Renesance autobusových zájezdů

Mezinárodní svaz autobusové turistiky – RDA – se za dobu své více než 50leté existence rozšířil z německy hovořících oblastí snad do všech koutů Evropy, a dokonce i do zámoří. Mezi členy najdeme přes 3 000 členských firem a tisíce dalších přidružených organizací, které zasahují do více než 70 oblastí a odvětví. Před nadcházejícím srpnovým workshopem RDA v Kolíně nad Rýnem navštívil Českou republiku viceprezident RDA Albert Happ. Ve svém nabitém programu si našel čas i na krátký rozhovor.

Začátkem dubna se v Rustu, ve spolkové zemi Badensko-Württembersko, konal již 52. kongres RDA. Jaké přinesl tento kongres novinky v autobusové dopravě?

Svaz RDA omladil své představenstvo. Já sám jsem dal k dispozici svou funkci a nyní mám méně úkolů a jsem k dispozici výboru pro mezinárodní záležitosti a pro vzdělávání a zvyšování kvalifikace.

Zintenzivňuje se lobbyistická činnost se zvláštním zřetelem na nejlepší třídu moderních cestovních autobusů – v technice, bezpečnosti a pohodlí. Pro srovnání se upozorňuje na podporu jiných dopravních prostředků (nestejné zacházení při zdaňování a spotřebě). Stejně tak není pozitivně hodnoceno, že se zrušilo povolení k přepravě osob pro skupiny, spolky a svazy. Po nejnovější novele postačuje povolení provozovatele autobusové přepravy.

Problémy v letecké dopravě přerostly v celosvětovou krizi. Jak je na tom evropská autobusová doprava?

Pozemní turistika, a tím zejména autobusové zájezdy, nezaznamenávají žádný pokles. Naopak, zvýšil se jejich podíl na celkové turistice z 9,7 % na 10,3 %.

Česká republika se připravuje na vstup do Evropské unie. Jaký to bude mít podle vás dopad na autobusovou dopravu u nás?

Při vstupu do EU je ve vaší zemi třeba věnovat zvláštní a pečlivou pozornost turistickým cenám. Cenový rozdíl mezi Českem a SRN je zvláštní výhodou a reklamou pro autobusové zájezdy (kvalita, bezpečnost, zdraví, welnes a pohodlí).

Karlovy Vary jsou pořadatelem příštího výročního kongresu RDA v roce 2004, prvního na území České republiky. V jakém stavu jsou přípravy kongresu a jaký je zatím zájem ze strany podnikatelských subjektů? Co bychom měli udělat navíc pro zdárný průběh kongresu?

Kongres v Karlových Varech by měl v roce 2004 představit Česko jako bránu Evropy. Přípravy na výroční valné shromáždění už začaly v obou zemích. Jsme přesvědčeni, že rozhodnutí před čtyřmi lety, uspořádat kongres v Karlových Varech, bylo správné. Nejen Karlovy Vary, ale celá země by se měla ukázat z té nejlepší stránky. Název zasedání a připravovaný odborný program budou ve znamení tématu studijních cest.

Jste odborník pro posuzování technické úrovně autobusů. Jak vidíte budoucnost autobusové dopravy v Evropě a v České republice?

Německé a vůbec evropské cestovní autobusy svou konstrukcí, zaměřenou na kvalitu, komfort a pohodlí, platí za nejlepší ve světě. Pořadatelé autobusových zájezdů stejně jako cestovní kanceláře by měli při dobrém výběru především pečlivě plánovat a realizovat autobusové cesty. Tím je dána budoucnost pro cesty za dovolenou, okružní jízdy, studijní, prázdninové a lázeňské cestování.

 

Děkuji za rozhovor, Petr Frindt

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Letiště Praha

Letiště Praha nabere až 200 nových zaměstnanců 

Letiště Praha v letošním roce plánuje odbavit dvojnásobek cestujících oproti roku 2021.  S předpokládaným nárůstem provozu je pro zachování komfortu nutné navýšit počet spolupracovníků, a to až o 200 zaměstnanců a o desítky pracovníků na dlouhodobé brigády formou dohod mimo...

Číst více