Roboti, bezešvé hotelové systémy a nedostatek personálu

Zavádění digitálních technologií do pohostinství vyvolává potřebu začlenit je i do vzdělávání a do tréninku personálu. To zaměstnancům umožní pracovat s technologiemi efektivně, což je lepší, než když se budou pokoušet technologiím konkurovat. Nesprávně pochopený pojem „umělé inteligence“ vzbuzuje představu, že lidé v pohostinství budou nahrazeni roboty, což je nejen děsivé, ale hlavně zavádějící a chybné.

 Myslím si, že je ještě předčasné používat výraz „umělá inteligence“ právě proto, že cokoliv robot dokáže, jej zatím musel naučit člověk. Hlavním cílem technologií je poznat vašeho hosta a umět navrhnout, vyrobit a dodat produkty a služby šité na míru. Přesně, rychle a s nejvyšším výnosem.

Neustálý vývoj mění naše pracovní prostředí rychlým tempem a začínají se objevovat nové kategorie zaměstnání, které vyžadují poněkud hybridní znalosti a dovednosti. Znamená to, že musíme stále vědět, jak vykonávat svou práci jako v minulosti a k tomu se očekává, že budeme také mít aktuální znalosti o technologiích, které se kolem nás objevují. Právě ono propojení světa analogického a digitálního v rovině expertní práce je velmi žádané, a přitom je takových lidí nedostatek. Pochopitelně, že nejvíce a nejdříve se s tím setkáváme v marketingu a prodeji.

Během posledního desetiletí technologie změnila marketing, zpracování nabídek, prodej, akvizici, rezervace, vztahy s hosty, výrobu, podávání jídel a nápojů, služby samotné a mnoho dalších aspektů celého odvětví. Zavedením virtuálních osobních asistentů, jako jsou Alexa anebo Siri, které pomáhají při poskytování služeb na pokoji, nebo robota Relay, který poskytuje room servis a je to takový automaticky se pohybující pojízdný servírovací stolek, který sám přijede do pokoje s objednaným občerstvením, a mnoha algoritmů zpracovávajících obrovské množství údajů o zákaznících v modulech CRM, se náš obor snaží držet krok s dobou.

Zavádění digitálních technologií do pohostinství vyvolává potřebu začlenit je i do vzdělávání a do tréninku personálu.

A tak i zaměstnanci sami mohou vidět, že pracovní místa, která vyžadují jednoduché a snadno automatizované činnosti postupně mizí, protože jsou stále častěji prováděny nějakou technologií. Snižující se počet nekvalifikovaných pracovních míst znamená, že je naléhavě nutné tyto zaměstnance rekvalifikovat, aby využili technologických změn a připravili se na budoucnost. Taková rekvalifikace je zásadní, protože čistě „ajťáci“ a inženýři mají jen zřídka měkké dovednosti, které jsou nezbytné k úspěchu ve světě pohostinství. Zdroje, které ušetří hoteliér díky technologiím při rutinních úkonech, bude věnovat indivi­duální a osobní práci s hosty.

Rekvalifikace není jednoduchý úkol, protože „umělá inteligence“ používaná v pohostinství přichází v několika podobách, jako jsou zpracování přirozeného jazyka, robotické učení a prediktivní analýza dat.

Zpracování přirozeného jazyka

Že robot rozumí zákazníkově řeči a textu se všemi jeho nuancemi, se stává všední záležitostí. Co ale zákazník nezná, je množství lidské práce, kterou robot potřebuje, aby správně pochopil a aby mohl odpovědět tak, aby to dávalo smysl. Právě rychlost, kterou jsme schopni roboty naučit být funkčními, to bude aspekt, který bude vytvářet konkurenční výhodu mezi jednotlivými řešeními.

Robotické učení a prediktivní analýza dat

Robotické učení je efektivní způsob, jak zvýšit produktivitu tím, že umožňuje robotům používat algoritmy a statistické modely k provedení daného úkolu bez výslovného programování tak, jak jej známe, nebo jak si jej představujeme. Analýza dat totiž umožňuje robotům předpovídat výsledek. Robot musí mít dostatek informací, které mu umožní přijímat rozhodnutí a poučit se ze všech informací, které mu byly poskytnuty či zpřístupněny a zohlední je v jeden okamžik.

Bezešvé systémy

Nejvhodnější využití těchto technologií je možné definovat pouze na základě zkušeností těch, kdo již v oboru pracují, v kombinaci se znalostmi generace, která se v současné době tyto předměty učí. Spolupracuji se start-upem v Berlíně, který se soustřeďuje na bezešvá řešení pro hotely. Ten, kdo zažil konverze hotelových systémů PMS, propojení s channel managerem, revenue managerem, upper booking engine nebo systémem CRM, jistě alespoň jednou pomyslel na to, jaké by to bylo krásné, kdyby nemusel řešit mapování, interface, API a následně chybová hlášení, ke kterým se zpravidla nikdo z několika zapojených příliš nehlásí. A jak úžasné by bylo, kdyby to vše obsáhla aplikace, která by se sama konfigurovala podle potřeby a v níž by data migrovala hladce a bez chybových hlášek. Na něčem takovém se podílím a v Německu už proběhlo několik tisíc instalací. Tato technologie nepochybně výrazně ovlivní jak komfort hostů i personálu, tak pracovní místa, ale její úspěšná budoucnost závisí na ak­tuálním a správném vzdělávání zaměstnanců v pohostinství.

Foto: Shutterstock.com

foto
Milan Pavelka MBA.mentor hoteliérů
pavelka.milan@gmail.com
Tel: +420 602 348 368
www.HOTELMAX.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více