí oddělení cestovního ruchu, Krajský úřad Libereckého kraje

  1. Liberecký kraj bude v roce 2016 podporovat domácí cestovní ruch na veletrzích cestovního ruchu v Praze, Jablonci nad Nisou, Ostravě, Plzni a Hradci Králové. Chystáme i naše prezentační akce, které mají velký úspěch, a to Krajské slavnosti v červnu, výstavu Křehká krása v srpnu a Oslavy Ještědu v září. Dále budeme rozvíjet náš turistický portál www.liberecky-kraj.cz, chystáme jeho redesign, inovujeme rozesílku newsletterů. Opominout nelze ani naši novou mobilní aplikaci, které bychom chtěli dopřát větší prostor v marketingu.
  2. Rok 2016 zasvětíme filmové turistice. V Libereckém kraji se do loňského roku natočilo 253 filmů, tak i naše veletržní expozice pojedou v tomto duchu. Připravili jsme výlety s filmovou tématikou a trhací mapu filmových míst, během jabloneckého veletrhu chystáme studijní cestu a autogramiády s herci. Mezi další témata patří projekt Hřebenovka, kterému chystáme pokračování s Karlovarským, Ústeckým, Královéhradeckým, Pardubickým a Olomouckým krajem. A připravujeme projekt na podporu bezbariérové turistiky.
  3. Bohužel na velkou marketingovou kampaň nemáme dostatek financí, takže budeme pokračovat podle nastavených plánů a svépomocí se budeme snažit co nejvíce využívat sociální sítě, náš portál a mobilní aplikaci. A taky se budeme snažit zapojovat co nejvíce naše partnery, ať už infocentra, či destinační managementy v území.
  4. Rozpočet Libereckého kraje na podporu cestovního ruchu není nijak velký, každoročně získáváme zhruba 2 miliony Kč, budeme se snažit získat finance i z přeshraničních programů na podporu cestovního ruchu.

Foto: archiv

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více