Hledáte další možnosti či inspiraci, jak zefektivnit vaše oslovení internetových uživatelů? A jak by se vám líbilo oslovit ty, kteří již navštívili vaše webové stránky, ale neučinili objednávku nebo jinou požadovanou akci? Na obě otázky je možné najít jednu odpověď, kterou je v tomto případě tzv. remarketing.
Určitě každý z vás už někdy zažil ten okamžik, kdy jste navštívili nějakou webovou stránku a při návštěvě jiné stránky se vám začaly zobrazovat bannery s reklamou právě na tu předchozí webovou stránku nebo e-shop. Někdy může tato marketingová aktivita u uživatelů, kteří se s tímto typem internetové komunikace ještě nesetkali, vyvolávat pocit, že jsou sledováni. Ale o jaké „sledování" se vlastně jedná? Jedinou odpovědí v tomto případě je remarketing.
Co je to remarketing?
Remarketing je ve zjednodušeném vysvětlení metoda, prostřednictvím které můžete oslovit uživatele, kteří už někdy navštívili vaše webové stránky a aktuálně se nacházejí na jiných stránkách. Metodu zpopularizovala společnost Google a je možné ji využít v rámci reklamního systému Google AdWords. V případě, že využíváte pro oslovení zákazníků inzertní systém Google AdWords, pak zde máte možnost využívat také remarketing. V rámci této služby můžete cílit na uživatele, kteří již vaše webové stránky navštívili, a máte tak příležitost připomenout se jim se svým sdělením. Využití možností remarketingu nabízí také například i další PPC reklamní systém, a to eTarget. V další části tohoto článku se ale zaměříme na detailnější popis remarketingu v reklamním systému Google AdWords.
Jak to funguje?
Po návštěvě webové stránky je uživatel „označen" a anonymně přidán systémem do skupiny cílového publika, které má být inzertním sdělením osloveno. Následně je pak možné tomuto publiku v reklamní síti Google AdSense reklamu začít cíleně zobrazovat. Pokud se ptáte, jak jsou uživatelé označováni, pak je to prostřednictvím tzv. cookies. A co jsou to cookies? Cookies jsou malá množství dat, která jsou vytvářena webovým serverem a ukládají se do vašeho prohlížeče. Když se později vrátíte na stejnou stránku, prohlížeč pošle uloženou cookie zpět a server tak získá všechny informace, které si o vás předtím uložil.
Remarketing umožňuje s uživateli, kteří navštívili váš web a měli zájem o vaši službu nebo produkt, dále pracovat. Takto se vám naskýtá příležitost tyto uživatele oslovit, nabídnout nové, doplňkové služby nebo slevy, kterými bude možné motivovat uživatele k nákupu. Remarketing můžete také využít pro informování o nejrůznějších zákaznických akcích.
Jak na to?
Určitě se ptáte, jak to ale všechno technicky funguje. Na stránky vaší webové prezentace je nutné vložit kód, který si vygenerujete v admin rozhraní reklamní sítě Google AdWords. Vygenerovaný kód pak vložíte na všechny stránky svého webu, například do patičky webové stránky. Dříve tento systém fungoval tak, že v případě, že jste měli na webu více stránek s cílením na jiné uživatele (muži, ženy), pak jste pro každou stránku připravili zvláštní kód. Tato metoda byla ale poměrně náročná, proto společnost Google umožnila vložit jeden kód na všechny stránky a následně vytvářet jednotlivé seznamy cílových skupin přímo ve službě Google AdWords. Se seznamy uživatelů pak můžete samostatně pracovat nebo je můžete také kombinovat dle potřeby.
Jakmile kód vložíte na stránky, je třeba přistoupit k dalšímu kroku, kterým je příprava formátů reklamy. Můžete využít buď textovou podobu nebo banner. Vzhledem k tomu, že se budete chtít připomenout, je vhodné připravit poutavý banner, který uživatele zaujme. Vyberte kvalitní obrázky své služby nebo výrobku, přidejte logo nebo další detaily, pod kterými si vás uživatelé připomenou. Při přípravě nejenom textových sdělení, ale také banneru, nezapomínejte na inzertní podmínky, které je nutné u kampaní na Google AdWords splňovat.
Jak se reklama zobrazuje?
