
Pardubický kraj zaznamenal v uplynulém roce výrazný nárůst počtu ubytovaných návštěvníků. O faktorech, které k tomu vedly, jsme hovořili s René Živným, krajským radním, odpovědným za sport, cestovní ruch, volnočasové aktivity a informatiku. A zastavili jsme se i u současných a plánovaných aktivit kraje na podporu turismu.

Zatím nejčerstvější data ČSÚ hovoří o tom, že loni v létě nocovalo v kraji meziročně o čtvrtinu více turistů, vzrostla i průměrná doba pobytu v kraji. Za 1.–3. čtvrtletí je pak nárůst zhruba osmnáctiprocentní. Čím si tento vcelku radikální přírůstek vysvětlujete?
Zásadní jsou tři faktory. První je ten, který moc neovlivníme, ale má pozitivní vliv na zvýšený příjezd. Je jím vyhrocená bezpečnostní situace v některých tradičních letoviscích, a tak domácí i zahraniční turisté hledají bezpečnější místa, za něž se Česká republika a potažmo Pardubický kraj považují. Tím druhým faktorem je masivní marketingová aktivita jak naší střešní krajské Destinační společnosti Východní Čechy, tak destinačních managementů všech pěti turistických oblastí. Právě v roce 2015 jsme realizovali velkou kampaň Vaše východní Čechy v krajských městech ČR. Její součástí byla velice úspěšná roadshow po obchodních domech, citylight kampaň a další aktivity. A v neposlední řadě je zde třetí faktor, a to je stálé vylepšování nabídek od poskytovatelů služeb v oblasti cestovního ruchu napříč krajem. Samozřejmě se všude dají najít drobné nedostatky, ale s rostoucí kvalitou služeb v cestovním ruchu na území kraje jsem velice spokojený.
Méně radostná jsou fakta týkající se příjezdů zahraničních turistů a jejich výdajů. Bude kraj usilovat o růst v těchto kategoriích (příp. jak konkrétně), nebo se do budoucna budete cíleně propagovat spíše jako kraj vhodný pro domácí cestovní ruch?
Domácí cestovní ruch je pro nás určitě zásadní, ale velký potenciál vidíme právě ve zvýšení příjezdů turistů z blízkého zahraničí. Dlouhodobě je pro nás velmi zásadním zdrojovým trhem Polsko a tam také směrujeme některé marketingové aktivity, ať již propagací na místních veletrzích, či vydáváním Turistických novin v polském jazyce, nebo publikováním článků o našich turistických možnostech v polském tisku i na internetu. Propagovat se ale snažíme i na veletrzích v Německu a na Slovensku. Z pohledu domácího cestovního ruchu máme za cíl především změnit pohled na Pardubický kraj jako tranzitní kraj a pokusit se nalákat turisty k přenocování. Nádherných míst a rozvíjejících se služeb máme v poslední době dostatek.
Hodně se nyní mluví o pardubickém letišti, zejména v souvislosti s připravovanou výstavbou nového odbavovacího terminálu. Podepíše se podle vás modernizace pardubického vzdušného přístavu na incomingu do Pardubického kraje?
S letištěm je to trochu složitější. Stále se nerozjela výstavba plánovaného terminálu a bez něj se boom turistů očekávat nedá. Samozřejmě po dokončení výstavby nového terminálu bude pro nás stěžejní spolupráce s cestovními kancelářemi, které se incomingem zabývají. Budeme se snažit usnadnit jim práci a připravit balíčky pobytů v našem kraji, které mohou zařadit do svých nabídkových katalogů. Neočekávám však nějaký výrazný skok v počtu turistů bezprostředně po otevření nového terminálu, bude to běh na dlouhou trať. Přece jen bude letiště sloužit občanům Pardubického kraje a okolí spíše z pohledu snadného odletu na zahraniční dovolenou nebo služební cestu, než že by k nám najednou proudil do kraje dav turistů z celého světa. Každopádně se ale bude jednat o vylepšení komfortu létání v Pardubicích a my se nový terminál budeme snažit využít v rámci možností maximálně.
Jaká očekávání v oblasti domácího a příjezdového cestovního ruchu máte od letošního roku?
Už loňská sezona ukázala, že domácí cestovní ruch má zelenou a je na vzestupu příjezdový cestovní ruch. V roce 2015 jsme zaznamenali zhruba dvacetiprocentní nárůst zahraničních turistů, kteří u nás přespali. Nehledě na to, že je trendem trávit více krátkodobých dovolených, například prodloužených víkendů, a to přímo nahrává tomu, aby je lidé trávili v tuzemsku. Takže očekávám, že letošní sezona bude pro poskytovatele služeb v cestovním ruchu v našem kraji opět úspěšná.
