
V rámci regionalizace provedené agenturou CzechTourism bylo v České republice v letech 1998–1999 vymezeno 15 turistických regionů. V roce 2010 vešlo v platnost nové rozdělení turistického potenciálu České republiky, které se opírá o 17 turistických regionů (TR) a 40 turistických oblastí (TO).
Území Pardubického kraje představuje v tomto členění turistický region Východní Čechy, v jehož rámci nalezneme pět turistických oblastí:
- Pardubicko,
- Chrudimsko–Hlinecko,
- Orlické hory a Podorlicko,
- Českomoravské pomezí,
- Králický Sněžník.
Management destinace v TR Východní Čechy vykonává subjekt Destinační společnost Východní Čechy, která byla založena 4. 1. 2008 jako zájmové sdružení právnických osob s 11 zakládajícími členy, významnými subjekty v oblasti cestovního ruchu. Pro úspěšné fungování organizací destinačního managementu je obecně nejvhodnější přítomnost jak zástupců veřejné správy, tak soukromých subjektů a neziskových organizací. V případě společnosti byla tato počáteční podmínka úspěchu splněna, zakládajícími členy byly Pardubický kraj, Sdružení měst a obcí regionu Východní Čechy pro podporu cestovního ruchu (zaniklo v červnu 2009), Českomoravské pomezí, Králický Sněžník, o. p. s., Asociace hotelů a restaurací České republiky (vystoupila k 31. 12. 2012), Krajská hospodářská komora Pardubického kraje, East Bohemian Airport, Dostihový spolek, Léčebné lázně Bohdaneč, Smetanova Litomyšl (vystoupila k 31. 12. 2012) a Klub českých turistů – Pardubický kraj. Dne 4. 11. 2008 přistoupil nový člen Sdružení obcí Orlicko, dnes Destinační společnost Orlické hory a Podorlicko a od 1. 1. 2013 jsou členy společnosti také Kongres hotel Jezerka a Kulturní centrum Pardubice.
Východní Čechy se v lednu prezentovaly na veletrhu REGIONTOUR v Brně
|
Destinační společnost Východní Čechy působí především v oblasti marketingu cestovního ruchu Pardubického kraje. Je stěžejním orgánem podílejícím se v oblasti propagace a marketingu na prezentaci Pardubického kraje v České republice a v zahraničí. Její činnost zahrnuje aktivity, jako jsou například příprava a realizace projektů v oblasti cestovního ruchu v destinaci, komunikace, koordinace a spolupráce se všemi možnými subjekty v oblasti cestovního ruchu, spolupráce s turistickými informačními centry a s agenturou CzechTourism, zajištění provozu regionálního turistického informačního portálu www.vychodni-cechy.info, ediční činnost a realizace fam a press tripů. Mimo jiné také Destinační společnost Východní Čechy již čtvrtým rokem pracuje s tématem kongresového cestovního ruchu. Pro tento účel založila krajskou kancelář East Bohemia Convention Bureau. Využití destinace cestovního ruchu ve filmu se věnuje East Bohemia Film Office.
Podmínkou úspěšného destinačního managementu je partnerství v oblasti cestovního ruchu. Není náhodou, že Pardubický a Královéhradecký (TR Královéhradecko) kraj v minulosti tvořily jeden turistický region. Jejich vzájemná spolupráce je pro organizaci cestovního ruchu na jejich území naprosto klíčová. Zástupci těchto dvou krajů si toho jsou vědomi, a proto se rozhodli v roce 2016 pod značkou Východní Čechy na veletrzích cestovního ruchu prezentovat se společně. Jednotné budou i letní turistické noviny. A důvod je naprosto logický – nejenže ušetří veřejné prostředky, ale zároveň bude prezentace celého území ucelenější a nabídka pro návštěvníky, kteří neřeší administrativní hranice krajů, širší. Návštěvníci TO Orlické hory a Podorlicko totiž neřeší, na území jakého kraje se nacházejí. Potřebují ucelené informace o dané oblasti s kompletní nabídkou, čehož lze dosáhnout jedině koordinovaným řízením cestovního ruchu na území obou krajů.
V roce 2016 jsou naplánovány společné expozice na čtyřech veletrzích cestovního ruchu v České republice. Pod značkou Východní Čechy se oba kraje představily v lednu na mezinárodním veletrhu REGIONTOUR v Brně, v únoru se představí na středoevropském veletrhu cestovního ruchu Holiday World v Praze a v březnu na regionálních veletrzích v Hradci Králové a Pardubicích. Hlavním a spojujícím motivem roku 2016 bude téma vojenské historie, které je pro oba kraje významné. A do budoucnosti se plánuje rozšíření spolupráce o další aktivity, jako jsou například společné organizování press tripů pro novináře, propagace kongresového cestovního ruchu, tisk materiálů a další.
Foto: -pmu-