Zobrazování banneru v rámci remarketingu funguje na stejném aukčním modelu, jako je tomu u bannerů v rámci reklamní sítě Google AdWords. Může nastat situace, že uživatel bude „registrovaný" v několika remarketingových seznamech najednou (různí inzerenti a různé kampaně). Pokud nastane tato situace, pak se uživateli zobrazí ta inzerce, která je podložena vyšší cenovou nabídkou a celkovou kvalitou reklamy. Každý inzerent si může nastavit také frekvenci zobrazování reklamy. Vyhněte se tzv. „cookie bombingu", kdy se uživateli zobrazují vaše bannery ve velké míře. Příliš časté zobrazování reklamy může začít uživatele obtěžovat, a odradit tak od nákupu. I zde platí pravidlo, že zlatá střední cesta je ta nejlepší.
Několik tipů
Abyste mohli začít svoji remarketingovou kampaň, je nutné, abyste „nasbírali" minimálně 500 otagovaných uživatelů, neboli uživatelů, kteří navštíví vaše stránky. Bez předem nasbírané skupiny nebude kampaň aktivována. Z tohoto důvodu je dobré nejdříve vložit remarketingové kódy na stránky a následně se pustit do přípravy bannerů. Při časování cookies otestujte různé časové délky. Jedna cookie může být nastavena až na 540 dnů. Ideální je však otestovat různé časové délky, např. 180, 90 nebo 30 dnů atd.
Pokud budete připravovat bannery, pak zvažte, co přesně budete chtít směrem k uživateli komunikovat. Hlavně v případě, když máte široké spektrum produktů nebo služeb. Pokud uživatel navštívil stránku s informací o kongresových službách na stránkách vašeho hotelu, pak směrem k němu komunikujte převážně informace o kongresových službách, a ne o wellness programech. Obdobou to může být u cestovních kanceláří, kde bude ideální komunikovat tu destinaci, kterou klient na vašich stránkách navštívil. Zároveň dávejte pozor na to, kam uživatele prostřednictvím banneru nasměrujete, neboli vyberte správnou landing page. Pokud v banneru nabízíte zájezdy do Řecka, pak uživatele veďte vždy na tu stránku, kde dostanou nejvíce informací o dané destinaci. V rámci bannerové kampaně je určitě přínosné otestovat několik formátů (velikostí) inzertního banneru. Velikost a také různé varianty banneru je na začátku každé kampaně dobré otestovat. Výhodou kampaní na Google AdWords je také to, že můžete velmi rychle a operativně vše změnit a neutrácet tak zbytečně své finanční prostředky.
Výhody a nevýhody
Remarketing vám pomůže oslovit ty uživatele, kteří vaše stránky navštívili, ale už zapomněli, nebo se připomenete uživateli, který byl v procesu objednávky, ale objednávku nedokončil. Všem se nám občas stane, že objednávku z nějakého důvodu nemůžeme dokončit a stránku opustíme. Remarketing vám dává možnost oslovit i tyto uživatele, kteří objednávku nedokončili a stránku třeba opustili. Takovým uživatelům pak můžete prostřednictvím banneru a díky remarketingu nabídnout třeba nějakou zajímavou slevu a motivovat je takto k nákupu, protože již víte, že o vaše služby nebo produkty projevili zájem.
Jednou z velkých výhod remarketingu je ta skutečnost, že oslovujete lidi, kteří vaše stránky již navštívili. V porovnání s klasickou bannerovou reklamou, kde uživatele musíte nejdříve oslovit a přivést na své stránky, je varianta remarketingu o něco výhodnější.
Remarketing ovšem může mít i svá malá negativa. Jedním z nich je fakt, že za uživatele, který přijde na váš web, můžete zaplatit hned dvakrát. Pokud vám současně s remarketingem běží ještě normální PPC kampaň (pay per click – platba za klik), pak uživatele můžete oslovit v rámci této kampaně a dostanete ho na své stránky. Pokud stránku opustí bez požadované aktivity (nákup, registrace do newsletteru atd.), pak ho následně oslovíte remarketingem a přivedete opět na stránky. Takto pak vlastně zaplatíte za přivedení stejného uživatele na stránku hned dvakrát, čímž může velmi rychle dojít k vyčerpání celkového rozpočtu na kampaň.
V případě, že uvažujete o tom, jak dále pracovat s návštěvníky svých webových stránek, by remarketing mohl být určitě jedním z velmi vhodných řešení, protože vám umožní zacílit správné sdělení na správné uživatele.
Text připravila Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Marketing, zaměřené na strategický on- -line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.
Ing. Kateřina Rotterová, MBA
katerina.rotterova@destmark.eu
Tel.: +420 605 376 527
www.destmark.eu
|