V marketingové a propagační rovině jste spojili síly s Královéhradeckým krajem a společně se prezentujete jako Východní Čechy. Jak tuto spolupráci zatím hodnotíte? Co konkrétně tato spolupráce obnáší? A bude pokračovat i v příštích letech?
Spolupráce se zatím jeví jako velice přínosná. Spočívá ve společné prezentaci na vybraných veletrzích, společném vydávání Turistických novin, ale také propagačních materiálů. Aktuálně připravujeme vydání mapy kempů za oba kraje dohromady. Nejen že je společná prezentace ekonomicky výhodnější, ale je i srozumitelnější, a to především pro zahraničního turistu, který nerozlišuje administrativní rozdělení na kraje. Značka Východní Čechy v sobě nese geografický pojem, a to je pro turistu jednoznačné. Předpokládám, že spolupráce bude dlouhodobá, již nyní se bavíme o nosných tématech na příští rok. Myslím, že takováto spolupráce má smysl a je perspektivní.
Váš kraj může být pro některé další vzorem ve využívání informačních technologií. Zájemci o návštěvu regionu mohou hledat informace na propracovaném portálu Vychodni-Cechy.info, návštěvníci kraje hrát GEOFUN, užít si zábavu s interaktivní on-line aplikací… Plánujete ještě další novinky z této oblasti?
Ano, v minulých letech jsme do krajského informačního portálu hodně investovali a věnovali jsme hodně úsilí, aby byl co nejvíce uživatelsky přívětivý, vždy aktuální a obsahoval přesně ty informace, které turisté vyhledávají. Myslím, že toto se nám podařilo, vždyť jsme právě za využívání informačních technologií byli oceněni Velkou cenou cestovního ruchu. Nabídka zařízení, pomocí kterých uživatelé přistupují na náš portál, je velmi pestrá. Jsou to chytré telefony, tablety všech velikostí, notebooky i stolní počítače s širokoúhlými monitory. Z toho důvodu spatřujeme jako vhodnější cestu místo tří vytvořit jednu responzivní verzi portálu, která se flexibilně přizpůsobí velikosti displeje uživatele.
V minulosti jsme informovali o tom, že vy osobně jste se do podpory cestovního ruchu v kraji pustil i svými cyklojízdami. Budete v této aktivitě pokračovat? Pokud ano, máte již v tomto směru konkrétní plány?
Cyklojízdy byly v minulých letech součástí naší úspěšné letní soutěže Cyklopecky Pardubického kraje. Vzhledem k oblíbenosti soutěže a zvyšování počtu soutěžících jsme se rozhodli v ní opět pokračovat a aktuálně ji připravujeme tak, aby mohla v polovině května odstartovat a nasměrovat soutěžící na zajímavá místa s možností vyhrát hodnotné ceny. Já jsem opět připraven ji podpořit cyklojízdami po soutěžních trasách a letos jsme se rozhodli tyto jízdy avizovat jako hromadné vyjížďky milovníků kol a našeho krásného kraje.
Na jaké akce a další novinky se letos mohou těšit návštěvníci kraje?
Turistických lákadel máme opravdu hodně. Velkou novinkou je Stezka v oblacích, která vyrostla pod vrcholem Králického Sněžníku v Dolní Moravě a je unikátní vyhlídkou na okolní horské masivy. Otevřena je celoročně a pohodlně se k ní dostanete lanovkou a poté na vrchol vyhlídky širokým dřevěným chodníkem. Na Dolní Moravě se nebudete nudit v žádném ročním období, teď je na vrcholu lyžařská sezona, v létě si užijete single trails, bobovou dráhu nebo Mamutíkův vodní park pro děti. A výšlap na Králický Sněžník také stojí za to. Já sám jsem aktivní sportovec, tak proto jsem si asi nejprve vzpomněl na lákadla pro ty aktivní, protože například cyklistům máme určitě co nabídnout, od nenáročných rovinatých tras až po horské terény. Unikátním lákadlem je cyklostezka Orlické cyklo a in-line království, která vede nádherným údolím Tiché Orlice a Třebovky a nabízí kvalitní asfaltový povrch s minimálním převýšením.
Po celý rok se na území kraje pořádá velké množství akcí, které určitě stojí zato navštívit, namátkou alespoň některé – Aviatická pouť v Pardubicích, Mezinárodní operní festival Smetanova Litomyšl, festival keltské kultury Lughnasad Nasavrky, Gastronomické slavnosti Magdaleny Dobromily Rettigové v Litomyšli, Velká pardubická steeplechase, Zlatá přilba Pardubice a mnoho dalších. Z velkého množství historických památek chci jen připomenout památku UNESCO zámek Litomyšl a nádherně zrekonstruovaný a veřejnosti přístupný hřebčín Kladruby nad Labem.
Foto: Pardubický kraj